Stránka 1 z 2

Su 39

Napsal: 11/3/2006, 01:17
od Martan
Su-39

Su-39 je víceúčelový bojový letoun určený pro přímou leteckou podporu pozemních jednotek ( v Rusku je tento druh letounu nazýván „šturmovik“ ). Byl vyvinut na bázi osvědčeného letounu Su-25, zejména je poslední verze Su-25TM. Při vývoji byly uplatněny zkušenosti, získané z nasazení v posledních ozbrojených konfliktech, zejména v Afganistanu. Jeho hlavním úkolem je přesné ničení bodových i plošných cílů ve dne i v noci za všech povětrnostních podmínek. Díky velmi kvalitní výzbroji a skvělé obratnosti dosahuje vynikajících výsledků i v blízkém manévrovém boji se stíhacími letouny.

Základním zařízením pro průzkum a řízení palby je unikátní elektrooptické zařízení ŠKVAL-I-251, které je nainstalováno v přídi letounu. Slučuje televizní kameru LLLTV a laserový dálkoměr/označovač/ozařovač cílů s mimořádně stabilizovaným zrcadlem a systémem automatického sledování pohyblivých cílů, precizní optickou soustavu s teleobjektivem s 23násobným zvětšením a barevný víceúčelový displej pro zobrazení výstupních informací. Po označení cíle přebírá za pilota automatické sledování cíle až na vzdálenost 8 km s přesností 0,5 m. K dispozici jsou dva kanály. Jeden slouží k navedení PTŘS Vichr a druhý pro ozařování cílů laserovým ozařovačem a k navedení dalších zbraní s laserovou naváděcí soustavou. Speciální scaner v průběhu letu snímá povrch před letounem. Jakmile automat zjistí obrněný cíl ( pravděpodobnost 0,8 ), zařízení se automaticky přepne do režimu sledování, letoun změní kurz a navede se do optimální polohy k provedení útoku. Pilot se tak může plně věnovat výběru zbraně a samotnému zničení cíle. Po útoku je možné automaticky útok na stejný cíl. Spojení zařízení ŠKVAL-I-251 s PTŘS Vichr je efektivní i v boji s vrtulníky, kde se uvádí pravděpodobnost zničení cíle 0,9. Při použití ŠKVALu se zvyšuje i přesnost bombardování klasickými pumami z horizontálního letu. Při výšce letu se pravděpodobná kruhová odchylka nepřesahuje 25 metrů.

Dalším zařízením je víceúčelový radiolokátor KOPIO-25 od firmy Fazotron. Využívá řadu komponentů a softwaru z radiolokátoru N-010 Žuk ( MiG-29M ). Maximální dosah je 35 až 57 km v přední polosféře a 25 km v zadní polosféře. Umožňuje využívat způsob aktivní obrany ze zadní polosféry podobně jako letounům Su-27, -34, -37.

Letoun je vybaven mnoha navigačními zařízeními pro přesné určování polohy a podporu přistávání. Letoun obsahuje i zařízení radioelektronického boje pro radioelektronický průzkum, zaměřování aktivní radiolokačních prostředků, rušení, varování apod. Součástí ochrany letounu je i použití „chladných“ motorů což ve spojení s výmetnicemi klamných cílů podstatně snižuje pravděpodobnost zásahu PLŘS IČ naváděcí soustavou.

Ve výzbroji letounu je celá škála vysoce přesné i klasické neřízené munice. To umožňuje efektivní použití letounu k ničení všech druhů cílů. Hlavní výzbrojí je nadzvuková PTŘS Vichr-M ( AT-X-16 ), kterých může nést 16 kusů (po 8mi na dvou podkřídlových závěsnících). Její dosah je 8-10 km a je schopna zasáhnout cíl s přesností 0,6 m. Na cíl je naváděna poloaktivní laserovou naváděcí soustavou. Další hlavní zbraní je dvouhlavňový 30mm kanón NNPU-8M se zásobou munice 200 ks. Z naváděné munice jsou to protizemní ŘS Ch-25ML, Ch-29L, Ch-31A/P, protilodní Ch-35U, protiradioelektronická Ch-58U, PLŘS R-27, R-60, R-77 RVV-AE, řízené pumy KAB apod.

