VÁCLAV I. Svatý (kníže v letech cca 924/925 – 929/935)
Napsal: 15/3/2015, 01:27
VÁCLAV I. Svatý (* 895-907? - + 929/935)
Český kníže v letech cca 924/925 – 929/935

Patron českých zemí a symbol české státnosti se narodil jako syn přemyslovského knížete Vratislava I. a údajně jeho manželky Drahomíry, která pocházela s kmene Polabských Slovanů (Havolanů). Jeho prarodiči byl první doložený přemyslovský kníže Bořivoj I. (+888/890) a svatá Ludmila (+ 921), která se stala první českou a slovanskou světicí. Kdy se kníže Václav narodil, bohužel přesně nevíme. Jinak hovoří dobové písemné prameny v podobě různých legend a jinak hovoří antropologické výzkumy, kterým je věnovaná druhá část tohoto článku. Podle písemných pramenů by se měl Václav narodit někdy v letech 903 až 907 s tím, že druhé datum je používané častěji. Nicméně antropologický výzkum klade jeho narození již k roku 895. Nepodložené pověsti hovoří o tom, že se Václav narodil na hradišti Stochově u Lán, poblíž dubu sv. Václava, který tam doposud stojí.
Ačkoliv je Václav českým patronem, tak toho o jeho životě víme stejně málo, jako o datu narození. Většina zdrojů vychází z dobových pramenů, přičemž legendy jsou velice tendenční a jejich primárním úkolem nebylo zachytit věrohodně historickou postavu českého knížete, ale popsat jeho cestu ke křesťanství, mučednickou smrt a následné zázraky. Okrajově pak máme o knížeti zprávy z kronik sousedních zemí, jako například od saského kronikáře Widukinda, jehož dílo vzniklo koncem desátého století. Z nepísemných pramenů pak vycházíme z archeologie a především pak z již výše zmiňovaného antropologického výzkumu Emanuela Vlčka a jeho týmu, který na základě rozsáhlého výzkumu prvních Přemyslovců publikoval zatím historiky málo přijímaný pohled. Při posuzování Václavova života tak hraje velkou roli kritické zhodnocení a správný způsob interpretace nedostatečných a často i nespolehlivých písemných pramenů.
O Václavovu výchovu se starala jeho babička Ludmila a mladému knížeti bylo zajištěno kvalitní vzdělání na hradišti Budeč. Pod kvalitním vzděláním musíme chápat, že se jednalo především o studium latinsky psaného žaltáře (žalmy) a pozdější legendy zmiňují i studium slovanských knih. Na svou dobu tak byl Václav velice dobře vzdělán. První staroslověnská legenda popisuje Václavovy postřižiny, ke kterým dochází v sedmém roce chlapeckého života a usuzuje se, že k tomu došlo někdy kolem roku 915. Vratislav si k tomuto obřadu zajistil i službu biskupa.
V polovině února roku 921 umírá Vratislav I. a regentské vlády se ujímá Václavova „matka“ Drahomíra. Václav je pak spolu s mladším bratrem Boleslavem svěřen do výchovy babičky Ludmily. Nejčastějším důvodem Drahomířiny regentské vlády je uváděn mladý věk knížete Václava, který měl v té době být jen nedospělý mladíček. Budeme se tedy zatím držet tohoto zaběhnutého scénáře, který počítá s Václavovým narozením kolem roku 907. V roce 921, kdy umírá jeho otec, by tak Václavovi mohlo být kolem 14 let a tak ještě nebyl plně způsobilý na to, aby vládl celému knížectví. Sněm české nobility následně určil, aby Drahomíra spravovala knížectví a její tchýně Ludmila se měla starat o knížecí syny. Jenomže toto rozdělní moci spolu přineslo i rozdělení vztahů obou mocných žen. Svou roli v tom měl zřejmě i jejich osobní náhled na zahraniční politiku, kde Drahomíra z pragmatických důvodů protěžovala spojenectví se vzrůstající moci saského vévodství. Naproti tomu Ludmila byla i nadále věrná Bavorsku. Kromě toho tu svou roli zcela určitě sehrálo osobní antipatie obou žen, dravá a agresivní povaha mladší z nich, a v neposlední řadě i snaha o prosazení vlastního vlivu na následníky knížecího stolce. Spor obou vdov nakonec vyvrcholil Ludmilinou vraždou na Tetíně v noci z 15. na 16. září 921. Najatými vrahy byly družiníci z Drahomířina okruhu, se kterými se ale kněžna sama po svém způsobu, tedy krvavě, vypořádala. Pozdější legendy popisují Drahomíru jako zastánkyni pohanství, proti které vystupovala Ludmila, jako zastánkyně křesťanství, která se starala i o správnou výchovu mladého Václava. Politický odklon od doposud spojeneckého Bavorska s sebou přinesl bavorský vpád z roku 922, který ale asi nebyl nějak moc úspěšný, protože se Drahomíra i nadále udržela u moci. Tady asi musíme dát za pravdu autorovi „První slovanské legendy o sv. Václavovi“, který píše, že „Drahomíra zemi upevnila“. Kněžna se tak zřejmě ukázala jako schopná a energická panovnice, která se dokázala vypořádat se složitou situaci ohledně řezenského míru, který v bývalé východofranské říši nastolil nové pořádky.
Převzetí moci
Kdy přesně se ujal Václav vlády, se opět neví, ale nejčastěji se předpokládá, že k tomu došlo nejspíše v roce 924, nebo nejpozději v roce následujícím, kdy nechal z Tetína do Prahy převést ostatky své zavražděné babičky. Tímto činem Václav i demonstrativně ukázal, že nepodporuje politický směr nastolený Drahomírou. Václav chápal převzetí Ludmiliných ostatků jako translaci, což potvrzuje účast kněží i slavnostní průvod, který za zpěvů žalmů dovezl ostatky kněžny do Pražského hradu. Translace z popudu panovníka znamenala v době, kdy Václav žil, de facto místní prohlášení za svatého a o to Václav v případě své babičky zřejmě usiloval. Nepochybně si uvědomoval význam české světice, která navíc pocházela z jeho vlastního rodu a mohla tak pozvednout význam Přemyslovců jak v rámci českého knížectví tak i církevní organice, která v té době přesahovala hranice země. Václav se translaci své babičky snažil využít i k vysvěcení baziliky sv. Jiří na Pražském hradě, ale zde narazil na neochotu řezenského biskupa Tuta. Ten v této fázi odmítl uznat údajné zázraky spojované s translací a dal doporučení, aby tělo zemřelé kněžny bylo uložené do hrobu „do doby, až by se ukázala sláva Kristova“. Rozhodnutí řezenského biskupa vše oddálit se dalo vcelku pochopit, protože stejně jako Václav, i on očekával, jaké důsledky translace může mít. Jenomže zatímco Václav očekával posílení své moci, tak Bavorsko, které zde bylo zastoupeno řezenským biskupe, se obávalo ztráty svého vlivu. Nicméně Václav nakonec dosáhl svého, když využil svůj vliv a pohřeb byl nakonec spojen se zasvěcením první české baziliky.
