LETECKÁ
SAMONAVÁDĚCÍ RAKETA
R-60
CHARAKTERISTIKA
Raketa R-60 typu „vzduch – vzduch“ je aerodynamického schématu typu "kachna". Má jednokomorový motor na TPH. Bojová část je tříštivotrhavá s nekontaktním radiolokačním zapalovačem. K navedení na cíl se používá pasivní infračervená samonaváděcí hlavice
[align=center]HISTORIE
Vývoj začal v konstrukční kanceláři Molnija na přelomu šedesátých a sedmdesátých let jako náhrada rakety R-3S. Po velmi krátké době především s využitím zkušeností získaných z vývoje rakety R-3, byla raketa R-60 v letech 1973-74 zavedena do výroby a výzbroje. Typ R-60 bylo možno použít pouze při útoku na zadní polosféry.
V roce 1978 vznikla modernizovaná varianta R-60M, vybavená kvalitnější, chlazenou infračervenou hlavicí se schopností útočit na cíl z jakéhokoliv směru, maximální odchylka cíle od podélné osy se zvýšila na 20°, zvětšila se bojová část a optický přibližovací zapalovač byl nahrazen radiolokačním.
Exportní verze nese označení R-60MK. Raketa byla vyvezena do 26 zemí světa.
Do výzbroje čs. letectva byla raketa zavedena v osmdesátých letech spolu s letouny MiG-23MF/ML. Z výzbroje AČR byla vyřazena v roce 2005.
[align=center]URČENÍ[/align]
K ničení letadel v manévrovém vzdušném boji na kratší vzdálenost a také k ničení pozemních cílů.
Rakety R-60 se dají podvěsit pod téměř jakýkoliv letoun na odpalovací zařízení APU-60 (APU-60-I pro jednu raketu, APU-60-II pro dvě rakety). Pro svou obranu ji například používají bojové letouny MiG-21 (6 ks), MiG-23(4 ks), MiG-25PD (4 ks), MiG-29 (6 ks), MiG-31 (4 ks), MiG-27 (4 ks), Su-17/20/22 (2 ks), Su-24/24M (4 ks), Su-24MR/MP (2 ks), Su-25 (4 ks) ale i vrtulníky Ka-50/52 a Mi-24P/V a další.
POPIS RAKETY
Raketa R-60MK je aerodynamického schématu typu "kachna". Na přídi jsou 4 pevné obdélníkové destabilizátory a 4 trojúhelníková kormidla. Na zádi potom 4 křídla vybavená gyroskopickými stabilizátory (rolerony) zajišťujícími stabilitu rakety v náklonu a současně i v ostatních řídících kanálech.
Pohon zabezpečuje jednokomorový motor na TPH. K navedení na cíl se používá infračervená samonaváděcí hlavice. Tříštivotrhavá bojová část tyčového typu je iniciována nekontaktním radiolokačním zapalovačem.
KONSTRUKCE RAKETY
[/align]Raketa se skládá z pěti vzájemně sestykovaných částí:
Infračervená (IR) samonaváděcí hlavice s destabilizátory je určena k zachycení, sledování a navedení rakety s využitím infračerveného vyzařování cíle. IR samonaváděcí hlavici tvoří opticko-elektronické ústrojí, jež umožňuje rozlišit cíl na okolním pozadí, vydává do odpalovacího zařízení signál o zachycení cíle, měří a vydává do autopilotu rakety signály úměrné úhlové rychlosti záměrné čáry.
Bojová část s pojistným a iniciačním mechanizmem (PIM) je určena k ničení cíle. PIM zabezpečuje zajištění, iniciaci a samodestrukci bojové nálože.
Řídící část je určena k řízení letu podle signálů od IČ hlavice a stabilizuje let rakety. Obsahuje autopilot, blok automatiky, nárazový snímač cíle a stabilizátor napájecího napětí. Na řídící části jsou upevněna kormidla a přepínač "U - B", jehož poloha určuje použití rakety buď při cvičné, nebo bojové střelbě.
Nekontaktní radiolokační zapalovač dodává výkonný impulz pro PIM.
Nárazový snímač cíle je určen k vytvoření elektrického impulzu pro PIM v případě přímého nárazu do cíle nebo při použití proti pozemním cílům.
Raketový motor PRD-259 je určen k zabezpečení potřebné rychlosti rakety.
ČINNOST
Po odpálení rakety se odjistí infračervená (IR) samonaváděcí hlavice a ta začne sama sledovat cíl. Současně se odjistí a uvede v činnost pyrotechnický zažehovač plynového generátoru, od něhož se zažehne prachová náplň plynového generátoru. Po přechodu na palubní napájení se uvede do činnosti elektrický zažehovač prachového motoru a zapálí prachovou náplň motoru. Raketa opustí odpalovací zařízení.
Dráhu letu lze rozdělit na stabilizační úsek a úsek samonavedení. Na stabilizačním úseku IR hlavice sleduje cíl, ale řídící povely od hlavice neprocházejí do autopilotu rakety. Doba trvání tohoto úseku je dána časem nutným pro únik rakety před letoun tak, aby byla zajištěna jeho bezpečnost, a trvá asi 0,35 s. Na konci stabilizačního úseku se zapíná řízení rakety a povely od samonaváděcí hlavice se přivádějí do autopilotu. Od toho okamžiku začíná úsek samonavedení rakety na cíl. V bezpečné vzdálenosti od nosiče rakety (asi 100 m – tzv. bezpečná dálka) se odjistí nekontaktní radiolokační zapalovač. Za letu je raketa ovládána kormidly na přídi.
Poblíž cíle se uvede do činnosti zapalovač, který dá povel pojistnému a iniciačnímu mechanismu k iniciaci bojové části rakety. Jestliže za 25 až 35 s od vypuštění rakety není dán signál k iniciaci bojové části, uvede se do činnost autodestrukční mechanismus a dojde k samolikvidací rakety.
