Eurocopter EC665 Tiger
Eurocopter EC665 Tiger
Eurocopter EC665 Tiger
Na vývoji lehkého bitevního vrtulníku se začalo pracovat již koncem 70.let ale vývojové práce byly zahájeny v roce 1984, u společností Aerospatiale a MBB. Nová protitanková a útočná helikoptéra, měla nahradit francouzskou Gazelle a německý Bo 105. Tiger má tradiční tandemové uspořádání sedadel, průzkumné systémy jsou umístěny buď na střeše, nebo na ose hlavního rotoru. Konstrukce je velmi moderní a 80% jeho konstrukce je tvořeno z kompozitních materiálů. Použití těchto materiálů bylo vybráno z důvodu delší životnosti a až o třetinu vyšší odolností. I přes to je však vrtulník na rozdíl od konkurenčních strojů jen lehce pancéřován. Běžně vrtulník odolá střelbě do ráže 7,62 mm, kritické části stroje mají přídavné pancéřování s odolností až do 23 mm. Mezi klady využití kompozitních materiálů má být nižší odrazivost radarových paprsků a nižší tepelná vodivost. Díky tomu by měl Tiger mít menší radarový průřez a tepelnou stopu. Koncept použití vrtulníku spoléhá na výkonné pozorovací prostředky, které by měly zajistit ničení cílů z velké vzdálenosti bez možnosti ohrozit stroj. První let se uskutečnil 27.dubna 1991 a téhož roku byla zahájena sériová výroba. Zařazen do služby byl v roce 2003 a v současnosti je používán armádami Francie, Německa, Austrálie a Španělska.
Vrtulníky Tiger prošly prvním bojovým křtem v Afghánistánu. Francouzská armáda nasadila první tři stroje již v roce 2009 a první ostrou bojovou operací si prošly 20. srpna 2009. V závěru roku vyslalo do Afghánistánu čtyři stroje Německo. Španělsko vyslalo své 3 stroje na konci března 2013. Francouzská armáda nasadila své vrtulníky v Libyi v roce 2011, kdy operovaly z výsadkové lodě Tonnerre. Francouzské Tigre byly také nasazeny v Mali. Na základě praktických zkušeností v boji, zejména v Afghánistánu, bylo vyvinuto přídavné pancéřování pro boky trupu v místech kde sedí posádka stroje. Další plánovanou modernizací bude výměna motorů za výkonnější modely, které zvýší nosnost strojů při operacích ve vysoké nadmořské výšce v hornatém Afghánistánu. Francouzská armáda zvažuje výměnu skel kabiny za neprůstřelná. Německá armáda doplní chybějící kanon, který její variantě UHT v praxi při bojových misích v Afghánistánu citelně chybí. Francie a Německo se v červenci 2017 dohodly na rámci spolupráce při vývoji nového modelu lehkého bitevního vrtulníku Eurocopter Tiger, který využívají síly obou zemí. Tiger existuje ve čtyřech variantách s různým zaměřením:
Tiger HAP. Francouzská verze pro podporu pozemních vojsk.
Tiger HAC. Francouzská protitanková verze.
Tiger UHT. Německá víceúčelová verze.
Tiger ARH. Australská modifikovaná verze vycházející z Tiger HAP.
Tiger HAD. Výkonnější víceúčelová verze pro Španělsko a Francii. Nejnovější model vrtulníku Tiger.
Technické parametry
Základní funkce Útočná helikoptéra
Výrobce Eurocopter, Evropa
Pohon Dva turbohřídelové motory MTU/Rolls-Royce/Turbomeca MTR 390
Výkon 2x 1285 HP 2x 958 kW
Délka 45,9 ft 14,00 m
Výška 12,5 ft 3,81 m
Plocha rotoru 1428 sq ft 132,7 sq m
Průměr rotoru 42,65 ft 13,00 m
Hmotnost prázdná 7275 lb 3300 kg
max. 12 790 lb 5800 kg
Rychlost max. 200 mph 324 km/h
cestovní 168 mph 270 km/h
Dostup 13 000 ft 4000 m
Dolet max. 373 mi nebo 2 h 50 min 600 km
Výzbroj 1x 30mm kanón GIAT AM-30781, 2x SNEB 68mm raketové pouzdro, 8x HOT2
nebo 8x Trigat protitankové střely, 4x Stinger nebo 4x Matra Mistral střely vzduch-vzduch
Posádka Dva (pilot a zbraňový operátor)
Zdroj:
https://www.novinky.cz/zahranicni/evrop ... akety.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_Tiger
http://www.military.cz/international/ai ... copter.htm
Naposledy upravil(a) Rase dne 20/3/2023, 18:59, celkem upraveno 2 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Eurocopter Tiger
Nemáte tušení, co by mohl být ten dohodnutý vývoji nového modelu lehkého bitevního vrtulníku Eurocopter Tiger ?
Myslíte, že by to mohl být jen nějaký modernizační kit, nebo nový, větší a silnější vrtulník. Přeci jen Italové a Turci kuchtí těžší vrtulníky než původní Mangusta. V případě že Němci a Francouzi zůstanou u lehkého vrtulníku jako je Tiger. Pořád je na tom lépe než Mangusta, ale alespoň lehčí vylepšení by se hodilo. Přeci jen prázdný Tiger váží cca 3 tuny - vzletová hmotnost 6 tun. Mangusta váží 2,5 t a vzletová 4,5 t. AH-1Z Viper váží prázdný 5,6 t a vzletová 8,4 t. Minimálně by to chtělo se odrazit od verze HAD a přidat víc svalů a pancíře .)

Myslíte, že by to mohl být jen nějaký modernizační kit, nebo nový, větší a silnější vrtulník. Přeci jen Italové a Turci kuchtí těžší vrtulníky než původní Mangusta. V případě že Němci a Francouzi zůstanou u lehkého vrtulníku jako je Tiger. Pořád je na tom lépe než Mangusta, ale alespoň lehčí vylepšení by se hodilo. Přeci jen prázdný Tiger váží cca 3 tuny - vzletová hmotnost 6 tun. Mangusta váží 2,5 t a vzletová 4,5 t. AH-1Z Viper váží prázdný 5,6 t a vzletová 8,4 t. Minimálně by to chtělo se odrazit od verze HAD a přidat víc svalů a pancíře .)


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Eurocopter Tiger
Ten chybějící kanón u německé verze jsem nikdy nepochopil. A nyní jsem nepobral chybějící neprůstřelná skla u fr. verze, chápu to dobře?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Eurocopter Tiger
všechny Tigery mají obyčejná skla, zdá se ale, že zatím to vadí jen Francouzům (!)

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Eurocopter Tiger
Aha. No, ..kde udělali soudruzi chybu 



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Eurocopter Tiger
Nikde.
Tiger byl vyvíjen jako lehká (levná) protitanková platforma, která z krytu útočí na tankový průlom Varšavské smlouvy. Jenže SV skončila dříve.
Chvíli se uvažovalo o jeho zrušení, ale nainvestováno bylo již hodně a zrušení by mělo velmi negativní dopad na výrobce. Proto bylo rozhodnuto vývoj přeorganizovat (vznikl Eurocopter) a "nějak" dotáhnout - s tím, že se změnilo jeho určení z "protitankové platformy" na vrtulník se schopností průzkumu, CAS a doprovod transportních vrtulníků.
Ale na to byl Tiger moc malý a lehký ... takže kompromisy. A na rovinu, po rozpadu SSSR se ani moc nepočítalo s tím, že by se dostal pod palbu něčeho výkonnějšího než ručních zbraní ... proto požadavek na odolnost vůči 7,62 mm.
Takže vzniklo to, co vzniklo. Prostě jen trochu dražší ekvivalent vývoje naší L-159. (I když u L-159 to vypadá, že si své místo jako protipovstalecký letoun nakonec našla).
Tiger to bude mít těžší.
Tiger byl vyvíjen jako lehká (levná) protitanková platforma, která z krytu útočí na tankový průlom Varšavské smlouvy. Jenže SV skončila dříve.
Chvíli se uvažovalo o jeho zrušení, ale nainvestováno bylo již hodně a zrušení by mělo velmi negativní dopad na výrobce. Proto bylo rozhodnuto vývoj přeorganizovat (vznikl Eurocopter) a "nějak" dotáhnout - s tím, že se změnilo jeho určení z "protitankové platformy" na vrtulník se schopností průzkumu, CAS a doprovod transportních vrtulníků.
Ale na to byl Tiger moc malý a lehký ... takže kompromisy. A na rovinu, po rozpadu SSSR se ani moc nepočítalo s tím, že by se dostal pod palbu něčeho výkonnějšího než ručních zbraní ... proto požadavek na odolnost vůči 7,62 mm.
Takže vzniklo to, co vzniklo. Prostě jen trochu dražší ekvivalent vývoje naší L-159. (I když u L-159 to vypadá, že si své místo jako protipovstalecký letoun nakonec našla).
Tiger to bude mít těžší.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Eurocopter Tiger
Takže ty skla snesou alespoň 7,62x51 ? I Mangusta dává 12,7 a to je snad i lehčí.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Eurocopter Tiger
Pokiaľ viem, Tiger nemá vôbec žiadne pancierovanie. Tá odolnosť sa možno týka listov rotoru, nejakých agregátov a pod.
Re: Eurocopter Tiger
Drtivá většina bitevních vrtulníků není nijak zvláště pancéřovaná a co se týká skel, tak tam je to ještě horší a až na některé čelní části u některých typů tam hlavně kraluje plexi
(či něco na ten způsob). On ten pohled na to trochu deformuje defilé ruských létajících tanků (ačkoli třeba u bočních skel Mi-24 to není jiné) a vůbec pojem bitevní evokuje něco hrozně moc moc neprůstřelného 
Koncept Tigeru není založen na tom, že bude přijímat rány, ale že se jim pokud možno vyhne. Tj. kompozity a nízká zjistitelnost v radarovém a infračerveném spektru, obratnost.


Koncept Tigeru není založen na tom, že bude přijímat rány, ale že se jim pokud možno vyhne. Tj. kompozity a nízká zjistitelnost v radarovém a infračerveném spektru, obratnost.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Eurocopter Tiger
V tom případě se obloukem vrátím ke své předchozí otázce "kde udělali soudruzi chybu", když si dovolím podotknout, že ne že "nikde", ale zřejmě v zadání 



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Eurocopter Tiger
v zadání? Těžko říct, a teď se budu držet původního označení
Tiger (verze Tiger UHT) měl sloužit co by sofistikovanější obdoba Bö105PAH-1. Tedy schovat se za překážku, vystrč zpoza ní své průzkumné pouzdro, které mělo nad hlavním rotorem a po zaměření cíle odpálit své PTŘS Trigat (vystřel a zapomeň). A na to teoreticky extra pancíř nepotřebuješ.
Gerfaut (verze Tiger HAP) měl sloužit jako doprovodná helikoptéra, která bude krýt zadek dopravním vrtulníkům - tedy ničit nepřátelské vrtulníky a neřízenými raketami vyčistit výsadkovou plochu. A na to teoreticky extra pancíř nepotřebuješ.
No akorát Tiger se dostal na bojiště, kde to můžeš schytat odkudkoliv, a tam pancíř potřebuješ.
AH-64 ještě částečně vycházelo ze zkušeností z Vietnamu, kde jsi to také mohl schytat odkudkoliv, a Rusové s Mi-28/Ka-50 zase z Afghánu..

Tiger (verze Tiger UHT) měl sloužit co by sofistikovanější obdoba Bö105PAH-1. Tedy schovat se za překážku, vystrč zpoza ní své průzkumné pouzdro, které mělo nad hlavním rotorem a po zaměření cíle odpálit své PTŘS Trigat (vystřel a zapomeň). A na to teoreticky extra pancíř nepotřebuješ.
Gerfaut (verze Tiger HAP) měl sloužit jako doprovodná helikoptéra, která bude krýt zadek dopravním vrtulníkům - tedy ničit nepřátelské vrtulníky a neřízenými raketami vyčistit výsadkovou plochu. A na to teoreticky extra pancíř nepotřebuješ.
No akorát Tiger se dostal na bojiště, kde to můžeš schytat odkudkoliv, a tam pancíř potřebuješ.
AH-64 ještě částečně vycházelo ze zkušeností z Vietnamu, kde jsi to také mohl schytat odkudkoliv, a Rusové s Mi-28/Ka-50 zase z Afghánu..



Re: Eurocopter Tiger
No však říkám, že v zadání. Na základě zkušeností se stopětkou byl do vývoje a následné výroby zadán vrtulník, který kromě hitech elektronického a senzorového vybavení vč. konstrukce draku, postrádá integrovanou hlavňovou výzbroj a pancéřování. A to se má dle svého určení pohybovat na, či v blízkosti čáry dotyku a likvidovat tanky. A nebo také létat doprovody a zametat cestu dopravákům pouze neřízenými raketami. To že zametá, taky přece znamená, že se tam bude asi střílet, že jo
.
A to pomíjím, že zaměření cíle a odpal raket ti pár sec. zabere, po kabelu naváděné rakety cca 20!
Zkušenosti z Vietnamu či Afgánu byly v době zadání již dobře známi ne? I ti taliáni k tomu přistoupili drobet jinak. Konec konců, to že frantíci chtěli kanon a nyní i pancéřování mluví samo za sebe. Takže poněkud trapně a naposledy, někde se stala chybka

A to pomíjím, že zaměření cíle a odpal raket ti pár sec. zabere, po kabelu naváděné rakety cca 20!
Zkušenosti z Vietnamu či Afgánu byly v době zadání již dobře známi ne? I ti taliáni k tomu přistoupili drobet jinak. Konec konců, to že frantíci chtěli kanon a nyní i pancéřování mluví samo za sebe. Takže poněkud trapně a naposledy, někde se stala chybka



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Eurocopter Tiger
Tak Tiger mel pouzivat jen streky Trigat. HOT byla zamyslena jako nouzovka.. ktera pretrvala 




Re: Eurocopter Tiger
O AH-64 asi úplně neřekneš kde soudruzi udělali chybu a přitom to také není zrovna extra pancéřovaný stroj (přinejmenším ve srovnání s ruskými typy, hlavně pak Mi-28 a Ka-50/52). A co se týká třeba skel, tak se od Tigeru prakticky neliší. Každý stát má trochu jiná východiska, ev. jiné zadání. Vždy bude záležet hlavně na tom, jak ten stroj hodláš využívat a co do toho hodláš investovat či obětovat (oplácej a vytuň Tiger na létající tank a budeš muset řešit váhu, těžiště, z menšího typu se ti stane dvakrát tak těžká obluda a bůhví, zdali to ve většině případů při předpokládaném nasazení vůbec využiješ). Ne ze všeho je nutné/žádoucí/ekonomické udělat Il-2, He-129, Su-25, A-10 či Mi-28Zemakt píše:No však říkám, že v zadání. Na základě zkušeností se stopětkou byl do vývoje a následné výroby zadán vrtulník, který kromě hitech elektronického a senzorového vybavení vč. konstrukce draku, postrádá integrovanou hlavňovou výzbroj a pancéřování. A to se má dle svého určení pohybovat na, či v blízkosti čáry dotyku a likvidovat tanky. A nebo také létat doprovody a zametat cestu dopravákům pouze neřízenými raketami. To že zametá, taky přece znamená, že se tam bude asi střílet, že jo.
A to pomíjím, že zaměření cíle a odpal raket ti pár sec. zabere, po kabelu naváděné rakety cca 20!
Zkušenosti z Vietnamu či Afgánu byly v době zadání již dobře známi ne? I ti taliáni k tomu přistoupili drobet jinak. Konec konců, to že frantíci chtěli kanon a nyní i pancéřování mluví samo za sebe. Takže poněkud trapně a naposledy, někde se stala chybka

