
Izraelský lehký tank Carmel
"Nemluvíme o multifunkčním vozidle, ale o celé rodině specializovaných vozidel, které budou plnit rozličné úkoly"
"Mnohému jsme se naučili pečlivým studiem projektu FCS" - vedoucí pracovník projektu Carmel
Je obecně známý fakt, že Izraelská armáda dlouhodobě spoléhá na pásová vozidla. Ikonickými jsou pak tanky Merkava a těžké transportéry pěchoty Namer. Tato vozidla jsou osazená kvalitním vrstveným pancéřováním, ale jejich hlavní nevýhodou je velká váha (65 tun) a z toho plynoucí vysoké náklady na provoz a údržbu vozidel. Jedná se o velkou nevýhodu, a logistickou komplikaci, na jejichž vyřešení se již nějaký čas pracuje, v rámci projektu pozemních sil budoucnosti (Ground Horizon), který má ukázat, jakým směrem se vydá IDF po roce 2035. Úřad, který má na starost vývoj nových zbraní a technologií – MAFAT, oznámil, že Izrael pracuje na novém transportéru pěchoty - Eitan, který částečně nahradí transportéry M113 (6000 vozidel), bude se vyznačovat nízkou váhou (oproti místním standartům). I tak se ale bude jednat o vozidlo s hmotností cca 35 tun. Tato vozidla budou doplňovat jednotky vyzbrojené těžkými transportéry Namer. Revolučním, je pak použití kolového podvozku 8x8 pro vozidla Eitan. Tento kolový transportér tak bude obdobou vozidel, které jsou ve výzbroji většiny moderních armád a ochrana výsadku bude nižší než u pásových protějšků. Izrael si slibuje od vozidla hlavně nízké výrobní náklady, snížení logistické náročnosti a zvýšení operačního potenciálu v zastavěné oblasti. Izrael ale nezanevřel ani na pásové transportéry. Nejmodernějším pásovým obrněným transportérem v IDF je, již zmíněný, Namer postavený na podvozku tanku Merkava Mk.IV s váhou 60 tun. Do roku 2027 plánuje IDF získat 531 vozidel Namer. Jistým mezistupněm pak budou přestavěné tanky Merkava Mk.II (400 tanků), na jejichž podvozku vzniknou transportéry pěchoty, velitelská, evakuační a jiná specializovaná vozidla. Nyní se ale zaměřme na hlavní téma tohoto článku, kterým je vznik nového lehkého tanku.
První pokus o vývoj lehkého tanku, se v Izraeli datuje do druhé poloviny 80.let. Souběžně s pracemi na tanku Merkava Mk.III, probíhaly práce na jeho lehké alternativě. Pohon zajišťoval motor Detroit Deisel 8V71TA o výkonu 650hp, nejspíš usazení v zadní části korby. Systém odpružení byl obdobný jako u tanku Merkava a pancéřová ochrana se zdá být obdobná. Výzbroj patrně tvořil kanón MG253 ráže 120 mm a konstruktérům očividně šlo o co nejlehčí konstrukci, při zachování dostatečné ochrany osádky. Připomenu ale, že Merkava Mk.III váží 65 tun, tento lehčí stroj mohl vážit mezi 30-40 tun. Vznikl pouze prototyp vozidla a nikdy nedošlo k masové výrobě.
Projekt Carmel oficiálně představen
Na konferenci International Ground Warfare & Logistics 2017, byl oficiálně představen program Carmel, v jehož rámci jsou vyvíjena vysoce pokročilá obrněná bojová vozidla. Program byl představen brigádním generálem Didi Ben Joašem, vedoucím divize Future Combat Vehicle na Ministerstvu obrany Izraele. Nová vozidla programu Carmel mají být velkým skokem oproti dnes provozovaným vzorům techniky. Na vývoji obrněných bojových vozidel Carmel pracují všechny tři hlavní izraelské zbrojní společnosti - IAI, Rafael a Elbit Systems. Každá z nich je odpovědná za určitou oblast. Výsledkem práce má být univerzální platforma, na které bude postavena celá rodina strojů pro různé účely. Izraelští vývojáři vidí pokročilé obrněné bojové vozidlo jako relativně lehký, kompaktní a technologicky vysoce vyspělý stroj. Jeho osádka se má skládat pouze ze dvou lidí, jejichž úkolem bude dělat pouze rozhodnutí, zatímco