Modernizace Britské armády
K polovině roku 2011 zaměstnávala Britská armáda 80 000 profesionálních vojáků a 26 500 rezervistů. Pravidelná část armády je od roku 1907, kdy vznikla Territorial Force (Teritoriální armáda), také označována jako Regular Army (Pravidelná armáda). Britská armáda je nasazena v mnoha válečných zónách světa, ať už jako expediční síla či jako součást mírových sil Organizace spojených národů. Britská armáda momentálně působí v Kosovu, na Kypru, v Německu, Afghánistánu a v dalších zemích. Spojené království vynaložilo v roce 2016 na ozbrojené složky 44,8 mld Liber (1,3 bilion Kč), tedy 2% HDP. Rozpočet se ale drží zhruba stejné výše již od roku 2011. Ve strategické koncepci z roku 2015 ministerstvo obrany bylo v plánu investovat během deseti let 178 miliard liber (5,1 bilionu Kč) do nového vybavení všech složek Britských ozbrojených sil. Nejdražším projektem je vývoj a stavba raketonosných jaderných ponorek třídy Dreadnought, které ponesou celý britský strategický jaderný arzenál. Čtveřice nových ponorek vyjde na 31 miliard liber (890 miliard Kč). Jeden z rozpočtových problémů představuje zvýšení odhadovaných nákladů na pořízení 138 letounů F-35 A a B. Původní cena za prvních 48 strojů se zvedla z 9,1 miliardy liber (261 miliard Kč) na 13 miliard (373 miliard Kč) a spekuluje se o možném snížení počtu objednaných strojů. V červenci 2017 nová vláda spustila proces revize strategické koncepce z roku 2015 s cílem zajistit co nejefektivnější využití investic do národní bezpečnosti. Nová vláda doufá, že se jí podaří ušetřit až 20 miliard liber, což by však vyžadovalo výrazný zásah do bojeschopnosti ozbrojených sil. Současný stav ozbrojených složek Spojeného království se stal terčem hlasité kritiky bývalých vysokých důstojníků, podle kterých již ozbrojené síly nejsou schopny plnit svůj účel.
Challenger Life Extension Program (CLEP)
Co se týče pozemní techniky, tak její hlavní údernou silou jsou tanky Challenger 2 v počtu 286 kusů. Dalších 98 tanků je uloženo v klimatizovaných skladech a 22 tanků slouží k výcviku. V blízké budoucnosti, část těchto tanků nahradí vozidla Ajax a zbylých 227 tanků hodlá provozovat minimálně do roku 2035. Je tedy nutné, aby tanky prošly výraznou modernizací, která je označovaná jako Mk.II. Z předložených nabídek byly vybrány dvě, nabídka BAE a Rheinmetallu. Konsorcium Rheinmetall zahrnuje společnosti BMT Pearson Engineering, Supacat a Thales UK. BAE zahrnuje společnosti General Dynamics UK, QinetiQ, Leonardo, Moog a Safran. Již v prosinci 2016 získaly společnosti Rheinmetall a BAE zakázku na vyhotovení technologického demonstrátoru pro modernizaci britských tanků, označovanou jako CLEP (Life Extension Program). V počáteční fázi každá společnost získá 23 milionů Liber s možností čerpat 7 milionů Liber pro případ víceprací (dokončení prototypu). Základní náklady na modernizaci 227 tanků Challenger 2, má vyjít zhruba na 250 milionů Liber. Změny by se týkaly výměny elektronických systémů, senzorů, nový pohon věže i hlavní zbraně. Změny se mají týkat i prostoru osádky. Dle finančních možností, by se změny mohly dotknout i samotné výzbroje, kdy by původní, drážkovaný kanón L30A1 mohl být nahrazen novým, hladkostěnným od Rheinmetallu. Vítěz bude znám do roku 2019 a celkové náklady na program CLEP, patrně i s výměnou výzbroje, by se mohly vyšplhat na 650 mil Liber (802 mil dolarů).
