

Vznik (príčiny, súvislosti)
To, či, v akých množstvách a ako dlho bude tento "drobček" slúžiť vôbec nebolo jasné, k tomu sa dostanem neskôr. História najväčšieho amerického bombardovacieho lietadla s piestovým motorom sa začala písať vroku 1941. Vojenská situácia v Európe nebola vôbec jednoznačná a tak americké velenie muselo počítať aj s variantom, že Británia neodolá útokom hitlerovského Nemecka a padne do jeho rúk,.V tom prípade by v nasledujúcom boji proti Nemecku museli byť nasadené transoceánske prostriedky. Jedným z nich mal byť super ťažký bombardér s veľkým doletom a veľkou nosnosťou. Preto United States Army Air Corps (predchodca USAF), vyhlásil v roku 1941 konkurz na takýto stroj. Základné požiadavky sa vykryštalizovali takto: Prevádzková rýchlosť 380 - 480 km/hod., dostup 12 200 m, dolet 16 000 km a mal uniesť 45 000 kg bômb. Súťaž vyhral koncept firmy Consolidated Vultee Aircraft Corporation (Convair).
Vedelo sa síce, že, koncepcia lietadla poháňaného piestovými motormi v začínajúcej sa ére prúdových lietadiel ja zastaralá, ale žiadny prúdový stroj (najbližšie k požiadavkám mal B-47 Stratojet) sa svojim doletom a nosnosťou k B-36, ani len nepriblížil. Takže nad operačné ciele v ZSSR by nedoleteli ani zo základní v Severnej Amerike a ani neuniesli vodíkovú bombu. Ďalej sa rátalo s tým, že vďaka obrovským plochám krídel bude lietať vo veľkých výškach, v ktorých bude v bezpečí pred všetkými typmi vrtuľových a prvými typmi prúdových stíhačiek. Napriek tomu, že projekt bol schválený a výroba sa začala, bol ešte jeden krát ohrozený a to v roku 1947. Ako za všetkým, stáli za tým peniaze. Lietadlo bolo náročné na obsluhu, odstraňovanie porúch drahé a prišlo k požiarom motorov. Kritici začali hovoriť o veľkom miliardovom trapase, najmä námorníctvo. Šlo o to, že po skúsenostiach z II, svetovej vojny a bojov v Pacifiku, preferovalo projekt super lietadlovej lode USS United States, schopnej niesť taktické i jadrové bombardéry. Kongres priklepol peniaze na lietadlo a teda chýbali námorníkom. Vzdušné sily však projekt B-36 obhájili a zrušený bol projekt USS United States. Následný konflikt v Kórei však opodstatnenosť podobných plavidiel preukázal a námorníkom bolo učinené zadosť objednávkou lietadlových lodí triedy Forrestal, porovnateľných s USS United States. Oba projekty boli uznané Kongresom za rovnako dôležité pre národnú bezpečnosť, s pridelenými financiami boli spokojné obe strany, ku sporom o financie už potom neprišlo.
Konštrukcia
Porovnanie veľkosti B-29 a XB-36

S rozpätím krídiel 70,1 m, pri dĺžke 49,4 m a výške 14,25 m bol Peacemaker najväčším sériovo vyrábaným lietadlom. Tento obor bol o dve tretiny dlhší a uniesol štyrikrát ťažší náklad, ako predchádzajúci typ bombardéra B-29. Kolos poháňala šestica motorov Pratt & Whitney R-4360. Aj keď dali dohromady úctyhodných 18 000 konských síl (13,4 MW), ukázal sa v prevádzke nedostatočný., lietadlo potrebovalo k štartu dlhú vzletovú dráhu. K zlepšeniu prišlo použitím nových motorov s výkonom 3 800 ks. Každý motor poháňal troj listovú vrtuľu s priemerom 5,8 m. Motory boli namontované na zadnej hrane krídla v tlačnom usporiadaní. K zásadnej zmene však prišlo až pridaním dvojice prúdových motorov General Electric J47-19 na každé krídlo. Umožnili skrátiť štartovaciu dráhu a manévrovanie vo veľkých výškach. Pre veľkú spotrebu paliva sa pri bežnom lete nepoužívali.

-


Táto kombinovaná, desať motorová pohonná jednotka bola konštrukčným unikátom. Tým bol aj prvý typ jedno kolesového podvozku, obutého pneumatikou s rozmermi 2,7 m priemer a 1 m na šírku, s váhou 600 kg. Merný tlak na plochu bol veľký, boli naň dimenzované len tri základne v USA, preto bol zmenený na štvorkolesový.

Vzhľadom na dostatočné zásoby paliva, nebolo nutné riešiť tankovanie počas letu.
K obsluhe lietadla bola potrebná pätnásť členná posádka, umiestnená bola v pretlakovej kabíne. Zadná časť bola s prednou spojená tunelom, posádka sa premiestňovala pomocou lana a kladky.


Výzbroj
Do štyroch bombovníc bolo možné naložiť celkom 39 ton bômb. Aj keď sa v pôvodnom zadaní nepočítalo s využitím B-36, ako nosičom jadrových zbraní, upravili ho aj na ich nesenie. Koniec koncov, ani nič iné neostávalo, lebo prvú vodíkovú bombu Mark-17 ( dĺžka 7,5 m, priemer 1,5 m, váha 19 ton) do príchodu Startofortressu iné lietadlo neunieslo.
Na ochranu lietadla pred stíhačkami slúžilo osem streleckých veží vyzbrojených dvojicou 20 mm kanónov M24A1. Šesť veží na trupe bolo vysúvateľných, predné a zadné stanovište pevné. Opäť jedno naj pre B-36, malo najväčšia obrannú výzbroj.



Výroba, využitie
Prototyp XB-36 mal premiéru 8.8.1946,velenie však bolo nespokojné s rýchlosťou a doletom, preto prišlo k vyššie spomenutej modernizácii motorov. Druhé lietadlo vzlietlo 4.12.1946. Okrem lepších motorov malo zlepšený tvar kabíny, umožňujúci lepší výhľad. Prvých 21 strojov nastúpilo do služby v roku 1948, tie ešte neboli vybavené kanónmi .Po dodaní novších typov boli upravené na prieskumné verzie. Prvou plnohodnotnou bojovou verziou boli B-36 B, dodávané od novembra 1948.
Počas výroby prichádzalo k rôznym zmenám, boli použité výkonnejšie motory, pridané prúdové motory, vylepšený radar a zmeny v priestore pre posádku.
Za zmienku určite stoja experimenty:
- s jadrovým reaktorom, zrušený vroku 1958
- s využitím parazitickej stíhačky XF-85, neskôr F.84 Thunderjet, nesenej v bombovnici, ukončený v roku 1958

Pre efektívnejšie využitie lietadlo absolvovalo od februára 1954 "odtučňovačku" pod názvom "Featherweight".
skladala sa z troch fáz:
I.- odňatie ochrannej výzbroje (veže boli nespoľahlivé a vzhľadom na vývoj rakiet vzduch - vzduch prekonané)
II.- demontáž zariadenia pre parazitickú stíhačku
III. realizácia oboch programov
Demontáž streleckých veží mala za následok aj redukciu posádky na 9 členov.
Výroba B-36 bola ukončená v roku 1954, aktívne slúžili do roku 1958. Zo služby ich začali sťahovať od roku 1955 potom, čo ich začali nahradzovať prúdové bombardéry Boeing B-47 a Boeing B-52. Celkovo bolo vyrobených 385 lietadiel B- 36 rôznych verzií, viď tabuľka:
B-36B 62 ks
Verzia Vyrobených
XB-36 1
YB-36 1
B-36A 22
XC-99 1
B-36B 62
B-36D 26
RB-36D 24
B-36F 34
RB-36F 24
B-36H 83
RB-36H 73
B-36J 33
YB-60 2
Celkom 385
Je zaujímavé, že lietadlo, napriek svojmu obrovskému potenciálu počas aktívnej služby nezhodilo ani jednu bombu a nevystrelilo na nepriateľa. Ako sa patrí na jeho meno - Peacemaker (mierotvorca).
Zdroj:
časopis Válka
Wikipedia
Internet