Unikátní je i komplex prostředků bojové bezpečnosti, který chrání pilota a životně důležité součástí letounu. Tvoří jej především pancéřovaná titanová pilotní kabina a přídavný ocelový pancíř za sedačkou pilota, které tak chrání zejména pilota a katapultážní systém jak před střelami až ráže 30mm, tak i před střepinami z PLŘS. Po zásahu jednoho z motorů je údajně možný návrat letounu na leteckou základnu.

Základní takticko-technická data:
Rozpětí křídla........................................14,52 m
Délka...................................................15,33 m
Výška......................................................5,2 m
Plocha křídla...........................................30,1 m2
Vzletová hmotnost
- maximální.........................................21 500 kg
- normální...........................................16 870 kg
- prázdného letounu.............................10 600 kg
Maximální rychlost (2x PLŘS R-73).............950 km/h
Taktický dolet
- maximální.............................................900 km
- s bojovou zátěží 2000 kg........................800 km
- v přízemní výšce....................................450 km
Praktický dostup..................................10 000 m
Maximální přeletová vzdálenost..............2 500 km
Celková únosnost bojové zátěže.............6 000 kg
Maximální povolené přetížení.....................6,5 g
Maximální délka vzletu
- na zpevněné VPD..................................550 m
- na nezpevněné VPD...............................600 m
Maximální délka výběhu po přistání
- na zpevněné VPD...................................600 m
- na nezpevněné VPD................................700 m
Počet závěsníků..........................................11
Osádka........................................................1

Zdroje: ATM 5/1997, internet

Obrázek
ObrázekObrázek

Napsal: 8/6/2008, 17:34
od Sturmovik
Kedysi davno, este ked server padol ak si pamatate tu bolo par veci ze to neni zaradene a je to len demonstrator atd.

Tak som sa dopatral k veci ze seriova vyroba Su-25TM (Su-39) zacala v rokoch 1990/1991 8 kusmi a do zaciatku roku 1993 mali VVS uz 25 kusov tohto lietadla. Dalej neviem, kniha je totoz z roku 1993. :D A zaujem vraj prejavili Bulharsko a Slovensko

Napsal: 8/6/2008, 23:04
od rabo
Kedysi davno, este ked server padol ak si pamatate tu bolo par veci ze to neni zaradene a je to len demonstrator atd.

Tak som sa dopatral k veci ze seriova vyroba Su-25TM (Su-39) zacala v rokoch 1990/1991 8 kusmi a do zaciatku roku 1993 mali VVS uz 25 kusov tohto lietadla. Dalej neviem, kniha je totoz z roku 1993. Very Happy A zaujem vraj prejavili Bulharsko a Slovensko
V roku 1991 prvý krát vzlietol 1. "prototyp" tohto typu s označením T-8TM-1, za krátky čas ho nasledoval 2. s označením T8TM-2. Obidva vznikli prestavbou zo strojov T8M-1 a T8M-4, čo boli "prototypy" stroja Su-25T. Do roku 1998 sa k nim pridali ešte 2 stroje T8TM-3 a T8TM-4. V rokoch 1999-2000 sa všetky štyri stroje zúčastnili štátnych skúšok.
Napriek tomu, že v Ulan-Udenskom závode sa v tom čase nachádzalo 5 strojov v rôznom štádiu rozpracovania a plánovala sa aj prestavba 12 nedokončených Su-25T, ktoré mali byť prevezené z Tbilisi, žiadny z nich sa nedokončil, neprestaval .
Často sú ako prvé sériové stroje predstavované lietadlá s číslom 20 a 21. ale ide o T8TM-3 a T8TM-4. S najväčšou pravdepodobnosťou sa stroj nikdy, nielenže nedostal do sériovej výroby, ale nebol ani prijatý so výzbroje.
Napriek značnej unikátnosti stroja Su-25TM, ktorý výrazne prevyšoval pôvodnú Su-25, padol jednoducho za obeť deväťdesiatym rokom .

Ešte by som chcel doplniť, že stroj na obrázku s číslom 10 nie je Su-25TM, ale T8M-10 / Su-25T /.

Napsal: 9/6/2008, 08:27
od Sturmovik
No teda kazdy tvrdi nieco ine, odkial mas tie informacie?

Napsal: 9/6/2008, 09:06
od Mantra
To je z http://www.enemyforces.com/aircraft/su39.htm

The Su-39 is cheapest and effective attack aircraft of its type. Furthermore it is most undemanding.
Tohle je nejlepší:
It can use diesel fuel instead of kerosene and does not require high-skilled maintenance. Pilots of any grade can muster the aircraft.

