
Korejské obrněné vozidlo K21
Kórejské K21(K300) je dnes pravdepodobne najlepším BVP na svete. Disponuje palebnou silou švédskeho CV-90, ochranou nemeckej Pumy, pohyblivosťou prekonáva akéhokoľvek konkurenta a má dokonca schopnosť plavby. Vývoj K-21 začal koncom 90tich rokov, ako náhrada starých KIFV (K200). Ako „referenčná hrozba“ slúžilo ruské BMP-3 (ktorých má J. Kórea k dispozícii asi 70). K21 malo byť schopné odolať napadnutiu zo strany BMP-3 a zároveň mať palebnú silu postačujúcu k jeho zničeniu. Zavedené do výzbroje bolo v r. 2009.
Výzbroj
K21 má klasickú koncepciu s motorom vpravo vpredu, vedľa sediacim vodičom, dvojmiestnou vežou v strede a až 9 členným výsadkom v zadnej časti vozidla. Výzbroj tvorí 40mm kanón K40 firmy S&T vychádzajúci s typu L/70 švédskej firmy Bofors s rýchlosťou paľby 300 rán za minútu a úsťovou rýchlosťou 1005 m/s (multifunkčný granát) a 1400m/s (APFSDS)
Kanón sám o sebe impozantný, ešte zaujímavejšia je však munícia:
- Kórejci vyvinuli APFSDS-T, ktorá je na 1000m schopná prebiť panicer s ekvivalentom 220RHA,
- multifunkčná programovateľná munícia schopná ničiť ako živú silu a ľahko pancierované ciele, tak úkryty a poľné opevnenia, ako aj vzdušné ciele.

Zásoba munície je 200/600/700ks (Podľa zdroja. To prvé číslo si myslím že je základ, zbytok asi možná rezerva), časť je uložená na podlahe bojového priestoru v autokaruseli podobnom ako v sov. tankoch, avšak v uzavretých bezpečnostných schránkach/zásobníkoch po 24ks, ktoré sú automaticky podávané do zásobníka kanónu.
S hlavnou zbraňou je spriahnutý guľomet 7,62mm M60E4. Námer zbraní je -7°až +45°, zameriavača až +50°.
Na ľavej strane veže je umiestnený kontajner pre dve PTRS, kórejského pôvodu. Bližšie informácie o nich nie sú známe, údajne sú vyvinuté na báze izraelských Spike (časť zdrojov priamo použitie Spike uvádza).
Po stranách veže je dvojica 5 hlavňových zadymovacích granátometov.
Vozidlo má pokročilý strelecký systém od Samsung Thales s funkciou hunter-killer, odvodený od streleckého systému tanku K2 s dosahom 6 km. Strelec disponuje stabilizovaným denným/nočným zameriavačom s termovíziou a laserovým diaľkomerom, veliteľ má stabilizovanú dennú/nočnú panoramatickú zameriavaciu/pozorovaciu jednotku.
Výslovne sa uvádza, že systém je schopný postreľovať vzdušné ciele na vzdialenosť do 4km.
Vozilo disponuje pokročilým Battle Management Systémom s IFF, GPS a inerciálnou navigáciou, datalinkom, výsadok (a vodič) má k dispozícii externú CCD kameru orientovanú dozadu, stredný periskop vodiča môže byť nahradený IČ jednotkou/noktovizorom.
Ochrana
Na rozdiel od priamych konkurentov konštrukcia vozidla nie je z ocele, ale z hliníkových zliatin (niektoré prvky z kompozitov), doplnená kombinovaným viacvrstvovým pancierovaním. Presné zloženie panciera je tajomstvom, potvrdená bola kombinácia Al2O3 keramiky , S2 kompozitov a 2519 hliníkovej zliatiny.
Spredu je vozidlo schopné odolať 30mm APDS z 2A72, všestranne proti 14,5mm API/ 25mm AP na 1000m, zhora črepinám 155m od 10m.
Uvádza sa, že na vozidlo je možné namontovať soft/hard kill systém odvodený od systémov na tanku K2.
Palivový systém má samosvorné nádrže, vozidlo má automatický hasiaci systém a ochranu pred ZHN, je vybavené výstražným systémom ožiarenia laserom a UV senzormi.
Vzhľadom na konštrukciu sa podarilo, aj pri vysokom stupni ochrany, zachovať hmotnosť len 25,6-27t (podľa zdroja).
Pohyblivosť
Nízka hmotnosť v kombinácii s nafukovacími plavákmi umiestnenými za bočnými krytmi podvozku umožňuje tomuto vozidlu dnes unikátnu schopnosť plavby. Pohon rýchlosťou 6-7 km/h zabezpečujú pásy.


