Lockheed C-130 Hercules
Lockheed C-130 Hercules
C-130 Hercules jako nosič šotků
Lockheed C-130 Hercules je americký vojenský čtyřmotorový transportní letoun, jehož vývoj začal v roce 1951 a o tři roky později vzlétl první prototyp. Přes čtyři desítky různých variant najdeme v šedesáti zemích světa. Doposud je považován za nejdůležitější transportní letoun vůbec a výhledově s jeho nasazením počítá i Americká armáda, ale tentokrát v poněkud netradiční funkci. Americké Ministerstvo obrany chce využít tyto osvědčené letouny jako nosič velkého množství malých multifunkčních dronů, přezdívaných Gremlin (šotek). Drony Gremlin by měli zvládnout všechno možné, od sběru zpravodajských dat, až po přesné likvidování stanovišť radarů a další infrastruktury protivníka. Americká vojenská agentura DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) nedávno uvolnila finanční prostředky pro společnosti General Atomics Aeronautical Systems a Dynetics, Inc. Jedná se o prostředky na Phase 2, jejímž cílem je vývoj a testy demonstrátoru Gremlin. V roce 2019 by měla být zahájena Phase 3 tohoto projektu, jejímž cílem je zajistit vývoj systému vypouštění z letounů, jejich návrat a opětovné uložení. Samotné drony mají být malé, levné a opětovně použitelné do 24 hodin po ukončení mise. Každý z dronů by měl zvládnout všechny možné typy misí a konstrukně by jich měl bezpečně zvládnout přibližně 20. Nosnost má být až 27 kg a dolet 482 km. Gremlin má bých schopen jak průzkumných misí, kdy může i vyhledávat radary nepřítele, tak i v případě osazení výbušnou hlavicí, fungovat jako naváděná řízená klouzavá střela. V tomto případě tedy dojde ke zničení samotného dronu. Zde dodejme, že že ač budou drony transportovány letouny C-130 Hercules, tak jejich ovládání v případě mise převezmou piloti F-35 nebo F-22.
Zdroj:
https://vtm.zive.cz/clanky/z-transportn ... fault.aspx
https://twitter.com/jamesdrewnews/statu ... 3660514304
https://www.popsci.com/defense-companie ... e-carriers
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-130_Hercules
Naposledy upravil(a) Rase dne 23/3/2025, 09:05, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Lockheed C-130 Hercules
Kapesní průvodce světem C-130J-30 od Lockheed Martinu
https://www.lockheedmartin.com/content/ ... tGuide.pdf
https://www.lockheedmartin.com/content/ ... tGuide.pdf



Re: Lockheed C-130 Hercules
Malá ukážka nakladania veľkorozmerného nákladu:
To podhusťovanie pneumatík je naozaj sofistikované
To podhusťovanie pneumatík je naozaj sofistikované

Re: Lockheed C-130 Hercules
pěkné fotky z nakládky C-130J-30 USAFE na základně Rammstein, které následně letí na základnu Aviono v Itálii. Náklad tvoří zdravotnický materiál pro italskou vládu.