V době, kdy Václav započal svou samostatnou vládou, dále vzrůstala moc Saska pod vládou krále Jindřicha I. Ptáčníka, který se dokázal prosadit nejen proti sousednímu Bavorsku. Ve dvacátých letech desátého století si totiž podřídil i Lotrinsko a Švábsko a vytvořil tak dostatečně velkou říši, která svou vojenskou mocí mohla konkurovat do té doby nedostižným staromaďarským kmenům, které s každoroční pravidelností podnikali zdrcující nájezdy do střední, jižní i západní Evropy. V roce 929 podnikl Jindřich Ptáčník vojenskou výpravu proti slovanským Havolanům, dobyl jejich hlavní sídlo Branibor a dále pokračoval proti proudu Labe, aby zničil i Dalemince s jejich centrem Janou (či Ganou). Poté mu již stejně jako kdysi Karlovi Mladšímu v roce 806, nestálo nic v cestě a vtrhl do Čech. Pražský kníže se stáhl za hradby Prahy a nakonec pod dojmem velké vojenské moci saského vláce, se rozhodl přijmout poplatnost vůči Sasku. Dějepisář Kosmas tuto poplatnost spojuje se znovuobnovením závazku, který Čechové přijali vůči karolínské říši již za doby vlády Karla Velikého (+ 814). Otázkou je, nakolik byla tato poplatnost oprávněná, ale vzhledem k opakovaným symbolickým gestům, kterými se Jindřich snažil legitimovat své postavení, se dá skutečně předpokládat, že Kosmas vycházel z nějakých pravdivých historických podkladů. A Václav zřejmě musel tuto historii poplatnosti Čechů znát a nakonec se jí rozhodl přijmout. Zvolil tak jistější cestu, která mu nadále zaručovala upevňovat moc v Čechách pod záštitou saského vládce. Na druhou stranu tribut odváděl nemalé finanční prostředky v prospěch Saska a tak pokud Václav dále nechtěl nechat svou zemi vyčerpávat, musel zvětšovat svou vojenskou moc a zvyšovat její profesionalitu, což ale znamenalo další finanční náklady. Podle Kosmase byla výše ročního tributu 120 volů a 500 hřiven stříbra, nicméně písemně jí máme potvrzenou až k roku 991. A jejich hrazení bylo možné dosáhnout jedině další expanzí. Expanze pak musela být stejně jako za doby Svatopluka moravského vedená vůči slovanským sousedům. Nicméně v případě Václavovy vlády nemáme žádných zpráv o expanzivní politice. Toto známe až z doby vlády jeho mladšího bratra Boleslava I.

To, že Václav více méně nedobrovolně uzavřel přátelství s Jindřichem Ptáčníkem, mu ale nebylo tak zcela na obtíž ani v upevňování jeho vlivu ve vlastní zemi, jak bylo řečeno výše, ani v dalších výsadách, kterými je saský panovník zahrnoval. Díky tomuto spojenectví se tak například do Čech dostali svaté ostatky sv. Víta (konkrétně jeho rameno). Dar měl zřejmě stvrdit dohody, které byly uzavřené v roce 929, během Jindřichova tažení ku Praze. Někdy v letech 929 – 930 biskup Michal na Pražském hradě zasvětil honosnou rotundu stavěnou českým knížetem právě sv. Vítovi, namísto řezenského patrona Jimrama, který byl exportem Bavorska. To i ukazovalo, jaký církevní úkol měl Václav před sebou. Doposud se v této otázce Čechy silně orientovali na Bavorsko a jeho řezenské biskupství, když pomineme krátkou dobu vazeb na moravské arcibiskupství. Nicméně po roce 895, kdy se Čechy odtrhli od Velké Moravy, byl směr na řezenské biskupství jasně daný. Po faktickém odmítnutí bavorské hegemonie v první polovině dvacátých let, byla změna stvrzená Václavovým poddáním se Jindřichovi v roce 929 před Prahou. Václav v tomto směru viděl jedinečnou příležitost odtrhnout se od řezenského biskupství, orientovat se na vzdálenější Sasko a časem zřídit vlastní biskupství, nebo dokonce arcibiskupství. I když se pražské biskupství podařilo zřídit až za vlády Boleslavů I. a II., tak asi není pochyb o tom, že již Václav v tomto směru podnikal náležité kroky.
Boj s kouřimským knížetem
Též těm, kteří v bitvě zápasí, Bůh nezřídka na prosby tohoto světce zázraky a slavnými skutky přispívá, všem Václava se dovolávajícím pomáhá, jakož i jemu ne jednou ani dvakrát, dokud panoval, živými a jasnými znameními pomohl. Neboť hrad jeden, jménem Kouřim, maje mnoho lidu, vyvyšoval se a se svým knížetem strojil vzpouru proti tomuto svatému. Ale když z obou stran dosti krve bylo prolito, zalíbila se všechněm ta rada, aby vévodové sami dva spolu bojovali, a který zvítězí, ten aby vládl. Když knížata vyšla, aby se utkala, kouřimskému Bůh nebeský ukázal nebeské vidění, svatého totiž Václava, jak na jeho čele se skví obraz kříže svatého. Spatřiv to daleko odhodil zbraň a padl mu k nohám a prohlašoval, že nikdo nemůže přemoci toho, komu Bůh takovými znameními na pomoc spěje. A když toto vyznával, svatý vévoda pozdvihl ho k políbení míru a jej na hradě jeho v bývalou moc pokojně utvrdil, dávaje mu správu hradu, dokud bude živ. Vpravdě kříž byl uzřel, poněvadž Krista následoval a přešťastně dospěl království, v kterémžto Kristus s Otcem i Duchem svatým kraluje na věky věků.
