neboli, co mohlo být (nikdy nepostavená třída super-dreadnoughtů)
Rakousko - Uhersko
WW1

Lodě ve třídě:
- bitevní loď VIII – Ersatz Monarch - (xxxx – xxxx - xxxx)
- bitevní loď IX – Ersatz Wien - (xxxx – xxxx - xxxx)
- bitevní loď X – Ersatz Budapest - (xxxx – xxxx - xxxx)
- bitevní loď XI – Ersatz Habsburg - (xxxx – xxxx - xxxx)
* Poznámka: žádné z plavidel této třídy nebylo nikdy dokončeno a ani se nedostalo do stádia spuštění na vodu. Celý projekt byl v únoru 1915 odložen na dobu po ukončení války.
VÝVOJ
Rakousko-Uherská monarchie, i když byla jednou z těch nejmenších námořních velmocí, dokázala ve své bohaté historii stavět lodě na světové úrovni, které dokázali vyhrávat i velké bitvy jako například v roce 1864 bitvu u Helgolandu proti Dánsku, nebo v roce 1866 bitvu u Lissu (Visy) proti Itálii. Samozřejmě bitvy nevyhrávali jen lodě, ale také schopní velitelé a mužstvo. Rakousko-Uherští konstruktéři, v jejichž řadách bylo i pár konstruktérů českého původu, bedlivě sledovali trendy při vývoji bitevních lodí, které se začali stavět v poslední dekádě 19.století. Dle těchto poznatků byly v monarchii zkonstruovány (1892-1893) a postaveny první bitevní lodě na světové úrovni a to tři lodě třídy Monarch, které byly spuštěny na vodu v roce 1895 a dokončeny 1898 (sice se jednalo o nejmenší bitevní lodě té doby, ale jejich výzbroj, pancéřování i rychlost odpovídala standardu doby). Po nich následovaly další a další plavidla, která byla více či méně srovnatelná se světovou konkurencí.
Stavbou tří bitevních lodí třídy Radetzky (1907 – 1911) se Rakousko-Uhersko opět vrátilo na světovou úroveň. Tato plavidla byla ve všech směrech vším, co se od nich očekávalo, tedy dobře pancéřována, rychlá a těžce vyzbrojena (4x305mm, 8x240mm). K jejich smůle však ve stejné době byla stavěna britská revoluční bitevní loď HMS Dreadnought (1905-1906). Jednalo se o loď, v které se zhmotnili představy mladé vlny konstruktérů na tzv. „all big gun ship“ (všechna velká děla) a tudíž to byla loď, která všechna ostatní světová plavidla včetně svých i těch rakousko-uherských, odsunula na druhou kolej.
Ne všechny námořní velmoci však pochopili, co vše Dreadnought představuje. Mnohé z nich, jako Francie a Rusko se dále ubírali již zaběhnutou konstrukční cestou, další země pak vyčkávali, co se vlastně bude dít a sledovali z povzdálí konstrukční souboj mezi Velkou Británii a Německem. Jednou z těch zemí, která sledovala moderní trendy v konstrukci těžkých hladinových plavidel bylo i Rakousko-Uhersko, které v té době zrovna stavělo své kvalitní lodě třídy Radetzky. Rakousko-Uherští konstruktéři si počkali na slepé vývojové linie (nevhodná umístění těžkých děl, absence středních děl atd.) a pak navrhli vynikající bitevní lodě třídy Viribus Unitis (stavěné v letech 1910 – 1915), které již měli děla hlavní ráže v ose plavidla, stupňovitě umístěné a hned v trojdělových věžích (kromě Rakousko-Uherska, Ruska a Itálie nikdo trojdělové věže nestavěl). Boční salva tak byla ničím nerušená, maximálně efektivní a byla v počtu 12 těžkých děl (větší počet děl hlavní ráže pak měli jen Italské lodě třídy Conte di Cavour a Andrea Doria - 13 děl hlavní ráže a výjimečná britská bitevní loď HMS Agincourt – 14 děl hlavní ráže, která byla původně stavěna pro Brazílii). Avšak směrem vpřed či dozadu na tom byly Italské lodě již o hlaveň méně (3+2 děla ráže 305mm). Ruské dreadnoughty pak měli stejně jako první italský dreadnought Dante Alighieri všechny věže hlavního dělostřelectva ve stejné úrovní a tím pádem dvě věže byly ve středu lodě a nemohli střílet směrem vpřed nebo vzad. Tuto palbu vpřed či vzad v ose, tak mohla provádět jen jedna třídělová věž. V tomto ohledu byly rakousko-uherské lodě třídy opravdu unikátní. Počet děl hlavní ráže a rozsah jejich palebných sektorů byl nejúčinnější ze všech bitevních lodí WW1. Hmotnost boční salvy pak byla na vysoké úrovni a například spřátelené Německo až do stavby bitevních lodí SMS Bayern a SMS Baden (stavěné 1913 – 1917), které byly již vyzbrojeny 8 děly ráže 381 mm, nemělo lodě srovnatelné palebné síly. Toho všeho Rakousko-Uhersko dosáhlo při minimálních nákladech, protože v letech 1906 až 1913 investovalo do námořního zbrojení 171,8 Mio USD, co ž v porovnání s ostatními námořními velmocemi bylo opravdu málo.
Přesto se svou malou námořní flotilou Rakousko-Uhersko podnikalo velmi aktivní boj proti obrovské Francouzské a Britské převaze, která byla ještě markantnější po vstupu Itálie do války (1915) na straně Dohodových mocností. Rakousko-Uhersko si tak prakticky po celou čtyřletou dobu trvání WW1 dokázalo udržet nadvládu nad Jaderským mořem, vzdorovat více jak trojnásobné nepřátelské přesile a navíc soupeřům uštědřit větší škody, než samo utržilo. Rakousko-Uherská „Kriegsmarine“ tak mohla na konci války bilancovat s výsledkem, se kterým se nemohla pochlubit žádná jiná námořní velmoc (pokud pomineme krátkou angažovanost USA a omezenou účast Japonska). Pro nás je tento výsledek o to zajímavější, že v Rakousko-Uherském námořnictvu sloužilo mnoho Čechů (až ¼ všech námořníků), protože Čechy byly vždy nejprůmyslovější částí mocnářství a Češi tak byli schopni obsluhovat složitá technická zařízení používaná na námořních plavidlech. A dokonce se zástupci naší středoevropské zemičky dostaly i na místa nejvyšší jako například kontradmirál Bořivoj Radoň, který od 18.dubna 1917 stál v čele rakousko-uherského námořního letectva. Toho letectva, která dosáhlo největších výsledků ze všech válčících námořních letectev světa.
Rakousko-Uherští konstruktéři však neusnuli s typem bitevních lodi Viribus Unitis na vavřínech a zkonstruovali třídu Ersatz Monarch (náhrada za Monarch, třída bitevních lodí z roku 1895), kde se mělo jednat o plavidla úplné světové extratřídy. Hmotnost boční salvy měla činit 7.000 kg z 10 děl ráže 350mm, a vyrovnala se tak britskému Hoodu (8x381mm) a předčila i německou třída Bayern (8x381mm). Byla to plavidla, která splňovala vše, co se od nich očekávalo, tj. obrovskou palební silou, které se kromě britských lodí tříd Royal Sovereign, Queen Elizabeth a Hood nic nerovnalo, pancéřování bylo také na světové úrovni, rychlostí odpovídala běžnému standardu a vnější vzhled byl velice působivý a elegantní. To vše při poměrně skrovných rozměrech (délka 172m oproti 190 metrů Royal Sovereign, respektive 195 metrů třídy Queen Elizabeth).

KONSTRUKCE
Již v době stavby prvních Rakousko-Uherských dreadnoughtů třídy Viribus Unitis, se začalo s konstrukčními návrhy na novou třídu bitevních lodí pro podunajskou říši. Designem nové bitevní lodě byl pověřen hlavní rakouský námořní architekt Franz Pitzinger, který s první studii začal v prosinci 1911, když připravil ideový návrh na plavidlo o výtlaku 22.000 tun a výzbrojí s osvědčenými děly ráže 305 mm. Po několika předchozích návrzích se ustálila podoba lodí třídy Ersatz Monarch v plavidlu o výtlaku cca 24.500 tun a hlavní výzbroji 350 mm děly. Od myšlenky použití nových děl ráže 350 mm se ještě pracovalo na dalších 12 různých verzích designu. Poslední oficiálně přijata verze byla připravena v červenci 1914. A de facto tato podoba byla dne 28.května 1914 schválena Parlamentem v námořním rozpočtu na rok 1914/1915, v kterém se počítalo se stavbou čtyřech nových plavidel super-dreadnoughtů. Tento námořní rozpočet byl schválen v celkové výši 426,8 Mio korun (cca 1,8 Mld EUR v roce 2004). Z tohoto rozpočtu se počítalo s výstavbou čtyř bitevních lodí třídy Ersatz Monarch, tří lehkých křižníků (Ersatz Zenta) a šesti torpédoborců třídy Tatra.
Se stavbou měla být pověřena loděnice Stabilimento Tecnico Triestino a Ganz & Co - Danubius (co se fa Ganz & Co - Danubius týče, tak ta se stavbou velkých plavidel moc zkušeností neměla a neblaze se to projevilo při stavbě SMS Szent Istvanu z třídy Viribus Unitis). Každá z výše uvedených loděnic měla postavit dvě jednotky ze třídy Ersatz Monarch. Při zahájení stavby byla zatím vybrána jen projekční jména a to “bitevní loď VIII až XI”. Podle jistých pramenů prý byla vybrána jména pro stavěná plavidla SMS Hunyadi a SMS Graf Daun. Podle jiných zdrojů se mohlo jednat o lodě se jmény SMS Matyas Corvinus, SMS Leopold, SMS Josef a SMS Karl (vše bez záruky). V každém případě ani jedna loď, která by měla nějakou spojitost s nejvyspělejší zemí Rakousko-Uherska, s ČechamiL
Objednávka na čtyři jednotky super třídy byla vystavena v červenci 1914, ale nikdy se nedostala ani do stádia položení kýlu. Plánované dokončení všech plavidel nové super třídy bylo na rok 1917. Cena jedné bitevní lodě měla být 82 Mio korun (cca 346 Mio EUR v ceně z roku 2004, tedy cca 10 Mld Kč). Výstavba jedné jednotky této třídy by tak v dnešní době odpovídala stavbě cca 25 km dlouhého úseku dálnice.
Po vypuknutí války v červenci 1914 a zahájení bojů proti Srbsku a carskému Rusku, musela rakousko-uherská Kriegsmarine přehodnotit své plány na vybudování silné flotily. Všechna rozestavěna plavidla byla přesunuta do přístavu v Pule k dohotovení. Boje na balkáně se neúměrně dlouho vlekly, do války se zapojovali postupně další státy až celý konflikt přerostl ve Světovou válku. Po půl roce válčení byl konec války v nedohlednu a tak byla na 3.února 1915 svolána porada, jejimž bodem byla i otázka, co dále podniknout se stavbou super-dreadnoughtů. Jejím výsledkem bylo odložení dostavby lodí této třídy až po válce.
Pohonnou jednotku představovalo 15 kotlů typu Yarrow z čehož devět bylo na spalování uhlí a šest na naftu. Výkon pohonné jednotky byl přenášen na čtyři parní turbíny a měl dosahovat 31.000 k. To by umožnilo plavidlu rychlost 21 uzlů (38,9 km/h). Vezená zásoba uhlí měla být 1.425 tun a dalších 1.035 tun nafty. Při ekonomické rychlosti 10 uzlů byl kalkulován dojezd 5.000 námořních mil (9.260 km), což bylo na plochu Jadranu více než dost. Protože především zde se počítalo s jejich využitím. Osádka měla být tvořena cca 1.050 námořníky a důstojníky.
Pro vyhledávání cílů v noci bylo na palubě celkem šest světlometů o průměru 1,1 metru.
VÝZBROJ
Hlavní výzbroj mělo představovat celkem deset děl ráže 35 cm/45 (13.79") K14 vyráběných ve Škodových závodech v Plzni. Na vývoji nových děl pro super třídu bitevních lodí se začalo pracovat již 18.dubna 1911, když byl Škodovce předložen požadavek na konstrukci třídělové věže s děly ráže 345 mm. V průběhu modifikací jednotlivých ideových návrhů na novou bitevní loď, byla v lednu 1913 upřesněna ráže hlavních děl na 350 mm o délce 45 kalibrů. Všechna děla se měla umístit do čtyřech věží, které měli být umístěny v ose plavidla a to vždy po dvojici stupňovitě. Na palubě měla být vždy jedna třídělová věž na přídi a jedna na zádi a nad nimi stupňovitě umístěna dvoudělová věž s děly stejné hlavní ráže. Odebrání po jednom děl z výše položených věží mělo zajistit lepší stabilitu a polohu metacentra lodi během plavby i palby (viz. http://en.wikipedia.org/wiki/Metacentric_height). Na vývoji děl se začalo tedy pracovat ještě před konečnou podobou bitevní lodě. První dělo bylo hotovo v květnu 1915, ale díky problém s projektem lodí bylo zkoušeno až v dubnu 1916. Jak už bylo výše řečeno, každé plavidlo mělo mít dvě třídělové a dvě dvoudělové věže s děly ráže 350 mm. Elevace ve věžích měla být –3° / + 20° ? Odměr věží +150° / - 150°. Při maximální elevaci děl na 20° měl být zajištěn dostřel se 700 kg (AP) cca 25.000 m. Výmetná nálož měla hmotnost 193 kg a projektil dosáhl úsťové rychlosti 770 m/s. Kadence měla činit cca dvě rány za minutu a životnost hlavně byla počítána na 100 výstřelů. Vezená zásoba munice mohla odpovídat třídě Viribus Unitis a tudíž se pohybovat mezi 70 až 80 střelami na hlaveň. Každé plavidlo by pak vezlo cca 490 tun střel + cca 135 výmetných náloží. Celkem tedy více jak 600 tun.

Sekundární výzbroj pro lodě o výtlaku 24.500 tun měla být podle návrhu z ledna 1913 tvořena celkem 18 děly ráže 150 mm (L/50) a dvaceti děly ráže 90 mm (L/45). V červenci 1914, když byla Parlamentem schválena stavba těchto lodí, byl snížen počet středních děl na čtrnáct a jejich umístění mělo být ve dvou patrech v kasematách. Jednalo se o osvědčená děla 15 cm/50 (5.9") K10 Škoda, která byla použita již na třídě Viribus Unitis. Délka hlavně byla 7,5 metrů, kadence podle sehranosti obsluhy byla 6 ran za minutu (záleželo na tom, jak rychle dokázala obsluha připravit projektil o hmotnosti 45,5 kg ke střelbě, protože vše probíhalo manuálně na rozdíl od děl hlavní ráže). Elevace u těchto děl na lodích Viribus Unitis byla – 6° / +15°, odměr v kasematách byl +60° / - 60°. Dá se předpokládat, že stejné by to bylo u třídy super-dreadnoughtů. Dostřel při maximální elevaci 15° byl 15.000 m. Průraznost na 1.000 metrů byla 145 mm pancéře.
Proti rychle plujícím torpédoborcům, torpédovkám a torpédovým člunů bylo na palubě počítáno s umístěním dvou desítek děl ráže 90 mm (8 ks verze L/45 QF a 12 ks L/45 AA). Dále byla k dispozici dvě rychlopalná děla ráže 47 mm (L/44 QF), dva kulomety ráže 8 mm a na dvou palubních člunech byla k dispozici vždy po jednom dělu ráže 40 mm (L/18).
Kromě dělové výzbroje byla součástí konstrukce i silná torpédová výzbroj v podobě celkem šesti torpédometů ráže 530 mm, přičemž jeden byl na přídi, druhý na zádi a další čtyři na palubě.
V rámci úzkých vazeb na císařské Německo byla navázaná mimo jiné i spolupráce na vojenské úrovni. Ta například spočívala v použití nových děl ze Škodových závodů ráže 350 mm u plánované třídy německých bitevních křižníků Mackensen (výtlak 30.000 tun, výzbroj 8x350 mm), které se stavěli v průběhu války, ale stejně jako rakousko-uherská plavidla nebyla nikdy dokončena.
Hmotnost boční salvy bitevních lodí třídy „Ersatz Monarch“
10 x 350 mm = 7.000 kg
7 x 150 mm = 318,5 kg
Celkem: 7.318,5 kg
PANCÉŘOVÁNÍ
Hlavní konstruktér Franz Pitzinger vycházel při návrhu pancéřové ochrany z předchozí třídy bitevních lodí Viribus Unitis, ale vzhledem ke zvětšení plavidla mohl i více obětovat na pancéřování. Navíc u těchto nových plavidel bylo počítáno s novou proti torpédovou ochranou, která se výrazně lišila od zatím používaného standardu v rakousko-uherských konstrukcích. Proti torpédová ochrana třídy Viribus Unitis spočívala mimo jiné v obšívce, která od boků lodi zasahovala 1 metr do středu plavidla. To bylo ale nedostačující a negativně se to například projevilo při potopení SMS Szent Istvan nebo SMS Viribus Unitis. U této nové třídy se proti torpédová obšívka vzdálila od boků lodi na 2 metry, čímž se eliminovalo proražení vnitřních přepážek po zásahu torpédem. Celkově byla jinak řešena. Zatímco u třídy Viribus Unitis navazoval hlavní boční pancéřový pás pod ostrým úhlem na šikmý boční pás, který pak přecházel v pancéřovou palubu, tak u třídy Ersatz Monarch přecházel boční pancéřový pás pod úhlem 90° na pás, který tvořil strop proti torpédové obšívky a navazoval na šikmý vnitřní pás až ve vzdálenosti dvou metrů od boku (viz. přiložený výkres řezu boků tříd Viribus Unitis a Ersatz Monarch). Tento systém ochrany byl poprvé zkoušen u francouzského námořnictva na řadové lodi Henri IV. a později byla používaná jak u francouzských tak i ruských konstrukcí.

Hlavní boční pancéřový pás pak ve středu plavidla měl dosahovat síly 310 mm a směrem ke koncům lodi se měl zužovat na 200 mm. Pancéřová paluba měla sílu 72 mm. Velitelská věž a věže hlavního dělostřelectva pak měl krýt 320 mm silný pancéř.
TTD - bitevní lodě třídy ERSATZ MONARCH
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Rakousko-Uhersko
* Délka: 175,0 m (172 m na úrovní vodní hladiny)
* Šířka: 28,49 m
* Ponor: 15,5 m ??? (bez záruky)
* Výtlak standardní: 24.500 t
* Výzbroj: 10x350 mm (2xIII, 2xII), 14x150 mm (14xI), 20x90 mm (20xI), 2x47 mm (2xI), 2x 8mm kulomet, 6x Torpédomet 530mm
* Pancéř paluba: 72 mm
* Pancéř dělostřelecká věž: 310 mm
* Pancéř velitelská věž: 320 mm
* Pancéř boky: 310-200 mm
* Pohonná jednotka: 15 kotlů Yarrow WT (9 na uhlí + 6 na naftu), 4 parní turbíny
* Výkon strojů: 31.000 k
* Vezená zásoba paliva: 1.425 t uhlí + 1.035 t nafty
* Rychlost: 21 uzlů (39 km/h)
* Dojezd: 5.000 námořních mil (9.260 km) při 10 uzlové rychlosti
* Posádka: cca 1.050 mužů
BOJOVÉ POUŽITÍ NÁMOŘNÍCH DĚL
35 cm/45 (13.79") K14 Skoda (35 cm Marinekanone L/45 M. 16)
Kanón ráže 35 cm Marinekanone L/45 M. 16 byl námořní kanón vyráběný firmou Škoda (Plzeň). Původně se tento kanón měl stát hlavní výzbrojí nových bitevních lodí třídy Ersatz Monarch (neboli náhrada za třídu Monarch z roku 1895), neboli následovníky třídy Viribus Unitis. Projekt lodí této třídy bol zastavený, ale výroba kanónů ve Škodovce již začala. Kanón pozemní verze měl úsťovou rychlost střely 820 m/s, vážil 74 tun (v pozemním palebném postavení 170 t) a střílel 635 kg kilogramové projektily na vzdálenost 31 500 metrů. Maximální dostřel pak činil 33.000 m. První kanón byl dokončený 28. května 1915, ale vzhledem k průtahům s projektem bitevních lodí, proběhla první zkouška až o rok později v dubnu 1916. Krátce poté bylo dělo poslané na italskou frontu nedaleko jezera Caldonazzo. Zde vystřílelo 122 rán směrem na Asiago, Fondi, Gallioand Camporovere. Poté bylo odeslané na kontrolu a repas zpět do továrny. Dělo dostalo od vojáků jméno "Georg". Druhý kanón byl poslaný na rumunskou frontu, ale moc si zde „nezastřílelo“ protože tato fronto brzy padla (Rumunsko, které bylo na straně Dohody kapitulovalo). V květnu roku 1917 se vrátil Georg do služby a spolu s druhým kanónem opět působili na italské frontě. Zde prováděli ostřelování italské pobřežní baterie Grado a Isonzo. Kromě výše uvedených dvou děl, dokončili ve Škodových závodech další dvě děla a na dalších 7 se pracovalo. Po válce bylo jedno dělo ukořistěno Itálii, další získala Francie (čtvrté vyrobené dělo v pořadí) a dvě získal nově vzniklý stát Srbů a Chorvatů (Jugoslávie). Jedno z těchto děl museli Jugoslávci odepsat z provazu, ale druhé sloužilo až do 30.let. Kanóny byli opravdu velice těžké a při střelbě museli nýt upevněny na 100 tunové konstrukci, aby se zabránilo jejich pohybu po výstřelu. Původně rakousko-uherské velení uvažovalo o jejich osazení na speciální železniční podvozek, ale rozpad monarchie a konec války těmto plánům zabránil.
TTD - námořní dělo ráže 350 mm (35 cm/45 - 13.79" - K14 Skoda)
-------------------------------------------------------------------------------------
* Ráže: 350 mm
* Celková délka hlavně: 15,75 m (L/45)
* Délka vývrtu hlavně:
* Hmotnost hlavně: 74 t
* Hmotnost střely: 700 kg (AP)
* Hmotnost prachové náplně: 193 kg
* Počáteční rychlost střely: 770 m/s
* Počet ran za minutu: 2x / minuta
* Dostřel: 25.000 m (při elevaci 20° - na lodi)
* Životnost hlavně: cca 100 ran
* Elevace ve věžích: - 3° / + 20° ?
* Palebné pole ve věžích: +150° / -150°

Zdroje:
www.homepages.fh-giessen.de
www.web.ukonline.co.uk
www.viribusunitis.ca
www.wikipedia.org
www.armory.com