Re: Lockheed C-130 Hercules
Dopravní letouny jako provizorní bombardéry
Americké letectvo zvažuje využít dopravní stroje C-130 Hercules (350 ks) a C-17 Globemaster III (222 ks) k bombardovacím úkolům. Proměnu dopravních strojů na bojové umožní paletové pumovnice shazované ze zadní nákladové rampy. Nutno zmínit, že jde o poměrně chytrý krok, kterak navýšit počet bombardérů. Přeci jen letectvo počítá s navýšením počtu aktivních bombardovacích letek z 9 na 14. AFRL (Air Force Research Laboratory) tedy zvažují rychlé rozšíření flotily bombardérů pomocí dopravních letadel. Návrh byl popsán v dokumentu Palletized Munition Flight Experiment. Dokument sice nespecifikuje konkrétní letadla, ale v případě letectva se nabízí pouze zmíněné stroje a teoreticky i C-5 Galaxy. Dle návrhu bude munice uložená na speciálních paletových pumovnicích, což budou rozměrově standardizované přepravní systémy (vycházející z NATO palet 463L) nesoucí různé typy munice. Horizontální nákladu a manipulaci s paletami zajistí standardní válečková dráha v nákladovém prostoru letadel. V bojové akci dojde k shozu celé palety a po opuštění letadla se munice uvolní a zamíří k cíli. AFRL opět nespecifikuje konkrétní typ, ale půjde ale o munici s dlouhým dosahem. AFRL rovněž zmiňuje, že pro manipulaci s muničními paletami musí stačit současná infrastruktura, stroje i techniky. Pro vypouštění palet je rovněž nutné využít zavedené a standardizované nástroje a postupy. Rovněž na dopravním letadle nesmí být prováděny žádné nebo jen minimální úpravy.
Myšlenka shozu munice z nákladního prostoru letadla není nikterak nová. Na přelomu 70. a 80 let, letectvo uvažovalo o využití dopravního Boeingu 747-200C jako nosiče 72 střel s plochou dráhou letu AGM-86 (s konvenční nebo jadernou náloží). Projekt CMCA (Cruise Missile Carrier Aircraft) ale zůstal pouze na rýsovacích prknech. Pokud půjdeme do současnosti, tak dopravní C-130 Hercules (verze MC-130E Combat Talon) dokáže shazovat pumy BLU-82/B. Pro letouny KC-130J existuje sada Harvest Hawk, která krom jiného umožňuje shazovat ze zadní rampy střely AGM-176 Griffin. Další věcí je i výrazná provozní úspora, jelikož hodina letu C-17 stojí 25 000 dolarů, oproti 70 000 dolarů u B-52H. C-17 přitom unese 77,5 tun nákladu oproti 31,5 tunám v případě B-52H. Na závěr dodejme, že vše je zatím ve stádiu úvah a brzy snad dojde k provedení experimentálního testování.
https://www.armadninoviny.cz/dopravni-l ... rdery.html
https://beta.sam.gov/opp/3fa28ce72d0f43 ... rue&page=1

Americké letectvo zvažuje využít dopravní stroje C-130 Hercules (350 ks) a C-17 Globemaster III (222 ks) k bombardovacím úkolům. Proměnu dopravních strojů na bojové umožní paletové pumovnice shazované ze zadní nákladové rampy. Nutno zmínit, že jde o poměrně chytrý krok, kterak navýšit počet bombardérů. Přeci jen letectvo počítá s navýšením počtu aktivních bombardovacích letek z 9 na 14. AFRL (Air Force Research Laboratory) tedy zvažují rychlé rozšíření flotily bombardérů pomocí dopravních letadel. Návrh byl popsán v dokumentu Palletized Munition Flight Experiment. Dokument sice nespecifikuje konkrétní letadla, ale v případě letectva se nabízí pouze zmíněné stroje a teoreticky i C-5 Galaxy. Dle návrhu bude munice uložená na speciálních paletových pumovnicích, což budou rozměrově standardizované přepravní systémy (vycházející z NATO palet 463L) nesoucí různé typy munice. Horizontální nákladu a manipulaci s paletami zajistí standardní válečková dráha v nákladovém prostoru letadel. V bojové akci dojde k shozu celé palety a po opuštění letadla se munice uvolní a zamíří k cíli. AFRL opět nespecifikuje konkrétní typ, ale půjde ale o munici s dlouhým dosahem. AFRL rovněž zmiňuje, že pro manipulaci s muničními paletami musí stačit současná infrastruktura, stroje i techniky. Pro vypouštění palet je rovněž nutné využít zavedené a standardizované nástroje a postupy. Rovněž na dopravním letadle nesmí být prováděny žádné nebo jen minimální úpravy.
Myšlenka shozu munice z nákladního prostoru letadla není nikterak nová. Na přelomu 70. a 80 let, letectvo uvažovalo o využití dopravního Boeingu 747-200C jako nosiče 72 střel s plochou dráhou letu AGM-86 (s konvenční nebo jadernou náloží). Projekt CMCA (Cruise Missile Carrier Aircraft) ale zůstal pouze na rýsovacích prknech. Pokud půjdeme do současnosti, tak dopravní C-130 Hercules (verze MC-130E Combat Talon) dokáže shazovat pumy BLU-82/B. Pro letouny KC-130J existuje sada Harvest Hawk, která krom jiného umožňuje shazovat ze zadní rampy střely AGM-176 Griffin. Další věcí je i výrazná provozní úspora, jelikož hodina letu C-17 stojí 25 000 dolarů, oproti 70 000 dolarů u B-52H. C-17 přitom unese 77,5 tun nákladu oproti 31,5 tunám v případě B-52H. Na závěr dodejme, že vše je zatím ve stádiu úvah a brzy snad dojde k provedení experimentálního testování.
https://www.armadninoviny.cz/dopravni-l ... rdery.html
https://beta.sam.gov/opp/3fa28ce72d0f43 ... rue&page=1