(zdroj: Kristián: Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily, báby jeho)
Boj s kouřimským knížetem, kterého Dalimil ve své kronice nazývá Radslavem, dokládá, že moc v Čechách v této době neležela zcela jednoznačně jen v rukách pražského knížete. Ostatně o několik desetiletí později známe z Čech podobný případ a to u Slavníkovců. Z jakého knížecího rodu Radslav pocházel a jaké osudy tato rodina měla před i po této popisované příhodě, vůbec netušíme. Nicméně archeologické nálezy kouřimského rodového pohřebiště, které zaniklo někde ve čtvrté či páté generaci, dokládá jejich mimořádné postavení. Zánik pak lze časově spojovat právě s dobou vlády Václava, což by svědčilo o omezení jejich dosavadní moci, která se doposud projevovala i velice honosnými pohřby.
Václavova saská orientace se dá dobře pochopit, pokud je zasazení v širším kontextu té doby, která byla tak bohatá na velké změny. Po pádu Velké Moravy padla za pár let na to i východofranská říše a tím se otevřela stavidla pro nebezpečné vpády divokých staromaďarských hord. Ze shluku různých vévodství a knížectví, která vznikla na troskách karolínské říše, se v prvních desetiletích desátého století do popředí začalo dostávat právě Sasko. I když se Jindřich Ptáčník nechal v roce 919 korunovat za krále, tak byl tento jeho titul více méně bezpředmětný do doby, než se mu podařilo prosadit se vůči sousedům a začít vystupovat i jejich jménem proti společnému nepříteli. Jindřich tak mimo jiné vystupoval v roli obránce západu, který budoval účinné formy obrany, vytvářel nové struktury opevněných míst a organizoval domobranu. Pokud se Sasko a další okolní země cítili ohrožení vůči Maďarským vpádům, tak je logické, že české země, které se nacházeli přímo v nárazníkové zóně, na to, byli o poznání hůře a Václav tak uvítal jakoukoliv pomoc. Nejpozději za Vratislava I. se totiž ukázala neefektivnost obrany a dalších vazeb na Bavorsko, které bylo za desetiletí bojů s Moravany a posléze s Maďary, značně oslabeni. Jelikož se západní země, vzniklé na troskách východofranské říše, potýkali s celou řadou vlastních vnitřních problémů, tak je opět docela logické, že se Vratislav I. a po něm i Drahomíra s Ludmilou, orientovali na polabská slovanská knížectví, kde kromě jiného zřejmě hledali spojence proti Maďarům. Rok 929 a vpád saského krále do Čech pak pro Václava znamenal změnu v zahraniční politice, protože Jindřich vojenskou silou rozmetal Václavovi potencionální spojence. A tak ačkoliv české vojsko zůstalo neporaženo a tudíž si zachovávalo svou vysokou bojeschopnost, tak Čechy vůči polabským Slovanům (Havolanům, Dalemincům atd.) ztratili svou roli lokálního hegemona, kterou převzalo vítězné Sasko, stejně jako v další bývalých východofranských zemích. Po Jindřichově tažení tak bylo i ve Václavově zájmu, aby se původní protisaská orientace změnila a Václav v osobě krále Jindřich Ptáčníka získal mocného spojence, který by kromě jiného dokázal zajistit obranu proti staromaďarským nomádským kmenům.
Tato politická situace pak platila do roku 935, kdy v Čechách došlo k výměně na přemyslovském knížecím stolci. Podle starších zdrojů, které přímo vycházeli z níže popisovaného Kosmase, se předpokládalo, že k výměně na knížecím stolci došlo v roce 929 a toto datum bylo dlouhá staletí od Kosmase přebíráno bezezbytku. Proto například dostavba svatovítské katedrály ve 20. století měla být dokončená v roce 1929, tedy u příležitosti tisícího výročí staroboleslavské události. Nicméně v posledních desetiletích se velice vážně o roku 929 pochybuje a většina moderních historiků a vědců spojuje události ze Staré Boleslavi s rokem 935. Sám za sebe můžu říct, že se také rovněž přikláním k tomuto roku, protože jinak by se Václav asi mohl těžko tak zapsat do dějin. Těžko by stihl během té krátké doby, kdy samostatně vládl, tolik skutků.
A k čemu vlastně zřejmě v roce 935 došlo? Boleslav pozval svého staršího knížecího bratra na konci září na své hradiště Stará Boleslav na hostinu při příležitosti svátku svatých Kosmy a Damiána. Hostina se uskutečnila na Boleslavově dvorci (správně na dvorci jeho družiníka Hněvsy), který stával na akropoli hradiště, a údajně již zde se plánovala vražda vládnoucího Přemyslovce, ne-li ještě dříve. Druhý den ráno, ještě před rozedněním, šel Václav na ranní pobožnost, ale cestou v bráně potkal svého bratra. Ten mu měl říct: „Včera jsi nám pěkně posloužil, Bůh ti to oplať.“ Boleslav odpověděl: „A dnes ti chci takhle posloužit!“ a udeřil ho mečem do hlavy. Zranění ale nebylo nijak vážné, je možné, že úder byl veden jen naplocho meče. Václav pak bratrovi meč vykroutil z ruky a zahodil jej, protože neměl v úmyslu Boleslavovi ublížit. Boleslav se ale najednou sám cítil ohrožen, protože netušil, co s ním Václav provede a tak zavolal své družiníky. Jako první na místo dorazil Tuža s mečem v ruce a ťal Václava do paže. Václav, který byl beze zbraně se dal na útěk ke kostelu, kde doufal v církevní azyl, ale dveře svatostánku byly nejspíše zavřené. Zde jej Boleslavovi družiníci Tira a Česta ubili a Hněvsa probodl mečem. Kněz Krastěj, který byl v té době zřejmě v kostele, mrtvolu knížete přikryl, aby jej pak Drahomíra, která byla na Staré Boleslavi rovněž přítomná, mohla ošetřit, přenést do chrámu a pohřbít. Pobožnost nechal Boleslav vykonat knězi Pavlovi (zřejmě hlavní pražský kněz již z doby kněžny Ludmily).
