Četnické letecké hlídky, 3.část

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 374
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Četnické letecké hlídky, 3.část

Příspěvek od Martas2411 »

Četnické letecké hlídky- Synci z Ostravy :lol:

Asi hlavní postava ČLH z Ostravy a to npor. letectva Rostislav Lakomý. Fotku jsem dostal teprve nedávno od jeho vnuka Marka Lakomého a i souhlas se zveřejněním.
456244268_885264823448662_8140437271212847630_n.jpg
Nedá mi to abych něco málo nenapsal o Četnické letecké hlídce v mém regionu, zejména o jejím nasazení zde v naší oblasti. Jedná se o leteckou hlídku, která byla ze začátku dislokována na Hlučínsku, konkrétně v Dolním Benešově a později byla přesunuta do Ostravy na letiště v Hrabůvce. ČLH Dolní Benešov byla zřízena dne 1. června 1935. Do jejího působení spadaly četnické obvody Frývaldov (dnes Jeseník), Krnov, Opava a Ostrava. Prvním velitelem v Dolním Benešově se stal npor. let. Josef Macháček, po němž převzal funkci npor. Čeněk Schwarz, pak škpt. let Jiří Smazal a nakonec npor. let. Rostislav Lakomý. A Právě Rostislav Lakomý a později i Arnošt Sebera jsou pro mne zajímaví. Rostislav Lakomý byl v době než přešel k ČLH už starý harcovník. Měl už toho hodně nalétáno a později u ČLH se blýskl třeba tím, že dne 16.02.1938 za špatného počasí stíhal německého narušitele s pomalejším Ap-32. Nenašel ho, vrátil se na letiště, přesedlal do B-534 OK-PAS a k přistání u Kozmic přinutil německý letoun Junkers W.34. Ten přistál u trati Hlučín - Kozmice. Posádka Walter Borman a Oskar Schole patřili pod vojenskou leteckou školu v Breslau. Samozřejmě se vymlouvali na ztrátu orientace. Druhého dne posádka vlakem jela domů. Letoun byl německým personálem rozmontován a autem převážen k celnímu úřadu v Annabergu ( dnes hraniční přechod Bohumín -Chalupki). Četnická letecká hlídka v Dolním Benešově třeba spolupracovala i s armádou a zúčastňovala se třeba i cvičení s Hraničářským plukem č.4, který byl právě na Hlučínsku dislokován. K tomuto tématu by se dalo určitě napsat více, ale není prostor. Takže se poposuneme dál. Jelikož mezinárodní situace se prudce zhoršovala a navíc letiště v Dolním Benešově se ocitlo v tehdy nevhodném postavení ( výstavba opevnění a letiště bylo umístěno před hlavním obranným postavením čs. armády), bylo rozhodnuto o přesunutí ČLH z Dolního Benešova do Ostravy na tehdejší letiště Hrabůvka. A tak dnem 15. května 1938 končí hlídka v Dolním Benešově a míří do již zmiňované Hrabůvky.
Z Hrabůvky startují “letečtí četníci” k různým úkolům. Např. již 24. května 1938 dopoledních hodinách startuje strážmistr Fafílek spolu s již zmiňovaným nadporučíkem Lakomým na Aeru AP-32. Jedná se o hlídkový let směrem na západ až ke Krnovu. Potom si nadporučík Lakomý přesedlá na Avii a provede s ní kontrolní stíhací let, aby zase v podvečer vzal sebou strážmistra Fafílka a letěl s ním na hlídkový let, tentokrát na východ směrem na Frýdek a Český Těšín.