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Lockheed C-130 Hercules
Transportní letouny v boji proti lodím
Američané rozšiřují program úpravy transportních letounů jako nosičů řízených střel. Americké vojenské letectvo nacvičovalo zasahování námořního hladinového cíle střelami s plochou dráhou letu svrženými na paletě z transportního letadla. K experimentu byl použit letoun MC-130J Commando II. Testy probíhaly na letecké základně Eglin a nad Mexickým zálivem pod vedením výzkumné laboratoře letectva (AFRL). Nespecifikovaná řízená střela s plochou dráhou letu byla shozena s letounu se speciální přepravní paletou Rapid Dragon na padácích, střela se poté od palety oddělila, zažehla motory a po letu úspěšně zasáhla cíl. Zkoušky systému se dávají do spojitosti s přípravami vedení boje proti čínskému námořnictvu. Pokud by americké letectvo mělo odrazit pokus o námořní invazi čínských sil na Tchaj-wan, muselo by potopit velké množství lodí. Firma Lockheed Martin vyvinula speciální vypouštěcí paletu Rapid Dragon v rámci programu CLEAVER (Cargo Launch Expendable Air Vehicles with Extended Range). Plánuje se, že takové systémy umožní nebojovým letadlům shazovat chytré střely, aniž by vstoupily do zóny protivzdušné obrany nepřítele.
Militarybox - internetový armádní magazín

Američané rozšiřují program úpravy transportních letounů jako nosičů řízených střel. Americké vojenské letectvo nacvičovalo zasahování námořního hladinového cíle střelami s plochou dráhou letu svrženými na paletě z transportního letadla. K experimentu byl použit letoun MC-130J Commando II. Testy probíhaly na letecké základně Eglin a nad Mexickým zálivem pod vedením výzkumné laboratoře letectva (AFRL). Nespecifikovaná řízená střela s plochou dráhou letu byla shozena s letounu se speciální přepravní paletou Rapid Dragon na padácích, střela se poté od palety oddělila, zažehla motory a po letu úspěšně zasáhla cíl. Zkoušky systému se dávají do spojitosti s přípravami vedení boje proti čínskému námořnictvu. Pokud by americké letectvo mělo odrazit pokus o námořní invazi čínských sil na Tchaj-wan, muselo by potopit velké množství lodí. Firma Lockheed Martin vyvinula speciální vypouštěcí paletu Rapid Dragon v rámci programu CLEAVER (Cargo Launch Expendable Air Vehicles with Extended Range). Plánuje se, že takové systémy umožní nebojovým letadlům shazovat chytré střely, aniž by vstoupily do zóny protivzdušné obrany nepřítele.
Militarybox - internetový armádní magazín


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Lockheed C-130 Hercules
"Gunshipy" AC-130J Hercules budou dostávat vylepšené 105 mm houfnice v provedení Gun Aircraft Unit (GAU), náhradou za vyřazované upravované původně puzemní M102, vybavené tlumícím mechanismem M137A1. Speciálně pro letecké nasazení vyvinutá modifikace má přinést zvýšení spolehlivosti a účinnosti zbraně. Vývoj byl prováděn arzenálem US Naval Surface Warfare Center Dahlgren Division.

