Kamov Ka-50 a Ka-52
Napsal: 15/7/2005, 17:27
O tomhle vrtulníku se vedli hodně debaty ohledně jeho celkového použití protože byl hodně revoluční co se týče srovnání s klasickými vrtulníky ruské armády.
Je známo že Rusko zadalo požadavek na vytvoření nového vrtulníku pro jejich letectvo který by se měl podobat spíše západním typům.Tento vrtulník by měl být náhradníkem pro Mi-24 Hind který už zastarává a je potřeba jej nahradit, taky měli rusové požadavky na radikální technické změny u nového stroje...změny...těch změn bylo víc co chtěli
Ale ne, jde o to že po velikých zkušenostech z války v Afghánistánu a teď naposled z Čečenska kdy se ruští piloti naplno seznámili s účinky raket země-vzduch které se staly jedinou pořádnou obranou jejich protivníků v boji se silně ozbrojenými vrtulníky. Ikdyž se rusové tak trochu chlapili tím že dokázali vytvořit silně vyzbrojený vrtulník který byl schopen navíc nést vojáky - Mi-24 po zkušenostech z těchto válek si uvědomovali nedostatky Hindů a proto se v nové zakázce měly vlastnosti jako dodatečná nosnost vojáků eliminovat - nový vrtulník měl mít pokud možno ce nejmenší velikost za použití silného pancéřování, silné výzbroje a skvělé obratnosti která by vrtulníky propůjčovala další možnosti - nový stroj měl být schopen boje za použití krytí v terénu.
Možní nástupci kteří spolu jednu dobu "bojovali" o post nového stroje v ruské armádě byli 2: Mi-28 Havoc a právě Ka-50 Hokum.
Hokum vzhledem k tomu že má lepší technické vlastnosti než Havoc se ale tím nástupcem nestal vzhledem k jeho pozdnímu zapojení do výběrového řízení a proto místo po Hindech začali v malé míře zaplňovat právě Mi-28,píšu v malé míře pže všichni určitě ví jak je to s financováním ruské armády. Jenže Ka-50 se do ruské armády taky začíná pomalu dostávat a to díky tomu že Havoc má některé nevydařené vlastnosti které mají být vylepšeny v jeho lepším provedení a to vrtulníku Mi-40. Tím rusové v Ka-50 uviděli nové světlo
Takže ke Ka-50 Hokum. Tenhle vrtulník je radikální v tom že ho "obsluhuje" jen jediný pilot který obsluhuje všechny systémy.O tomto je vedena taky rozvážná diskuse vzhledem k tomu že se to zdá mnohým jako velice namáhavé pro jednoho pilota, udájně prý až moc.Ostatně piloti sami se pokládají jako jednu ucelenou skupinu "elitu" ve vrtulníkovém letectvu ruska - ikdyž jich je trošek takže čemu se divit
a svůj stroj zvládají. Další radikální změnou je chybějící zadní vyrovnávací motor který je kompenzován nahradou a to dalším hlavním rotorem
... to je teda "hláška"...
ne Hokum je vybaven koaxiálním hlavním rotorem který mu udává daleko lepší manévrovací schopnosti a i možnost boje za použití krytí v terénu. Tyto rotory jsou enormě silné a navíc tím že "odpadl" zadní rotor se pilot už nemusí bát o jeho zásah a navíc tím nemusí vrtulník nést i další přídavné ochranné systémy. Takovou další menší kompenzací je velká zadní směrovka.
Ikdyž toho o vlastních obranných systémech Vlkodlaka není moc známo,stejně jako o celém vrtulníku pže jsou na něho rusové docela hákliví
základem jsou radarové rušiče střel jak SAM tak vzduch-vzduch s různým druhem navádění ať už naváděním na ič vyzařování stroje,nebo radarové navádění - v tomto je Ka-50 "vyjímečný" obsahuje totiž spec. rušící systém navádění těchto střel které údajně vymezuje vůbec zaměření samotného stroje.Dalšími vlastními obrannými systémy jsou výmetnice klamných cílů a světlic s vysokým stupňěm tepelného vyzařování a jako všude - kryty motorů jsou stíněny proti vyzařování tepelného záření.
A to hlavní - zbraně na Ka-50.Základem je 30 mm kanon 2A42 který je umístěn na pravé straně a pilot může volit mezi 500 kusy munice exploztivní nebo protitankové.
Hlavními zbraněmi proti tankům jsou ruské naváděné střely ZT-3 Vichr/AT-9 - jenže tady se vytvořil malý nedostatek a to že Ka-50 nmá pomocné systémy které umožňují vlastní zaměření cíle pro tyto střely a pilot je tak závislý na zaměření od pěchoty,nebo od leteckých návodčích.
Dalšími zbraněmi jsou už klasická pouzdra s neřízenými raketami ráže 57,60 a 80 mm. Stále různé pumy, naváděné střely vzduch-země jako KH-25, řízené střely pro vlastní obranu před jinými letouny vzduch-vzduch R-73,R-60 a jiné. NA vnitřních závěsnících mohou být neseny i přídavné palivové nádrže.
V případě zasažení samotného stroje se může pilot po "odstřelení listů rotorů a odpoutání kabiny zachránit pomocí nouzového vystřelovacího sedadla Zvezda K-37.
Technické údaje
motory:TV3-117VK, výkon 1 660kW
max. rychlost: 350 km/h
dolet:250 km - bojový
dostup: 4 000 m
Rozměry
průměr hl. rotoru:14,50 m
délka i s rotorem:16 m
výška:5,40 m
Ka-50 má několik modifikací. Verze Ka-50 A to je klasická bojová verze.
KA-50N - to je noční verze která ma navíc v čele laserový oznaočvač FLIR a přídavný radar - vše montováno v přídi.
Ka-52B - to je verze která je dvoumístná a slouží pro průzkum a velení.
Ka-52EW - stroj pro radio-elektronický boj
Ka-52 - cvíčný stroj s 2 sedačkama.
Další modisikací Hokumu jsou nové stroje a to Ka-52 ty už jsou na jinou bázi - jsou daleko menší a obsahují lepší technické vybavení,jsou to ale zatím prototypy jsou ve fázi zkoušení.


Je známo že Rusko zadalo požadavek na vytvoření nového vrtulníku pro jejich letectvo který by se měl podobat spíše západním typům.Tento vrtulník by měl být náhradníkem pro Mi-24 Hind který už zastarává a je potřeba jej nahradit, taky měli rusové požadavky na radikální technické změny u nového stroje...změny...těch změn bylo víc co chtěli

Ale ne, jde o to že po velikých zkušenostech z války v Afghánistánu a teď naposled z Čečenska kdy se ruští piloti naplno seznámili s účinky raket země-vzduch které se staly jedinou pořádnou obranou jejich protivníků v boji se silně ozbrojenými vrtulníky. Ikdyž se rusové tak trochu chlapili tím že dokázali vytvořit silně vyzbrojený vrtulník který byl schopen navíc nést vojáky - Mi-24 po zkušenostech z těchto válek si uvědomovali nedostatky Hindů a proto se v nové zakázce měly vlastnosti jako dodatečná nosnost vojáků eliminovat - nový vrtulník měl mít pokud možno ce nejmenší velikost za použití silného pancéřování, silné výzbroje a skvělé obratnosti která by vrtulníky propůjčovala další možnosti - nový stroj měl být schopen boje za použití krytí v terénu.
Možní nástupci kteří spolu jednu dobu "bojovali" o post nového stroje v ruské armádě byli 2: Mi-28 Havoc a právě Ka-50 Hokum.
Hokum vzhledem k tomu že má lepší technické vlastnosti než Havoc se ale tím nástupcem nestal vzhledem k jeho pozdnímu zapojení do výběrového řízení a proto místo po Hindech začali v malé míře zaplňovat právě Mi-28,píšu v malé míře pže všichni určitě ví jak je to s financováním ruské armády. Jenže Ka-50 se do ruské armády taky začíná pomalu dostávat a to díky tomu že Havoc má některé nevydařené vlastnosti které mají být vylepšeny v jeho lepším provedení a to vrtulníku Mi-40. Tím rusové v Ka-50 uviděli nové světlo

Takže ke Ka-50 Hokum. Tenhle vrtulník je radikální v tom že ho "obsluhuje" jen jediný pilot který obsluhuje všechny systémy.O tomto je vedena taky rozvážná diskuse vzhledem k tomu že se to zdá mnohým jako velice namáhavé pro jednoho pilota, udájně prý až moc.Ostatně piloti sami se pokládají jako jednu ucelenou skupinu "elitu" ve vrtulníkovém letectvu ruska - ikdyž jich je trošek takže čemu se divit



Ikdyž toho o vlastních obranných systémech Vlkodlaka není moc známo,stejně jako o celém vrtulníku pže jsou na něho rusové docela hákliví

A to hlavní - zbraně na Ka-50.Základem je 30 mm kanon 2A42 který je umístěn na pravé straně a pilot může volit mezi 500 kusy munice exploztivní nebo protitankové.
Hlavními zbraněmi proti tankům jsou ruské naváděné střely ZT-3 Vichr/AT-9 - jenže tady se vytvořil malý nedostatek a to že Ka-50 nmá pomocné systémy které umožňují vlastní zaměření cíle pro tyto střely a pilot je tak závislý na zaměření od pěchoty,nebo od leteckých návodčích.
Dalšími zbraněmi jsou už klasická pouzdra s neřízenými raketami ráže 57,60 a 80 mm. Stále různé pumy, naváděné střely vzduch-země jako KH-25, řízené střely pro vlastní obranu před jinými letouny vzduch-vzduch R-73,R-60 a jiné. NA vnitřních závěsnících mohou být neseny i přídavné palivové nádrže.
V případě zasažení samotného stroje se může pilot po "odstřelení listů rotorů a odpoutání kabiny zachránit pomocí nouzového vystřelovacího sedadla Zvezda K-37.
Technické údaje
motory:TV3-117VK, výkon 1 660kW
max. rychlost: 350 km/h
dolet:250 km - bojový
dostup: 4 000 m
Rozměry
průměr hl. rotoru:14,50 m
délka i s rotorem:16 m
výška:5,40 m
Ka-50 má několik modifikací. Verze Ka-50 A to je klasická bojová verze.
KA-50N - to je noční verze která ma navíc v čele laserový oznaočvač FLIR a přídavný radar - vše montováno v přídi.
Ka-52B - to je verze která je dvoumístná a slouží pro průzkum a velení.
Ka-52EW - stroj pro radio-elektronický boj
Ka-52 - cvíčný stroj s 2 sedačkama.
Další modisikací Hokumu jsou nové stroje a to Ka-52 ty už jsou na jinou bázi - jsou daleko menší a obsahují lepší technické vybavení,jsou to ale zatím prototypy jsou ve fázi zkoušení.

