Vojenské události třicetileté války spojené s naším územím
Napsal: 2/1/2012, 17:12
Ať je to jak vnímáno jako nepravděpodobné, pravdou je, že vliv naší země na evropské a potažmo i světové události je větší, než si je zvykem u nás vůbec připustit. Jak by se dalo říci, máme a hlavně jsme měli podíl na hodně dobrého i špatného co se v Evropě stalo. Třicetiletá válka je toho dokonalou ukázkou a marginálním příkladem. Tak se na to podíváme trochu podrobněji a připravte se na to, že to bude jízda jak na toboganu.
Koncem druhé dekády 17. století se Evropa dostala do válečného konfliktu, který se zapsal do historie pod názvem Třicetiletá válka. Začala v roce 1618 u nás v Praze a skončila takzvaným Vestfálským mírem v roce 1648, ale vojenské akce skončili také u nás, konkrétně v Praze. Všechna vojenská střetnutí i politické aktivity se sice odehrávaly na území Evropy, ale tím že tento kontinent pořád ještě hrál dominantní roli ve světovém dění, je někdy označována za první válku, která měla vliv na celý svět, tedy válku světového charakteru.
Tento ozbrojený konflikt bývá chápán jako vyvrcholení sporů mezi římskokatolickou církví a zastánci vyznání, která vznikla po reformaci v 16. století, tedy kalvinismem a luteránstvím. Neméně důležitou příčinou války byl také boj evropských zemí o politickou nadvládu nad různými územími, i když tento prvek se projevil později a stal tak druhotným.
Vlastní válku započala revolta stavů v zemích Koruny české proti panovníkovi. Další mocenský souboj, který již v Evropě probíhal mezi Nizozemskými provinciemi a Španělskem, dnes známý jako nizozemská revoluce, také výrazně ovlivňoval boje v Evropě. A konečně vstup katolické Francie na stranu „protestantů“ z obavy o přílišnou moc Habsburků podtrhl mocenské zájmy na pozadí třicetileté války. První roky války probíhaly především na území Českého království a Rakouského arcivévodství. Je to logické vzhledem k tomu, že zde vypukly revoluce proti Habsburkům, nicméně na většinu dalších let války se boje přemístily mimo tato území v důsledku toho, že se katolíkům podařilo velkou část bitev vyhrát a přesunout boje na území Svaté říše římské, které ovládali protestanti. A v posledních letech se značná část bojových operací opět vrátila do místa původu války, tedy k nám.
Jelikož budu trvat na tom, že v tomto případě za vším je potřeba hledat Čechy, musím napsat, že Habsburkové to jako naši králové s námi neměli lehké a to od prvních okamžiků kdy převzali vládu nad Zeměmi Koruny české. Soužití českých stavů s panovníky z rodu Habsburků, bylo poznamenáno celou řadou problémů, které postupně přerůstali do velkých konfliktů. Zpočátku byla habsburská říše pouze personální unií, což lze popsat jako stav, kdy jednotlivé země které se staly její součástí, byly propojeny jen osobou svrchovaného vládce tedy císařem, Ferdinandem I. Ale dalším panovníkům v linii tento stav nestačil. Cítili potřebu vytvořit jednolitou říši s pevnou centrální vládou a tím co největší díl ekonomického potenciálu a moci dostat do svého přímého vlivu. To mohli dosáhnout pouze a jen na úkor zemí, jimž stáli v čele a jejich stavům. Jelikož se naši stavové chovali jak chovali, bylo jasné že nebude dlouho trvat, kdy dojde k nárazu. A stalo se. Náraz co přišel, stál opravdu za mnoho a mnoho stránek v učebnicích dějepisu.
Jenže toto osudové stavovské povstání nebylo první. V nedaleké minulosti už něco takového proběhlo. O co tedy šlo?
V prosinci roku 1530 utvořilo v Šmalkaldech devět protestantských knížat a jedenáct říšských měst takzvaný šmalkaldský spolek na obranu proti každému útoku na protestantskou víru a politickou samostatnost ze strany císaře Karla V. a katolických stavů. To bylo na poli evropské stavovské politiky něco úplně nového. Za náčelníky byli zvoleni Jan Fridrich, kurfiřt saský, a Filip, lankrabě hessenský. Členové spolku navázali hned styky s Francií a Anglií, odepřeli Karlu V. pomoc proti Turkům a neuznali jeho bratra Ferdinanda I. za římského krále, takže Karel V. byl nucen 23. července 1532 povolit náboženský norimberský mír. Moc spolku pak neustále vzrůstala, neboť se vzrůstem protestantismu mu přibývalo i nových členů. Členové spolku postupovali společně v otázkách náboženských a pořádali roku 1537 ve Šmalkaldech schůzi, na niž byly podepsány šmalkaldské články a bylo usneseno neobeslat žádný koncil mimo svatou říši. Tím se přiostřil poměr obou náboženských stran, zejména když katoličtí stavové pod vedením Bavorska utvořili 10. června 1538 „norimberský spolek“. Když pak císař ukončil války s Francii a Turky, chystal se definitivně ukončit náboženské spory pomocí tridentského koncilu. Protože členové Šmalkaldského spolku svoji účast odepřeli, císař Karel V. nakonec vojenské řešení náboženských rozporů skutečně zvolil. Důležité bylo, že získal také podporu svého bratra, římského a také českého krále Ferdinanda I. Habsburského, který však jen obtížně sháněl pro vojenskou akci prostředky, stavy v zemích Koruny české totiž nebyly Ferdinandovi příliš nakloněny. Mělo to své ideové i ekonomické podhoubí. Po stránce ekonomické byl problém v tom, že v předchozích dvou desetiletích své vlády totiž Ferdinand poměrně často od stavů požadoval poskytnutí peněz na vedení neúspěšné války s Turky, kterou panovník do značné míry vyprovokoval.
