První Mexický tank z roku 1917
Během mexické revoluce (1910-1921) bylo postaveno několik pozoruhodných obrněnců, jedním z nich byl Tanque Salinas (Salinas TNCA), jeho autorem byl Alberto Salinas Carranza (1892-1970). Při návrhu svého tanku, byl Salinas ovlivněn bratrancem Venustianem Carranzou a konstrukcí britského tanku Mark I. Je paradoxem, že si za inspiraci zvolili právě stroj, který byl určen k průlomům zákopů nepřítele, když v Mexiku se podobná obranná postavení nebudovala. Prototyp byl postaven roku 1917, v letecké továrně Talleres Nacionales EADS CASA (TNCA) se sídlem v Mexico City. Tato továrna vyráběla jen malé množství letounů, vojenské techniky nebo jiných strojů. Výroba tanku tak trvala poměrně dlouho. Bohužel detailní popis tohoto stroje neexistuje, veškeré výkresy a dokumentace byly ztraceny nebo zničeny. Existují pouze tři fotografie, ze kterých se dá vycházet. Délka byla přibližně 6 metrů, výška zhruba 3m a šířka méně než 2m. Podvozek s housenkovým pásem je klasické konstrukce, inspirovaný tankem Mark I. Zajímavým je pohon zadních kol, benzínovým motorem o výkonu nejméně 80-100 koní. Prostor řidiče je vyvýšený a ukryt pod malou stříškou, celou posádku tvořilo zhruba šest lidí. Netradiční je uložení zbraní v přední části korby, které připomíná spíš francouzské tanky Saint-Chamond od Schneideru. Hlavní výzbroj tvoří námořní revolverový kanón Hotchkiss ráže 47mm, tedy design již z roku 1874 (!) Sekundární výzbroj tvořily dva kulomety Hotchkiss. Pancéřování mělo tloušťku maximálně 8mm. Není známo, zda byl opravdu postaven jen jeden tank Salinas, nebo vzniklo více strojů. Dokonce není známo, zda se účastnily nějakých bojů. Ví se jen, že jeden tank byl dislokován na letecké základně v Balbuene a po válce zde sloužil pro zabezpečení zmíněné základny. V roce 1930 byl tento netradiční tank sešrotován, když byly do země dovezeny moderní americké tanky. Něco k samotnému autorovi.
Alberto Salinas Carranza se narodil roku 1892, v Cuatro Ciénegas, Coahuila, Mexico. Zlomovým byl jeho studijní pobyt na Moissantově mezinárodní škole v New Yorku, kde v roce 1912 získal letecký průkaz. Po svém návratu se stal jedním z prvních průkopníků letectví v Mexiku. Těmi byl Leopoldo Alberto Salinas Carranza, Gustavo Adolfo Salinas Camina, Horacio Ruiz Gavino a bratři Eduardo a Juan Pablo Aldasoro Suárez. Po návratu získal od prezidenta Dona Francisco Maderoa hodnost poručíka letectva a v roce 1914 velel letecké jednotce v přístavu Veracruz, kde sídlila republikánská vláda. Od roku 1913 totiž probíhaly boje mezi generálem Pablem Gonzalezem Garzaou a rebelům vedeným Victorianem Huertou. V únoru 1915 se stal Salinas velitelem celého republikánského letectva. V této době se ale aktivně účastnil bojů u Bolonchenticul, Hecelchakan, Kalkiní, Halacho ve státě Campeche na Yucatánu. Později se podílel i na bojích proti stoupencům Pancho Villy. Koncem roku zaškoloval nové letce a prakticky tak vychoval základ budoucího letectva. Nechal postavit potřebné budovy, hangáry, dílny. Také sám vyprojektoval několik letounů a již zmíněný tank. V březnu 1918 byl jmenován zástupcem velitele vojenských výrobních zařízení v San Diegu v Tacubaya. Prvního července 1942 by povýšen na brigádního generála. Od prvního dubna 1959 působil jako vojenský velvyslanec ve Francii, Itálii a Jugoslávii. Na těchto postech vydržel až do roku 1964, kdy odešel do důchodu. Po návratu do Mexika se opět věnoval letectví a sloužil jako zvláštní poradce prezidenta pro letectví.
Zdroj:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tanque_Salinas
http://forum.worldoftanks.com/index.php ... de-mexico/
http://drsamuelbanda.blogspot.cz/2012/0 ... icano.html
http://escandalo67.blogspot.cz/2014/08/ ... en-el.html

Alberto Salinas Carranza