Stránka 1 z 2

Německá samohybná děla – díl 4 (SdKfz 138/1 „Grille“)

Napsal: 10/8/2008, 22:25
od sa58
Německá samohybná děla – díl 4
15cm sIG 33 auf Geschützwagen 38(t) - SdKfz 138/1 „Grille“

Obrázek
V dalším díle se podíváme do české kotliny. V protektorátu se díky předválečné československé konstrukční škole (hlavně díky ČKD) vyráběla pro okupanty spousta obrněné techniky. Jednalo se hlavně o vynikající lehký tank Praga LT 38, asi jeden z nejlepších předválečných lehkých tanků na světě. Paradoxně se do výzbroje naší armády nedostal, zato německé tankové divize s nimi projeli západní Evropu a Sovětský svaz. Východní fronta byla ale hrobem pro celou tuto kategorii, lehké tanky jsou odstaveny na druhou kolej. Místo lehkých tanků nastupují na frontu stíhače tanků a samohybná děla, postavená na podvozcích těchto lehkých tanků. O jednom samohybném dělu tu bude dnes řeč.

Pz 38(t), původně československý lehký tank se na počátku války velmi osvědčil, nástup výkonných ruských tanků na východě však znamenal konec jeho služby v první linii. Velmi dobrý podvozek se však přímo nabízel coby základna pro samohybné dělo či stíhač tanků. O stíhačích tanků Marder již byla na Palbě řeč, podívejme se tedy na samohybné dělo na podvozky tanku Pz 38(t).

Když už je tu řeč o samohybném dělu, nemůže tu chybět těžká pěchotní houfnice sIG 33 ráže 150 mm. Tato houfnice se montovala na všechny lehké tanky německé provenience, dostalo se samozřejmě i na kořistní techniku. Jeho nevýhodou byl malý dostřel, ráže 150 mm však zajišťovala dostatečný účinek střely na polní opevnění či městkou zástavbu.

Obrázek Obrázek Ausf. H

Vývoj samohybného děla začala u firmy Alkett v březnu 1942, v říjnu byl vyroben prototyp samohybného děla. Jako základ používal podvozku a korby tanku Pz 38(t) Ausf. H, korba je však upravena. Chybí ji vrchní a čelní deska, místo ní je namontována nýtovaná nástavba z rovných desek, čelní deska má sílu 25 mm, boční 15 mm. Čelní stěna dosahoval výšky cca 150 cm, její sklon byl 17°. Vlevo od děla byl na horní hraně výřez pro zaměřovač. Zadní stěna byla opatřena dvoukřídlými dveřmi, místo střechy mohla osádka použít pouze přetaženou plachtu. Pohon zůstává stejný jako u tanku, motor Praga AC o výkonu 150 HP je umístěn vzadu ve vozidle. Díky použitému podvozku je vozidlu přiřazeno označení SdKfz 138/1 Ausf. H

Obrázek Obrázek

Jak jsem již uvedl, hlavní a jedinou organickou výzbrojí vozidla byla houfnice sIG 33 ráže 150 mm, její palebný průměr byl 16 granátů dělené munice. Část jí je umístěna podél stěn bojového prostoru, zbytek je v kontejneru nad motorovým prostorem. Zajímavý je obdélníkový kryt houfnice, podle zdvihy hlavně zakrýval střední část čelní stěny. Mimo houfnici má osádka k dispozici pouze osobní zbraně a také dva samopaly MP 40(38).
Osádku tvoří pět mužů, řidič má své stanoviště opět na pravé straně, k dispozici má mimo čelní průzor ještě průzor po své pravé ruce. Zbytek osádky tvoří velitel, střelec, nabíječ a spojař.

Obrázek Obrázek

Výroba tohoto vozidla začíná u BMM (ČKD) v únoru 1943, operace nese krycí jméno "Dietmar A". Mělo jít o přestavbu devadesáti tanků verze M, ty se však již nevyrábí a podvozky jsou rovnou použity pro výroby samohybných děl. V únoru je vyrobeno 25, v březnu 40 a v květny 25 vozidel. Dalších 110 vozidel vzniklo konverzí deváté výrobní série tanku Pz 38 Ausf. K mezi dubnem a červnem, ještě v listopadu tohoto roku je vyrobena malá série deseti vozidel. Ty však mají již upravený podvozek verze M s motorem uprostřed, zbytek vozidla však odpovídá specifikaci H.