Future Rapid Effect System
V Británii běží poměrně ambiciózní projekt na celou rodinu moderních pásových vozidel na společném podvozku – FRES (Future Rapid Effect System). Základem je podvozek ASCOD a celý projekt je zastřešen General Dynamics UK, který porazil ve výběrovém řízení společnost BAE (s podvozkem CV90). Podvozek ASCOD je ale masivně přepracovaný, dle požadavků armády. Dlouho se používal název SCOUT SV, ale 15. září 2015 byl celý projekt přejmenován na AJAX (podle hlavního vozidla celé rodiny). V článku tak budu používat oba termíny, abych tak předešel zmatkům a chaosu. V průběhu času byl projekt rozdělen do několika výrobních fází (Block 1/2/3), které obsahovaly různé typy vozidel. V důsledku škrtů byly jednotlivé fáze upraveny, některé typy proškrtány a přesunuty, v podstatě tak vznikla jen jedna výrobní série. Nemá smysl se jimi více zatěžovat. Nyní ale k počtu vozidel. Původně chtěla Britská vláda pořídit, v rámci projektu FRES (Future Rapid Effect System), 4000 obrněných vozidel na platformě SCOUT SV a jen samotného typu Ajax mělo být až 1010 vozidel, jako náhrada za oblíbené CVR(T). Po sérii škrtů a úprav požadavků, je konečný počet 589 vozidel na jednotné platformě.
Sériová výroba bude zahájena v roce 2017, v polovině roku 2019 bude zahájen výcvik posádek a vozidla se dostanou k bojovým jednotkám v roce 2020. Do roku 2024 budou vyrobeny všechna vozidla. Ještě dodám ekonomický aspekt celé zakázky. Prvních pět před-produkčních vozidel bude vyrobeno ve Španělsku (Santa Bárbara Sistemas), ta budou určena k testování. Výroba bude probíhat ve městě Merthyr Tydfil hrabství Mid Glamorgan ve Walesu. Přímo ve městě má vzniknout 300 pracovních míst. Celkem v UK to bude 2800 lidí, kteří budou nějak zpojeni do výroby. Sériová vozidla budou z 80% kompletována v Jižním Walesu. Ocel se bude vozit ze Švédska, vhodné ocelárny už v Británii nejsou. Celý projekt má vyjít na 4,5 miliard Liber.
Warrior Capability Sustainment Programme
Bojová vozidla MCV-80/FV510 Warrior byla již dříve osazena modernizačním balíčkem, skládajícím se z nového komunikačního systému od společnosti Bowman a noční zobrazováním Battle Group Thermal Imaging (BGTI) od společnosti Thales. Dalším vylepšením má být nový digitální systém hašení požáru a nový zdroj napájení, patrně APU, nová termovize pro střelce, laserový dálkoměr, systém GPS navigace a digitální systém řízení palby. Jelikož má Britská armáda v plánu prodloužit životnost vozidel Warrior až do roku 2025, byl vyhlášen program WCSP (Warrior Capability Sustainment Program). Ten má zahrnovat modernizaci 380 vozidel Warrior, jejich osazení modulárním pancéřováním WMPS (Warrior Modular Protection System) a novou elektronikou WEEA (Warrior Enhanced Electronic Architecture). Pokud jde o palebnou sílu, tak tu bude řešit program WFLIP (Warrior Fightability Lethality Improvement Program), kdy celkem 245 vozidel bude osazeno novou bojovou věží s novou výzbrojí. Zbylých 135 vozidel bude přestavěno na ženijní a opravárenská vozidla ABSV (Armored Battlefield Support Vehicles), tedy bojové věže budou nahrazeny specializovaným vybavením. Výhledově by mohly být upraveny i zbylá vozidla Warrior Britské armády. V rámci programu WFLIP bude zastaralý kanón L21A1 Rarden nahrazen novým kanónem CTA International CT40. Jedná se o nový plně stabilizovaný kanón od britsko-francouzské společnosti CTA International, používající novou teleskopickou munici ráže 40 mm. Tato zbraň bude osazena rovněž na vyvíjená britská vozidla Ajax a francouzská vozidla Jaguar. O zakázku v programu WCSP měla zájem společnost BAE Systems a Lockheed Martin. Pokud jde o výzbroj, tak společnost Lockheed Martin navrhla v rámci programu WFLIP možnost osazení původní věže novým kanónem. Oproti tomu BAE navrhlo věž zcela novou. V březnu 2011 byla jako cenově nejvýhodnější zvolena nabídka společnosti Lockheed. V říjnu 2011 bylo usneseno, že rozpočet na modernizaci bude navýšen na 1 mld.Liber a životnost má být prodloužena až za rok 2040. V lednu 2015 bylo oznámeno, že bude muset být navrhnuta zcela nová věž. Jako subdodavatel se zapojila i společnost SciSys, která dodá pro Lockheed Martin UK software pro správu řídících systému, které zlepší provozní efektivitu modernizovaných vozidel. Modernizované Warriory mají vstoupit do služby od roku 2018.
