Podvědomí a dovednosti při tvorbě konečného hávu vozidla získává modelář na základě zkušeností, ale také srovnáváním se vzorovými fotografiemi. Pokud nemáme k dispozici zrovna fotku daného modelu můžeme se inspirovat jiným podobným typem vozidla.
Někteří modeláři používají na svých modelech stejných odřených efektů, používají stále stejné pracovní postupy a stále stejné barvy na kterýkoliv druh vozidla, bez vědomí že materiály a působení barev jsou různé v každém prostředí. Rovněž je vhodné se vyhnout pravidelnému, kulatému či opakovanému vzhledu. Lepší než udělat velkou odřeninu je jedna malá s několika menšími kolem.
Škrábance a odřeniny můžeme rozdělit:
1) Velmi nízká intenzita - odřenina, která je pouze rýhou nebo mírně otlučenou barvou. Jedná se v podstatě jen o zesvětlený odstín.
2) Nízká intenzita – větší plošky odření, otlučení na základovou barvu.
3) Střední intenzita – je typická pro ložné plochy nákladních vozidel, plochy tanků na nichž je uložena bagáž apod. Přechod od mírného odření, základové barvy okolo až odření na kov.
4) Vysoká intenzita – efekt hluboké až na kov staré odřeniny. Jde o starou rezatou odřeninu, která může být pokryta vrstvou prachu či vrstvou bláta. Jako první nanášíme tmavou rezavou odřeninu s několika malinkými dokola se světlejším odstínem rzi.
Dále modeláři praktikují různé efekty jako třeba efekt oprýskané kamufláže - typický pro vozidla, kdy na původní barvu byla nanesena nová kamufláž až na frontě nebo bílá zimní kamufláž. Tato barva nanášená v polních podmínkách má menší odolnost než barva nanášená v továrně a proto se nátěr v bojových podmínkách více oprýskával.
Nebo kouřový efekt – jde o černé opálení na konci hlavní děl, úsťové brzdy, výfuků motoru. Efekt postřelování a jiné.
Uvítám názory praktiků ... zatímco toto byl teoretický článek, je vhodné dodat konkrétní "výrobní postupy" při tvorbě konkrétních efektů, odřenin, škrábanců ... ovšem pokud nejsou tajemstvím :P

Kvalitní imitace.