Ideově byl zádrhel v jasně definovaných náboženských rozdílech. Oproti katolickému králi se stavy hlásily k utrakvismu, Jednotě bratrské či luteránství, takže Ferdinand v českých zemích sotva mohl očekávat nadšený souhlas s tažením proti protestantům, a tak nakonec ze svých finančních nároků ustoupil a požadoval jen svolání zemské hotovosti, kterou sice nemohl použít za hranicemi země, měla však sehrát zastrašovací úlohu proti Šmalkaldským. Tajnými smlouvami si zajistil podporu katolických stavů i protestanského vévody Mořice Saského, jehož ustanovil vykonavatelem říšské klatby, která byla vyhlášena roku 1546 v Řezně. Protestant Mořic Saský, poháněn touhou po kurfiřtském titulu, se tak postavil na stranu císaře proti Šmalkaldským. Tím začala šmalkaldská válka. Zde je vyobrazení tohoto muže: Když roku 1546 Habsburkové zahájili šmalkaldskou válku proti říšským protestantům a Ferdinand donutil české a moravské stavy povolat zemskou hotovost, poskytli mu stavové vojsko ke krátkému tažení do Saska jen velmi neochotně.
Aby Ferdinand překonal neochotu stavů svolat zemskou hotovost, nechal vzniknout fámě, že Jáchymovu hrozí napadení šmalkaldským vojskem. Tato informace ale byla stavy považována za nesmysl a hotovost svolána nebyla. Král zde udělal zásadní chybu, když přesto trval na svolání hotovosti v Čechách a na Moravě, přičemž rakouské země byly z příprav války zcela vyňaty.
Pod vlivem celkové rezistence stavů k této aktivitě část vojáků zemské hotovosti, která se mezitím pozvolna shromažďovala u Kadaně, vypověděla poslušnost. Ferdinand viděl, že se mu to nějak rozsypává a aby zabránil úplnému rozkladu armády vydal rozkaz k tažení do Saska. Ale neměl cit pro situaci a mnozí vojáci vojsko po tomto rozhodnutí opustili své jednotky. Ferdinand pohrozil represemi a tím donutil města, aby ve svých oddílech zjednaly pořádek. Což tak nějak podařilo a vojsko přece jen 31. října 1546 překročilo saské hranice, vyplenilo Markneukirchen a díky výrazné přesile snadno porazilo vojsko saského kurfiřta. Král však neměl oprávnění použít zemskou hotovost k dalším akcím, a vojsko bylo již 5. listopadu rozpuštěno a do Saska se vrátil Jan Fridrich. Při trestání neposlušnosti vojska byl král navíc velmi opatrný a mnozí aktéři byli při vyšetřování raději pominuti.
Když pak král žádal stavy o válečnou pomoc podruhé, stavy mu nevyhověly. 10. ledna 1547 vtrhl saský kurfiřt Jan Fridrich I. do Dolní Lužice, a když Ferdinand 12. ledna vydal mandát, kterým povolal bez projednávání se stavy zemskou hotovost do pole, stavy se vzepřely:
- započali to pražané a po jejich vzoru i další města odmítli poskytnout vojsko,
- šlechta žádala svolání sněmu, který by o svolání hotovosti jednal, což byl sice legitimní ale ve své podstatě obstrukční krok
- stavy na Moravě a ve Slezsku odmítly vybírat daně.
Mezitím se v Praze sešli měšťané, ke kterým se připojili i šlechtici. Společně vznesli na krále požadavek, aby svolal zemský sněm, a zároveň založili stavovský spolek, který měl odbojníky chránit před královými represáliemi. 18. března se sešel i přes králův zákaz v Praze zemský sněm, který se usnesl oslabit vliv zemské vlády, ve které měli vliv královi přívrženci a posílit moc stavů. Začaly se rovněž ozývat hlasy pro sesazení krále, což bylo už asi v dané době příliš.
24. března vpadl se svým vojskem do Čech Ferdinand I. Habsburský a Mořic Saský, což české stavy pochopily jako první krok k potrestání českého odboje, svolaly zemskou hotovost a požádaly moravské, slezské a lužické stavy o pomoc. Zároveň Ferdinand poslal dopis stavům, že přišel České království chránit, tomu ale stavy nevěřili a v tomto okamžiku se mýlili. Ferdinand skutečně v této době trestnou výpravu neplánoval a stále byl připraven jednat. To se ale změnilo za 14 dní, když se 5. dubna jeho vojsko spojilo u Tirschenreuthu s císařským, což jeho pozice natolik posílilo, že již nemusel stavům ustupovat. Probuzení bylo pro stavy tvrdé. Obdržely dne 11. dubna ultimátum, které znělo:
„buď poslušnost králi, odvolání zemské hotovosti a zásobování habsburského vojska, nebo trest“.
Reakce stavů následujícího dne byla opatrnější než v minulosti – stavové odmítli odvolat zemskou hotovost, projevili však ochotu k ústupkům. 18. dubna se v Praze sešel králem svolaný zemský sněm. Stavovský spolek začal samostatně sněmování v Karolinu, po dvou dnech se však přidal ke sněmu na Hradě. Vliv radikálů slábl a navrch získávali příznivci kompromisu.
Navíc když 24. dubna 1547 byl u Mühlberka poražen císařským vojskem Jan Fridrich, čímž skončila šmalkaldská válka, začal se stavovský odboj rozkládat. Ferdinand vydal generální pardon, který se ale netýkal přímých původců povstání a mnozí stavové se proto rychle začali předhánět v projevech loajality vůči králi.