Je to možný aby letadlo létalo na naftu??

Napsal: 9/6/2008, 09:56
od wildesau
Jo, motory Su-25 toho byly schopné.

Napsal: 9/6/2008, 10:02
od redboy
Sturmovik: Je to jak píše rabo, ten projekt je mrtvej, nenašel se zákazník a domácí armáda neměla na Su-25TM peníze.

Mantra: Je to možný, ale jedná se o nouzový režim, kdy potřebuješ nutně odlétnout. Ne že pluky Su-25 fasují cisterny s naftou. Ono to bylo v zadání, takže je to schopný lítat na téměž jakékoli palivo a jejich směsi, ovšem omezenou dobu a asi poté bude nutná údržba, nebo aspoń vypláchnutí palivové soustavy a motorů.

Napsal: 9/6/2008, 12:19
od rabo
Je to možný aby letadlo létalo na naftu??
Ruský výrobcovia sú špecialisti na "všežravé" prúdové motory. Rovnakú schopnosť má aj GTD-1000 z T-80 - benzín, nafta, kerosín.... V čase vojny by vedeli využiť všetky palivá čo u nepriateľa nájdu.

Jedna pikoška: pre stroj Su-25T sa pôvodne uvažovalo s názvom Su-34, mala to byť pripomienka a asociácia s T-34.

Napsal: 9/6/2008, 13:54
od Mantra
U normálního motoru pochopím že po změně nastavení vstřikovacího čerpadla apod. auto jede. Zažil jsem to na vlastní kůži a tatra jela na benzín s olejem(jako motorka) sice krátce ale jela. Ale to jsme furt u aut a na zemi. Jak to turbína pobere? Vždyť nafta má totálně jiné vlastnosti hoření než kerosen.

Napsal: 9/6/2008, 13:59
od Sturmovik
Toto som nasiel:
Letoun původně označovaný Su-25TM. Jde o zdokonalený letoun Su-25T přičemž za základ je použit modifikovaný prototyp T8-M3. Do letoun jsou zabudované další elektronické systémy určené především pro podporu podvěšené výzbroje a výstroje.
Původní podvěsný kontejner Merkurij je nahrazen v letounu integrovaným systému Chod. Co se dalších kontejnerů týče,letoun může mít podvěšen radiolokační kontejner Kinžal, radiolokační RPLK Kopjo-25, kontejnery pro radioelektronický boj MSP-410 Omul (tyto kontejnery se podvěšují na vnější křídelní závěsníky určené původně pro rakety R-60. Za podvěsné kontejnery lze považovat také bloky B-13L obsahující klamné cíle S-13ALC.
Podvěsná výzbroj odpovídá standartu Su-25T přičemž jediný rozdíl je v možnosti nést na upravených závěsnících protiletadlové řízené střely R-73, R-77, R-27 (R-27R a R-27ER)
Sériová výroba byla zahájena v roce 1991 přičemž první letouny byly do stavu letectva VVS zařazeny v roce 1992. Z finančních důvodů pokračuje sériová výroba jen v omezeném rozsahu. Dle odhadů vlastní v dnešní době letectvo VVS přibližně 150-180 kusů letounu Su-39. Ze zahraničních zákazníků o letoun projevilo zájem Bulharsko, které jimi chce kompenzovat ruský dluh vůči Bulharsku.

Pozriet si to mozete tu: http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/756

A este pridavam:
The various and highly effective armamentof the Su-39 used in conjunction with an on-board armament control system,sight/navigation system, ECM devices and combat survivability, constitutea powerful attack system capable of executing a large number of combatmissions assigned to effectively and reliably safeguard the ground, seaand air frontiers of the country. The aircraft was put in series productionin 1995.

http://warfare.ru/?linkid=1612&catid=256

A este aj Wikipedia:
Suchoj Su-39 Strike shield je ruský víceúčelový útočný letoun, který byl vyvinut na bázi stroje Suchoj Su-25. Let prvního prototypu T8M1 se konal 17. srpna 1984. Další prototypy vzlétly v letech 1985 - 1986. Letoun označený jako Su-25TM se účastnil testování již v bojích v Afghánistánu, kde měl přes 6000 bojových vzletů. Su-39, který se začal sériově vyrábět od roku 1995, využívá jednak nové supermoderní technologie, jednak právě zkušeností z nasazení v bojích v Afghánistánu. Letoun Su-39 je vybaven nejmodernějšími elektronickými systémy, které umožňují vysokou efektivitu boje. Má vynikající manévrovací schopnosti, mohutnou výzbroj i dobrou pasívní ochranu, je uzpůsoben k provozu za každého počasí.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Suchoj_Su-39

No tak co na to hovorite?