Legendy neuvádějí rok této staroboleslavské vraždy, pouze datum pondělí 28. září. Podle kalendáře se tak mohlo stát pouze v roce 929 nebo 935, kdy pondělí připadalo právě na tento den. Kvůli nedostatku pramenů nelze rok Václavova úmrtí jednoznačně určit. V minulosti se nejčastěji uváděl rok 929, nicméně od 60. let 20. století se jako pravděpodobný rok uvádí rok 935. Po vraždě následovalo velmi krvavé převzetí moci, kdy Boleslav nechal povraždit všechny Václavovi přívržence včetně urozeného muže Mstiny, ale i celé jejich rodiny včetně těch nejmenších. Boleslav se zřejmě obával krevní msty, proto tuto situaci řešil takto radikálně. Na životě byla ohrožená i Boleslavova matka kněžna Drahomíra, která si život zachránila emigrací.

Václav se na zemi brání a utíká do kostela. Kněz (asi) před ním zavírá dveře, což popisuje (pouze) Kristiánova legenda. Iluminace Gumpoldovy legendy
Roku od narození Páně 929. Dne 28. září svatý Václav, kníže český, byv lstí bratrovou na hradě Boleslavi umučen, ve věčný nebeský dvůr on šťastným osudem vešel. O tom totiž, kterak Boleslav, nehodný slouti rodným bratrem muže svatého, zákeřně pozval na hostinu svého bratra, ač se spíše chystal ho zavražditi, aby se mohl ujmouti vlády v zemi, nebo o tom, kterak před tváří lidí, ale ne před Bohem, skrýval vinu bratrovraždy, jest tuším sdostatek pověděno v Oslavě umučení téhož svatého muže. A když kníže Václav vzal odměnu za svůj život, Boleslav, druhý Kain, došel pak, žel, knížectví zle nabytého. Za té hostiny, jak jsme svrchu pověděli, bratrovraždou kleté, narodí se knížeti Boleslavovi z výborné manželky výtečné dítě, jemuž po oné události bylo dáno jméno Strachkvas. Neboť který kvas může býti strašnější než ten, při němž se páše bratrovražda? Kníže Boleslav tedy, jsa si vědom spáchaného zločinu a boje se pekelných trestů, neustále přemýšlel v bystrém duchu, jak jen by mohl Boha za tu svou vinu usmířiti, i učinil slib Hospodinu: „Jestliže tento můj syn zůstane naživu, z celého srdce svého jej Bohu zaslibuji, aby byl duchovním a sloužil Kristu po všechny dni svého života za můj hřích a za lid naší země“.
(zdroj: Kosmas: Kronika Čechů, kn. I, kap. 17)
Je docela zajímavé se zamyslet na rozdíl vraždy kněžny Ludmily a Václava. Zatímco v případě Ludmily se nepochybně jednalo o předem promyšlenou, a „profesionálně“ odvedenou vraždu provedenou profesionálními žoldnéry, tak v případě Václavova úmrtí to tak jednoznačně neplatí. Naopak událost na Staré Boleslavi působí dojmem improvizace a historiky byl vysloven názor, že zavraždění knížete bylo důsledkem náhody. Příčiny lze možná spatřit již ve vlastních rodinných vazbách, protože byl vysloven názor, že Václav byl Vratislavův syn z prvního manželství, zatímco Boleslavovou matkou byla jeho druhá manželka Drahomíra. Je tedy možné, že Drahomíra po Vratislavově smrti a poté, co se zbavila Ludmily, začala na knížecí stolec protěžovat svého syna Boleslava na Václavův úkor. Nicméně velký věkový rozdíl a protěžování Boleslava by sice vysvětlovalo jejich spor na Staré Boleslavi, ale nevysvětlilo by to, proč musela Boleslavova matka po Václavově smrti emigrovat. České dějepisectví pak standardně boleslavskou vraždu vysvětlovalo jako vyvrcholení sporu bratrů o postoj vůči Sasku. Vše ale opravdu mohlo být úplně jinak. Je docela možné, že bratři neměli stejný názor na vnitřní i zahraniční politiku a měli mezi sebou nějaké spory, ale boleslavská vražda opravdu nevypadá na plánovanou akci. Bratři se zřejmě večer před vraždou pohádali a ráno chtěl Boleslav svému bratru buď něco vysvětlit, nebo v konfliktu pokračovat. Tváři v tvář se pak pohádali a Boleslav využil toho, že měl u sebe meč, zatímco Václav, který šel na ranní bohoslužbu, byl beze zbraně, a na svého bratra v afektu zaútočil. Václav ale nebyl žádné ořezávátko (měřil tuším kolem 185 cm), útok odrazil, meč bratrovi vykroutil z rukou a zahodil jej. Boleslav ale křičel o pomoc a vyslyšel jej jeho služebník Tuža, kterému se zřejmě naskytl obraz, jak Václav s mečem v ruce (či už bez něj, jak jej odhodil) stojí nad klečícím a sténajícím Boleslavem. A jelikož byl Tuža loajální svému pánovi, tak na knížete s mečem či jinou sečnou zbraní zaútočil. Následně přiběhli další Boleslavovi služebníci, kteří dílo vraždy dokonaly. Václav tak zahynul rukou Boleslavových služebníků a nikoliv rukou svého bratra. Ten pak v obavu z občanské války a krevní msty přistoupil k brutálnímu kroku, kdy nechal vyvraždit všechny Václavovi přívržence včetně jejich rodin. Český knížecí stolec tak na trůn dostal nového panovníka.
