Rolls-Royce , Lanchester, Lancia Ansaldo IZ, Austin-Putilov
Obrněný automobil Rolls-Royce

Obrněný automobil Rolls-Royce z roku 1914 je vybaven původní námořní věží, vyzbrojenou kulometem Vickers ráže.303 (7,7 mm). Během války poskytovala tato vozidla svým uživatelům vynikající služby. Typ se používal ještě řadu let po válce, především v Indii a afrických koloniích.
Úvod
Když v roce 1914 vstoupila britská námořní letecká služba do války, vyslala do Francie a Belgie nesourodou výpravu letadel a vozidel. Některé britské námořní důstojníky zaujalo, jakým způsobem Belgičané využívají obrněné automobily k odvracení útoků německých jednotek, k průzkumu a jiným činnostem. Britové se rozhodli příkladu Belgičanů následovat. Během několika dní bylo v Dunkerque upraveno několik automobilů Rolls-Royce , používaných britským námořním letectvem. Vozidla byla opatřena bočními pancíři, před řidičem byl upevněn kulomet. Velení námořnictva upravená vozidla zaujala. Podpořilo proto zkonstruování skutečného obrněného vozidla na podvozku automobilu Rolls-Royce Silver Ghost, přičemž první z těchto automobilů dorazily do Francie koncem roku 1914.
Velký úspěch obrněného automobilu Rolls-Royce
Do výzbroje zařazený obrněný automobil, oficiálně označený ,,Armoured Car, Rolls-Royce (1914 Admiralty Turreted Pattern)'', čili ,,obrněný automobil Rolls-Royce z roku 1914, model s námořní věží'' vznikl doplněním pancéřové korby s věží na podvozek cestovního automobilu Rolls-Royce. U podvozku bylo zesíleno odpružení, které si u obrněného vozidla muselo poradit s jeho vyšší hmotností, to však byla jediná úprava, která se na podvozku uskutečnila.
Výzbroj obrněného automobilu Rolls-Royce
Věž vyzbrojená kulometem Vickers byla zvláštní skosením na bočních stranách, která věži dodávala vzhled biskupské mitry. Chladič vozidla byl chráněn pancéřovými dveřmi, střešní pancíř věže mohl být v případě potřeby demontován. V prostoru za věží byl ponechán malý prostor k uložení zásob a kulometu, stavěného při střelbě na zem. Obrněné automobily Rolls-Royce se ve vojenských službách osvědčily velmi dobře, ve výzbroji zůstaly zařazeny až do roku 1922. Maximální tloušťka pancéřování činila 9 mm.
Použití obrněného automobilu Rolls-Royce
V březnu 1915 do Francie dorazily britské roty obrněných automobilů, většinou vybavené vozidly Rolls-Royce. Přestím se obrněné automobily námořního letectva uplatnily při hlídkové službě a průzkumu na francouzském a belgickém pobřeží. Poté se boje na západní frontě rozšířily až ke kanálu La Manche a válka dospěla do fáze zákopových bojů. V této situaci nebylo pro obrněné vozy Rolls-Royce prakticky žádné využití. Roty obrněných zajišťovaly střežení britského východního pobřeží proti případné invazi nepřítele. Jednotky obrněných vozidel, vyslané do Francie, však uplatnění na bojišti nenašly. Nakonec byly rozpuštěny a jejich automobily předány britské armádě, která o ně víceméně nejevila žádný zájem.
Obrněné automobily Rolls-Royce se poté uplatnily na zámořských bojištích, na severozápadní frontě v Indii, v Galipoli (kde byly v podstatě k ničemu), v Německé jihozápadní Africe (zde se využívaly velmi intenzívně, o těchto bojích se však ví velmi málo) a v Ugandě. Západní poušť na Arabském poloostrově byla pro obrněné automobily Rolls-Royce a jim podobná zabezpečovací vozidla (obrněné automobily, však bez ozbrojené věže, sloužící k přepravě osob a materiálu) bojištěm, na kterém se plně prokázaly jejich možnosti.
Automobily Rolls-Royce prosluly jako pozoruhodně spolehlivé, rychlé a schopné jízdy i velmi náročným terénem. Obrněné automobily Rolls-Royce armádě sloužily do roku 1922, kdy je začala nahrazovat modernější verze obrněného automobilu Rolls-Royce, model 1920. Některá vozidla starého modelu 1914 však sloužila v Indii až do počátku 2. světové války.
Obrněné automobily Rolls-Royce se učastnily ofenzívy na Sommě (nedaleko Guillemontu) v září 1916, a to s řetězi na kolech, umožňující jízdu v bahnitém terénu a bez předních blatníků.
Základní technické údaje obrněného automobilu Rolls-Royce
(model 1914, s námořní věží)
<> osádka : 3 nebo 4 muži
<> hmotnost : 3,5 t
<> rozměry : délka 5,0 m, šířka 1,91 m, výška 2,55 m
<> motor : zážehový vodou chlazený motor Rolls-Royce o výkonu 30-34 kW( 40-50 k)
<> rychlost : silnice 95 km/h
<> dojezd : silnice 240 km
<><><>
