Tento článek původně vznikal jako krátký text o kráčejících tancích, jejž vznikaly jako projekty, prototypy kráčejících strojů z poloviny 20.století. Ty pomocí čidel kopírovaly pohyb operátora. Text se brzy rozvinul do poněkud košaté podoby, kdy bylo nutno zmínit jak kráčející stroje ovládané lidmi – ať již pomocí řídítek, volantu, nebo senzorů. Tak i různé mechanické končetiny – především robotické ruce a různá chapadla, od kterých je to jen krok k mechům - exoskeletům, nebo jinak též super oblekům. Různé kráčející náklaďáky, až po zcela autonomní – robotické, mechanické muly současnosti. Proč jsem si vybral, pro název článku hravé označení "Walkie Tankie", se dočtete níže. Pohodlně se usaďte a vstupte do vědeckofantastického snu, který se někteří lidé snažili a snaží uvést v život.
Předchůdci mechů a exoskeletů
První pokusy o vytvoření kráčejícího stroje, který by kopíroval lidský pohyb, se dají datovat do středověku a snad i starověkého Řecka, ale pro moderní dobu jej znovuobjevil světoznámý spisovatel Jules Verne (1828-1905), který svými vizemi ovlivnil celé následující generace čtenářů. Nás ale zajímá dobrodružný román Zemí šelem (La Maison à vapeur) z roku 1880. Jedná se o dobrodružný román s vědeckofantastickými prvky z cyklu Podivuhodné cesty (Les Voyages extraordinaires). Francouzský název románu znamená v překladu Dům na páru, česky kniha také vyšla pod názvem Nana Sahib nebo Ocelový olbřím (ocelový obr). Román vypráví napínavý příběh odehrávající se v Indii roku 1867. Inženýr Banks pozve plukovníka Munra, kapitána Hooda a Francouze Mauclera na výpravu po severních částech Indie. Jako dopravní prostředek jim má sloužit obrovský ocelový slon poháněný parním strojem, původně vyrobený jako hračka pro bohatého rádžu. Kolos jako kráčející lokomotiva táhne dva pojízdné obytné bungalovy, je však také schopen plavby ve vodě, neboť jeho nohy mohou ve vodním prostředí sloužit jako lopatková kola a bungalovy mohou rovněž plavat. Jako komín slouží stroji zvednutý chobot. Jednalo se tedy o velice inovativní nápad a je velice pravděpodobné, že v tomto případě byl Verne inspirován různými orientálními mechanickými hračkami, které vykonávaly velice složité pohyby. Příkladem můžou být japonské mechanické loutky Karakuri ningyo. V moderní literatuře, se objevil pozoruhodný kráčející tank. Tentokrát ve vědeckofantastickém románu Válka světů (The War of the Worlds) z roku 1898. Herbert George Wells (1866-1946) zde popisuje invazi mimozemšťanů z Marsu do Anglie. Marťané zde drtí jakýkoliv odpor lidských armád, pomocí ohromných robotických monster, jimž jsou vysoké třínohé bojové stroje vyzbrojené paprskometem a chemickou zbraní, černým kouřem. Klasický mech neboli bojový oblek, pochází z románu Galactic Patrol z roku 1937, jehož autorem byl Američan E. E. Smith (1890-1965). Mnohem známější je ale vědeckofantastický román z roku 1959, pod názvem Hvězdná pěchota (Starship Troopers) od amerického spisovatele Roberta A. Heinleina (1907-1988). Samostatnou kapitolou pak jsou mechové v japonské kultuře anime a mangy. Zde byl prvním mechem Tetsujin 28-Go (1956). Tetsujin byl řízen operátorem, který se nenalézal přímo v mechovi. Tím byl až Mazinger Z (1972) od Go Nagai (narozen roku 1945). Zde bychom mohli zdlouhavě popisovat pozdější vliv japonské kultury na tu Západní, ale raději zde skončím a popíšu reálné kráčející stroje. Armáda vždy měla zájem o kráčející prostředky, od kterých si slibovala, že budou mít v nejtěžším terénu podobné schopnosti jako lidé a zvířata. Tedy že budou moci překonávat překážky, s nimiž si kola nebo pásy neporadí.
Vernolův Walking Vehicle
V roce 1868 si nechal američan R. C. Vernol, patentovat kráčející stroj - Walking Vehicle. V podstatě se jednalo o klasický parní stroj, který měl místo zadní kolové nápravy jakési chůdy, nebo nohy bez kloubů. Ty stroj pomalu odrážely. Patent získal číslo 74176.