Zdroje:
• Bláhová, Frolík, Profantová – Velké dějiny zemí Koruny české I. – Praha 1999
• David Kalhous - České země za prvních Přemyslovců v 10. – 12. století – Praha 2011
• Dušan Třeštík – Počátky Přemyslovců – Praha 1997
• http://mujweb.cz/pravoslavbrno/svvaclav.htm
• http://www.panovnici.cz/svaty-vaclav#cv
• http://www.moraviamagna.cz
• http://www.wikipedia.org
• http://www.palba.cz
Český kníže v letech cca 924/925 – 929/935

Patron českých zemí a symbol české státnosti se narodil jako syn přemyslovského knížete Vratislava I. a údajně jeho manželky Drahomíry, která pocházela s kmene Polabských Slovanů (Havolanů). Jeho prarodiči byl první doložený přemyslovský kníže Bořivoj I. (+888/890) a svatá Ludmila (+ 921), která se stala první českou a slovanskou světicí. Kdy se kníže Václav narodil, bohužel přesně nevíme. Jinak hovoří dobové písemné prameny v podobě různých legend a jinak hovoří antropologické výzkumy, kterým je věnovaná druhá část tohoto článku. Podle písemných pramenů by se měl Václav narodit někdy v letech 903 až 907 s tím, že druhé datum je používané častěji. Nicméně antropologický výzkum klade jeho narození již k roku 895. Nepodložené pověsti hovoří o tom, že se Václav narodil na hradišti Stochově u Lán, poblíž dubu sv. Václava, který tam doposud stojí.
Ačkoliv je Václav českým patronem, tak toho o jeho životě víme stejně málo, jako o datu narození. Většina zdrojů vychází z dobových pramenů, přičemž legendy jsou velice tendenční a jejich primárním úkolem nebylo zachytit věrohodně historickou postavu českého knížete, ale popsat jeho cestu ke křesťanství, mučednickou smrt a následné zázraky. Okrajově pak máme o knížeti zprávy z kronik sousedních zemí, jako například od saského kronikáře Widukinda, jehož dílo vzniklo koncem desátého století. Z nepísemných pramenů pak vycházíme z archeologie a především pak z již výše zmiňovaného antropologického výzkumu Emanuela Vlčka a jeho týmu, který na základě rozsáhlého výzkumu prvních Přemyslovců publikoval zatím historiky málo přijímaný pohled. Při posuzování Václavova života tak hraje velkou roli kritické zhodnocení a správný způsob interpretace nedostatečných a často i nespolehlivých písemných pramenů.
O Václavovu výchovu se starala jeho babička Ludmila a mladému knížeti bylo zajištěno kvalitní vzdělání na hradišti Budeč. Pod kvalitním vzděláním musíme chápat, že se jednalo především o studium latinsky psaného žaltáře (žalmy) a pozdější legendy zmiňují i studium slovanských knih. Na svou dobu tak byl Václav velice dobře vzdělán. První staroslověnská legenda popisuje Václavovy postřižiny, ke kterým dochází v sedmém roce chlapeckého života a usuzuje se, že k tomu došlo někdy kolem roku 915. Vratislav si k tomuto obřadu zajistil i službu biskupa.
V polovině února roku 921 umírá Vratislav I. a regentské vlády se ujímá Václavova „matka“ Drahomíra. Václav je pak spolu s mladším bratrem Boleslavem svěřen do výchovy babičky Ludmily. Nejčastějším důvodem Drahomířiny regentské vlády je uváděn mladý věk knížete Václava, který měl v té době být jen nedospělý mladíček. Budeme se tedy zatím držet tohoto zaběhnutého scénáře, který počítá s Václavovým narozením kolem roku 907. V roce 921, kdy umírá jeho otec, by tak Václavovi mohlo být kolem 14 let a tak ještě nebyl plně způsobilý na to, aby vládl celému knížectví. Sněm české nobility následně určil, aby Drahomíra spravovala knížectví a její tchýně Ludmila se měla starat o knížecí syny. Jenomže toto rozdělní moci spolu přineslo i rozdělení vztahů obou mocných žen. Svou roli v tom měl zřejmě i jejich osobní náhled na zahraniční politiku, kde Drahomíra z pragmatických důvodů protěžovala spojenectví se vzrůstající moci saského vévodství. Naproti tomu Ludmila byla i nadále věrná Bavorsku. Kromě toho tu svou roli zcela určitě sehrálo osobní antipatie obou žen, dravá a agresivní povaha mladší z nich, a v neposlední řadě i snaha o prosazení vlastního vlivu na následníky knížecího stolce. Spor obou vdov nakonec vyvrcholil Ludmilinou vraždou na Tetíně v noci z 15. na 16. září 921. Najatými vrahy byly družiníci z Drahomířina okruhu, se kterými se ale kněžna sama po svém způsobu, tedy krvavě, vypořádala. Pozdější legendy popisují Drahomíru jako zastánkyni pohanství, proti které vystupovala Ludmila, jako zastánkyně křesťanství, která se starala i o správnou výchovu mladého Václava. Politický odklon od doposud spojeneckého Bavorska s sebou přinesl bavorský vpád z roku 922, který ale asi nebyl nějak moc úspěšný, protože se Drahomíra i nadále udržela u moci. Tady asi musíme dát za pravdu autorovi „První slovanské legendy o sv. Václavovi“, který píše, že „Drahomíra zemi upevnila“. Kněžna se tak zřejmě ukázala jako schopná a energická panovnice, která se dokázala vypořádat se složitou situaci ohledně řezenského míru, který v bývalé východofranské říši nastolil nové pořádky.
Převzetí moci
Kdy přesně se ujal Václav vlády, se opět neví, ale nejčastěji se předpokládá, že k tomu došlo nejspíše v roce 924, nebo nejpozději v roce následujícím, kdy nechal z Tetína do Prahy převést ostatky své zavražděné babičky. Tímto činem Václav i demonstrativně ukázal, že nepodporuje politický směr nastolený Drahomírou. Václav chápal převzetí Ludmiliných ostatků jako translaci, což potvrzuje účast kněží i slavnostní průvod, který za zpěvů žalmů dovezl ostatky kněžny do Pražského hradu. Translace z popudu panovníka znamenala v době, kdy Václav žil, de facto místní prohlášení za svatého a o to Václav v případě své babičky zřejmě usiloval. Nepochybně si uvědomoval význam české světice, která navíc pocházela z jeho vlastního rodu a mohla tak pozvednout význam Přemyslovců jak v rámci českého knížectví tak i církevní organice, která v té době přesahovala hranice země. Václav se translaci své babičky snažil využít i k vysvěcení baziliky sv. Jiří na Pražském hradě, ale zde narazil na neochotu řezenského biskupa Tuta. Ten v této fázi odmítl uznat údajné zázraky spojované s translací a dal doporučení, aby tělo zemřelé kněžny bylo uložené do hrobu „do doby, až by se ukázala sláva Kristova“. Rozhodnutí řezenského biskupa vše oddálit se dalo vcelku pochopit, protože stejně jako Václav, i on očekával, jaké důsledky translace může mít. Jenomže zatímco Václav očekával posílení své moci, tak Bavorsko, které zde bylo zastoupeno řezenským biskupe, se obávalo ztráty svého vlivu. Nicméně Václav nakonec dosáhl svého, když využil svůj vliv a pohřeb byl nakonec spojen se zasvěcením první české baziliky.
