Mi-24 je výkonný vrtulník s řadou předností a tak proč o něm něco nenapsat...
Prototyp Mi-24 vzlétl poprvé v roce 1970 a tento okamžik znamenal začátek éry pravých ruských bojových vrtulníků. V té době rusové neměly vrtulník přímo pro tyto účely a tak se snažili upravovat jiné typy jako třeba Mi-8,17 a jiné.
Hind v sobě už od začátku měl kombinovat 2 faktory a to jak palebnou sílu tak dostatečný nákladový prostor pro přepravu vojáků což také splnil.
Mi-24 je reakce na použití Cober ve válce ve Vietnamu kdy si sovětské velení na plno uvědomilo jak jsou tyto vrtulníky důležité a jak právě v jejich letectvu schází. Rusové sice měli takové silně vyzbrojené vrtulníky jako Mil-Mi-8 s 6 závěsníky pro raketové bloky jenže to byla jen provizorní úprava a řešení.
Jako první přišla verze Mi-24 A ta měla celkově jinačí styl než ty známé Hindy D jaké má i naše armáda,pilot a střelec seděli vedle sebe a před nimi byl pohyblivě a ručně!! ovládaný 12,7 mm kulomet kabina byla širší a Hind A měl křidýlka s možností upevnění standartních raketových blků a na konci 2 řízené střely. Poté co se tento stroj objevil a na západě dostal označení HIND se zase na americké straně vyskytl údiv protože takováto kombinace v jednom vrtulníku je přesně to co potřebovali - - - stroj který dokáže vysedit pozemní jednotky a hned je i podporovat přesnou palbou a to i proti obrněným cílům. Ikdyž Hind A nebyl výkonově vůbec oslnivý a byl v amrádě SSSR využit jen hodně málo byl to obrovský krok po kterém se začalo udávat další tvoření vrtulníků po dalších několik let než přišla vlna strojů podobným jako jsou americké Apache a Cobra.
Dalším vývojovým stupněm byl Mi-24 Hind D to už je ten kterého všichni známe,používá ho i naše armáda. Tato verze má lepší motory,celkově drak - menší čelní profil,tvar,konstrukce,možnost výzbroje a vlastní obranu - rušiče navádění střel,výmetnice klamných cílů.
Mi-24 se začalo přezdívat u řady lidí autobus¨,nevím,asi je to oprávněné protože je to velký vrtulník který má v něčem nahoru a v něčem zase ztrácí. Nahoru má v tom-jak už sem psal že může vysadit vojáky a hned ja začít podporovat střelbou,ten nedostatek (jestli to vůbec tak můžu nazvat) že jako západní vrtulníky typu Apache nemůže bojovat stylem že se ukryje za terén stojí a čeká až bude mít zaměřeno a s maximální bezpečností může střílet.
Po řadě sestřelní těchto vrtulníků v Afghánistánu střelami jako Stinger s naváděním na tepelné vyzařování se začaly tyhle vrtulníky vybavovat zařízenímy pro co nejlepší obranu. Mi-24 vyfásl rušič raket na infra vyzařování naváděných hned za rotor a pak 4 řady výmetníc klamných cílů.
Déčko dostalo taky systémy pro navádění raket na pevné cíle a otočnou do 4 stran výkyvnou věž s čtyřhlavňovým kanonem ráže 12,7mm.Tato zbraň se po "ověřeníů její učinnosti v Afghánistánu začala nahrazovat pevným 2hlavňovým 20mm kanonem umístěným na pravé straně u kabiny.
Na křídlech hindu se nachází 2 závěsníky které umožňují podvěšení rúzných zbraní jako jsou kanonová pozdra s 20,30 i max 50mm kanonem,pozdra s neřízenými raketami, různých velikostí a typů a druhů výbušné směsy.Další "vychytávkou" v Hindech je možnost podvěšení různých pum která u západních vrtupníků chybí pže jsou vrtulníky vyloučeny pro použití těchto zbraní.Další upevnění závěsníků pro řízené střely. Na konci křidélek je kolmé ohnutí na jehož konci se nachází možnost upevnění závěsníků pro řadu typů řízených střel ať už proti¨pozemním,protitankovým a i protileteckým.
V hindu jsou 3 členové posádky pilot,střelec a mechanik který dohlíží na zadní nákladový prostor (pokud se něco veze)

Mi-24 je vybaven výsuvným podozkem který je vystužen pro přistání na nerovných a nezpevněných plochách,ostatně jako většina ruských vrtulníků.
Je nutno uznat že Hindy už stárnou a proto jsou u ruské armády pomaličku nahrazovány silnějšími typy vrtulníků jako je třeba Havoc,nebo Hokum - - jen to nahrazování je strašně pomalé vzhledem k malým zdrojům vynaloženým do letectva.dosud je používán v několika desítkách zemí po celém světě.
Nejnovější verze Hindu je pro radikální změny označována jako Mi-35P,nebo taky klasicky Mi-24P Hind-F.Je však určena především k vývozu.
Technické údaje
Motory: Klimov TV3-117 III - výkon 1 619 kW
Max.rychlost: 310 km/h
Dostup: 4 500 m
Dolet: 160 km
Rozměry:
rozpětí: 6,54 m
průměr hl. rotoru: 17,30 m
délka: 19,79 m
výška: 6,50 m
Ještě bych zapomněl napsat že naši piloti létající v Mi-24 se jako už každým rokem účastní leteckých klání a setkání Tigřích letech v rámci NATO - každým rokem je vybírána celkově jedna posádka která dosáhla nejlepších výsledků z celkového klání a tou se naše posádky už několikrát staly! Tigermee a tigří letky jsou vybírány z útvaru letectva každého státu a jejich letadla jsou zdobena bílo-oranžovými, nebo černo-oranžovými pruhy.