Poslední baštou odboje zůstala pražská města. Ferdinandovo vojsko 1. července 1547 obsadilo Pražský hrad a Malou Stranu, avšak díky šarvátkám s Pražany se triumfálního návratu král nedočkal. 2. července byly nakonec boje zastaveny a 8. července pražští konšelé předstoupili před krále
Dobové vyobrazení bitvy u Mühlberku
Ferdinand se rozhodl vést s původci povstání soudní proces. 8. července 1547 se konalo soudní přelíčení s pražskými konšely, na které byla uvalena největší vina za povstání. Pražané se neodvážili hájit a poddali se na milost a nemilost panovníkovi, který rozhodl, že musí zrušit své závazky ke stavovskému spolku, odevzdat písemnosti stavovského výboru a postoupit králi městská i cechovní privilegia, stejně jako zásoby zbraní. Také některá královská města o několik dní později ztratila svá privilegia.
20. července 1548 byli obžalováni stavové, z nichž někteří uprchli ze země, čímž se odsoudili k trestu smrti, ostatní ztratili velkou část svého majetku a dva šlechtici byli popraveni. Tím však účtování se šlechtou skončilo. Nikoli však s městy, nad kterými byla zřízena královská kontrola, byla značně omezena samostatnost jejich politiky a velké pokuty i konfiskace se pro ně stala obrovskou zátěží. Tím že chytře zbavil hlavní viny šlechtu a přenesl hlavní díl viny za povstání na města, šlechta získala v stavech převahu a narostlo jí sebevědomí. A to byl počátek konce českých stavů, jak uvidíme později. V následujících letech se nic moc, co by stálo za zmínku tak, abych si udržel linii této práce, nestalo. To hlavní přišlo za šedesát let. Ale není potřeba předbíhat. My budeme pokračovat dále.
Po uznání augšpurského míru v roce 1555, tedy mírové dohody přijaté císařem Karlem V. a říšskými knížaty na sněmu v Augsburgu dne 25. září 1555, bylo ukončeno první období náboženských válek v Německu. V této dohodě byla uznána náboženská svoboda ve formě zásady „cuius regio, eius religio“ což v překladu praví: „čí země, toho náboženství“, poddaní měli možnost z náboženských důvodů emigrovat. Zároveň byla také potvrzena sekularizace církevního majetku protestantskými knížaty do roku 1552.
Na tomto základě docházelo v zemích Koruny české k upevňování katolického vlivu. Veliký podíl na pokatoličťování měl řeholní řád jezuitů, který byl potvrzen v roce 1540 bulou Regimini militantis ecclesiae papeže Pavla III. Hlavní funkce řádu byla misijní činnost, která měla pomáhat najít protestantům cestu k římskokatolické církvi. Řád se angažoval především ve školství, vědách, umění a kultuře. Do Čech ho pozval v roce 1556 Ferdinand I., aby mu pomohl proti sílící vlně protestantské reformace.
Po smrti Ferdinanda nastoupil méně nábožensky vyhraněný král Maxmilián II. Habsburský, který českým stavům slíbil náboženské svobody ve formě České konfese. Za to mu bylo potvrzeno nástupnické právo pro jeho syna Rudolfa. Rudolf II. byl jako panovník slabý a potvrdil rozsáhlé náboženské svobody pro české stavy v Rudolfově majestátu. Domem habsburským pak byl záhy prohlášen za nesvéprávného a sesazen z českého trůnu. Po něm nastoupil na český trůn Matyáš Habsburský a snažil se znovu stabilizovat moc v Čechách, ale stavové se nevzdali svých dříve stvrzených práv a postupně se mezi nimi a panovníkem vytvořila jistá nevraživost. V roce 1617 stárnoucí císař Matyáš přesvědčil české stavy k volbě svého bratrance Ferdinanda Štýrského, který v zemích Koruny české vládl jako Ferdinand II.
Ferdinand II. Štýrský z rodu Habsburků, císař římský, král český, uherský a chorvatský v letech 1619–1637
K jeho zvolení dopomohl také Jáchym Ondřej Šlik, který se nechal přesvědčit a nakonec podpořil korunovaci Ferdinanda, ač měl původně pronést řeč podporující názor stavů o volitelnosti králů na český trůn. Asi to byla chyba. Ferdinand byl zastáncem důsledné rekatolizační politiky, což české stavy nijak neupokojilo, nicméně většinu stížností podávali především na ustanovenou místodržitelskou vládu. Zvláště katolická církev povyrostla a začala se chovat jako utržená ze řetězu. Největší excesy z této doby bezesporu byly aktivity jako uzavření evangelických kostelů v broumovském panství a zboření evangelického kostela na arcibiskupském panství v Hrobu v Čechách. Místodržitelská vláda nic nevyřešila a tak došlo k tomu, co je chronicky známé. Spory o kompetence stavů a vlády vyvrcholily 23. května 1618, kdy byli z oken Pražského hradu při pražské defenestraci vyhozeni dva místodržící, Vilém Slavata z Chlumu a Košumberka, Jaroslav Bořita z Martinic a jejich sekretář Fabricius, kteří byli obviňováni ze špatného zastupování Čechů u dvora ve Vídni. Začalo druhé stavovské povstání a tím začala i Třicetiletá válka.
B/ Události vedoucí ke vzniku války, ke kterým došlo mimo území země Koruny české
I ve zbytku Svaté říše římské byla vnitropolitická situace napjatá a protestantské státy se zde spojily do svazku Protestantské unie v roce 1608 pod vedením Fridricha IV. Falckého. Byl to spolek 8 protestantských knížat a 17 protestantských měst Svaté říše římské, uzavřený roku 1608. Podnět pro uzavření Unie bylo dobytí a zabrání svobodného říšského města Donauwörth bavorským kurfiřtem Maxmiliánem I. poté, co ve městě protestanti bránili katolickému procesí. Podmět k jejímu založení dal falcký kalvinistický kurfiřt Fridrich IV. Falcký. Ostatní katolické státy se naproti tomu sloučily do Katolické ligy pod vedením Maxmiliána I. Bavorského. Katolická liga byl spolek katolických knížectví uzavřený krátce před vypuknutím třicetileté války roku 1609. Mimo Bavorska k ní patřily ještě biskupství Kolínské, Trevírské, Mohučské a Würzburské.
Významná část Svaté říše patřící pod španělskou vládu byla již nějakou dobu se Španělskem ve válečném stavu. Ale vláda Filipa III. plynula ve znamení míru a uzavírání smluv s nepřáteli Španělska, což byl zásadní rozdíl oproti vládě děda Karla V. a otce Filipa. Těžko říci proč to tak bylo, ale panuje shoda, že za tento nezvyklý trend vděčí Španělsko zahraniční politice vévody z Lermy, který neustále hledal konec válek točících se okolo koruny. Ještě před vstupem Filipa III. na trůn byla ve francouzských Vervins podepsána mírová smlouva, která ukončila válku s Francií. Další ve sledu událostí měnící status quo byla smrt anglické královny Alžběty I. 24. března 1603. Tato královna nebyla až tak nakloněna zahraničním výbojům ale porážka španělské Armady v květnu a červnu 1588 ji přinesla nehynoucí slávu a tato událost bývá označována jako jedno z největších vítězství anglické historie. Její úmrtí umožnilo Filipovy podepsat v roce 1605 mírovou smlouvu s katolickým Jakubem I. Smlouva zaváděla volný obchod mezi oběma zeměmi a zajišťovala bezpečnost pro anglické obchodníky, kteří nemohli být napříště stíhání inkvizicí. Tento mír vydržel více než dvě desítky let. Úspěch s mírovými jednáními si zajistilo i Nizozemsko, přestože na obou stranách byly snahy k udržení statutu quo, tedy válečného stavu. Pro mnoho Španělů by byl mír s Nizozemskem jistý ústupek kacířství a tiché schválení povstání proti monarchii, Nizozemcům zase vyhovoval válečný stav, který jim umožnil beztrestně bojovat v Novém světě. Pro mír nenastala ještě vhodná doba, a proto bylo podepsáno 9. dubna 1609 pouze příměří, vypočítané na 12 let, což ale pro Nizozemce znamenalo vlastně kýženou samostatnost. Příměří se ukázalo jako nestabilní – Nizozemci dále napadali portugalské državy a zakládali své vlastní kolonie v Brazílii a v jihovýchodní Asii, ale španělské zájmy nechávali v klidu.
Ačkoliv příměří v Nizozemsku uznalo pouze Španělsko, vytvoření federace Spojených provincií na severu ve skutečnosti znamenalo mimořádné uklidnění v celé Evropě. Nizozemsko bylo totiž pro Evropu prvek, který stavěl proti sobě na jedné straně Španělsko, podporované Svatou říší a většinou katolických zemí a na druhé straně Francii, protestantské země a v některých případech i Anglii. Dvanáctileté příměří (někdy nazývaný pax hispanica) uvedlo Evropu do klidu po dobu několika let přerušených pouze lokální konflikty. Tento stav zůstal až do roku 1618, kdy pražskou defenestrací začala třicetiletá válka, o kterou nám v této práci jde. Vévoda z Lermy jako přesvědčený mírotvůrce byl proti zapojení Španělska do konfliktu v zemích Koruny české. Brzy však upadl v nemilost, zatímco ostatní dvořané byli připraveni k boji o obnovení prestiže monarchie. Španělsko rychle poslalo armádu do Čech. Nejdůležitějším argumentem pro zapojení ve válce byla otázka práv v České koruně – česky král, Fridrich Falcký, byl ve skutečnosti jeden ze sedmi kurfiřtů, což by ve svém důsledku mohlo znamenat převzetí moci protestantů ve Svaté říši, čímž by Španělsko ztratilo hlavního spojence v Evropě. A to bylo něco, co bylo pro tuto silnou zemi nepřijatelné.
Sever svaté říše byl také pod vlivem luteránů, respektive sousedních zemí, Dánsko-Norska a Švédska. Dánsko-Norsko ovládalo holštýnské vévodství, takže kdyby došlo ke změně politických poměrů v říši ve prospěch katolíků, jistě by to mělo neblahý vliv na toto panství. Oproti tomu Švédsko přímo neovládalo žádné území, ale panovník, Gustav, podobně jako Albrecht z Valdštejna, snil o přinejmenším evropské mocnosti ovládané jednou vládou, tento sen opět mohl být zmařen nebo naopak uskutečněn v novém konfliktu.
Ani Francie nebyla spokojena s územním uspořádáním Evropy na počátku 17. století. Francouzští panovníci viděli velký problém v tom, že byli obklopeni državami Habsburků, takže nebylo nijak zvláštní, že se Francie vložila do války. Zprvu pouze peněžní podporou a později, když se vypořádala s vnitropolitickými problémy, i přímou podporou vojenskou. U Francie tak motiv náboženský byl od samého počátku potlačen motivem mocenským.
C/ Rozfázování třicetileté války
Třicetiletá válka se obvykle historické literatuře dělí na čtyři části.
Primo: První část se nazývá česko-falcká válka a probíhala v letech 1618 až 1623. Někdy se toto období člení na období české války v letech 1618 až 1620 a období falcké války v letech 1620 až 1623. Toto období zahrnuje:
- odboj českých stavů,
- vládu Fridricha Falckého v Čechách
- později jeho boj vedený z Nizozemí.
Někdy se k této fázi řadí i období mezi lety 1623–25, nicméně toto období bylo pro střední Evropu obdobím, kdy se zde nebojovalo. Ale ty dva roky tam asi patří oprávněně.
Secundo: Druhé části se říká dánská válka a probíhalo mezi lety 1625 až 1629 a je charakterizována vstupem Dánského a Norského království do války a nepříliš úspěšným válčením Kristiána IV.
Tertio: Třetí část, takzvaná švédská válka, je ohraničena vstupem Gustava II. Adolfa v roce 1630 a sepsáním pražského míru v roce 1635.
Kvarto: Poslední, čtvrtá část je nazývána různě. Švédsko-francouzskou nebo francouzsko-švédskou válkou, často, vzhledem k výrazné účasti Francie, pouze francouzskou válkou. Je vymezena aktivním vstupem Francie do války v roce 1635 a podepsáním vestfálského míru v roce 1648.
Na závěr této kapitoly tak vložím mapu, která tyto období rozdělí jak do času, tak i do zasaženého prostoru v Evropě.
Koncem druhé dekády 17. století se Evropa dostala do válečného konfliktu, který se zapsal do historie pod názvem Třicetiletá válka. Začala v roce 1618 u nás v Praze a skončila takzvaným Vestfálským mírem v roce 1648, ale vojenské akce skončili také u nás, konkrétně v Praze. Všechna vojenská střetnutí i politické aktivity se sice odehrávaly na území Evropy, ale tím že tento kontinent pořád ještě hrál dominantní roli ve světovém dění, je někdy označována za první válku, která měla vliv na celý svět, tedy válku světového charakteru.
Tento ozbrojený konflikt bývá chápán jako vyvrcholení sporů mezi římskokatolickou církví a zastánci vyznání, která vznikla po reformaci v 16. století, tedy kalvinismem a luteránstvím. Neméně důležitou příčinou války byl také boj evropských zemí o politickou nadvládu nad různými územími, i když tento prvek se projevil později a stal tak druhotným.
Vlastní válku započala revolta stavů v zemích Koruny české proti panovníkovi. Další mocenský souboj, který již v Evropě probíhal mezi Nizozemskými provinciemi a Španělskem, dnes známý jako nizozemská revoluce, také výrazně ovlivňoval boje v Evropě. A konečně vstup katolické Francie na stranu „protestantů“ z obavy o přílišnou moc Habsburků podtrhl mocenské zájmy na pozadí třicetileté války. První roky války probíhaly především na území Českého království a Rakouského arcivévodství. Je to logické vzhledem k tomu, že zde vypukly revoluce proti Habsburkům, nicméně na většinu dalších let války se boje přemístily mimo tato území v důsledku toho, že se katolíkům podařilo velkou část bitev vyhrát a přesunout boje na území Svaté říše římské, které ovládali protestanti. A v posledních letech se značná část bojových operací opět vrátila do místa původu války, tedy k nám.
Kapitola první: PŘÍČINY VÁLKY A JEJÍ FÁZE
A/ Události vedoucí ke vzniku války, ke kterým došlo na území zemí Koruny českéJelikož budu trvat na tom, že v tomto případě za vším je potřeba hledat Čechy, musím napsat, že Habsburkové to jako naši králové s námi neměli lehké a to od prvních okamžiků kdy převzali vládu nad Zeměmi Koruny české. Soužití českých stavů s panovníky z rodu Habsburků, bylo poznamenáno celou řadou problémů, které postupně přerůstali do velkých konfliktů. Zpočátku byla habsburská říše pouze personální unií, což lze popsat jako stav, kdy jednotlivé země které se staly její součástí, byly propojeny jen osobou svrchovaného vládce tedy císařem, Ferdinandem I. Ale dalším panovníkům v linii tento stav nestačil. Cítili potřebu vytvořit jednolitou říši s pevnou centrální vládou a tím co největší díl ekonomického potenciálu a moci dostat do svého přímého vlivu. To mohli dosáhnout pouze a jen na úkor zemí, jimž stáli v čele a jejich stavům. Jelikož se naši stavové chovali jak chovali, bylo jasné že nebude dlouho trvat, kdy dojde k nárazu. A stalo se. Náraz co přišel, stál opravdu za mnoho a mnoho stránek v učebnicích dějepisu.
Jenže toto osudové stavovské povstání nebylo první. V nedaleké minulosti už něco takového proběhlo. O co tedy šlo?
V prosinci roku 1530 utvořilo v Šmalkaldech devět protestantských knížat a jedenáct říšských měst takzvaný šmalkaldský spolek na obranu proti každému útoku na protestantskou víru a politickou samostatnost ze strany císaře Karla V. a katolických stavů. To bylo na poli evropské stavovské politiky něco úplně nového. Za náčelníky byli zvoleni Jan Fridrich, kurfiřt saský, a Filip, lankrabě hessenský. Členové spolku navázali hned styky s Francií a Anglií, odepřeli Karlu V. pomoc proti Turkům a neuznali jeho bratra Ferdinanda I. za římského krále, takže Karel V. byl nucen 23. července 1532 povolit náboženský norimberský mír. Moc spolku pak neustále vzrůstala, neboť se vzrůstem protestantismu mu přibývalo i nových členů. Členové spolku postupovali společně v otázkách náboženských a pořádali roku 1537 ve Šmalkaldech schůzi, na niž byly podepsány šmalkaldské články a bylo usneseno neobeslat žádný koncil mimo svatou říši. Tím se přiostřil poměr obou náboženských stran, zejména když katoličtí stavové pod vedením Bavorska utvořili 10. června 1538 „norimberský spolek“. Když pak císař ukončil války s Francii a Turky, chystal se definitivně ukončit náboženské spory pomocí tridentského koncilu. Protože členové Šmalkaldského spolku svoji účast odepřeli, císař Karel V. nakonec vojenské řešení náboženských rozporů skutečně zvolil. Důležité bylo, že získal také podporu svého bratra, římského a také českého krále Ferdinanda I. Habsburského, který však jen obtížně sháněl pro vojenskou akci prostředky, stavy v zemích Koruny české totiž nebyly Ferdinandovi příliš nakloněny. Mělo to své ideové i ekonomické podhoubí. Po stránce ekonomické byl problém v tom, že v předchozích dvou desetiletích své vlády totiž Ferdinand poměrně často od stavů požadoval poskytnutí peněz na vedení neúspěšné války s Turky, kterou panovník do značné míry vyprovokoval.
Ideově byl zádrhel v jasně definovaných náboženských rozdílech. Oproti katolickému králi se stavy hlásily k utrakvismu, Jednotě bratrské či luteránství, takže Ferdinand v českých zemích sotva mohl očekávat nadšený souhlas s tažením proti protestantům, a tak nakonec ze svých finančních nároků ustoupil a požadoval jen svolání zemské hotovosti, kterou sice nemohl použít za hranicemi země, měla však sehrát zastrašovací úlohu proti Šmalkaldským. Tajnými smlouvami si zajistil podporu katolických stavů i protestanského vévody Mořice Saského, jehož ustanovil vykonavatelem říšské klatby, která byla vyhlášena roku 1546 v Řezně. Protestant Mořic Saský, poháněn touhou po kurfiřtském titulu, se tak postavil na stranu císaře proti Šmalkaldským. Tím začala šmalkaldská válka. Zde je vyobrazení tohoto muže: Když roku 1546 Habsburkové zahájili šmalkaldskou válku proti říšským protestantům a Ferdinand donutil české a moravské stavy povolat zemskou hotovost, poskytli mu stavové vojsko ke krátkému tažení do Saska jen velmi neochotně.
Aby Ferdinand překonal neochotu stavů svolat zemskou hotovost, nechal vzniknout fámě, že Jáchymovu hrozí napadení šmalkaldským vojskem. Tato informace ale byla stavy považována za nesmysl a hotovost svolána nebyla. Král zde udělal zásadní chybu, když přesto trval na svolání hotovosti v Čechách a na Moravě, přičemž rakouské země byly z příprav války zcela vyňaty.
Pod vlivem celkové rezistence stavů k této aktivitě část vojáků zemské hotovosti, která se mezitím pozvolna shromažďovala u Kadaně, vypověděla poslušnost. Ferdinand viděl, že se mu to nějak rozsypává a aby zabránil úplnému rozkladu armády vydal rozkaz k tažení do Saska. Ale neměl cit pro situaci a mnozí vojáci vojsko po tomto rozhodnutí opustili své jednotky. Ferdinand pohrozil represemi a tím donutil města, aby ve svých oddílech zjednaly pořádek. Což tak nějak podařilo a vojsko přece jen 31. října 1546 překročilo saské hranice, vyplenilo Markneukirchen a díky výrazné přesile snadno porazilo vojsko saského kurfiřta. Král však neměl oprávnění použít zemskou hotovost k dalším akcím, a vojsko bylo již 5. listopadu rozpuštěno a do Saska se vrátil Jan Fridrich. Při trestání neposlušnosti vojska byl král navíc velmi opatrný a mnozí aktéři byli při vyšetřování raději pominuti.
Když pak král žádal stavy o válečnou pomoc podruhé, stavy mu nevyhověly. 10. ledna 1547 vtrhl saský kurfiřt Jan Fridrich I. do Dolní Lužice, a když Ferdinand 12. ledna vydal mandát, kterým povolal bez projednávání se stavy zemskou hotovost do pole, stavy se vzepřely:
- započali to pražané a po jejich vzoru i další města odmítli poskytnout vojsko,
- šlechta žádala svolání sněmu, který by o svolání hotovosti jednal, což byl sice legitimní ale ve své podstatě obstrukční krok
- stavy na Moravě a ve Slezsku odmítly vybírat daně.
Mezitím se v Praze sešli měšťané, ke kterým se připojili i šlechtici. Společně vznesli na krále požadavek, aby svolal zemský sněm, a zároveň založili stavovský spolek, který měl odbojníky chránit před královými represáliemi. 18. března se sešel i přes králův zákaz v Praze zemský sněm, který se usnesl oslabit vliv zemské vlády, ve které měli vliv královi přívrženci a posílit moc stavů. Začaly se rovněž ozývat hlasy pro sesazení krále, což bylo už asi v dané době příliš.
24. března vpadl se svým vojskem do Čech Ferdinand I. Habsburský a Mořic Saský, což české stavy pochopily jako první krok k potrestání českého odboje, svolaly zemskou hotovost a požádaly moravské, slezské a lužické stavy o pomoc. Zároveň Ferdinand poslal dopis stavům, že přišel České království chránit, tomu ale stavy nevěřili a v tomto okamžiku se mýlili. Ferdinand skutečně v této době trestnou výpravu neplánoval a stále byl připraven jednat. To se ale změnilo za 14 dní, když se 5. dubna jeho vojsko spojilo u Tirschenreuthu s císařským, což jeho pozice natolik posílilo, že již nemusel stavům ustupovat. Probuzení bylo pro stavy tvrdé. Obdržely dne 11. dubna ultimátum, které znělo:
„buď poslušnost králi, odvolání zemské hotovosti a zásobování habsburského vojska, nebo trest“.
Reakce stavů následujícího dne byla opatrnější než v minulosti – stavové odmítli odvolat zemskou hotovost, projevili však ochotu k ústupkům. 18. dubna se v Praze sešel králem svolaný zemský sněm. Stavovský spolek začal samostatně sněmování v Karolinu, po dvou dnech se však přidal ke sněmu na Hradě. Vliv radikálů slábl a navrch získávali příznivci kompromisu.
Navíc když 24. dubna 1547 byl u Mühlberka poražen císařským vojskem Jan Fridrich, čímž skončila šmalkaldská válka, začal se stavovský odboj rozkládat. Ferdinand vydal generální pardon, který se ale netýkal přímých původců povstání a mnozí stavové se proto rychle začali předhánět v projevech loajality vůči králi.
Poslední baštou odboje zůstala pražská města. Ferdinandovo vojsko 1. července 1547 obsadilo Pražský hrad a Malou Stranu, avšak díky šarvátkám s Pražany se triumfálního návratu král nedočkal. 2. července byly nakonec boje zastaveny a 8. července pražští konšelé předstoupili před krále

Dobové vyobrazení bitvy u Mühlberku
20. července 1548 byli obžalováni stavové, z nichž někteří uprchli ze země, čímž se odsoudili k trestu smrti, ostatní ztratili velkou část svého majetku a dva šlechtici byli popraveni. Tím však účtování se šlechtou skončilo. Nikoli však s městy, nad kterými byla zřízena královská kontrola, byla značně omezena samostatnost jejich politiky a velké pokuty i konfiskace se pro ně stala obrovskou zátěží. Tím že chytře zbavil hlavní viny šlechtu a přenesl hlavní díl viny za povstání na města, šlechta získala v stavech převahu a narostlo jí sebevědomí. A to byl počátek konce českých stavů, jak uvidíme později. V následujících letech se nic moc, co by stálo za zmínku tak, abych si udržel linii této práce, nestalo. To hlavní přišlo za šedesát let. Ale není potřeba předbíhat. My budeme pokračovat dále.
Po uznání augšpurského míru v roce 1555, tedy mírové dohody přijaté císařem Karlem V. a říšskými knížaty na sněmu v Augsburgu dne 25. září 1555, bylo ukončeno první období náboženských válek v Německu. V této dohodě byla uznána náboženská svoboda ve formě zásady „cuius regio, eius religio“ což v překladu praví: „čí země, toho náboženství“, poddaní měli možnost z náboženských důvodů emigrovat. Zároveň byla také potvrzena sekularizace církevního majetku protestantskými knížaty do roku 1552.
Na tomto základě docházelo v zemích Koruny české k upevňování katolického vlivu. Veliký podíl na pokatoličťování měl řeholní řád jezuitů, který byl potvrzen v roce 1540 bulou Regimini militantis ecclesiae papeže Pavla III. Hlavní funkce řádu byla misijní činnost, která měla pomáhat najít protestantům cestu k římskokatolické církvi. Řád se angažoval především ve školství, vědách, umění a kultuře. Do Čech ho pozval v roce 1556 Ferdinand I., aby mu pomohl proti sílící vlně protestantské reformace.
Po smrti Ferdinanda nastoupil méně nábožensky vyhraněný král Maxmilián II. Habsburský, který českým stavům slíbil náboženské svobody ve formě České konfese. Za to mu bylo potvrzeno nástupnické právo pro jeho syna Rudolfa. Rudolf II. byl jako panovník slabý a potvrdil rozsáhlé náboženské svobody pro české stavy v Rudolfově majestátu. Domem habsburským pak byl záhy prohlášen za nesvéprávného a sesazen z českého trůnu. Po něm nastoupil na český trůn Matyáš Habsburský a snažil se znovu stabilizovat moc v Čechách, ale stavové se nevzdali svých dříve stvrzených práv a postupně se mezi nimi a panovníkem vytvořila jistá nevraživost. V roce 1617 stárnoucí císař Matyáš přesvědčil české stavy k volbě svého bratrance Ferdinanda Štýrského, který v zemích Koruny české vládl jako Ferdinand II.

Ferdinand II. Štýrský z rodu Habsburků, císař římský, král český, uherský a chorvatský v letech 1619–1637
B/ Události vedoucí ke vzniku války, ke kterým došlo mimo území země Koruny české
I ve zbytku Svaté říše římské byla vnitropolitická situace napjatá a protestantské státy se zde spojily do svazku Protestantské unie v roce 1608 pod vedením Fridricha IV. Falckého. Byl to spolek 8 protestantských knížat a 17 protestantských měst Svaté říše římské, uzavřený roku 1608. Podnět pro uzavření Unie bylo dobytí a zabrání svobodného říšského města Donauwörth bavorským kurfiřtem Maxmiliánem I. poté, co ve městě protestanti bránili katolickému procesí. Podmět k jejímu založení dal falcký kalvinistický kurfiřt Fridrich IV. Falcký. Ostatní katolické státy se naproti tomu sloučily do Katolické ligy pod vedením Maxmiliána I. Bavorského. Katolická liga byl spolek katolických knížectví uzavřený krátce před vypuknutím třicetileté války roku 1609. Mimo Bavorska k ní patřily ještě biskupství Kolínské, Trevírské, Mohučské a Würzburské.
Významná část Svaté říše patřící pod španělskou vládu byla již nějakou dobu se Španělskem ve válečném stavu. Ale vláda Filipa III. plynula ve znamení míru a uzavírání smluv s nepřáteli Španělska, což byl zásadní rozdíl oproti vládě děda Karla V. a otce Filipa. Těžko říci proč to tak bylo, ale panuje shoda, že za tento nezvyklý trend vděčí Španělsko zahraniční politice vévody z Lermy, který neustále hledal konec válek točících se okolo koruny. Ještě před vstupem Filipa III. na trůn byla ve francouzských Vervins podepsána mírová smlouva, která ukončila válku s Francií. Další ve sledu událostí měnící status quo byla smrt anglické královny Alžběty I. 24. března 1603. Tato královna nebyla až tak nakloněna zahraničním výbojům ale porážka španělské Armady v květnu a červnu 1588 ji přinesla nehynoucí slávu a tato událost bývá označována jako jedno z největších vítězství anglické historie. Její úmrtí umožnilo Filipovy podepsat v roce 1605 mírovou smlouvu s katolickým Jakubem I. Smlouva zaváděla volný obchod mezi oběma zeměmi a zajišťovala bezpečnost pro anglické obchodníky, kteří nemohli být napříště stíhání inkvizicí. Tento mír vydržel více než dvě desítky let. Úspěch s mírovými jednáními si zajistilo i Nizozemsko, přestože na obou stranách byly snahy k udržení statutu quo, tedy válečného stavu. Pro mnoho Španělů by byl mír s Nizozemskem jistý ústupek kacířství a tiché schválení povstání proti monarchii, Nizozemcům zase vyhovoval válečný stav, který jim umožnil beztrestně bojovat v Novém světě. Pro mír nenastala ještě vhodná doba, a proto bylo podepsáno 9. dubna 1609 pouze příměří, vypočítané na 12 let, což ale pro Nizozemce znamenalo vlastně kýženou samostatnost. Příměří se ukázalo jako nestabilní – Nizozemci dále napadali portugalské državy a zakládali své vlastní kolonie v Brazílii a v jihovýchodní Asii, ale španělské zájmy nechávali v klidu.
Ačkoliv příměří v Nizozemsku uznalo pouze Španělsko, vytvoření federace Spojených provincií na severu ve skutečnosti znamenalo mimořádné uklidnění v celé Evropě. Nizozemsko bylo totiž pro Evropu prvek, který stavěl proti sobě na jedné straně Španělsko, podporované Svatou říší a většinou katolických zemí a na druhé straně Francii, protestantské země a v některých případech i Anglii. Dvanáctileté příměří (někdy nazývaný pax hispanica) uvedlo Evropu do klidu po dobu několika let přerušených pouze lokální konflikty. Tento stav zůstal až do roku 1618, kdy pražskou defenestrací začala třicetiletá válka, o kterou nám v této práci jde. Vévoda z Lermy jako přesvědčený mírotvůrce byl proti zapojení Španělska do konfliktu v zemích Koruny české. Brzy však upadl v nemilost, zatímco ostatní dvořané byli připraveni k boji o obnovení prestiže monarchie. Španělsko rychle poslalo armádu do Čech. Nejdůležitějším argumentem pro zapojení ve válce byla otázka práv v České koruně – česky král, Fridrich Falcký, byl ve skutečnosti jeden ze sedmi kurfiřtů, což by ve svém důsledku mohlo znamenat převzetí moci protestantů ve Svaté říši, čímž by Španělsko ztratilo hlavního spojence v Evropě. A to bylo něco, co bylo pro tuto silnou zemi nepřijatelné.
Sever svaté říše byl také pod vlivem luteránů, respektive sousedních zemí, Dánsko-Norska a Švédska. Dánsko-Norsko ovládalo holštýnské vévodství, takže kdyby došlo ke změně politických poměrů v říši ve prospěch katolíků, jistě by to mělo neblahý vliv na toto panství. Oproti tomu Švédsko přímo neovládalo žádné území, ale panovník, Gustav, podobně jako Albrecht z Valdštejna, snil o přinejmenším evropské mocnosti ovládané jednou vládou, tento sen opět mohl být zmařen nebo naopak uskutečněn v novém konfliktu.
Ani Francie nebyla spokojena s územním uspořádáním Evropy na počátku 17. století. Francouzští panovníci viděli velký problém v tom, že byli obklopeni državami Habsburků, takže nebylo nijak zvláštní, že se Francie vložila do války. Zprvu pouze peněžní podporou a později, když se vypořádala s vnitropolitickými problémy, i přímou podporou vojenskou. U Francie tak motiv náboženský byl od samého počátku potlačen motivem mocenským.
C/ Rozfázování třicetileté války
Třicetiletá válka se obvykle historické literatuře dělí na čtyři části.
Primo: První část se nazývá česko-falcká válka a probíhala v letech 1618 až 1623. Někdy se toto období člení na období české války v letech 1618 až 1620 a období falcké války v letech 1620 až 1623. Toto období zahrnuje:
- odboj českých stavů,
- vládu Fridricha Falckého v Čechách
- později jeho boj vedený z Nizozemí.
Někdy se k této fázi řadí i období mezi lety 1623–25, nicméně toto období bylo pro střední Evropu obdobím, kdy se zde nebojovalo. Ale ty dva roky tam asi patří oprávněně.
Secundo: Druhé části se říká dánská válka a probíhalo mezi lety 1625 až 1629 a je charakterizována vstupem Dánského a Norského království do války a nepříliš úspěšným válčením Kristiána IV.
Tertio: Třetí část, takzvaná švédská válka, je ohraničena vstupem Gustava II. Adolfa v roce 1630 a sepsáním pražského míru v roce 1635.
Kvarto: Poslední, čtvrtá část je nazývána různě. Švédsko-francouzskou nebo francouzsko-švédskou válkou, často, vzhledem k výrazné účasti Francie, pouze francouzskou válkou. Je vymezena aktivním vstupem Francie do války v roce 1635 a podepsáním vestfálského míru v roce 1648.
Na závěr této kapitoly tak vložím mapu, která tyto období rozdělí jak do času, tak i do zasaženého prostoru v Evropě.