Pohon zabezpečuje diesel Doosan D2840LXE s výkonom 560kw/ 750hp, prevodvka HMPT 500-4EK je s plynule meniteľným prevodom (ako japonský Type 10), vozidlo má hydropneumatické odpruženie.
Ďalšie varianty
K-21 s vežou XC-8
Na IDEX 2013 bola predstavená verzia K21 so známou vežou Cockerill XC-8 (s 120mm kanónom) od belgickej spoločnosti CMI Defence. Tá umožňuje lafetáciu 105-mm aj 120-mm kanónov, používajúcich štandardnú muníciu NATO a rodinu ukrajinských PTRS Falarick. Vozidlo má zachovanú schopnosť plavby.


K21-105
V r. 2014 bola predstavená verzia s vežou CT-CV 105HP tiež od CMI Defence, vybavená 105mm kanónom schopným používať štandardnú muníciu NATO a ukrajinské PTRS Falarick 105. Zachovaná schopnosť plavby. Je možné, že táto verzia bude zavedená do výzbroje Kórejskej armády.


K21 PIP (product improvement programme)
Vývojová verzia K21.
Má byť vybavená kórejskou NERA (resp. ERA) na bokoch a čele korby, čiastočne aj veže a teda má ďalej zvýšenú ochranu proti priebojným projektilom a najmä proti kumulatívnym strelám.

Ďalej má byť vybavená systémom aktívnej ochrany soft/hard kill analogickým ako na tanku K2:
A motorom s výkonom zvýšeným na 627kw/840 hp.
Keďže toto je fotka prototypu z r. 2007 (a aktívny obranný system na K2 je už zavedený) je veľmi pravdepodobné, že všetky systémy pre verziu PIP sú už dovedené do produkčnej fázy.
Užívatelia
- Armáda Kórejskej republiky – odobraných 300-500ks, celkovo objednaných 900-1000 ks (podľa zdroja)
- Indonézia – kontrakt na dodávku zatiaľ 22ks za 70 mil. USD, teda 3,18mil./ks
Ďalším užívateľom bude pravdepodobne Turecko
Technické údaje:
Hmotnosť: 26t
Dĺžka: 6,9 m
Šírka: 3,4 m
Výška: 2,6 m
Posádka: 3+9
Motor: Doosan- D2840LXE diesel 560kw/750 hp (627kw/840hp pre verziu PIP)
Merný výkon: cca 22kw/29hp/t
Max. rýchlosť: 70 km/h
Dojazd: 500km
Porovnanie
Keď K21 porovnáme napríklad s Pumou, ktorú môžeme považovať za etalón európskych konštrukcií, tak K21 pri rovnakej ochrane (s výnimkou protimínovej, tú má veľmi pravdepodobne Puma väčšiu) disponuje podstatne silnejšou výzbrojou (40/7,62 mm vs. 30/5,56 mm), vyššou nosnosťou (9 oproti 6 členov výsadku), podstatne nižšou hmotnosťou a teda lepšou pohyblivosťou, schopnosťou plávať a vyššou taktickou aj strategickou mobilitou.
Myslím, že bez preháňania môžeme toto BVP označiť za momentálne najlepšie BVP na svete.
Toto porovnanie ešte vynikne, ak porovnáme pomer cena/výkon. Jednotková cena exportovaných K21 3,2 mil. USD je menej ako polovičná oproti Pume a významne menšia oproti ostatnej západnej konkurencii.
BVP pre Strednú Európu?
V tejto súvislosti sa priam ponúka K21 ako horúci kandidát pre armády Strednej Európy. Regionálny líder Poľsko v tendri na BVP priamo definovalo požiadavku na schopnosť plavby, navyše Poľsko už má skúsenosti so spoluprácou s Kórejským vojenským priemyslom. Vzhľadom na vlastnosti a cenu je škoda, že v K21 nefiguruje vo výbere do tendra pre AČR. Pri výrobe v spolupráci s Poľskom a perspektívne aj so Slovenskom (+Maďarskom a ďalšími), by mohlo dôjsť k zaujímavému zníženiu už tak nízkej ceny a nemenej zaujímavému technologickému prenosu.
Galéria







Pramene:
ATM 11/2008
internet, najmä:
en.wikipedia.org
de.wikipedia.org
military-today.com
nationalinterest.org
(prípadné pripomienky k textu poprosím do SZ)