Ruské moderní hybridní lodě
Moderátor: Julesak
Ruské moderní hybridní lodě
Pánové, prosím, četl jste někdo o Ruských lodích(fregaty,torpedoborce), prý jsou odspodu nadlehčovány tlakem vzduchu a fičí to prý 100km! Někde jsem na to narazil ale nevím kde a při mé skleroze je to už pasé! Je možný takový fičák? Nevím,kdo dělá do lodí na Palbě! Díky,pánové.
A co k tomu mám napsat ??
Torpédoborec nebo fregatu určitě létat neuvidíš, tohle monstrum ale jo. Nevím jak poslední verze ale ten první ekranoplan, zkoušený na Kaspickém moři mohl za velmi příznivých podmínek při rychlosti přes 500 km/h vystoupat až do 3000 metrů a jeho nosnost v přízemním letu dosahovala až 544 tun.
Prostě ideální vyloďovací prostředek, však z toho Američani byli taky dost vyplašení.
Nevím to určitě, ale myslím že Rusové zařadili do výzbroje jen jeden kus vyzbrojený šesti střelami 3M-80 Moskit a to jen na krátkou dobu někdy v letech 1989 - 90. Ale sériovou výrobu určitě nezahájili, bylo to v době kdy se Reganovi povedlo SSSR "uzbrojit"
Jestli se na tom pro vojenské využití ještě pracuje, čemuž moc nevěřím, by mohl vědět spíš Pege.
http://www.youtube.com/watch?v=JE0H-NFupqY
Torpédoborec nebo fregatu určitě létat neuvidíš, tohle monstrum ale jo. Nevím jak poslední verze ale ten první ekranoplan, zkoušený na Kaspickém moři mohl za velmi příznivých podmínek při rychlosti přes 500 km/h vystoupat až do 3000 metrů a jeho nosnost v přízemním letu dosahovala až 544 tun.
Prostě ideální vyloďovací prostředek, však z toho Američani byli taky dost vyplašení.
Nevím to určitě, ale myslím že Rusové zařadili do výzbroje jen jeden kus vyzbrojený šesti střelami 3M-80 Moskit a to jen na krátkou dobu někdy v letech 1989 - 90. Ale sériovou výrobu určitě nezahájili, bylo to v době kdy se Reganovi povedlo SSSR "uzbrojit"
Jestli se na tom pro vojenské využití ještě pracuje, čemuž moc nevěřím, by mohl vědět spíš Pege.
http://www.youtube.com/watch?v=JE0H-NFupqY


Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
- jaromír dolanský
- praporčík
- Příspěvky: 391
- Registrován: 12/10/2006, 14:21
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Tedy, kdybych neviděl tu "obludu" ekranoplán na youtube, asi bych nevěřil. Ruština, kterou je klip ozvučen je dost jednoduchá, takže i TTD jsou dostupná. ( Alespoň pro nás "starce", kteří si ruštinu pamatujeme ze školy nebo si ji občas zopakujeme ) Jaký je další vývoj ? Byla to slepá cesta nebo je to další" ruská tajná zbraň" ?
VIVERE SUIS DESIDERIS. PRO SUO HONORE MORI.
Jo už vím, myslíš raketové korvety třídy Bora nebo podle ruského označení Projekt 1239 Sivuč.RIPper píše:on mal na mysli korvety ktore idu na vzduchovom vankusi, podobne ako vznasadla. narozdiel od vznasadiel maju pevne boky, len predna a zadna strana je "gumena"
Jsou to takové zvláštní hybridy, konstrukčně katamarany schopné částečně využít dynamického přízemního efektu pro dosažení vyšších rychlostí. Ale ta vyšší rychlost (55 uzlů - 102 km/h) je daná hlavně výkonem strojovny. Přece jenom 40 000 koní na člun o délce 66 m a výtlaku 1050 tun?



EDIT: ty ekranoplany bych považoval spíš za tu slepou uličku, aspoň co se týká vojenského využití. Dost to diskvalifikovala obrovská spotřeba paliva a na rozdíl od vznášedel to má jednu nevýhodu. Ta jsou totiž při cestě do oblasti výsadku přepravována velkými dokovými loděmi, kdežto tohle monstrum si tam muselo doletět samo. Kromě vojáků se s ekranoplanem počítalo i pro přepravu techniky (automobily, OT a jiné), jenomže jak to chceš nakládat na širém moři.
Naposledy upravil(a) Nelson dne 29/7/2007, 23:10, celkem upraveno 1 x.


Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Díky pánové za obě mašiny! Ano je to Bora! Obě mašiny pro mě zjevem i technickým popisem velikým překvapením! Kdo takové mašiny vymýšlí, ten myslí hodně dopředu! Ekranoplán i když se nevyrábí, je velmi zajimavý svým zaměřením(nosností) i výzbrojí! A Bora mě zaujala svými všemi pohony. Já totiž za 2hod. našel ATM kde Bora je. Rychlost a vůbec pohon lodě mě velmi zaujal. Jen PL zbraní by mohlo být asi vícena můj vkus. A ty koně, to je hrůza! To musí papat! Ovšem, jinak zajimavé! Diky!

No, s ekroplány bychom se ještě mohli dočkat lecčeho - viz. Boeing Pelican vyvíjený pro US. Army jako náhrada za rychlé transportní lodě:Milda píše:Díky pánové za obě mašiny! Ano je to Bora! Obě mašiny pro mě zjevem i technickým popisem velikým překvapením! Kdo takové mašiny vymýšlí, ten myslí hodně dopředu! Ekranoplán i když se nevyrábí, je velmi zajimavý svým zaměřením(nosností) i výzbrojí! A Bora mě zaujala svými všemi pohony. Já totiž za 2hod. našel ATM kde Bora je. Rychlost a vůbec pohon lodě mě velmi zaujal. Jen PL zbraní by mohlo být asi vícena můj vkus. A ty koně, to je hrůza! To musí papat! Ovšem, jinak zajimavé! Diky!
http://www.boeing.com/news/frontiers/ar ... /i_pw.html
Bora jednoducho lietadlu, riadenej strele "zdrhne". :-) Teraz však vážne. Keď som prvý krát vydel projekt 1239 Sivuch, tak som tiež uvažoval prečo OSA, domnievam sa ,že ,buď v čase keď sa vyvíjala boli k dispozícii len OSY ,alebo, čo sa mi zdá pravdepodobnejšie, pri svojej rýchlosti a rozmeroch sa jedná o dosť problematický cieľ pre protilodnú strelu. V podstate ho v rýchlosti prekonávajú len menšie plavidlá a proti tým sa nevyvíjali špecializované strely /na rýchle,malé lode/ . Bora jednoducho využíva medzeru v kategórii protilodných zbraní a lepšie a drahšie SA rakety ani nepotrebuje. Je perfektne vyzbrojená proti lodiam, je malá a rýchla. Zaujímalo by ma pri akej rýchlosti dokáže odpáliť protilodnú raketu?Lebo takáto malá, rýchla a s 8 raketami 3M-80 vyzbrojená loď, by mohla byť dosť nebezpečná aj pre najväčšieho súpera


- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Rýchlosť pri odpálení riadenej strely - povedal vy som, že to zvláda v celom rozsahu plavebných rýchlostí, odpalováky smerujú dopredu (a zdá sa mi, že sú menej zdvihnuté ako na torpédoborcoch) a zrýchlenia štartujúcich rakiet sú pomerne veľké.
Skutočne, použitie protilodných striel proti takýmto lodiam je dosť problematické.
Kým u lode pohybujúcej sa rýchlosťou 60km/h (~30-35 uzlov) a dlhej 100 metrov sa poloha za sekundu zmení o cca 16-17 metrov (~1/6 dĺžky), pri lodi dlhej 65 metrov a pri rýchlosti 100km/h (55 uzlov) je to 27 metrov - 2/5 dĺžky.
Pohybujú sa príliš rýchlo, čo výrazne zvyšuje nároky na logiku navádzania protilodnej riadenej strely - musí už počítať s nadbehom, podobne ako protilietadlové riadené strely. S tým súvisia ďalšie problémy - ako často vlastne protilodné riadené strely upresňujú svoju polohu voči cieľu (kurz, diaľka)? Aká je ich presnosť navedenia v horizontálnej rovine (vo vertikálnej rovine je daná výškou letu)? A s tým zasa súvisí problém manévrovacích schopností protilodnej riadenej strely. Ide o to, že pokiaľ riadená strela robí intenzívny manéver v horizontálnom smere, dochádza k zmenám obtekania trupu a krídiel a mení sa náklon, zmenou náklonu sa ale mení aj výška letu a to zasa treba rýchlo kompenzovať, pretože pri malej výške letu (3-10 metrov) hrozí náraz o hladinu.
Jednou z mála riadených striel optimalizovaných aj na takéto ciele je zrejme ruský Uran (Ch-35).
Problém je ešte výraznejší u "plavidiel" typu ekranoplán. Tam sa už protilodné strely nechytajú vôbec a na protilietadlové strely je jeho letová výška nad hladinou smrtiacou pascou. Protilietadlové riadené strely sa na cieľ navádzajú po dráhe pripomínajúcej špirálu - majú určitý "prekmit" v smere a výške, daný schopnosťami riadiacej logiky a manévrovacími schopnosťami strely. Vo voľnom priestore vo vzduchu to príliš nevadí, ale tesne nad morom môže dráha pretnúť hladinu mora so všetkými dôsledkami...
Skutočne, použitie protilodných striel proti takýmto lodiam je dosť problematické.
Kým u lode pohybujúcej sa rýchlosťou 60km/h (~30-35 uzlov) a dlhej 100 metrov sa poloha za sekundu zmení o cca 16-17 metrov (~1/6 dĺžky), pri lodi dlhej 65 metrov a pri rýchlosti 100km/h (55 uzlov) je to 27 metrov - 2/5 dĺžky.
Pohybujú sa príliš rýchlo, čo výrazne zvyšuje nároky na logiku navádzania protilodnej riadenej strely - musí už počítať s nadbehom, podobne ako protilietadlové riadené strely. S tým súvisia ďalšie problémy - ako často vlastne protilodné riadené strely upresňujú svoju polohu voči cieľu (kurz, diaľka)? Aká je ich presnosť navedenia v horizontálnej rovine (vo vertikálnej rovine je daná výškou letu)? A s tým zasa súvisí problém manévrovacích schopností protilodnej riadenej strely. Ide o to, že pokiaľ riadená strela robí intenzívny manéver v horizontálnom smere, dochádza k zmenám obtekania trupu a krídiel a mení sa náklon, zmenou náklonu sa ale mení aj výška letu a to zasa treba rýchlo kompenzovať, pretože pri malej výške letu (3-10 metrov) hrozí náraz o hladinu.
Jednou z mála riadených striel optimalizovaných aj na takéto ciele je zrejme ruský Uran (Ch-35).
Problém je ešte výraznejší u "plavidiel" typu ekranoplán. Tam sa už protilodné strely nechytajú vôbec a na protilietadlové strely je jeho letová výška nad hladinou smrtiacou pascou. Protilietadlové riadené strely sa na cieľ navádzajú po dráhe pripomínajúcej špirálu - majú určitý "prekmit" v smere a výške, daný schopnosťami riadiacej logiky a manévrovacími schopnosťami strely. Vo voľnom priestore vo vzduchu to príliš nevadí, ale tesne nad morom môže dráha pretnúť hladinu mora so všetkými dôsledkami...
Je škoda, samozrejme pre Ruské námorníctvo, že nepokračuje vo výrobe, prípadne dokonca vo vývoji nasledovníkov takýchto, zaujímavých a podľa všetkého aj smrteľne nebezpečných lodí a dáva sa na cestu štandardných lodí po vzore ostatného sveta. V tom bol ZSSR troška vo výhode, že to čo vyrobil, nemusel umiestňovať na svetové trhy. Konštruktéri mali väčšiu šancu viac experimentovať a armáda zase nakupovať. / odmyslime si politiku čisto technický pohľad / Veď týchto strojov sa plánovalo určite viac ako 20 a o ekranoplánoch ani nehovorím / výsadkové, protilodné /. Celkovo orientácia na malé,rýchle a perfektne vyzbrojené plavidlá. Sivuch, Nanuška,Tarantul sa mi zdala logickejšia,ako stavba lodí kategórie torpédoborec a väčšie. No,ale problém je v tom či chcem krajinu brániť,alebo útočiť. V prípade obrany teritoriálnych vôd by som asi volil niečo malé, rýchle s výzbrojov ako torpédoborec. / 8x 3M-80 na Severodvinsku ,alebo 8x3M-80 na Sivuchy a 6x3M-80 Nanuška / samozrejme bez väčších lodí by to nešlo už len k voly protivzdušnej obrane atď, ale proti lodnú obranu si viem predstaviť na kombinácii malé lode + lietadlá.
Ta ruská vznášedla Zubr však nejsou ze 60. let, ale až z 80. let. Stavěly se v Petrohradě, možná máš na mysli něco jiného. ZUBR má ochranu proti jaderným (radioaktivní spad, zamoření), biologickým a chemickým zbraním. Pancéřování zajištuje ochranu pro vojáky proti palbě zbraní spíše menší ráže. Čtyři vrtule na zádi pohánějí vznášedlo kupředu rychlostí až 60 uzlů. Výzbroj Zubra tvoří raketomety, protivzdušné zbraně a rotační kanóny.
Pěkné video ZUBR
http://www.youtube.com/watch?v=A8cuB2B2rSo
Tyto vznášedla mají jen omezené použití. Třeba ve hře Red Alert a útok SSSR na USA. Kdyby náhodou někdo nevěděl o čem mluvím http://www.youtube.com/watch?v=2xWD42kL5CM
Američané mají také vznášedla, ale menší … navíc ze shora nekrytá. Oni to ještě využijí, neboť válčí po celém světě. USN Hovercraft. Výhoda těchto plavidel je v překvapivém vylodění téměř kdekoliv.