zbytek práce odvede automatizovaný systém. Ve vozidle má týt ještě třetí volné místo pro velitele bojové jednotky. Výzbroj vozidel programu Carmel má být velmi variabilní a má se měnit podle právě plněného úkolu. Může být tvořena různými kombinacemi kulometů, kanónů a řízených střel umístěných v rychle vyměnitelných bezosádkových bojových věžích. Pohon zajistí hybridní diesel-elektrická pohonná jednotka, která má zajistit vysokou pohyblivost i v těžkém terénu. Hmotnost by měla být pouze do 32 tun a menší rozměry mají vozidlům umožnit dostatečně efektivně operovat i v hustě osídlených městských oblastech.
Prototyp nového lehkého tanku Carmel má vzniknout již do roku 2021 a k jednotkám by mohly být tanky zařazeny nejdřív v roce 2025. Je tedy jisté, že vývojové práce probíhají již delší čas. Lehký tank Carmel nemá konkurovat těžkým tankům Merkava Mk.IV, které jsou stále ve výrobě a ani se nemá stát jejím nástupcem – Merkava Mk.V. Carmel má být středním tankem o hmotnosti 32 tun a osazeným tankovým kanonem. Cílem Izraele je tedy vyvinout středně těžké vozidlo, s palebnou silou tanků, ale při mnohem nižší hmotnosti. Vozidlo Carmel má být mohutně pancéřováno, přičemž budou použity ty nejmodernější typy lehkých pancířů vyvinutých v izraelských laboratořích. Vozidlo bude, ve velké míře, spoléhat na aktivní obranný systém nové generace s množstvím různých senzorů a údajně i širokou škálu zbraní. Brigádní generál Didi Ben Yoash, který vede vývoj nových bojových vozidel na izraelském ministerstvu obrany, zdůrazňoval význam automatizace. Také se netají inspirací u programu FCS. Připomenu je projekt FCS (Future Combat System), stál americkou armádu 18 miliard $ a celý program byl ukončen v roce 2009. Tank Carmel, bude oproti předchozím strojům mnohem menší a bude jej obsluhovat pouze dvojčlenná osádka. Dá se očekávat, že nový tank získá bezosádkovou věž s automatickým nabíjecím systémem. V izraelských médiích proběhly také informace o rozvoji hybridního diesel-elektrického pohonu. Bezosádková věž a pouze dvojčlenná posádka umožní soustředit balistickou obranu kolem menšího prostoru posádky. Vzhledem se Carmel bude podobat spíš vozidlům palebné podpory, které vznikly na základě pásových podvozků ASCOD a CV90, než klasickým tankům. Bezosádková věž bude patrně umístěna v zadní části korby a hlavní optický rozdíl, bych viděl jen v osazení izraelským modulárním pancířem. Klíčovým se stane rozvoj senzorů a elektronického vybavení, které nový tank propojí do "všeobjímacího" armádního systému velení, řízení, spojení, výpočetní techniky, zpravodajství, sledování, zaměřování cílů a průzkum C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance). Právě kvalitní C4ISTAR zajišťuje armádě nadvládu ve schopnosti rychle a přesně získávat informace, rozhodovat se a splnit zadaný úkol, co nejefektivněji, a s co nejmenšími prostředky. Veškerá vozidla sloužící u IDF, tak budou součástí projektu digitálního bojiště.
Zdroje:
http://www.militarybox.cz/news/carmel-v ... doucnosti/
https://defence.pk/pdf/threads/israels- ... el.496550/
http://www.himush.co.il/himush.co.il/or ... %D7%9D.pdf
http://ftr.wot-news.com/2017/03/28/israeli-light-tank/
http://www.israeldefense.co.il/en/conte ... erializing
http://www.militarybox.cz/news/eitan-a- ... a-panciri/
http://www.defensenews.com/story/defens ... /74346650/
http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/cv90120.htm
http://www.defensenews.com/article/2012 ... d-Vehicles
https://en.wikipedia.org/wiki/Merkava





první model který byl k videní

prototyp lehkého tanku na konci 80.let

prototyp Expeditionary Tank z USA