Palubní letoun J-31 pro nové čínské letadlové lodě
V minulých dnech obletěla svět zpráva o nové čínské letadlové lodi Shandong (Šan-tung). Stranou zájmu médií ale zůstala neméně důležitá informace týkající se budoucích palubních letounů čínského námořnictva. Na profilu státní korporace leteckého průmyslu AVIC na sociální síti Weibo byla zveřejněna informace o vývoji stíhacího palubního letounu. Současně stranický deník Global Times informoval o vývoji nového bojového letounu, který má na starosti výrobce Shenyang (součást AVIC) za koordinace státních a stranických struktur. Otázka palubního stíhače je z hlediska budoucnosti flotily letadlových nosičů a útočných svazů čínského námořnictva klíčová. Současné palubní letouny Shenyang J-15 (vycházející z projektu sovětského T-10K/Su-33) jsou sice dostatečně výkonnou platformou, avšak jedná se o rozměrné a těžké stroje, navíc technologicky rychle zastarávající. Z dostupných informací a stejně tak ze zveřejněného obrázku společností AVIC (viz níže) je zřejmé, že základem nového palubního letounu bude J-31, který byl donedávna prezentován jako privátní, exportně zaměřený projekt. V rámci soutěže čínského námořnictva tento koncept porazil návrh letounu odvozeného od těžkého J-20. Nový letoun se však bude v řadě ohledů odlišovat od prvního (V1) i druhého (V2) prototypu J-31. Bude mít o něco větší rozměry i maximální vzletovou hmotnost (je uváděno cca 30 tun). Díky většímu objemu neseného paliva v interních nádržích bude mít větší rádius, zatímco rozměrnější křídlo umožní snížení přistávací rychlosti, obdobně jako u amerického F-35C. Letoun bude mít zesílenou konstrukci, sklopné nosné plochy, bude vybaven přistávacím hákem a podvozkem uzpůsobeným pro starty s pomocí katapultů – již třetí letadlová loď pro čínské námořnictvo, v současné době rozestavěná jednotka Type 003, již bude vybavena palubou s elektromagnetickými katapulty. Zatímco první dva prototypy J-31 byly poháněny ruskými motory RD-33 nebo jejich obdobně výkonnými odvozeninami (ruský RD-93 nebo čínský WS-13) s forsážním tahem v úrovni 81-86 kN, nový letoun bude vybaven zcela novými pohonnými jednotkami WS-19 domácí provenience. Ty mají být nejen technologicky vyspělejší a provozně efektivnější, ale zejména výrazně výkonnější: jejich tah je uváděn v rozmezí 95-100 kN s potenciálem dalšího růstu. Vývoj WS-19 je nyní ve fázi testování prototypů. O začátku testů samotného letounu je dostupných informací jen minimum, je ale pravděpodobné, že prototypem letounu bude stroj, o kterém se hovoří jako o třetím prototypu (V3) letounu J-31, který je už několik měsíců stavěn – je tedy možné, že zálet se uskuteční už v roce 2020. Podle čínských internetových zdrojů nový palubní letoun ponese nové označení J-35. Ilustrátorova představa tohoto stroje:
https://dogfight.cz/technika/item/120-c ... IUlgLqBNfk