V současné době si zřejmě většina lidí pod pojmem vzducholoď představí dávno překonaný způsob letecké dopravy. Militaristé zavzpomínají na válečné „zeppeliny“, další si představí vzducholodě turistické, sportovní, reklamní aj.. Společně pro všechny pak bude vzducholoď představovat určitý anachronismus, který ve věku letů do vesmíru, stealth technologií má své nejlepší za sebou. Je tomu doopravdy tak? Možnou odpověď na tuto otázku lze najít v projektu společnosti Lockheed Martin Co..

Lockheed Martin P-971
O možném využití vzducholodí v současných armádách již bylo publikováno určité množství článků a vizí, nicméně časem většina těchto plánů takzvaně vyšuměla. Toto však neplatí pro společnost Lockheed Martin Co., která své několikaleté úsilí zhodnotila v produktu P-971. Dílo téměř legendárních „Skunk Works“ se poprvé vzneslo do oblak 31.ledna 2006, aby téměř po pěti letech vývoje se stalo součástí produktové nabídky Lockheed Martin Co..
V civilní sféře může P-791 nabídnout přepravu nákladů do těžko přístupných oblastí, oblastí postrádajících základní infrastrukturu jako jsou silnice, letiště aj.. Nás ovšem zajímá sféra vojenská. Dle vyjádření zástupců výrobce je vzducholoď schopna až třítýdenního pobytu ve výškách okolo 6000 metrů, což se přímo nabízí pro činnosti v oblasti hlídkování a průzkumu. Nosnost cca 500 tun lze uplatnit v dopravě nákladů či bojových prostředků. P-971 je projektována rovněž v bezpilotní verzi. Vcelku si umím představit jakési „vzdušné logistické centrum“ či „vzdušný muniční sklad“, který na pokyn přistane v místě potřeby. Rovněž proklamovaná 70% úspora paliva na „tunokilometr“ není k zahození.
Jakožto vojenský prostředek se může P-971 stát rovněž vojenským cílem. Jak je to tedy s odolností vůči bojovému poškození? Budeme-li opět volně citovat zástupce výrobce, tak vzducholoď je schopná snést určitá poškození v řádu několika zásahů kulkami (nespecifikováno jakou ráží). K čemuž přispívá tří komorová koncepce hlavního tělesa, hélium jakožto plnící médium a hodnota tlaku vzduchu v operační výšce.
Už od pohledu je patrné, že konstruktéři u P-791 využily nejen znalosti na poli aerostatiky, ale také aerodynamiky. Vhodné aerodynamické tvarování trupu tělesa kombinované se čtveřicí motorů (zatím blíže nespecifikováno) zajišťuje dosahování maximálních rychlostí okolo 180 Km/h. Ovšem právě toto specifické tvarování vztlakového tělesa je příčinou kritických ohlasů ve smyslu zpochybňování letových vlastností viz. přistávací manévr http://www.youtube.com/watch?v=W3n5cUaG5fg a dále pak možnosti bodového přistání. Zdali bude tento projekt životaschopný ukáže teprve čas, nicméně již teď je jisté, že vojenské vzducholodě stále žijí.
TTD:
Délka - ?
Šířka - ?
Hmotnost - ?
Max. nosnost - 500 t
Max. rychlost - 170-180 Km/h
Motory - 4 x ?
Max. dostup -
Operační dostup - 6 000m
Výdrž - 21 dní

Reinkarnace pokračuje, Hybrid Air Vehicle HAV 304
To, že se to s návratem vojenských vzducholodí na scénu myslí vážně, potvrdila zpráva z minulého roku. Northrop Grumman se stal vítězem soutěže americké armády na tzv.Long Endurance Multi-intelligence Vehicle (LEMV). Druhým finalistou byl již výše zmíněný Lockheed Martin Co.. Vítězná firma se pak stala adresátem 517 mil. dolarů za což přislíbila během 18 následujících měsíců dotáhnou vývoj a výrobu dvou nových vzducholodí do zkušebního stádia, které bude záhy následovat testování v Afgánistánu. Garantem tohoto programu je anglická firma Hybrid Air Vehicles (HAV), která jakožto přímý pokračovatel firmy Airship Industies je součástí portfolia Northrop Grumann. První prototyp by měl být dohotoven na bývalé námořní balonové základně Tillamook v Oregonu.
Zdali bude „šibeniční termín“ splněn a zdali se naděje spojené s návratem vzdušné klasiky splní, však ukáže teprve čas.

TTD:
Délka - 91m
Šířka - 34m
Výška - 26m
Hmotnost - ?
Max. nosnost - ?
Max. rychlost - 140 Km/h ?
Motory - 4 x ?
Max. dostup - ?
Operační dostup - 6 000m
Výdrž - 21 dnů
Objem helia - 38.000 m³
Zdroje:
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/1 ... zeppelinu/
http://www.strategypage.com
http://www.lockheedmartin.com
http://www.edgefighter.comwww.hybridairvehicles.com