Koncept vojáka budoucnosti
Základní pěchotní zbraní Britské armády je útočná puška L85A2, často vybavena podvěsným granátometem L17A2. Zbraň má několik variant, jako například L86A2, což je lehká podpůrná zbraň (Light Support Weapon – LSW), a L22A2, což je karabina tohoto zbraňového systému používaná zejména u posádky tanků. Podpůrná palba je vedena lehkým kulometem FN Minimi a kulometem pro všeobecné použití L7 (General Purpose Machine Gun – GPMG). Pro nepřímou palbu slouží minomety ráže 51 a 81 mm. Odstřelovací pušky zahrnují L118A1 ráže 7,62 mm, L115A3 a AW50F, všechny vyrobeny firmou Accuracy International. Některé jednotky jsou vybaveny odstřelovací puškou Barrett L82A1 ráže .50. Nedávno byl do výzbroje zařazen model bojové brokovnice L128A1 (Benelli M4), který je určen do Afghánistánu na boj na krátkou vzdálenost
Ministerstvo obrany Spojeného království zveřejnilo, v roce 2015, vizi vojáka budoucnosti - FSV. Projekt Future Soldier Vision je součástí širšího úsilí Ministerstva obrany Spojeného království, pořizovat vojákům nejmodernější výstroj a výzbroj odpovídající posledním poznatkům z vědy a techniky. Nosnou myšlenkou vize FSV je zlepšení situačního povědomí vojáka. Cílem není jen získávat informace o bojišti, ale také je vhodně zobrazovat vojákovi. K tomuto systému se ještě vrátíme níže, ale nejprve se podíváme, jaké moderní součástky již Britská armáda zavádí do výzbroje. Na začátku roku 2015 začalo UK Ministry of Defense (MOD) přebírat první taktické vesty - Scalable Tactical Vest (STV) k systému Virtus Soldier System. Dle smluvy podepsané na začátku roku 2015, mezi ministerstvem obrany a izraelskou společností Tactical Gear, získá Britská armáda celkem 14 000 kompletů Virtus. Po roce 2017 by měla armáda získat 10 000 souprav. Britské ministerstvo obrany má ale výhledově zájem, získat až o 82 000 kompletů Virtus po roce 2026.
Nové letecké protiletadlové řízené střely
Japonsko a Velká Británie se dohodly na společném programu vývoje nové letecké protiletadlové řízené střely. V rámci společného projektu se plánuje vytvoření střely zcela nové generace, která bude schopná ničit různé typy vzdušných cílů. Jako základu pro vývoj bude použito evropské střely Meteor od společnosti BMDA. Japonská společnost Mitsubishi Electric vyvine pro střelu novou aktivní radiolokační naváděcí hlavici. První testy japonsko-britské novinky jsou naplánovány na rok 2023. Partneři teprve na základě výsledků testů rozhodnou, zda střela půjde do sériové výroby. Nová japonsko-britská protiledlová řízená střela se má dostat do výzbroje nejnovějších bojových letounů F-35 Lightning II, které Japonsko koupí pro své letecké síly. Kromě toho partneři předpokládají vývoz nových střel do dalších zemí, což má snížit náklady na výrobu. MBDA Meteor je řízená střela s prodlouženým dosahem vybavená aktivní radarovou hlavicí. Střela má ramjetový letový motor, který umožňuje udržet vysokou rychlost letu po celé trajektorii. Střela Meteor byla vyvíjená společností MBDA od roku 1997 pro pro letouny Gripen, Typhoon a Rafale leteckých sil Francie, Velké Británie, Švédska, Německa, Španělska a Itálie. První Meteory byly přijaty švédským letectvem v roce 2016.



