*1921 – +2006

Narodil se dne 28.února 1921 v Curitibuze v Brazílii. Byl to nejúspěšnější francouzský stíhací pilot v období WW2. Studoval v Los Angeles v Kalifornii a v roce 1942 vstoupil do služeb Svobodných Francouzských jednotek, které byli dislokovány ve Velké Británii. Byl to tedy jeden z těch nadšenců, kteří se rozhodli i po pádu Francie v roce 1940 pokračovat dál po boku Velké Británie proti Německu.
Období WW2
V Anglii byl přidělen k 341.peruti RAF, zvané Alsasko. Ta létala na strojích Supermarine Spitfire. Dne 27.července 1943 se mu podařil vynikajíc kousek, když na Francií sestřelil dva německé stihače na strojích Focke-Wulf Fw-190. Celé to však mělo o měsíc později dohru, když byl obviněn, že v průběhu boje opustil svého velitele jednotky René Mouchotta, který pak zahynul. Clostermann byl jeho „číslo“. V důsledku těchto sporů s některými z letců na základně se radši nechal přeložit k 602.peruti.
Tato jednotka operovala z letecké základny ve Scapa Flow (hlavní námořní vojenský přístav). Náplní 602.perutě byla hlavně likvidace střel V-1, které byli na území Anglie vystřelovány z pobřeží Francie a později ze Skandinávie. Střely dosahovaly rychlosti kolem 550 km/h a tak je bylo možno dostihnout a sestřelit. Nebo stačilo se k nim přiblížit a svým křídlem nadzvednout jejich křídlo, načež se střela zřítila. Dále se jeho jednotka zúčastnila krytí akce Overlord, což bylo vylodění spojenců v Normandii 6.června 1944. Jako jeden z prvních francouzských pilotů přistál 18.června 1944 na pláži Francie. Za nějaký čas poté byl za své zásluhy vyznamenán D.F.C. (Záslužný letecký kříž). Krátce poté byl přeložen na velitelství Francouzských vzdušných sil, protože měl již splněný limit nalétaných hodin. Na relativně klidném velitelství však dlouho nevydržel a v prosinci 1944 se vrátil k bojovým letům. U 274.perutě byl přeškolen na letadla Hawker Tempest Mk.V. Tato jednotka již pod jeho velením vybojovala řadu vzdušných vítězství a připsala si na své konto i několik sestřelů tehdejší světové špičky, proudových letadel Messeschmitt Me 262. S Tempesty se pak hlavně zaměřoval na přepady železnic, transportů a letišť. Samozřejmě tato místa byla pro chod němců strategicky důležitá a jako taková i náležitě bráněná. Tak došlo, že dne 24.března 1945 byl Clostermann zraněn německým flakem do nohy, následně musel nouzově přistát, při čemž utrpěl další pohmožděniny. V nemocnici si poležel pouze týden.Dne 8.dubna 1945 se stává velitelem 3.perutě RAF a za krátko nato celého 122. křídla. Kvůli svému špatnému hodnocení však nikdy nezískal D.S.O., ale obdržel Stříbrnou hvězdu a Leteckou medaili. Po ukončení války byl 27.července 1945 demobilizovaný.
Bojová vítězství
Za svou vojenskou službu v průběhu WW2 nalétal celkem 432 misii, přičemž získal jistě 23 leteckých vítězství (některé prameny uvádějí i vyšší čísla) a dalších 5 pravděpodobných. Na zemi zničil 225 nákladních vozů, 72 lokomotiv, 5 tanků a 2 torpédové čluny.
Období po WW2
Během války v Alžírsku 1956 – 1957 byl opět povolán mezi záložní letce.
Po vojně Clostermann napsal velmi úspěšnou knihu „Velký cirkus“. Další knihou, kterou napsal byly „Ohně v oblacích“.
V mírovém životě se Clostermann živil jako inženýr. Podílel se na vytvoření firmy Reims-Aviation, pracoval pro Renault i Cessnu. Zároveň byl poměrně úspěšný i v politice, kde byl opakovaně zvolen za člena parlamentu a to v letech 1946 až 1969. Také byl vášnivým sportovním rybářem.
Občas ale vyvolal svými kontroverzními názory nejeden konflikt. Kupříkladu během Britsko-Argentinské války o Falklandy v roce 1982 se pochvalně vyjadřoval o argentinských letcích. Možná i proto, že byli cvičeni ve Francii. Stejně tak zaujal protivojenské stanovisko během Perského zálivu 1991.
Pierre Clostermann zemřel 22.března 2006 v Montesquieu-des-Albéres na jihozápadě Francie.
Zdroje:
http://www.wikipedia.org