
Lehké taktické vozidlo Oshkosh L-ATV
Oshkosh L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) je víceúčelové lehké terénní obrněné vozidlo vyvíjené pro americkou armádu jako náhrada vozidel HMMWV. Počátek programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) lze vysledovat do roku 2006, kdy Americká armáda a námořní pěchota vznesly požadavek na nové lehké víceúčelové vozidlo. Klíčovou podmínkou bylo sloučit na první pohled zcela dva protichůdné požadavky - skvělou balistickou ochranu a nízkou hmotnost. Vozidla programu JLTV měla podle původních požadavků nahradit nevyhovující vozidla HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), běžněji známá jako Humvee. Později však padlo rozhodnutí, že nahradí přibližně 1/3 provozovaných Humvee, kterých je aktuálně v provozu 230 000. V tendru o nové vozidlo se utkaly společnosti Oshkosh (L-ATV), AM General a Lockheed Martin. V srpnu 2015 byl vítězem programu JLTV zvoleno vozidlo Oshkosh. Zároveň bylo pro americkou armádu a námořní pěchotu objednáno prvních 16 901 vozidel počáteční výrobní produkce a plné výrobní produkce (od roku 2018), které mají být dodány do osmi let. První armádní jednotka vozidla převezme roku 2018, námořní pěchota dostane první vozidla roku 2022. Prvních 657 vozidel, včetně příslušenství, náhradních dílů, atd. bylo objednáno v březnu 2016 a celková suma činila 243 mil dolarů. Prozatím Oshkosh vyrobil a americké armádě a námořní pěchotě předal 2600 obrněnců L-ATV, k poslední velké objednávce došlo v listopadu 2018, kdy bylo objednáno 6107 vozidel za 1,96 mld dolarů. Dodávky pro námořní pěchotu mají pokračovat do roku 2022 a pro armádu až do roku 2040. Zakázka má hodnotu 6,7 mld dolarů. Podobně jako Humvee, se vozidla programu JLTV stanou hlavním pozemním dopravním prostředkem amerických vojáků a mariňáků v Ozbrojených silách Spojených států.
Historie vozidla L-ATV sahá až do roku 2005, kdy začala společnost Oshkosh vyvíjet nové vozidlo využívající patentovaný systém nezávislého zavěšení kol TAK-4i. V roce 2007 Oshkosh, jako jeden z oslovených, nabídl pro TD fázi koncept vozidla, později označován jako L-ATV. Firma sice počáteční kontrakt nevyhrála a nemohla využít federální (státní) peníze pro vývoj, ale přesvědčená o kvalitě svého produktu, pokračovala za své náklady dál ve vývoji. Pokud by model L-ATV neuspěl v programu JLTV, stále existovala velká šance vozidlo prodat zahraničním zájemcům. Jak nakonec ukázaly události minulých dní, rozhodnutí firmy bylo správné. Finální podoba a konstrukce vozidla Oshkosh JLTV přímo vychází z konceptu L-ATV, společnost však vítězné vozidlo nazývá jako Oshkosh JLTV, nikoliv přímo L-ATV. V USA od začátku chtěli auto, které bude tvořit prvoliniovou výzbroj lehkých pěchotních brigádních týmu (IBCT) a bylo tak přesně navrženo dle potřeb těchto jednotek, jejich strukturu a úkoly. Z hlediska koncepce nasazení pěchoty ale stále dodržují zásadu, že jde jen o přepravní prostředek a boj vede sesednutá pěchota, přičemž vozidla se zbraněmi poskytují jen podpůrnou palbu. Oshkosh L-ATV charakterizují dvě klíčové technologie z oblasti mobility a ochrany - výše uvedený systém nezávislého zavěšení kol TAK-4i a komplexní balistická ochrana posádky Core1080.
Výroba celkově 40 099 vozidel pro US Army poběží až do roku 2040 s tím, že mezi roky 2020 až 2036 bude ročně předáváno 2200 kusů. USMC má zájem o 9091 a USAF o 80 vozidel. Celkově se počítá se čtveřicí základních verzí vozidel ‒ všestrannou JLTV GB (JLTV General Purpose), nosičem těžkých zbraní JLTV HGC (JLTV Heavy Guns Carrier), dvoumístnou užitkovou JLTV UTL (JLTV Utility) a verzí pro vedení boje na krátkou vzdálenost JLTV CCWC (JLTV Close Combat Weapons Carrier). Automobily již také zaznamenaly exportní úspěch ‒ Belgie pořídila 322 kusů, dále Litva, Černá Hora, Severní Makedonie, Slovinsko (38 ks) a Brazílie. V budoucnu má zájem rovněž Portugalsko a Velká Británie (2 747 kusů). Průměrná akviziční systémová cena pro US ARMY ve FY 2020 je 394 tisíc USD za jedno vozidlo pro roční výrobní dávku 2 530 vozidel pro US ARMY a dalších 1 398 pro USMC/US NAVY a 140 pro USAF. Ve FY 2020 byla jednicová cena holého vozidla podle verze následující:
General Purpose: 259 tisíc dolarů
Heavy Guns Carrier: 260 tisíc dolarů
Close Combat Weapons Carrier: 276 tisíc dolarů
Utility: 249 tisíc dolarů
Přívěsný vozík: 52 tisíc dolarů
Průměrná cena kitu: 80 tisíc dolarů
Zdroj:
http://defence-blog.com/army/uk-plans-t ... fense.html
http://www.armadninoviny.cz/oshkosh-jlt ... omentvypis
https://cs.wikipedia.org/wiki/Joint_Lig ... al_Vehicle
http://auto.pravda.sk/magazin/clanok/33 ... ra-tender/


