Německá bombardovací letadla WW1
nasazení 1915 – 1918
AEG G.I (K.I)
Bojové nasazení: 1915 –1915

Jednalo se o německý dvoumotorový dvouplošný bombardér z produkce společnosti AEG. Původní označení stroje bylo K.I. Stroj se dostal do sériové výroby v roce 1915, přičemž bylo vyrobeno pouze 10 letadel. Během války se z tohoto prvního typu vyvinulo více modelů, které pak byly používány až do konce války. Samozřejmostí byla vždy nová a silnější pohonná jednotka a zvyšování nosnosti bombové výzbroje. Prvním letounem z této řady byl původně třímístný letoun K.I, který byl později dle inspektorátu německého letectva přeznačen na kategorii „G“. Pohonnou jednotkou byly dva motory Mercedes D.I, každý o výkonu 78 kW. Letoun byl upraven pro nošení bombové výzbroje mimo jiné tím, že byl jeden člen osádky vyškrtnut. Posádku G.I tak tvořil pouze pilot a zadní střelec, který zároveň měl funkci bombometčíka. Slabé výkony a bojová účinnost G.I vedla k jeho náhradě pokrokovějším strojem verze G.II.
TTD _ AEG G.I
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 2 (1x pilot + 1x střelec/bombometčík)
* Rozpětí: 16 m
* Délka: 8,65 m
* Výška: 3,46 m
* Plocha křídel: 59 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 1.160 kg
* Vzletová hmotnost: 1.960 kg
* Maximální rychlost: 125 km / h
* Výzbroj: 2x kulomet ráže 7,92 mm, 200 kg bomb
* Dostup: 2.400 m
* Stoupavost:
* Vytrvalost: 450 km
* Motor / Výkon: 2x řadový Mercedes D.I / 104 k (78 kW)
* Vyrobeno kusů: 10 ks
* Uživatelé: Německo
AEG G.II
Bojové nasazení: květen 1915 –1917

Jednalo se opět o německý dvoumotorový a dvouplošný bombardér, který byl vyvinut z předchozího modelu AEG G. I. (firemní označení AEG G.II bylo GZ 2). Po nepříliš nepřesvědčivých výsledcích modelu G.I byl inspektorátem německého letectva (Idflieg) dne 1.dubna 1915 objednán vývoj a výroba šesti nových strojů s označením G.II. Nový model byl poháněn silnějšími motory Benz Bz.III o výkonu 150 k (112 kW). Letové zkoušky nového modelu proběhly 15.května 1915. Jejich výsledek byl vcelku uspokojivý. Zkušební komise zejména kladně hodnotila dobrou stoupavost a rychlost nového stroje, avšak s plnou výzbrojí již tyto výkony tak uspokojivé nebyli. Nicméně k bojovým útvarům se nový stroj dostal již v červnu 1915. Jeho výzbroj byla složena ze dvou až čtyřech kulometů ráže 7,92 mm. Počáteční role tohoto stroje byla jako doprovod nevyzbrojených průzkumných letadel. Nicméně v této roli se nové stroje ukázali jako těžkopádné a tak v polovině roku 1915 Idflieg rozhodl o jeho využití v roli bombardéru. Za tímto účelem se rozběhla malosériová výroba, která do května následujícího roku 1916 dala celkem 27 letounů. Bojová kariéra nebyla nijak výrazná, přesto tento stroj byl ve své bombardovací roli zajímavou posilou německých vzdušných sil. Přeživší stroje AEG G.II byly z prvních linií staženy v průběhu roku 1917.
TTD _ AEG G.II
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 2-3 (1x pilot + 1-2x střelci/bombometčíci)
* Rozpětí: 16,20 m
* Délka: 9,10 m
* Výška: 3,49 m
* Plocha křídel: 59 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 1.450 kg
* Vzletová hmotnost: 2.470 kg
* Maximální rychlost: 140 km / h
* Výzbroj: 2-4x kulomet LMG 08/15 ráže 7,92 mm, 200 kg bomb
* Dostup: 3.000 m
* Stoupavost: 90 m / min
* Vytrvalost/Dolet: 700 km
* Motor / Výkon: 2x řadový motor Benz Bz.III / 150 k (112 kW)
* Vyrobeno kusů: 27 ks
* Uživatelé: Německo
AEG G.III
Bojové nasazení: červen 1916 – květen 1917