V době, kdy Václav započal svou samostatnou vládou, dále vzrůstala moc Saska pod vládou krále Jindřicha I. Ptáčníka, který se dokázal prosadit nejen proti sousednímu Bavorsku. Ve dvacátých letech desátého století si totiž podřídil i Lotrinsko a Švábsko a vytvořil tak dostatečně velkou říši, která svou vojenskou mocí mohla konkurovat do té doby nedostižným staromaďarským kmenům, které s každoroční pravidelností podnikali zdrcující nájezdy do střední, jižní i západní Evropy. V roce 929 podnikl Jindřich Ptáčník vojenskou výpravu proti slovanským Havolanům, dobyl jejich hlavní sídlo Branibor a dále pokračoval proti proudu Labe, aby zničil i Dalemince s jejich centrem Janou (či Ganou). Poté mu již stejně jako kdysi Karlovi Mladšímu v roce 806, nestálo nic v cestě a vtrhl do Čech. Pražský kníže se stáhl za hradby Prahy a nakonec pod dojmem velké vojenské moci saského vláce, se rozhodl přijmout poplatnost vůči Sasku. Dějepisář Kosmas tuto poplatnost spojuje se znovuobnovením závazku, který Čechové přijali vůči karolínské říši již za doby vlády Karla Velikého (+ 814). Otázkou je, nakolik byla tato poplatnost oprávněná, ale vzhledem k opakovaným symbolickým gestům, kterými se Jindřich snažil legitimovat své postavení, se dá skutečně předpokládat, že Kosmas vycházel z nějakých pravdivých historických podkladů. A Václav zřejmě musel tuto historii poplatnosti Čechů znát a nakonec se jí rozhodl přijmout. Zvolil tak jistější cestu, která mu nadále zaručovala upevňovat moc v Čechách pod záštitou saského vládce. Na druhou stranu tribut odváděl nemalé finanční prostředky v prospěch Saska a tak pokud Václav dále nechtěl nechat svou zemi vyčerpávat, musel zvětšovat svou vojenskou moc a zvyšovat její profesionalitu, což ale znamenalo další finanční náklady. Podle Kosmase byla výše ročního tributu 120 volů a 500 hřiven stříbra, nicméně písemně jí máme potvrzenou až k roku 991. A jejich hrazení bylo možné dosáhnout jedině další expanzí. Expanze pak musela být stejně jako za doby Svatopluka moravského vedená vůči slovanským sousedům. Nicméně v případě Václavovy vlády nemáme žádných zpráv o expanzivní politice. Toto známe až z doby vlády jeho mladšího bratra Boleslava I.

To, že Václav více méně nedobrovolně uzavřel přátelství s Jindřichem Ptáčníkem, mu ale nebylo tak zcela na obtíž ani v upevňování jeho vlivu ve vlastní zemi, jak bylo řečeno výše, ani v dalších výsadách, kterými je saský panovník zahrnoval. Díky tomuto spojenectví se tak například do Čech dostali svaté ostatky sv. Víta (konkrétně jeho rameno). Dar měl zřejmě stvrdit dohody, které byly uzavřené v roce 929, během Jindřichova tažení ku Praze. Někdy v letech 929 – 930 biskup Michal na Pražském hradě zasvětil honosnou rotundu stavěnou českým knížetem právě sv. Vítovi, namísto řezenského patrona Jimrama, který byl exportem Bavorska. To i ukazovalo, jaký církevní úkol měl Václav před sebou. Doposud se v této otázce Čechy silně orientovali na Bavorsko a jeho řezenské biskupství, když pomineme krátkou dobu vazeb na moravské arcibiskupství. Nicméně po roce 895, kdy se Čechy odtrhli od Velké Moravy, byl směr na řezenské biskupství jasně daný. Po faktickém odmítnutí bavorské hegemonie v první polovině dvacátých let, byla změna stvrzená Václavovým poddáním se Jindřichovi v roce 929 před Prahou. Václav v tomto směru viděl jedinečnou příležitost odtrhnout se od řezenského biskupství, orientovat se na vzdálenější Sasko a časem zřídit vlastní biskupství, nebo dokonce arcibiskupství. I když se pražské biskupství podařilo zřídit až za vlády Boleslavů I. a II., tak asi není pochyb o tom, že již Václav v tomto směru podnikal náležité kroky.
Boj s kouřimským knížetem
Též těm, kteří v bitvě zápasí, Bůh nezřídka na prosby tohoto světce zázraky a slavnými skutky přispívá, všem Václava se dovolávajícím pomáhá, jakož i jemu ne jednou ani dvakrát, dokud panoval, živými a jasnými znameními pomohl. Neboť hrad jeden, jménem Kouřim, maje mnoho lidu, vyvyšoval se a se svým knížetem strojil vzpouru proti tomuto svatému. Ale když z obou stran dosti krve bylo prolito, zalíbila se všechněm ta rada, aby vévodové sami dva spolu bojovali, a který zvítězí, ten aby vládl. Když knížata vyšla, aby se utkala, kouřimskému Bůh nebeský ukázal nebeské vidění, svatého totiž Václava, jak na jeho čele se skví obraz kříže svatého. Spatřiv to daleko odhodil zbraň a padl mu k nohám a prohlašoval, že nikdo nemůže přemoci toho, komu Bůh takovými znameními na pomoc spěje. A když toto vyznával, svatý vévoda pozdvihl ho k políbení míru a jej na hradě jeho v bývalou moc pokojně utvrdil, dávaje mu správu hradu, dokud bude živ. Vpravdě kříž byl uzřel, poněvadž Krista následoval a přešťastně dospěl království, v kterémžto Kristus s Otcem i Duchem svatým kraluje na věky věků.
(zdroj: Kristián: Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily, báby jeho)
Boj s kouřimským knížetem, kterého Dalimil ve své kronice nazývá Radslavem, dokládá, že moc v Čechách v této době neležela zcela jednoznačně jen v rukách pražského knížete. Ostatně o několik desetiletí později známe z Čech podobný případ a to u Slavníkovců. Z jakého knížecího rodu Radslav pocházel a jaké osudy tato rodina měla před i po této popisované příhodě, vůbec netušíme. Nicméně archeologické nálezy kouřimského rodového pohřebiště, které zaniklo někde ve čtvrté či páté generaci, dokládá jejich mimořádné postavení. Zánik pak lze časově spojovat právě s dobou vlády Václava, což by svědčilo o omezení jejich dosavadní moci, která se doposud projevovala i velice honosnými pohřby.
Václavova saská orientace se dá dobře pochopit, pokud je zasazení v širším kontextu té doby, která byla tak bohatá na velké změny. Po pádu Velké Moravy padla za pár let na to i východofranská říše a tím se otevřela stavidla pro nebezpečné vpády divokých staromaďarských hord. Ze shluku různých vévodství a knížectví, která vznikla na troskách karolínské říše, se v prvních desetiletích desátého století do popředí začalo dostávat právě Sasko. I když se Jindřich Ptáčník nechal v roce 919 korunovat za krále, tak byl tento jeho titul více méně bezpředmětný do doby, než se mu podařilo prosadit se vůči sousedům a začít vystupovat i jejich jménem proti společnému nepříteli. Jindřich tak mimo jiné vystupoval v roli obránce západu, který budoval účinné formy obrany, vytvářel nové struktury opevněných míst a organizoval domobranu. Pokud se Sasko a další okolní země cítili ohrožení vůči Maďarským vpádům, tak je logické, že české země, které se nacházeli přímo v nárazníkové zóně, na to, byli o poznání hůře a Václav tak uvítal jakoukoliv pomoc. Nejpozději za Vratislava I. se totiž ukázala neefektivnost obrany a dalších vazeb na Bavorsko, které bylo za desetiletí bojů s Moravany a posléze s Maďary, značně oslabeni. Jelikož se západní země, vzniklé na troskách východofranské říše, potýkali s celou řadou vlastních vnitřních problémů, tak je opět docela logické, že se Vratislav I. a po něm i Drahomíra s Ludmilou, orientovali na polabská slovanská knížectví, kde kromě jiného zřejmě hledali spojence proti Maďarům. Rok 929 a vpád saského krále do Čech pak pro Václava znamenal změnu v zahraniční politice, protože Jindřich vojenskou silou rozmetal Václavovi potencionální spojence. A tak ačkoliv české vojsko zůstalo neporaženo a tudíž si zachovávalo svou vysokou bojeschopnost, tak Čechy vůči polabským Slovanům (Havolanům, Dalemincům atd.) ztratili svou roli lokálního hegemona, kterou převzalo vítězné Sasko, stejně jako v další bývalých východofranských zemích. Po Jindřichově tažení tak bylo i ve Václavově zájmu, aby se původní protisaská orientace změnila a Václav v osobě krále Jindřich Ptáčníka získal mocného spojence, který by kromě jiného dokázal zajistit obranu proti staromaďarským nomádským kmenům.
Tato politická situace pak platila do roku 935, kdy v Čechách došlo k výměně na přemyslovském knížecím stolci. Podle starších zdrojů, které přímo vycházeli z níže popisovaného Kosmase, se předpokládalo, že k výměně na knížecím stolci došlo v roce 929 a toto datum bylo dlouhá staletí od Kosmase přebíráno bezezbytku. Proto například dostavba svatovítské katedrály ve 20. století měla být dokončená v roce 1929, tedy u příležitosti tisícího výročí staroboleslavské události. Nicméně v posledních desetiletích se velice vážně o roku 929 pochybuje a většina moderních historiků a vědců spojuje události ze Staré Boleslavi s rokem 935. Sám za sebe můžu říct, že se také rovněž přikláním k tomuto roku, protože jinak by se Václav asi mohl těžko tak zapsat do dějin. Těžko by stihl během té krátké doby, kdy samostatně vládl, tolik skutků.
A k čemu vlastně zřejmě v roce 935 došlo? Boleslav pozval svého staršího knížecího bratra na konci září na své hradiště Stará Boleslav na hostinu při příležitosti svátku svatých Kosmy a Damiána. Hostina se uskutečnila na Boleslavově dvorci (správně na dvorci jeho družiníka Hněvsy), který stával na akropoli hradiště, a údajně již zde se plánovala vražda vládnoucího Přemyslovce, ne-li ještě dříve. Druhý den ráno, ještě před rozedněním, šel Václav na ranní pobožnost, ale cestou v bráně potkal svého bratra. Ten mu měl říct: „Včera jsi nám pěkně posloužil, Bůh ti to oplať.“ Boleslav odpověděl: „A dnes ti chci takhle posloužit!“ a udeřil ho mečem do hlavy. Zranění ale nebylo nijak vážné, je možné, že úder byl veden jen naplocho meče. Václav pak bratrovi meč vykroutil z ruky a zahodil jej, protože neměl v úmyslu Boleslavovi ublížit. Boleslav se ale najednou sám cítil ohrožen, protože netušil, co s ním Václav provede a tak zavolal své družiníky. Jako první na místo dorazil Tuža s mečem v ruce a ťal Václava do paže. Václav, který byl beze zbraně se dal na útěk ke kostelu, kde doufal v církevní azyl, ale dveře svatostánku byly nejspíše zavřené. Zde jej Boleslavovi družiníci Tira a Česta ubili a Hněvsa probodl mečem. Kněz Krastěj, který byl v té době zřejmě v kostele, mrtvolu knížete přikryl, aby jej pak Drahomíra, která byla na Staré Boleslavi rovněž přítomná, mohla ošetřit, přenést do chrámu a pohřbít. Pobožnost nechal Boleslav vykonat knězi Pavlovi (zřejmě hlavní pražský kněz již z doby kněžny Ludmily).
Legendy neuvádějí rok této staroboleslavské vraždy, pouze datum pondělí 28. září. Podle kalendáře se tak mohlo stát pouze v roce 929 nebo 935, kdy pondělí připadalo právě na tento den. Kvůli nedostatku pramenů nelze rok Václavova úmrtí jednoznačně určit. V minulosti se nejčastěji uváděl rok 929, nicméně od 60. let 20. století se jako pravděpodobný rok uvádí rok 935. Po vraždě následovalo velmi krvavé převzetí moci, kdy Boleslav nechal povraždit všechny Václavovi přívržence včetně urozeného muže Mstiny, ale i celé jejich rodiny včetně těch nejmenších. Boleslav se zřejmě obával krevní msty, proto tuto situaci řešil takto radikálně. Na životě byla ohrožená i Boleslavova matka kněžna Drahomíra, která si život zachránila emigrací.

Václav se na zemi brání a utíká do kostela. Kněz (asi) před ním zavírá dveře, což popisuje (pouze) Kristiánova legenda. Iluminace Gumpoldovy legendy
Roku od narození Páně 929. Dne 28. září svatý Václav, kníže český, byv lstí bratrovou na hradě Boleslavi umučen, ve věčný nebeský dvůr on šťastným osudem vešel. O tom totiž, kterak Boleslav, nehodný slouti rodným bratrem muže svatého, zákeřně pozval na hostinu svého bratra, ač se spíše chystal ho zavražditi, aby se mohl ujmouti vlády v zemi, nebo o tom, kterak před tváří lidí, ale ne před Bohem, skrýval vinu bratrovraždy, jest tuším sdostatek pověděno v Oslavě umučení téhož svatého muže. A když kníže Václav vzal odměnu za svůj život, Boleslav, druhý Kain, došel pak, žel, knížectví zle nabytého. Za té hostiny, jak jsme svrchu pověděli, bratrovraždou kleté, narodí se knížeti Boleslavovi z výborné manželky výtečné dítě, jemuž po oné události bylo dáno jméno Strachkvas. Neboť který kvas může býti strašnější než ten, při němž se páše bratrovražda? Kníže Boleslav tedy, jsa si vědom spáchaného zločinu a boje se pekelných trestů, neustále přemýšlel v bystrém duchu, jak jen by mohl Boha za tu svou vinu usmířiti, i učinil slib Hospodinu: „Jestliže tento můj syn zůstane naživu, z celého srdce svého jej Bohu zaslibuji, aby byl duchovním a sloužil Kristu po všechny dni svého života za můj hřích a za lid naší země“.
(zdroj: Kosmas: Kronika Čechů, kn. I, kap. 17)
Je docela zajímavé se zamyslet na rozdíl vraždy kněžny Ludmily a Václava. Zatímco v případě Ludmily se nepochybně jednalo o předem promyšlenou, a „profesionálně“ odvedenou vraždu provedenou profesionálními žoldnéry, tak v případě Václavova úmrtí to tak jednoznačně neplatí. Naopak událost na Staré Boleslavi působí dojmem improvizace a historiky byl vysloven názor, že zavraždění knížete bylo důsledkem náhody. Příčiny lze možná spatřit již ve vlastních rodinných vazbách, protože byl vysloven názor, že Václav byl Vratislavův syn z prvního manželství, zatímco Boleslavovou matkou byla jeho druhá manželka Drahomíra. Je tedy možné, že Drahomíra po Vratislavově smrti a poté, co se zbavila Ludmily, začala na knížecí stolec protěžovat svého syna Boleslava na Václavův úkor. Nicméně velký věkový rozdíl a protěžování Boleslava by sice vysvětlovalo jejich spor na Staré Boleslavi, ale nevysvětlilo by to, proč musela Boleslavova matka po Václavově smrti emigrovat. České dějepisectví pak standardně boleslavskou vraždu vysvětlovalo jako vyvrcholení sporu bratrů o postoj vůči Sasku. Vše ale opravdu mohlo být úplně jinak. Je docela možné, že bratři neměli stejný názor na vnitřní i zahraniční politiku a měli mezi sebou nějaké spory, ale boleslavská vražda opravdu nevypadá na plánovanou akci. Bratři se zřejmě večer před vraždou pohádali a ráno chtěl Boleslav svému bratru buď něco vysvětlit, nebo v konfliktu pokračovat. Tváři v tvář se pak pohádali a Boleslav využil toho, že měl u sebe meč, zatímco Václav, který šel na ranní bohoslužbu, byl beze zbraně, a na svého bratra v afektu zaútočil. Václav ale nebyl žádné ořezávátko (měřil tuším kolem 185 cm), útok odrazil, meč bratrovi vykroutil z rukou a zahodil jej. Boleslav ale křičel o pomoc a vyslyšel jej jeho služebník Tuža, kterému se zřejmě naskytl obraz, jak Václav s mečem v ruce (či už bez něj, jak jej odhodil) stojí nad klečícím a sténajícím Boleslavem. A jelikož byl Tuža loajální svému pánovi, tak na knížete s mečem či jinou sečnou zbraní zaútočil. Následně přiběhli další Boleslavovi služebníci, kteří dílo vraždy dokonaly. Václav tak zahynul rukou Boleslavových služebníků a nikoliv rukou svého bratra. Ten pak v obavu z občanské války a krevní msty přistoupil k brutálnímu kroku, kdy nechal vyvraždit všechny Václavovi přívržence včetně jejich rodin. Český knížecí stolec tak na trůn dostal nového panovníka.
Zdroje:
• Bláhová, Frolík, Profantová – Velké dějiny zemí Koruny české I. – Praha 1999
• David Kalhous - České země za prvních Přemyslovců v 10. – 12. století – Praha 2011
• Dušan Třeštík – Počátky Přemyslovců – Praha 1997
• http://mujweb.cz/pravoslavbrno/svvaclav.htm
• http://www.panovnici.cz/svaty-vaclav#cv
• http://www.moraviamagna.cz
• http://www.wikipedia.org
• http://www.palba.cz