Inspekce GAU při zkouškách Zdroj: US Navy

Inspekce GAU při zkouškách Zdroj: US Navy
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed C-130 Hercules
První C-130H Hercules dostal nový "skleněný" kokpit a pokročilou avioniku, vyvinuté společností L3Harris v rámci programu Avionics modernization program (AMP) increment 2. Modernizační program se bude týkat celkem 124 letounů C-130H a 10 LC-130H. Hodnota kontraktu je 690 mil. USD.
Zdroj: USAF
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed C-130 Hercules
RAF prodává svou flotilu 14 C-130. Třináct ve verzi C4 a jeden C5. Stroje budou ke koupi příští rok.
Zdroj:
https://scramble.nl/military-news/raf-h ... t-for-sale
Zdroj:
https://scramble.nl/military-news/raf-h ... t-for-sale
Re: Lockheed C-130 Hercules
Obsluha Lockheed C-130H Hercules ze 302nd Airlift Wing instaluje hasicí systém Forest Service Modular Airborne Firefighting System pro boj s lesními požáry. Ve spolupráci se službou Forest Service bude provádět hašení ze vzduchu nad ložisky v Orgonu, Aljašce a na Floridě.
Zdroj: U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Justin NortonSlyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed C-130 Hercules
"Létající dělový člun" Lockheed AC-130J Ghostraider patrně přijde o svůj 105 mm kanón z upravené houfnice M102 kvůli změně doktríny z nasazení do asymetrických konfliktů na očekávaný konflikt s plnohodnotným protivníkem (rozuměj s Čínou). Potvrdilo to velitelství speciálních operací - U.S. Air Force Special Operations Command. Analytici uvažují, že by uvolněnou kapacitu mohly zaplnit lehké křižující střely s dlouhým doletem, případně drony různých kategorií - ozbrojené, ISR, EW a pod. V úvahu také přichází instalace AESA radaru určeného na rozeznávání pozemních cílů a odpovídající komunikační elektroniky pro zapojení do systémů a sítí JACD2 - všedoménového řízení a velení.
Předletová kontrola 105 mm kanónu. Provádí Staff Sgt. Andrew English na základně Hurlburt Field, Florida, 31.10. 2023. - Autor: Airman 1st Class Bailey Wyman/U.S Air ForceSlyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed C-130 Hercules
Lockheed AC-130J Ghostraider zasáhl 21.11. v Iráku proti základně Íránských proxy sil, odkud byly vypáleny střely na základny koaličních sil. Ghostrider následně provedl kontrolu zásahu a potvrdil jeho účinek včetně zásahu lidské síly.
Ztráty následně potvrdila i proíránská buňka:
https://twitter.com/PhillipSmyth/status ... litants%2F
Ztráty následně potvrdila i proíránská buňka:
https://twitter.com/PhillipSmyth/status ... litants%2F
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed C-130 Hercules
On asi nakonec ten plovákový MC-130J Super Hercules bude. SOCOM - Special Operations Command to oznámilo na konferenci SOF Week - Special Operations Forces Week v Tampě na Floridě. Zkoušky v aerodynamickém tunelu a další testování prý vycházejí dobře.
Od kdy se všechno vykecá v konferenčním centru hotelu Mariott?
Zdroj: USAF
Od kdy se všechno vykecá v konferenčním centru hotelu Mariott?
Zdroj: USAF
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed C-130 Hercules
Lockheed Martin dodal 2700. letoun C-130 Hercules.
Zdroj:
https://www.defenseromania.ro/lockheed- ... 28806.html
Zdroj:
https://www.defenseromania.ro/lockheed- ... 28806.html
Re: Lockheed C-130 Hercules