Jednalo se další, modernější verzi původního stroje AEG G.I, který vycházel z předchozí verze AEG G.II. Firemní značení tohoto modelu bylo GZ 3. Opět to byl dvoumotorový a dvouplošný bombardér používaný v průběhu první světové války. První prototyp nového modelu G.III vzlétl v prosinci 1915. Ve srovnání se svým přímým předchůdcem G.II, byl nový dvoumotorový letoun výrazně větší a stejně jako předchozí typ byl nejprve používán v roli těžce ozbrojeného doprovodu průzkumných letadel. Teprve poté, co byl stejně jako předchozí modely v této roli shledán jako nevyhovující, našel uplatnění jako bombardér. První jednotkou, která G.III v této nové roli vyzkoušela byla Kampfgeschwader 1 v Makedonii, kde byla za účelem bombardování vytvořena první letka sestávající pouze z dvoumotorových AEG G.III. Nové stroje v nové roli se na frontě používali od června 1916 do května 1917. Poté byli nahrazeny novějším modelem G.IV. Sériová produkce dosáhla celkem 45 strojů G.III.
TTD _ AEG G.III
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 2-4 (1x pilot + 1-3x střelci/bombometčíci)
* Rozpětí: 18,40 m
* Délka: 9,20 m
* Výška: 3,90 m
* Plocha křídel: 67 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 2.000 kg
* Vzletová hmotnost: 3.075 kg
* Maximální rychlost: 168 km / h
* Výzbroj: 2-4x kulomet ráže 7,92 mm, 300 kg bomb
* Dostup: 3.500 m
* Stoupavost: 168 m / min
* Vytrvalost/Dolet: 700 km
* Motor / Výkon: 2x řadový Mercedes D.IV / 220 k (164 kW)
* Vyrobeno kusů: 45 ks
* Uživatelé: Německo
AEG G.IV
Bojové nasazení: duben 1917 – 1918

Stroj AEG G.IV byl další v řadě modernizací původního stroje G.I. Typově přímo vycházel z modelu G.III. Jako u všech ostatních modelů firmy AEG byly nosné konstrukce svařeny z ocelových trubek, žebra křídel pak byly zhotoveny ze dřeva, krycí panely přídově části trupu byly vyrobeny z překližky a potah trupu i křídel z pevné tkaniny. Nový prototyp s označením G.IV byl poprvé zalétán v září 1916. Jinak poruchové motory Mercedes D.IV byly nahrazeny spolehlivějšími Mercedesy D.Iva, které navíc měli i vyšší výkon a to 260 k na jednotku (letoun měl již tradičně dva motory). Dále byl byla pozměněna délka trupu, rozpětí i hloubka křídel atd. Zkoušky prototypu dopadli uspokojivě, přesto ještě před sériovou výrobou prodělala konstrukce letounu drobných změn za účelem zjednodušit sériovou výrobu. Ta se rozběhla na přelomu roku 1916 a 1917. První sériový stroj opustil továrnu v lednu 1917.
V bojových podmínkách se konstrukce tohoto stroje velmi osvědčila. Konstrukce svařovaná z ocelových trubek byla velmi odolná i při drsnějším zacházení při přistání i v samotném boji, což byla velká výhoda v porovnání s celodřevěnými konkurenčními stroji. Stroje AEG G.IV byly údajně ze všech německých bombardérů nejlépe ovladatelné. Celkem bylo vyrobeno 320 sériových strojů.
TTD _ AEG G.IV
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 2-4 (1x pilot + 1-3x střelci/bombometčíci)
* Rozpětí: 18,40 m
* Délka: 9,70 m
* Výška: 3,90 m
* Plocha křídel: 67 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 2.400 kg
* Vzletová hmotnost: 4.630 kg
* Maximální rychlost: 165 km / h
* Výzbroj: 2x kulomet ráže 7,92 mm, 350 kg bomb
* Dostup: 4.500 m
* Stoupavost: 198 m / min
* Vytrvalost/Dolet: 750 km
* Motor / Výkon: 2x řadový Mercedes D.IVa / 260 k (191 kW)
* Vyrobeno kusů: 320 ks
* Uživatelé: Německo
AEG G.V
Bojové nasazení: 1918

Další modelová řada bombardérů firmy AEG měla firemní označení GZ 5. Jednalo se o stroj AEG G.V, což byl znovu dvoumotorový bombardér, který byl vyvinut z předchozího modelu G.IV, se kterým měl i totožné pohonné jednotky a to řadový šestiválec Mercedes D.Iva o výkonu 260 k (191 kW). Oproti předchozí verzi došlo k výraznému nárůstu rozměru letadla a tím pádem i ke zvětšené nosné plochy, která umožnila nést větší pumový náklad. V bojových podmínkách se však tyto stroje již nemohli uplatnit z důvodu ukončení války.
Po válce se stroje uplatnili v civilním sektoru poté, co byly předělány na 6 místné dopravní stroje sloužící u německých aerolinek. První takto civilně upravené stroje měli ještě otevřený kokpit a záhy byla vyvinuta verze Limousine, kde byl již pilotní kabina i kabina pro cestují uzavřena. Také byli připraveny sklápěcí dveře pro zavazadla a pozdější verze měli v zadní části kabiny instalovanou toaletu.
TTD _ AEG G.V
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 2-4 (1x pilot + 1-3x střelci/bombometčíci)
* Rozpětí: 27,30 m
* Délka: 10,80 m
* Výška: 4,50 m
* Plocha křídel: 89,50 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 2.700 kg
* Vzletová hmotnost: 4.800 kg
* Maximální rychlost: 168 km / h (145 km / h ve výšce)
* Výzbroj: 2x kulomet ráže 7,92 mm, 600 kg bomb
* Dostup: 6.500 m
* Stoupavost: 168 m / min
* Vytrvalost/Dolet: 1.160 km
* Motor / Výkon: 2x řadový Mercedes D.IVa / 260 k (191 kW)
* Vyrobeno kusů: ?? ks
* Uživatelé: Německo
Zdroje:
Vojenská letadla – Václav Němeček - 1989
www.militaryfactory.com
www.theaerodrome.com
www.wikipedia.org
www.aviastar.org