Jak psal Skelet - pokud chceš sofistikovanější Bö105, Gazelle atp., tak není moc co řešit.
A ani ti taliáni nejsou o víc jak ten drobet až drobeček jinde.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Eurocopter Tiger
Tak zapadne vrtulniky sa nedaju s vychodnymi porovnat co sa tyka pancierovania je to velmy odlisna koncepsia, Sovieti/Rusi pod dojmom skusenosti s Afganu pancierovanie kabiny pojali velkoryso, kabina MI-28 vydrzi zasah zo zeusa, skla vydrzia 12,7mm samozrejme to ma za nasledok, ze tie vrtulniky su vacsie tazsie
Naopak zapadne vrtulniky sa spoliehaju na situacne povedemie a likvidaciu na dialku
P.S nechcem spustit hadku, ktora koncepcia je lepsia, kazda ma svoje vyhody a nevyhody
Naopak zapadne vrtulniky sa spoliehaju na situacne povedemie a likvidaciu na dialku
P.S nechcem spustit hadku, ktora koncepcia je lepsia, kazda ma svoje vyhody a nevyhody
Re: Eurocopter Tiger
Mno, záleží na tom, zda pokus o alespoň nějakou, či nějaká pasivní ochrana stroje a posádky je drobek či drobeček. Subjektivní věc. Osobně bych raději bojoval se subjektivním pocitem drobečku než zcela bez něj 
Klingy: s tím se nedá nic jiného než souhlasit, mne akorát zarazila ta věc, že v případě Tigeru, jak vyplývá z diskuze, se na takovou věc jako je alespoň částečná ochrana, zcela rezignovalo.

Klingy: s tím se nedá nic jiného než souhlasit, mne akorát zarazila ta věc, že v případě Tigeru, jak vyplývá z diskuze, se na takovou věc jako je alespoň částečná ochrana, zcela rezignovalo.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Eurocopter Tiger
Zemakt, poviem to inak, aby som mal lietat niekde v Afganistane, Syrii, Iraku, kde najvacsiou hrozbou su gulemety velkorazne gulemety a 23mm kanony, tak asi by som radsej sedel v MI ( cisto psychologicky pancier je pancier), pri konvencnom konflikte myslim, ze vsetky moderny utocne vrtulniky su v zasade na rovnakej urovni (co sa tyka schopnosti prezitia) kazdy v niecom vynika a v niecom je horsi...
Re: Eurocopter Tiger
Zrovna Mangustu bych moc nevychvaloval, on to je fakt lehoucky prcek i oproti Tigeru. Myslim, ze i hodne precenujete ono pancerovani. Kazdy vrtulnik je snadny cil a jde dolu hodne rychle, pokud si ho nepritel vsimne a zameri

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Eurocopter Tiger
Balistická odolnost vrtulníku EC665 Tiger byla postupně zvyšována. Asi nejznámější jsou specifikace španělské verze HAD/E a francouzské verze HAD/F, které mají modulární systém (část pancéřování se dodatečně montuje až v poli, v míru to může být sundané), které by mělo chránit posádku zespodu, zezadu a zboku do ráže 7.62 mm x 51 mm AP a 12.7 mm x 99 API.
Výrobcem by měla být německá firma IBCOL Composites GmbH, která se specializuje pancéřování evropských vrtulníků. Její design pancéřování pro vrtulníky kombinuje jako materiály kompozity a keramiku.
Francouzský Tiger HAD/F (část záběrů je z nasazení v Africe)
https://www.youtube.com/watch?v=jDUd2q1JZVo
NA základě tohoto programu došlo i k úpravám dalších verzí a to zejména s ohledem na poznatky z nasazení francouzských strojů verze HAP v Afghánistánu v roce 2009. Francouzské Tigery HAP byly urychleně vylepšeny. Na videu z Afghánistánu z roku 2010 jsou už doplněny na trupu vnější desky blastické ochrany:
https://www.youtube.com/watch?v=R7Cg4QXPbC4
Německo si objednalo upgrade 12 kusů na verzi UHT ASGARD (Afghanistan Stabilization German Army Rapid Deployment). Poslední byl dodán v roce 2014. ASGARD sloužily v Afganistánu a Mali. Tato verze určená pro nasazení ve světě má mimo jiné právě vylepšenou balistickou ochranu. Ta nyní zahrnuje minimálně:
- Pancéřované sedačky s velkými bočními ochrannými pláty
- Pancéřové desky montované vně kabiny
- Posádky je vybavena balistickými vestami
Německý Tiger UHT ASGARD v Afghánistánu (od čase 10:30 je tam dobře vidět vnější pancéřování):
https://www.youtube.com/watch?v=yhCXadZ ... u.be&t=631
Německý Tiger UHT ASGARD v Mali:
https://www.youtube.com/watch?v=rA1rrnrRQZk
Výrobcem by měla být německá firma IBCOL Composites GmbH, která se specializuje pancéřování evropských vrtulníků. Její design pancéřování pro vrtulníky kombinuje jako materiály kompozity a keramiku.
Francouzský Tiger HAD/F (část záběrů je z nasazení v Africe)
https://www.youtube.com/watch?v=jDUd2q1JZVo
NA základě tohoto programu došlo i k úpravám dalších verzí a to zejména s ohledem na poznatky z nasazení francouzských strojů verze HAP v Afghánistánu v roce 2009. Francouzské Tigery HAP byly urychleně vylepšeny. Na videu z Afghánistánu z roku 2010 jsou už doplněny na trupu vnější desky blastické ochrany:
https://www.youtube.com/watch?v=R7Cg4QXPbC4
Německo si objednalo upgrade 12 kusů na verzi UHT ASGARD (Afghanistan Stabilization German Army Rapid Deployment). Poslední byl dodán v roce 2014. ASGARD sloužily v Afganistánu a Mali. Tato verze určená pro nasazení ve světě má mimo jiné právě vylepšenou balistickou ochranu. Ta nyní zahrnuje minimálně:
- Pancéřované sedačky s velkými bočními ochrannými pláty
- Pancéřové desky montované vně kabiny
- Posádky je vybavena balistickými vestami
Německý Tiger UHT ASGARD v Afghánistánu (od čase 10:30 je tam dobře vidět vnější pancéřování):
https://www.youtube.com/watch?v=yhCXadZ ... u.be&t=631
Německý Tiger UHT ASGARD v Mali:
https://www.youtube.com/watch?v=rA1rrnrRQZk
Naposledy upravil(a) Starlight dne 12/11/2017, 15:25, celkem upraveno 1 x.
Re: Eurocopter Tiger
Starlight: díky za objasnění. Ještě bych se dovolil optat, zda se s těmito moduly počítalo již od samého počátku (což by bylo vcelku vizionářské a průkopnické) nebo je to pouze reakce na onu, dle mého názoru, zcela pomýlenou myšlenku, že pancéřování Level "zero" je vlastně ok, protože jsem přece za kopcem. Díky.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"