Pěkné video ZUBR
http://www.youtube.com/watch?v=A8cuB2B2rSo
Tyto vznášedla mají jen omezené použití. Třeba ve hře Red Alert a útok SSSR na USA. Kdyby náhodou někdo nevěděl o čem mluvím http://www.youtube.com/watch?v=2xWD42kL5CM
Američané mají také vznášedla, ale menší … navíc ze shora nekrytá. Oni to ještě využijí, neboť válčí po celém světě. USN Hovercraft. Výhoda těchto plavidel je v překvapivém vylodění téměř kdekoliv.






Ono je to dáno odlišnou koncepcí vyloďovacích operací. Ty ruské jednotky jsou projektovány jako samostatná plavidla kdežto u Američanů slouží LCAC jako vyloďovací prostředky normálně zaparkované na dokových palubách velkých výsadkových lodí.Lord píše:Američané mají také vznášedla, ale menší … navíc ze shora nekrytá. Oni to ještě využijí, neboť válčí po celém světě. USN Hovercraft. Výhoda těchto plavidel je v překvapivém vylodění téměř kdekoliv.
Čili vyklopit svůj náklad na pevnině a zpět pro nový k mateřské lodi.


Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Hezké video s ekranoplánem (včetně odpalování raket Moskyt je tady: http://www.youtube.com/watch?v=IgtaeRZjWNc
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Norad má pravdu o té koncepci, faktem je že takového Zubra těžko vměstnáte na loď - to je kolos, který je skoro samostatný ... nevím na jakou vzdálenost se může pohybovat, ale každá armáda - námořnictvo má pro svoji koncepci své důvody. Pravdou je, že v poslední době se od velkých plavidel spíše ustupuje ... myslím tím třeba ponorky ... je to náročné na údržbu ... technologii atd. Vyjma USA letadlových lodí ... kolosy jako sviň, drahé na všechno ... udržují je kvůli tomu, aby mohli dělat četníka ve světě.





Predchodcom Zubra bol projekt 12321 , bol o cca 12metrov kratší a mal nosnosť 353ton. Úlohou Zubra bola a je rýchla preprava na malú vzdialenosť väčšieho počtu vojakov a techniky. Ale pre Rusko už nemá držanie takýchto veľkých lodí - vznášadieľ význam. Pre Čínu áno - Taiwan , Grécko áno - Turecko. Sú náznaky, že by Rusko chcelo pokračovať, ale na projektoch o 50% menších a viac. Lepšie sa umiestnia na trhu / Juh. Ázia je ako stvorená pre také to stroje /.