Dne 23. srpna 2024 uplynulo 70 let od prvního letu C-130 Hercules.
Zdroj:
https://theaviationgeekclub.com/the-70t ... cy-future/
Zdroj:
https://theaviationgeekclub.com/the-70t ... cy-future/
Re: Lockheed C-130 Hercules
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed C-130 Hercules
C-130 přistál na letadlové lodi
Testovací pilot amerického námořnictva, poručík Jim Flatley se zapsal do historie v říjnu 1963, když s velkým transportním letounem C-130 Hercules přistál na letadlové lodi USS Forrestal (CV-59). Spolu s druhým pilotem W. Stovallem uskutečnili 21 plných přistání a vzletů, a 29 přistání typu "touch-and-go". Celý program byl však úspěšný jen částečně. Základní myšlenkou bylo zásobování velkým množstvím materiálu na velkou vzdálenost (COD - Carrier Onboard Delivery), což do té doby používaná letadla nemohla poskytnout. Testovaný C-130 dokázal přepravit přibližně 11 tun nákladu na vzdálenost téměř 4 000 kilometrů a zároveň přistát na palubě letadlové lodě. Nutno poznamenat, že v té době používaný Grumman C-1A Trader měl kapacitu pouze 1,5 tuny a dolet necelých 2 000 km a ani nedisponoval objemným nákladovým prostorem s rampou. Na druhou stranu byl Hercules příliš veliký a neskladný, nebylo jej tedy možné umístit do hangáru a nemohl být ponechán ani na palubě, kde zcela blokoval běžný provoz. Velmi riskantní bylo jak samotné přistání (na 80 m), tak i vzlet (220 m). Novým dopravním letounem pro letadlové lodě se tak stal Grumman C-2A Greyhound. Kapitán letounu poručík Jim Flatley byl za tuto misi dekorován Záslužným leteckým křížem a samotný letoun (výrobní číslo 149798) je dnes umístěn v Národním muzeu námořního letectva v Letecká stanici námořnictva Pensacola, Warrington na Floridě.
https://goefoundation.org/eagles/flatley-james-h-iii/
Testovací pilot amerického námořnictva, poručík Jim Flatley se zapsal do historie v říjnu 1963, když s velkým transportním letounem C-130 Hercules přistál na letadlové lodi USS Forrestal (CV-59). Spolu s druhým pilotem W. Stovallem uskutečnili 21 plných přistání a vzletů, a 29 přistání typu "touch-and-go". Celý program byl však úspěšný jen částečně. Základní myšlenkou bylo zásobování velkým množstvím materiálu na velkou vzdálenost (COD - Carrier Onboard Delivery), což do té doby používaná letadla nemohla poskytnout. Testovaný C-130 dokázal přepravit přibližně 11 tun nákladu na vzdálenost téměř 4 000 kilometrů a zároveň přistát na palubě letadlové lodě. Nutno poznamenat, že v té době používaný Grumman C-1A Trader měl kapacitu pouze 1,5 tuny a dolet necelých 2 000 km a ani nedisponoval objemným nákladovým prostorem s rampou. Na druhou stranu byl Hercules příliš veliký a neskladný, nebylo jej tedy možné umístit do hangáru a nemohl být ponechán ani na palubě, kde zcela blokoval běžný provoz. Velmi riskantní bylo jak samotné přistání (na 80 m), tak i vzlet (220 m). Novým dopravním letounem pro letadlové lodě se tak stal Grumman C-2A Greyhound. Kapitán letounu poručík Jim Flatley byl za tuto misi dekorován Záslužným leteckým křížem a samotný letoun (výrobní číslo 149798) je dnes umístěn v Národním muzeu námořního letectva v Letecká stanici námořnictva Pensacola, Warrington na Floridě.
https://goefoundation.org/eagles/flatley-james-h-iii/

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček