První zmínka o takovémto označování letadel se datuje asi do doby Vietnamské války kdy se takto začalo říkat vrtulníků UH-1 Iruquois,neboli známěji "Huey", tyto vrtulníky byli vyzbrojeny rotačními kanony, nebo granátomety ráže 40mm s 70mm raketami. Tyto vrtulníky byli takto upravovány z několika důvodů a to:
- v té době nebyl zatím jiný stroj který by byl schopný přímo podporovat pozemní jednotky, až do příchodu Cobry - a proto jako Gunship je letoun označován tehdy je-li klasické vojenské letadlo silně vyzbrojeno a upraveno a nejde aby se tak označovaly letadla přímo vyráběná pro tento druh boje, jako třeba jako ta Cobra což je bitevník!
- dalším důvodem je že ikdyž tehdy byla letadla používána pro přímou podporu boje,neměly takovou efektivitu při zásahu jako pomalu létající (a tudíž i lépe se orientující se vrtulníky), kdy se muselo trefovat velmi přesně vzhledem k "promíchání" nepřátel a vlastních vojáků.
- a také že (ikdyž je to jen velmi malý důvod) tyto vrtulníky mohly také přepravovat vojáky,kteří bu´dto stříleli težkými zbraněmi (M60 apod.) nebo se sami zapojili do boje čímž se Gunshipy UH-1 staly součástí "dopravy" vojáků.
UH-1 byly ve Vietnamu používány velmi hodně,ale jen do příchodu AH-1 Cobry které tuto úlohu převzaly.
pár techických údajů o UH-1B (Gunship):
Motor:T53-L-5 o výkonu 715 kW
max. rychlost: 235 Km/h
dolet:615 km
Ale takto byla/jsou označována i letadla a to upravený C-130 Herkules, který se touto úpravou přejmenoval na AC-130 Spectre.
Tento pozoruhodně vyzbrojený letoun se začal používat ve Vietnamu a je používán dodnes (samozřejmě vylepšován). tento letoun je vyzbrojen mnoha těžkými zbraněmi a to: Ve Vietnamu používaná verze:
-1 x houfnice ráže 105 mm
-1 x kanon Bofors ráže 40 mm
-2 x rotační kanón M61 ráže 20 mm
-2 x rotační kulomet ráže 7,62 mm
Všechny tyto zbraně jsou uloženy na levé straně a jsou vychýleny mírně dolů takže letoun se při střelbě stočí mírně na levou stranu čímž může cíl udržovat pod neustálou palbou,určitě si dokážete co to asi znamená "pod neustálou palbou" při takové výzbroji.Před předěláním byli s menším úspěchem a neoblibou u posádek používány stroje AC-47 a AC-119 pro tento účel - takže se takřka moc neosvědčili a proto byl zvolen jako "další" Herkules.
Zbraně byly zaměřovány primitivním infračerveným senzorem a pro osvícení cíle a jeho lepší zaměření sloužil světlomet o výkonu 20 kW, který mohl vyzařovat infračervené a ultrafialové záření a střelecký počítač. Stroje AC-130 se ve Vietnamu používaly tím způsobem že vzlétly a vyhledávali cíle sami,či na zavolání pěchotou, hodně pracovali společně s F-4 Phantomy které sloužili pro stíhací ochranu či jako stroje Wild Weasels které chránily AC-130 před raketami (pokud byla oblast takto nebezpečná), nebo s B-26 Invadery které za AC-130kami uzavírali cestu - tzn. že vybombardovali zbytky nepřátelských sil.
Dnes se AC-130 používán stejným způsobem,jen se podstatně změnily zaměřovací systémy a částečně zbraně.
Nové AC-130 zaměřují zbraně pomocí radarových či infračervených paprsků, velmi nově přes systém GPS kdy je na souřadnice vedena veškerá palba. Nezměnil se střelecký počítač a také pozorovatel který popřípadě upřesńoval zaměřování a souřadnice cílů.
Zbraně se změnily na tyto:
- 1x kanon GAU-12/U ráže 25 mm (3 000 nábojů)
- 1x kanon Bofors ráže 40 mm
- 1 x houfnice ráže 105 mm
:Zajímavostí u této houfnice je že se jedná u upravenou polních houfnici která se používá u klasicého dělostřelectva

Pro svou vlastní ochranu používá AC-130 množství výmetnic klamných cílů které sou rozmíštěny všude po letadle na křídech (na koncích a mezi motory),pod trupem. Dalším systémem vlastní ochryn jsou různé rušičky jako třeba ALQ-87 které mají za úkol zmást přilétající rakety a nebo skrýt jeho přítomnost úplně:)hlavně však znesnadit zaměření letadla vůbec. Motory jsou stíněny proti vyzařovaní tepelných výtokových trysek aby znesnadily navádění raket jako např. SA-7.
pár technických údajů:
-motor:4 x turbovrtulové motory Allison T-56-A-7 (3 020kW jeden)
-dolet: 3685 km
-max.rychlost: 612km/h v 10 000 metrech
Jako Gunshipy byly/jsou používány a zkoušeny mné stroje,např. vrtulníky OH-6 Cayuse,OV-10 Bronco, OH-57 Kiowa a jiné.
Letouny Gunship byly používány snad ve všech konfliktech které USA vedla, od Vietnamu přes Perský záliv,Bosnu,Afghánistán až nyní k Iráku.
Snad jsem na nic nezapoměl a všechno sem napsal, pokud byste měli nějaké otázky tak se hned ptejte