Obrázek výroba v BMM


Technické data SdKfz 138/1 Ausf. H Grille
délka – 4,83 m
šířka – 2,26 m
výška – 2,15 m
hmotnost – 10,80 t
výkon motoru – 150 HP
max. rychlost silnice – 47 km/h
dojezd silnice – 200 km
pancéřováni - 8-50 mm
měrný tlak na půdu – 0,62 kp/cm2
osádka – 5


Tímto však historie tohoto samohybného děla nekončí. Dosavadní koncepce s motorem v zadní části vozidla rozhodně nepatřila mezi ideální. Firma Alkett již na přelomu let 1942/43 upravila stávající podvozek Pz 38(t) pro stíhač tanků Marder III, díky přesunutí motoru do středu vozidla zbylo v zadní části dostatek místa pro instalaci dostatečně hluboké nástavby s lepšími pracovními podmínkami osádky. Nová řada podvozku dostala označení Ausf. M, bylo jen otázkou času, kdy se tento podvozek použije pro montáž houfnice sIG 33.

Obrázek Obrázek Ausf. M

Nástavba v zadní části vozidla připomínala poslední verzi stíhače tanků Marder III, instalace houfnice sIG 33 si ale přece jen vyžádala větší úpravy. Čelní desku nástavby netvořil štít kanonu jako u Marderu, samohybná houfnice jej měla pevný jako u předchozí varianty. Ve středu čelní desky byl opět obdélníkový kryt, mechanicky spojený s houfnicí, kryjící osádku při střelbě horní skupinou úhlů. Vozidlo bylo opět bez stropního pancíře, zadní stěna se dala v polovině sklopit. Motor zůstává až na uložení stejný jako u předchozí varianty, jde o řadový šestiválec Praga AC o výkonu 150 HP. Podvozek měl oproti předchozí verzi jen jednu vodící kladku.

Obrázek Obrázek

Prototyp nové verze samohybného děla byl vyroben u BMM v listopadu 1943, do konce roku byla zahájena sériová výroba. Vozidlo obdrží označení SdKfz 138/1 Ausf. M, od počátku roku je do oficiálně používáno i bojové jméno Grille (cvrček). Osádka se nemění, v důsledku úpravy pohonu dostává řidič nové, kryté stanoviště. Od zbytku osádky je oddělen motorem, nad hlavou má osazenou pancéřovou budku s poklopem. K dispozici má opět dva průhledy ve stejné konfiguraci. Díky zvětšení prostoru se zvyšuje palebný průměr pro houfnici, nyní je vezeno 20 granátů ráže 150 mm.

První výrobní série, označovaná krycím jménem „Schwerin“, je naplánována na výrobu 118 vozidel. Ty jsou v BMM vyrobeny do května 1944. Další série 74 vozidel byla zadána do výroby v červnu 1944, díky průtahům je však tato série vyráběna až do dubna 1944. Je tedy postaveno 192 samohybných děl.

Obrázek Obrázek muniční vůz

Mimo bojové vozidlo je také vyráběn muniční vůz, schopný přepravit k bojovým strojům 40 granátů ráže 150 mm. Toto vozidlo je samozřejmě neozbrojeno, otvor pro houfnici je zaslepen plechem. Pro jednu rotu Grille se počítalo se dvěma muničními vozy, celkově je jich postaveno 93 kusů. Vozidlo šlo jednoduše znovu osadit houfnicí, na konci války je však zaznamenán případ osazení rychlopalného kanonů MK 108 ráže 30 mm místo houfnice.