Napsal: 9/6/2008, 14:26
od Altaj
rabo píše:
Je to možný aby letadlo létalo na naftu??
Ruský výrobcovia sú špecialisti na "všežravé" prúdové motory. Rovnakú schopnosť má aj GTD-1000 z T-80 - benzín, nafta, kerosín.... V čase vojny by vedeli využiť všetky palivá čo u nepriateľa nájdu.

Jedna pikoška: pre stroj Su-25T sa pôvodne uvažovalo s názvom Su-34, mala to byť pripomienka a asociácia s T-34.
No hej da sa do nich naliat vsetko mozne, otazka vsak je, kolko hodin ( mozno minut) vydrzi stroj lietat.

Pokial viem specializovane stroje ako A-10, Su-25, A-6 Intruder su uz zastarale, respektive ich ulohu preberaju univerzalne F-16, F/A-18, takze mozno preto je Su-39 len prototyp. Bohuzial rusko nema seriovo vyrabany stihac filozofie lahky, lacny, univerzalny (Mig-29 su vyradzovane a PAK-FA nie je pripraveny) tak mu neostava nic ine iba ponechat, a modernizovat stare bombery.

http://warfare.ru/?lang=&catid=241&linkid=2180
Na jedinej mne znamej oficialnej stranke ruskych ozbrojenych sil je jasne napisane, ze rusko ziadne Su-39 nema ani v pocte 1 ( slovom jeden) kus. Ma len 225 Su-25 to je vsetko. V 93 bolo rusko v najtazsej hospodarskej krize, 100kam kusov Su-39 vobec neverim.

Napsal: 9/6/2008, 14:49
od cover72
Ne, A-10A se naopak modernizují na standard "C". Amíci přišli na to, že na COIN operace se jim stroj schopný obletovat povstalecké ZU-23, pražit je třicítkou kanonem a házet na ně bomby hodí víc, než lehký F-35 schopný hodit 2 PGM ze dvou kilometrů a letět domů pro další.

Napsal: 9/6/2008, 15:01
od redboy
Su-39. Su-25TM atd atd, označení si vyberte není ve výzbroji letectva Ruské federace. Není to tak a nebude to tak. Pokud to nějaký zdroj tvrdí, je na čase tento zdroj odstranit z oblíbených. Nahoře to psal rabo a je to prostě tak. Důvod proč někdo tvrdí něco jiného neznám, a v podstatě si můžete domýšlet jakýkoli. Je obdivuhodné co vše jde vymyslet.

Podle Janes´s má Rusko ve výzbroji 190 Su-25. Pomalým tempem probíhá modernizace na verzi Su-25SM, což je podobná úroveň modernizace jako známe u Su-27 na Su-27SM. K loňskému roku jich bylo 6, dalších 6 bylo dodáno asi už letos. Jdou už jednotkám. Je hotový první prototyp Su-25UBM, což je dvojmístá verze podobně modernizovaná jako jednomístná SM. Já zaznamenal pojížděcí zkoušky mám dojem v únoru a jestli je zaléznut nevím, podle plánu má být dodaný druhý prototyp teď někdy. V budoucnu začne modernizace podobně jako u Su-25. Podle mě ne dřív jak v roce 2010.

To je o Su-25 zhruba tak všechno, víc ce neděje a v dohledné době dít nebude.

Napsal: 9/6/2008, 15:31
od Novio*
Ještě poslední dotaz pro redboye: těch 190 Su-25 co je ve výzbroji je převážně původní verze a nebo verze SU-25T, tj. s televizním systémem, možností nést podvěsné kontejnery s elektronikou atd.? ... ono ty Téčka mi i dneska příjdou dobře použitelné, narozdíl od původní verze. Jo a omlouvám se, že se ptám na tak banální věci,ale moc nevím, kde tyto informace objektivně pohledat_Díky

Napsal: 9/6/2008, 15:49
od Dancer
Mantra píše:U normálního motoru pochopím že po změně nastavení vstřikovacího čerpadla apod. auto jede. Zažil jsem to na vlastní kůži a tatra jela na benzín s olejem(jako motorka) sice krátce ale jela. Ale to jsme furt u aut a na zemi. Jak to turbína pobere? Vždyť nafta má totálně jiné vlastnosti hoření než kerosen.
Nejsem si jist, zda jsem viděl a zapamatoval si to správně, ale na Su-25 jsem na jedné přehlídce viděl "přepínač", kterým bylo možné "přehodit" typ paliva, které bylo v nádrži. Už je to ale víc něž 10 let, takže kdo ví, co jsem tenkrát viděl
Určitě se tu ale najde někdo povolanější, kdo zná odpověď.

Doplnění: Jestli má paměť nelže, nacházel se přepínač na boku stroje - v dosahu pozemní obsluhy.

Napsal: 9/6/2008, 21:53
od rabo
to Sturmovik: čo sa týka výstroje a výzbroje pre Su-25TM / T-8TM/, ktorú uvádzajú tebou spomínané zdroje viac menej môže sedieť / veľa z toho však nebolo skúšané a často boli len makety zavesené na podvesníkoch / , ale to ostatné je dosť posplietané.


Pokial viem specializovane stroje ako A-10, Su-25, A-6 Intruder su uz zastarale, respektive ich ulohu preberaju univerzalne F-16, F/A-18, takze mozno preto je Su-39 len prototyp. Bohuzial rusko nema seriovo vyrabany stihac filozofie lahky, lacny, univerzalny (Mig-29 su vyradzovane a PAK-FA nie je pripraveny) tak mu neostava nic ine iba ponechat, a modernizovat stare bombery.
Nuž staré, osobne si myslím, že Su-25SM v kombinácii s novou muníciou je ideálny frontový bombardér, pri ktorom vychádza pomer cena ku bojovej efektivite, v rámci úloh pre ktoré je určená, lepšie ako hoci aký iný typ. Niečo obdobné, ako napísal cover pre A-10.

A do budúcna sa veľkou pravdepodobnosťou počíta s bojovou verziou Jak-130.

Napsal: 10/6/2008, 08:52
od redboy
Novio* píše:Ještě poslední dotaz pro redboye: těch 190 Su-25 co je ve výzbroji je převážně původní verze a nebo verze SU-25T, tj. s televizním systémem, možností nést podvěsné kontejnery s elektronikou atd.? ... ono ty Téčka mi i dneska příjdou dobře použitelné, narozdíl od původní verze. Jo a omlouvám se, že se ptám na tak banální věci,ale moc nevím, kde tyto informace objektivně pohledat_Díky
Novio sorry, sem Tě přehlíd...

Pouze Su-25 původní verze bez přívlastku. Verze T byla dokončena, došlo k ukončení státních zkoušek. Z hlavy nevím jestli byly přijaty do výzbroje (myslím si že ne, že podpis na dekretu nebyl, ale jistej si nejsu). Byla hotová linka v Tbilisi, bylo vyrobeno 8 kusů (4 sou dnes v Rusku ve výzbroji) a byla zahájena výroba 12 kusů. Ty byly z části dokončeny, ale zůstaly v Tbilisi. Gruzie vyhlásila v roce 1991 samostatnost a bylo po žížaklkách. V Rusku nebyly peníze na odkoupení a to byl konec Su-25T. takže v Rusku sou pouze původní Su-25.

Napsal: 10/6/2008, 16:13
od Alchymista
Lietanie na naftu a jazdenie na letecké palivo
Obecne je skoro každý naftový diesel schopný bez problémov bežať na letecký petrolej, zvlášť v zime. Rozdiely sú v teplote varu, teplote tuhnutia a teplote horenia - letecké palivo horí pri vyššej teplote. Poznal som dosť ľudí, čo v zime jazdili na zmesku nafty s petrolejom, autá sa ľahšie štartovali.
Čo sa týka turbokompresorových motorov, situácia je podobná - nie je veľký rozdiel medzi naftou a leteckým petrolejom (je ich viac druhov, v Rusku sa používa šesť druhov - http://warfare.ru/?lang=&linkid=2492&catid=241, ale aj nafty existuje niekoľko rôznych druhov). Nafta spravidla obsahuje viac látok, ktoré pri nízkych teplotách ľahko tuhnú, často už pri -20°C - v prúdovom motore by to mohlo spôsobiť zanesenie rôznych filtrov, ktorých je v palivovom systéme celkom dosť, s nepríjemnými následkami v podobe zhasnutia motora. Nafta tiež viac mení viskozitu, rýchlejšie "hustne".

Motory Su-25 smeli urobiť na naftu maximálne 10 hodín, potom museli dostať zasa na nejaký čas letecký petrolej, nejak to súviselo s mazaním a čerpadlami paliva. Nafta nemohla byť "hocijaká", druh nafty bol pomerne presne vymedzený, rovnako ako podmienky, za akých sa smie použiť.

Napsal: 10/6/2008, 16:36
od Sturmovik
Altaj píše:Pokial viem specializovane stroje ako A-10, Su-25, A-6 Intruder su uz zastarale, respektive ich ulohu preberaju univerzalne F-16, F/A-18, takze mozno preto je Su-39 len prototyp. Bohuzial rusko nema seriovo vyrabany stihac filozofie lahky, lacny, univerzalny (Mig-29 su vyradzovane a PAK-FA nie je pripraveny) tak mu neostava nic ine iba ponechat, a modernizovat stare bombery.
No pokial viem zastaraly je jedine Intruder ktory uz dosluzil, Modernizovane A-10C este 10-15 rokov vydrzia a to nehovorim o Su-25, tam sa da toho modernizovat dost (prikladom je Su-39), takze tie tiez tak rychlo neskoncia. No neviem ako moze F-16 prebrat ulohu A-10, Thunderbolt unesie viac municie aj viac druhou ako F-16 a to nehovorim o pancierovani...A-10 a Su-25 su lietadla blizkej vzdusnej podpory a typy ako F-16 ich ucinne nenahradia.

A co sa tyka Ruska Mig-29 sa tak rychlo nevyradia a modernizovane Su-27SM dokazu utocit na pozemne ciele..tym myslim inteligentnu municiu, ,,hlupou,, to dokaze kadekto. No a medzi tie lepsie patria Su-32FN a Su-34, aj ked niesu prave najlacnejsie...A na pozemne ciele je aj Mig-27, ale tu uz asi vyradili..

A tak ma napada ked je Su-39 odpisany, co robil na MAKSE 2007?

Napsal: 10/6/2008, 23:57
od Alchymista
A tak ma napada ked je Su-39 odpisany, co robil na MAKSE 2007?
Reklamu...
Ale vážnejšie: Rusom musí byť zrejmé, že stroj triedy Su-25 potrebujú, rovnako ako ho potrebujú iné armády a že v pôvodnej podobe už dlho prestáva stačiť. Takže skôr či neskôr príde na rad poriadna modernizácia alebo stavba nových strojov. Su-39 môže byť odpísaný v pôvodnej podobe z roku 1994, ale myšlienka modernizácie odpísaná určite nebude.
Záujemcov o stroj podobnej triedy je vo svete relatívne dosť, "protipartizánske" stroje sú pomerne žiadaný artikel napríklad v Južnej Amerike. Pritom modernizovaný Su-25 by prevyšoval v súčastnosti dostupné turbovrtulové stroje najmenej o triedu v nosnosti a sortimente výzbroje i v palubnom vybavení a nemal by žiadne problémy ani v úlohe "ťažkej stíhačky" napríklad pri zásahoch proti lietadlám pašerákov drog. V tejto úlohe ho myslím použili v Peru.
No a medzi tie lepsie patria Su-32FN a Su-34, aj ked niesu prave najlacnejsie...
To je práve ten dôvod, prečo myšlienka modernizácie Su-25 prežíva. Stále je potrebný stroj rýchlejší a s väčšou nosnosťou ako vrtuľník, schopný ničiť plošné i bodové ciele v bezprostrednej blízkosti čiary dotyku a taktickej hĺbke, pritom dostatočne odolný, aby sa nemusel vyhýbať každému maníkovi s niečím silnejším ako gumipuškou, nenáročný na obsluhu a pristávacie plochy. A tiež relatívne lacný a nenáročný na výrobu, prevádzku a opravy po bojovom poškodení.