Gyroptéra Papin-Rouilly
Gyroptéra Papin-Rouilly
Gyroptéra Papin-Rouilly
Jako malí jsme si snad všichni hráli s nažkami javoru, drobné "vrtulky" vyhazované do vzduchu se roztáčely a pomalu padaly k zemi. Tento autorotací stabilizovaný systém navíc částečně dovoluje i horizontální let. No a právě myšlenkou létat jen s jediným křídlem se před více než stoletím zabývali dva mladí francouzští inženýři Alphonse Papin a Didier Rouilly. Svůj projekt představili 14. ledna 1910 Akademii věd a dne 6. května 1911 si podali dva patenty, ve kterých byl proudící vzduch použit k pohonu. O letoun projevila zájem armáda, která financovala studie potřebné k realizaci konceptu. U prototypu z roku 1913, pojmenovaného "Chrysalide", se kolem kokpitu otáčelo křídlo s rozpětím 17 metrů. Rotační motor, 9válcový hvězdicový Rhône s výkonem 80 koní, byl umístěn na druhé straně středu otáčení procházejícího kabinou a vyvažoval křídlo jako u semínka javoru. Tento letecký motor, který se otáčel rychlostí 1 200 otáček za minutu, aktivoval ventilátor, který nasával shora vzduch a poháněl jej rychlostí 100 m/s ke špičce dutého křídla, odkud unikal oválným otvorem umístěným kolmo ke křídlu. Křídlo se následně otáčelo prouděním unikajícího vzduchu. Část vzduchu byla odváděna k aktivaci pomocné trysky, která udržovala kokpit stabilní a jejíž orientaci mohl pilot ovládat.
Gyroptéru Papin-Rouilly otiskl i časopis La Nature a v článku byl stroj popsán jako "gigantický bumerang". Obratem si o tomto nezvyklém stroji mohli přečíst i tuzemští čtenáři časopisu Vynálezy a pokroky z nakladatelství F. Šimáček - ve 20. čísle 10. ročníku v článku Pavla Beneše. Dáme si úryvek v dobové mluvě: "Gyroptera Papin a Rouilly-ho jest dlouhé těleso, jehož střed otáčení tvoří kruhová loďka pro řidiče, která zůstane nehybná. ...V hlavě aparátu je rotační motor Le Rhone devítiválcový o 30HP... Proud vzdušný je veden do křídla bumerangu a odváděn otvorem na jeho konci, kde má rychlost asi 100 metrů, za vteřinu odteče asi 7 metrů krychlových. Plocha křídla činí toliko 12 metrů čtverečných. Na fotografii schází, jak zřejmo srovnáním s obr. 3., rourovod vystupující od motoru a končící poblíž loďky. Ten jest určen k automatické regulaci karburátoru. Vzduch unikající ze skříně B do trubice proudí do zvláštního měchu, který mění svůj objem podle velikosti tlaku vzduchu a pohyb tento přenáší se páčkami na ústrojí, jímž se řídí přívod benzinu do karburátoru. Selže-li motor, padá gyroptera jako semeno sykomory".
Problém byl ale v tom, že se psal rok 1914 a právě se schylovalo k válce. Nepředvídané technické potíže a vypuknutí první světové války, které poslalo oba inženýry do armády, zdržely první test, který se mohl uskutečnit až 31. března 1915 na nádrži Cercey v Côte-d'Or. Použitý motor nebyl dostatečně výkonný a nerovnováha způsobená křídlem donutila výrobce stroj ztížit (vážil půl tuny); Po úpravě se stroj stal nestabilním a skončil potopením. Vojenská komise považovala test za neprůkazný a doporučila, aby byly další zkoušky zastaveny. Bez úspěchu pokračovali Papin a Rouilly ve svém úsilí až do roku 1936, ale marně a sponzora k další práci nenašli.
Stejný koncept se ale v průběhu doby objevoval ještě několikrát. Úspěšnější než Papin a Rouilly byl Charles W. McCutchen, který se svou "Charybdou" proletěl roku 1952 nad jezerem Lake Placid. Byli i další experimentátoři jako například Francis Boreham s jeho "Buzzcopterem" (1964) a Ken Willard s "Rotoriserem" (1984). Mezi ty úspěšnější se počítá i Ron Jesme (2002), který postavil první elektrický stroj tohoto typu. Zatím posledními jsou inženýři z Marylandu, kteří se orientovali na vývoj miniaturních dronů. Ty jsou mechanicky jednoduché a tudíž i levné, mají vysokou nosnost i dlouhou dobu letu (cca 30 minut) a případě nehody se opět poklidně snesou na zem pomocí autorotace, která funguje jako padák. Podobné zařízení zkouší i firma Lockheed Martin. Jejich třiceticentimetrový kousek se háže jako bumerang, nebo startuje klasicky z místa jako helikoptéra.
Zdroj:
https://oldmachinepress.com/2012/09/06/ ... -gyropter/
https://www.osel.cz/5506-roboticka-nazk ... e_vignette
https://www.fronta.cz/bumerang-z-protektoratu
https://fr.wikipedia.org/wiki/Gyropt%C3%A8re

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček