Severní fronta Spojenců mezi 30. květnem a 1. červnem 1940 u Dunkerque.

Dunkerque – závěrečné dějství.
Byla to Luftwaffe a její velitel Göring, kdo se měl postarat o to, aby OPERACE DYNAMO – evakuace B.E.F. a francouzských vojáků skončila katastrofou. Jiná alternativa, která pro Spojence přicházela v úvahu, měla být kapitulace celé severní fronty.
Hermann Göring totiž dal Hitlerovi slib, že Luftwaffe rozdrtí obránce Dunkerque i bez pomoci pozemní armády.
A piloti Luftwaffe se činili.
Bohužel, někteří piloti Luftwaffe se činili tak vehementně, že útočili i opakovaně na lodě, které byly zřetelně označeny červeným křížem – nemocniční lodě.
Někteří piloti ve snaze splnit slib Hitlerovi zase zkoušeli své štěstí proti snadným cílům rozloženým na plážích u Dunkerque. Měli však smůlu, byl to písek na plážích, který pohlcoval značnou část energie výbuchu pum a tak „obětí mezi spojeneckými vojáky na plážích bylo překvapivě málo“.
Bohužel – úplný masakr působily bomby Luftwaffe, které zasáhly torpédoborce, či dopravní lodě, které byly až k prasknutí nacpány vojáky. Všechny lodě, které odvážely spojenecké vojáky, měly totiž otevřené vodotěsné přepážky. Bylo to z toho důvodu, aby byla co nejvíce zvětšena kapacita lodí. Když pak na takové přetížené lodi, s otevřenými vodotěsnými přepážkami, vybuchla bomba, šla loď rychle ke dnu i se svým obsahem.
Hladina moře okolo Dunkerque tak byla velmi brzy pokryta mrtvými těly, mezi nimiž si prodírali cestu k lodím další a další vojáci.
Bylo 27. května 1940 když britský námořní důstojník, který velel pozemní části evakuace v Dunkerque zjistil, že musí zavést nějaké mimořádné opatření, které by urychlilo naloďování. Naloďování totiž uvázlo na mrtvém bodě, právě kvůli bombardování Luftwaffe a pak také kvůli nedostatku přístavních zařízení. No a začal se projevovat i nedostatek malých člunů, které převážely vojáky zpátky na transportní lodě.
Tak se zrodil experiment, že britský námořní důstojník nechal jednu z lodí přirazit k Východnímu molu.
Východní molo byla chatrná dřevěná konstrukce, široká 1,5 metru, která vybíhala přibližně 1 250 metrů (1,25 km) do moře.
Byl to vskutku skvostný nápad, neboť nakonec byl poměr evakuovaných z tohoto Východního mola 230 000 vojáků : 108 000 vojáků naloděných různě z pláží (celkově bylo naloděno 95 000 spojeneckých, převážně francouzských vojáků a 243 000 vojáků B.E.F. – přesnější číslo, které se uvádí jako konečné je -338 236 Spojeneckých vojáků).
Když byl realizován tento spásný nápad, nabrala OPERACE DYNAMO přímo zrychlené otáčky, torpédoborce Royal Navy kličkovaly mezi vraky potopených lodí k Východnímu molu, jeden po druhém. Rychle se na ně nalodili vojáci a torpédoborce plně naložené pak rychle odplouvaly – div, že se nepřevrátily.
Na plážích u Dunkerque také pokračovala improvizace.
Příchod a čekání na plážích u Dunkerque:

Další snímek z čekání na plážích u Dunkerque ( nebo také Dunkirk)

Někteří řidiči nákladních automobilů zajely se svými auty hluboko do vody, jak nejvíce to šlo. Takto z nákladních automobilů vytvořily dlouhé rampy, po kterých přecházeli do lodí vojáci přímo. Velkým problémem se ukázalo to, že lodě byly kolikrát přetížené a dosedaly na dno, takže nemohly odplout. Tady nastoupila metoda tzv. „Tři“ – malé lodě převezly vojáky k větším lodím, které je pak dopravily na lodě, které kotvily v hlubokých vodách. Byla to na první pohled zdlouhavá metoda, ale fungovala a osvědčila se.


Účastníci OPERACE DYNAMO vzpomínají na to, že již samotný příjezd malých člunů na pobřeží byl skoro divadelním představením, na které nikdo z evakuovaných mužů nikdy nezapomněl. Mnohé z posádek těchto malých lodí byli civilisté, kteří se se svými malými lodičkami dostali přes kanál La Manche ve vleku za většími loděmi. A tady u Dankerque se náhle jejich malé čluny staly jedinými prostředky, které byly schopné dostat na velké transportní lodě vojáky, kteří „celé hodiny stáli po pás ve vodě a čekali na evakuaci“.
Mnozí účastníci si vzpomínají na to, že přes veškerý chaos a zkázu, která tehdy u Dunkerque vládla, kdy mezi čekající vojáky padaly bomby a letadla kropila čekající muže z kulometů, zachovávali příslušníci Royal Navy obdivuhodný klid.
O této situace jeden z nich napsal, a většina účastníků se s jeho slovy ztotožnila, tuto větu, cituji:
„Konečně se našli lidé, kteří přesně věděli co dělají.“
Ale k 1. červnu 1940 dosáhly ztráty příslušníků Royal Navy takových rozměrů, že se naloďování a celá evakuace musela přesunout do nocí a provádět pod příkrovem tmy.

Všichni historici, kteří popisují OPERACI DYNAMO – evakuaci u Dunkerque - se shodují na tom, že podíl Royal Navy byl obrovský – Royal Navy evakuaci prováděla přesto, že měla zoufalý nedostatek torpédoborců (britské torpédoborce tehdy musely provádět evakuaci spojeneckých vojsk i v Norsku - viz Norsko, Dánsko 1940 Č 55 až 62 – operace „Alphabet“ a další operace, které souvisely s evakuací spojenců z Norska:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3406
). Přesto britské a francouzské torpédoborce jezdily přes strašlivé ztráty od Dunkerque do přístavů v Doveru a zpět, když při tom kapitáni riskovali své lodě, s kterými mnohdy dokonce najížděli na břeh, aby se vojáci mohli nalodit. A britská Admiralita počínání kapitánů lodí schvalovala a oproti stávajícím předpisům toto počínání uznávala.
Britské královské námořnictvo – Royal Navy – si v evakuaci OPERACE DYNAMO vydobylo téměř bezmeznou úctu a námořníci byli všemi účastníky, kteří evakuaci zažili, velice uznáváni.
Tato slova však neplatí o britském letectvu – RAF (Royal Air Force). Ještě mnoho měsíců (přestože proběhla v zápětí – Bitva o Anglii) po skončení OPERACE DYNAMO byli vojáci v modrých leteckých uniformách RAF vystaveni fyzickým útokům všech britských vojáků pozemních sil bez rozdílu zbraně. Vojáci jim nemohli zapomenout, že je u Dunkerque skoro neviděli.
Faktem také zůstalo, že prakticky dodnes se v RAF na Dunkerque nerado vzpomíná…
Nutno však tehdejší situaci brát s rezervou. Je třeba vzít v úvahu některé skutečnosti, o kterých si nyní, ale hlavně pak později řekneme.
Prakticky nepřetržité hlídky britských stíhaček nad plážemi u Dunkerque prostě nešly nejen z důvodů počtu stíhaček, které RAF mělo, ale i z důvodů doletu. Ony stejně britské stíhačky utrpěly těžké ztráty a velení RAF došlo k tomu rozhodnutí, že počet vzletů se musí snížit. To tolik žádané nepřetržité hlídkování nad plážemi by bývalo velmi rychle vyčerpalo veškeré zdroje velitelství stíhacího letectva, které mělo koncem května a začátkem června 1940.Ona totiž sériová výroba Supermarine Spitfire Mk.I ještě nebyla plně rozvinuta na maximum, které válka požadovala a Hawker Hurricane na vše nestačily.
RAF tehdy totiž došlo k tomu, že útoky britských stíhačů na ochranu naloďování v Dunkerque se musí konat v síle alespoň 3 až 4 perutí, což pro Brity tehdy znamenalo, že mezi jednotlivými misemi musely být dlouhé přestávky.
A byly to právě tyto dlouhé přestávky, které Luftwaffe využívalo a její stíhačky a bombardéry pak volně nalétávaly nad lodě a bombardovaly je, nebo kulomety ostřelovaly vojáky shromážděné na plážích.
Britské Hawker Hurricane Mk.I
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=391
a Supermarine Spitfire Mk.I
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2773
měly tehdy malý dolet a po překonání La Manche jim k setrvání nad bojištěm zbývalo pouhých několik minut, potom se musely otočit a upalovat zpět na domovské letiště přes kanál.
V posledních čtyřech dnech OPERACE DYNAMO (31. května, 1., 2. - do 3. června 1940) již RAF nedělala víc jak 4 hlídkové lety za den. Je proto jasné, že vojáci, kteří byli evakuováni, svá letadla nad plážemi neviděli a tak se cítili RAF poškozeni.
Takovou trochu kaňkou nad počínáním RAF jsou přemrštěné počty sestřelených letadel, které tehdy nárokovalo britské ministerstvo letectví. Britské ministerstvo letectví tvrdilo, že během OPERACE DYNAMO stíhači RAF sestřelili 390 německých letadel. Skutečností, kterou se později podařilo prokázat bylo, že německé ztráty na všech frontách ( od Norska po Francii včetně) v období OPERACE DYNAMO (od 27. května 1940 do 3. června 1940) byly ve skutečnosti 156 letadel.
Tato kaňka na pověsti RAF určitě nepřidala.
Co však bylo nejdůležitější je to, že evakuovaní vojáci britská letadla nad pláží moc neviděli. Co naopak viděli byla naprostá letecká nadvláda Luftwaffe.
My však dnes již s odstupem času víme, že od července do září a pak pokračování v říjnu
a listopadu 1940 – Bitva o Anglii – si RAF nejen svou pověst vylepšila, ale RAF se později stala legendou.