Tento typ donutil Rostislav Lakomý sednout u Kozmic
245760886_3043114445968199_6800109688483108177_n.jpg
Vůbec jsem teda netušil, že ČLH mohly zasahovat i proti československým letadlům a to právě bylo i na Ostravsku. Např. v květnu 1938 došlo ke stíhání tříčlenného roje od 5. letky Leteckého pluku 2. Dalším hříšníkem byl bombardér Aero MB-200, který se motal někde u Opavy a poté ještě jeden Letov- Š 328. Začátkem června 1938 to zase bylo stíhání letounu Aero A. 11 u Bohumína. Mimo vojenské letadla startovala i ČLH v Ostravě i k civilním československým letadlům, které v hraničním pásmu neměla co dělat. Např. dne 7. června 1938 startuje nadporučík Lakomý celkem čtyřikrát proti narušiteli směrem na Bohumín, Dětmarovice či Karvinnou proti letadlům, které údajně shazují letáky. Další akcí nadporučíka Lakomého byl stíhací let do prostoru Cukmantlu (dnes Zlaté hory) na popud hlášení zdejší četnické stanice. Letěl na Avii B 534.196 (OK-PAX). Bohužel má poruchu a musí sednout na svém bývalém mateřském letišti v Dolním Benešově. Zajímavá je ona Avia B 534-196 s označením OK- PAX. Pozorný čtenář si jistě všiml, že s takovým označením třeba létal do akcí strážmistr Josef Bajer v ČLH Cheb( ten měl B- 534.372 OK-PAX). A teď je na opačné straně a létá jí nadporučík Lakomý. No jestli jsem správně pochopil časopis, tak tehdy zapracoval úřední šiml a dvě četnické Avie B-534 měly stejné označení OK-PAX. Ta “ostravská” se později “ přepsala” na OK- PAS.( podle jiného zdroje, ale došlo jen k papírovému přepsání a OK-PAX létala v Ostravě dál). Ale tento případ není bohužel ojedinělým a zmatky v imatrikulacích pokračují dál i u jiných letadel.
245359050_3043114695968174_9129864409008362667_n.jpg
Co je podstatné, tak poškození oné Avie je asi závažnější a ČLH Ostrava má pouze jeden stroj typu Aero AP.32 Naštěstí v červenci dostávají novou Avii B- 534.387. Tato Avia je již skutečně četnická a nikoliv od armádního letectva vypůjčená. Na začátku srpna 1938 se z opravy vrátila i původní Avia B- 534.196 a tak “ Ostraváci” mají dvě stíhačky, což není vůbec špatné.
No pomalu už se konečně blížíme k závěru. Ostravská ČLH dále startuje proti narušitelům, buď německým či i polským. Zajímavou akcí o které se ještě musím zmínit je ze začátku září roku 1938. Patrně nejslavnějším klientem ” létajících četníků” byl legendární Charles Lindbergh se svou chotí. Jejich Miles M.12 Mohawk byl 1. září 1938 (uvádí se i 2. září) spatřen u Olomouce při letu z Krakova do Prahy. Vzhledem k tomu, že se zhoršovalo počasí, byl na pomoc manželům Lindberghovým vyslán právě nadporučík Rostislav Lakomý, jenž je bezpečně navedl na letiště Neředín.
V období mobilizace byla ČLH Moravská Ostrava přidělena k Leteckému pluku 2 do Olomouce. Po potupném Mnichovském diktátu to šlo už s “leteckými četníky” s kopce. ČLH Moravská Ostrava se přestěhovala do Olomouce a 7.11.1938 do Německého Brodu. Ale to už je jiná kapitola a bohužel ne moc veselá.
246527444_3043114282634882_3393739618113985479_n.jpg
Tak snad jste to dočetli do konce ve zdraví. Byl to spíše jen takový hrubý nástin pro ty, kdo vůbec netuší, že kdysi byli piloti i v těchto policejních jednotkách.
K článku snad jen jednu technickou. Určitě jste si všimli, že některé hodnosti jsou četnické a jiné armádní. No je to v podstatě jednoduché. Armádní piloti byli vlastně ČLH zapůjčeni a mezitím si četníci vychovávali svoje letce. Ti většinou létali na dvoumístných pomalejších mašinách. Ale i tam byli vyjímky, jelikož třeba Josef Bajer létal “ pětistovky” a přesto byl strážmistr.

Jinak jako přídavek zde hodím ještě jeden díl, který pojednává o jednom zapomenutém leteckém četníkovi a to panu Seberovi.

Zdroje- Jiří Rajlich, Jiří Sehnal- Vzduch je naše moře
Jakub Fojtík- Policejní letadla
časopis Hobby Historie ročník 2011
časopis Letectví a kosmonautika ročník 2008 č.5
muzeum Policie ČR
http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-ostrava.htm
https://www.valka.cz/Cetnicka-letecka-hlidka-Dolni...
https://www.facebook.com/.../d41d8cd9/1 ... 137380516/
http://www.szm.cz/media/docs/1-2018-5ee723b5c1188.pdf
https://cs.wikipedia.org/.../%C4%8Cetni ... _leteck%C3...
https://www.muzeumpolicie.cz/zbrane-str ... via-b-534/
https://www.idnes.cz/.../cetnicke-letec ... ky.A151226...
http://www.rezava-vrtule.cz/motor/avia-b-534-clh-jaske
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“