Obrázek verze s MK 108


Technické data SdKfz 138/1 Ausf. M Grille
délka – 4,95 m
šířka – 2,15 m
výška – 2,47 m
hmotnost – 12,00 t
výkon motoru – 150 HP
max. rychlost silnice – 42 km/h
dojezd silnice – 190 km
pancéřováni - 8-15 mm
měrný tlak na půdu – 0,66 kp/cm2
osádka – 5



zdroje:
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 2
Ivo Pejčoch – Tanky Praga
Francev / Kliment - Marder III a Grille
Wydawnictwo Militaria 101 – Grille

Napsal: 11/8/2008, 11:35
od hydrostar
Čelní stěna dosahoval výšky cca 150 mm, její sklon byl 17°.
Promiň, ale tady ti asi chybí jedna nula.
Vozidlo šlo jednoduše znovu osadit houfnicí, na konci války je však zaznamenán případ osazení rychlopalného kanonů MK 108 ráže 30 mm místo houfnice.
Nebyla to nouzová přestavba od povstalců?

Napsal: 11/8/2008, 11:39
od YAMATO
Ten kanon byl spíše MK 103, respektive jeho pozemní verse Flak 103 Jaboschreck.

Napsal: 11/8/2008, 12:10
od hydrostar
Co napsal pan Pejčoch v knize Tanky Praga. Cituji:
V závěru války vznikla polní úpravou pozoruhodná modifikikace, zřejmě přestavbou muničního vozu nebo nedokončením samohybné houfnice. Do její čelní stěny je namontován letecký rychlopalný kanón Mk 103 ráže 30 mm a vzniklý stroj měl zřejmě působit jako prostředek vojskové protiletecké obrany, popřípadě průzkumu. Těsn po ukončení bojů stálo toto vozidlo opuštěné ve spodní části Václavského náměstí v Praze.

Oproti tomu pan Francev uvádí, že šlo o dělo Mk 108 téže ráže. Tady by měl promluvit odborník na letecké zbraně.

Napsal: 11/8/2008, 12:38
od YAMATO
Však promluvil :wink:. Na fotce zcela jistě není MK 108.

Napsal: 11/8/2008, 12:42
od Hans S.
hydrostar píše:Tady by měl promluvit odborník na letecké zbraně.
Pochybuji, že jakýkoliv odborník na letecké zbraně by do tohoto mohl vnést světlo do doby, než někdo přinese fotografii daného bojového prostředku (a není potřeba fotografie nikterak detailní, hlaveň MK 103 je několikanásobně delší).
MK 103 a především MK 108 byly rozšířené letecké kanony ráže 30 mm (každý na jiný náboj), přičemž 103 byl z leteckého pohledu značně těžký (hmotnost), měl nízkou kadenci a vysokou úsťovou rychlost. MK 108 byl naopak velice lehký, měl nízkou úsťovou rychlost a vysokou kadenci. Na pozemní bojový prostředek mohl být snadno namontován kterýkoliv z nich. MK 108 byl rozšířenější, MK 103 pak s wolframovou municí použitelný i jako protitankový (ovšem letadlo útočí na vrchní partie obrněnce, kdežto samohybka by toho dosáhla těžko).

edit: jo tak ona tam ta fotka je. Jak píše Yamato: je to 100% něco jiného, než MK 108. Může to být MK 103, MK 101, nebo něco takového. MK 108 ne :)

Napsal: 11/8/2008, 12:54
od hydrostar
Pro Hanse:
Asi sis špatně přečetl a následně prohlédl celý článek. Muniční vozidlo se zabudovaným kanónem ráže 30 mm je ten uplně poslední.
Tedy tento:
Obrázek

Jinak pro Yamata:
Sory. :wink:

Napsal: 11/8/2008, 13:09
od Hans S.
MK 103, nebo MK 101. Může to být i jiný kanon.. MK 108 to ale není 100%.

MK 103 zavěšený pod letadlem:
Obrázek

MK 108:
Obrázek

Napsal: 11/8/2008, 14:49
od brano
Je to MK 103 a podľa Franceva existovali najmenej 2 ks, ktoré po vojne figurovali v stavoch čs. armády (1.tankový prápor v Prahe). Mali pridelené ev.čísla ÚV 322 a ÚV 325.

Napsal: 11/8/2008, 15:00
od YAMATO
Pravda, Flak 103 by měl delší hlaveň.

Napsal: 11/8/2008, 18:37
od sa58
Taky jsem si mohl dát pozor a napsat tam jen 30 mm kanon... No zase je o čem diskutovat :)

3cm Flak 103/38 měl hlaveň prodlouženou na nějakých 2,3 m oproti původní 1,6 m u MK 103. Pejčoch v Obrněné technice píše o MK 108, v Tancích Praga o MK 103... Francev píše v MBI zase o MK 103...

Napsal: 11/8/2008, 22:56
od Daver
Mne spšíe napadlo k čemu vlastně to bylo dobré? Myslim vyzbrojení 30mm kanonem.

Napsal: 11/8/2008, 23:03
od hydrostar
Tipl bych to čistě jako nouzové opatření. Podle mě se jednalo o provizorní vyzbrojení asi v té době nevyužitých muničních vozů. Ale podle toho, jak je tam ta zbraň uložena (nevypadá na to, že by se mohla otáčet kolem svislé osy) a podle mála místa v nástavbě, tak bych to neviděl na protiletadlovou ochranu.

Napsal: 12/8/2008, 09:17
od brano
Neviem nakoľko vychádzajú autori z modelárskej dieľne New Connection, ale podľa ich konverznej sady to vyzerá ako plne otočný kanón.

http://www.panzermodellbau.com/index_en ... eck.html&1

Napsal: 12/8/2008, 12:44
od hydrostar
To je zajímavé. Podle toho, jak vypadá celá ta lafetace, tak mně to nepřijde jako nouzová montáž v polní dílně. Existovala protiletadlová pozemní postavení s touto zbraní?

Napsal: 12/8/2008, 13:02
od brano
Mám dojem, že sa nejednalo o poľnú úpravú, ale prototypy hoci improvizované. Použitie MK 103 lafetovaného na provizórnej platformičke je známe viď. napr. http://forum.valka.cz/files/30_mm_mk_10 ... fe_113.jpg

Pravdepodobne však bola vyvinutá i sofistikovanejšia lafeta pre pozemné využitie. Informácií je minimum.

Napsal: 12/8/2008, 14:09
od Hans S.
hydrostar píše:Existovala protiletadlová pozemní postavení s touto zbraní?
U Luftwaffe oficiálně zřejmě nikoliv.

Německá samohybná děla - díl 4

Napsal: 12/8/2008, 21:46
od TonyHazard
Tuto fotku jsem našel na ,,panzernetu

Obrázek
..a k tomu bylo uvedeno, aby mě nikdo nenařkl, cituji :
Přesně neznámý, nicméně mizivý, počet popsaných muničních vozidel byl v roce 1944 nebo 45 přestavěn na samohybný protiletadlový kanon. V bojovém prostoru byl lafetován rychlopalný kanon MK 108 ráže 30 mm, který byl původně montován do stíhacích letounů. Otvor v předním pancíři zůstal zachován a kanon bylo díky tomu možné sklopit a použít i k palbě na pozemní cíle. Jedním z mála zdokumentovaných bojových nasazení tohoto stroje bylo pražské povstání v květnu 1945.

Obrázek Obrázek
Přidávám další fota, třeba to pomůže (mám takový dojem, že ta fotka vlevo zobrazuje to samé dělo, viz. maskovací nátěr na pravé straně).
Převzato z : www.panzernet.net

Napsal: 12/8/2008, 22:09
od hydrostar
No jak vidíš, tato fotka je tu už dvakrát a zbraň už někeří určili na MK 103.

Ohledně toho použití proti letícím cílům to bude trochu složitější. Když se podívám, že kolem je velice málo místa a vysoké stěny nedovolijů střelbu na vzdálenější cíl na obzoru, tak nic extra to byt nemohlo.

Německá samohybná děla - díl 4

Napsal: 12/8/2008, 22:46
od TonyHazard
Přihodím sem pár fotek :

Obrázek Obrázek
>> Grille Ausf. H a pěchota <<><><><><><>> Grille Ausf. H <<

Obrázek Obrázek
>> pohled do hlavně Grille Ausf. H <<><><><><>> Grille Ausf. H s nepromokavou celtou během vagónování <<

Převzato z : www.panzernet.net