Iron Dobbin a Panzerpferd
V Itálii vznikl na začátku 30.let velice pozoruhodný stroj, který měl být používán k výcviku mladých jezdců, konkrétně v mládežnické fašistické organizaci - Gioventù Italiana del Littorio (GIL). O pohon stroje se staral malý benzínový motor, který rozpohybovával čtyři velké nohy, které umožňovaly pohyb i v těžkém terénu (pole). Jezdec byl usazen poměrně nízko a celek působil jako jízda na motocyklu. Mechanizmus to byl velice zvláštní a rozhodně měl nemálo konstrukčních problému. Kvůli nepraktičnosti byl nakonec odmítnut a zůstalo jen u prototypu. Oblíbený americký měsíčník Popular Science, otiskl v dubnu 1933 zprávu o tomto pozoruhodném vozidle. Fascinující je, že informace o tomto vozidle se tak oklikou dostaly zpět do Evropy, konkrétně do Německa. Zde tento článek vzbudil takový zájem představitelů armády, že bylo rozhodnuto o výrobě mechanického koně / muly - Panzerpferd, pro jednotky horských myslivců (Gebirgsjaeger). Ač tento nápad dokonale předznamenal současný trend, který vedl až k dnešnímu Legged Squad Support System (LS3) - jinak též BigDog, na jehož vývoji se podílí a DARPA. Byl vývoj Panzerpferdu zrušen a dána přednost konvenčnějším projektům. Přeci jen obnovená armáda potřebovala především tanky a investovat kapacity do "mechanické muly" nemělo smysl.

Anthrophor
Možná překvapí, že 10.prosince 1935 si nechal maďar Ference Okolicsányi patentovat dálkově ovládaný stroj, pojmenovaný Anthrophor. Ten kopíroval pohyby operátora pomocí elektro-mechanického zařízení – více patrné z fotek. Patent získal číslo 118.544. Okolicsányi si nechal svůj výtvor přihlásit i v Německu, konkrétně již 12.prosince 1935. Tou dobou totiž žil v Norimberku (známý pod jménem Franz von Okolicsanyi). Ve Velké Británii o rok později 11.prosince 1936 - GB486604.
Walking SuperTank
Britská firma W. H. Allen & Company Ltd, představila roku 1940, zástupcům britské armády návrh prvního kráčejícího tanku a je třeba říci, že se nejednalo o stroj podobný tehdejším tankům, ale hned o monstrum o váze 1000 tun – proto pracovní název "Walking SuperTank". Návrh pochází z rýsovacího stolu A. C. Hutchinsona a F. S. Smitha. Projekt se dostal až do fáze ověřovacího demonstrátoru a byly testovány i různé konfigurace s odlišným počtem končetin. Hutchinson a Smith studovali různé mechanismy fungování končetin a rozhodli se pro konstrukci s velkým stehenním kloubem - fungujícím jako obrácené kolo, a teleskopickými rameny - končetinami. Díky tomuto řešení se dařilo překonávat relativně velké překážky. Ovládání by probíhalo pomocí čidel na rukou nebo nohou operátora, která by přenášela pohyb do mechanických končetin. Jedná se tedy o obdobné řešení, jaké bylo později rozvíjeno u projektu Walking Truck, z 60.let, od společnosti General Electric. Tomuto stroji se ale budu věnovat samostatně. Hutchinson a Smith postavili čtyřnohý model vysoký zhruba 60cm. Každá z končetin měla dva klouby, které byly napojeny pomocí pružných kabelů na vzdálenou ovládací konzolu. Ta byla napojená na sedícího operátora, který model ovládal pomocí pohybů končetin. U jednotlivé končetiny byly dvě čidla, která kopírovala pohyb končetiny dopředu a druhé pro zpětný pohyb (takový přepínač). Model byl určen k chůzi po rovné ploše a dokázal přelézt hromadu knih. Konstrukce samotného tanku byla v podstatě taková velká krabice, přičemž nohy samotné byly z velké části ukryty pod vysokým lemem, vyrobeným z pancíře o tloušťce 15 cm (6 palců). Navrhované rozměry byly: necelých 13 metrů délky, 9 metrů šířky a 5,5 metru výšky. Patrně nepřekvapí že, v roce 1940, britské ministerstvo války projekt zavrhlo a dalo přednost již zavedeným tankovým konstrukcím.
Zdroj:
http://cyberneticzoo.com/man-amplifiers ... -american/
http://cyberneticzoo.com/wp-content/upl ... Moct65.pdf
http://cyberneticzoo.com/walking-machin ... h-british/
http://www.radiodixie.cz/clanek/top-10- ... ch-vozidel
https://www.google.cz/search?q=walking+ ... 27&dpr=0.9
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Dobbin
https://en.wikipedia.org/wiki/Mecha
Machines can walk – A.C. Hutchinson:
http://cyberneticzoo.com/wp-content/upl ... -Nov67.pdf