Lehký víceúčelový vrtulník Ansat- 2RC byl zkonstruován v Kazaňském vrtulíkovém závodě, který byl původně subdodavatelem OKB Mil. V situaci, kdy se moskevské OKB Mil dostal na pokraj bankrotu, projekt Ansat od něj Kazaňský vrtulíkový závod převzal. Název pochází z tatarštiny a znamená to prostý nebo nadějný.
Od r.1994 zde také proběhly závěrečné konstrukční práce, stavba prototypu a letové zkoušky lehkého víceúčelového vrtulníku pak v r. 2003, který dostal sériové označení Ansat- 2. Ve verzi lehkého bojového vrtulníku označeného Ansat- 2RC byl světu poprvé představen na výstavě MAKS 2005
Stroj je vybaven dvěma motory z konstrukční dílny Prite & Witney Canada, které licenčně vyrábí fa AO "Avtovaz" a např. převody Peterburgský závod Rudý říjen. Nyní se testuje, zda může být vrtulník vybaven ruskými motory TVO-100.
Schopnostmi a vybavením je přirovnáván k typu EC-145/UH-145 firmy Eurocopter a v Ruské armádě a Aeroklubech (ROSTO/DOSAAF) by měl postupně nahrazovat vrtulníky Mi-2, zkonstruované koncem 50.let.
Pracuje se i na variantě Ansat-3 "VIP-salon", kam se vejde až 15 osob.
MO RF již podepsalo kontrakt na nákup těchto vrtulníků ve variantě cvičné, sanitní a lehké-bojové. Cena jednoho kusu se pro domácí trh pohybuje od 1,8 -2mil US, exportní cena je pak 2,5mil US. Odhaduje se,že pro ruský domácí trh bude zakoupeno 400-500 vrtulníků v průběhu příštích 10-15 let. Letos by mělo být dodáno prvních 6 ks. Dalších 100ks plánuje zakoupit Kazachstán.
O exportní verzi Ansatu již projevili zájem Venezuela, Sudán, Kypr a další země nákup zvažují.
Vrtulník má nosnost 1-1,6 t a max. vzletovou hmotnost 3,3t. Vejde se do něj až 9 lidí a v sanitní verzi 2 ležící + 2 medici. Využitelný je též jako záchraný, průzkumný a hlídkový. V lehké bitevní variantě je vybaven pro spolupráci se stroji typu Mi-24/28 a Ka-50/2 .
Maximální rychlost je 280km/h a dolet 620km.
Rozměrové TTD jsem zatím nenašel - jak se objeví - doplním.


