
Korveta třídy Braunschweig (K130)
Jednou z hlavních opor německého námořnictva jsou moderní korvety třídy Braunschweig, které vyrábí konsorcium Arbeitsgemeinschaft (ARGE) 130. To se skládá z firem ThyssenKrupp Marine Systems, Blohm + Voss (Hamburg), Nordseewerke (Emden) a Lürssen Werft (Bremen). Jedná se náhradou zastaralých raketových člunů tříd Albatros a Gepard, jejich primární úlohou je pobřežní boj a nasazení v rámci mezinárodních sil. Konstrukce lodí je variantou projektu Meko A z rodiny fregat a korvet společnosti Blohm + Voss. V designu lodí jsou použity prvky stealth. Využity byly též některé prvky převzaté z fregat třídy Sachsen. V dělové věži na přídi je umístěn 76mm kanón OTO Melara. Protilodní výzbroj tvoří dvě dvojitá odpalovací zařízení řízených střel RBS-15 Mk.3 s dosahem přes 200 km. Obranu proti protilodním střelám zajišťují dva systémy RIM-116 Rolling Airframe Missile s dosahem 9,5 km, přičemž každý z nich nese 21 řízených střel. Výzbroj dále doplňují dva 27mm kanóny Mauser. Všechny korvety jsou vybaveny zařízením pro kladení min a hangárem. Může z nich operovat jeden vrtulník. Pohon tvoří dva diesely MTU 20V 1163 TB 93 o výkonu 7400 kW, roztáčející dvojici lodních šroubů. Nejvyšší rychlost přesahuje 26 uzlů. Dosah při plavbě ekonomickou rychlostí je 2500 námořních mil.
Německo v roce 1997 uvažovalo o postupném zakoupení 15 korvet po pěti kusech. Kontrakt na dodání první pětice fregat byl podepsán koncem roku 2001 a stavba první jednotky započala na sklonku roku 2003. Plánovaný počet se od roku 2004 z rozpočtových důvodů snižoval. Korvety Braunschweig a Magdeburg vstoupily do služby v roce 2008. Oldenburg byl zařazen v lednu 2013, Erfurt v únoru 2013, přičemž korveta Ludwigshafen am Rhein do služby vstoupila v březnu 2013. Před šesti lety se Berlín rozhodl zahájit modernizaci svých ozbrojených sil, což nakonec vedlo k potvrzení objednávky druhé pětice korvet K130. Koncem roku 2016 byla potvrzena objednávka v hodnotě 1,5 miliardy Euro na stavbu druhé skupiny pěti korvet této třídy. Kontrakt ve výši 2 miliardy euro na stavbu druhé pětice byl konsorciu ARGE K130 zadán 12. září 2017. Dodány mají být v letech 2022–2025. Přední část dvou K130 mají vyrobit a vybavit brémské loděnice Lürssen Werft a tři další kielské German Naval Yards. Výrobu pěti zadních částí plavidel bude mít na starosti podnik Wolgaster Peene-Werft, jenž je od května 2013 součástí Lürssen Werft. Propojení přídi a zádi (německy Hochzeitsstoß) následně provedou odborníci ze společnosti Blohm+Voss, která taktéž patří k Lürssen Werft. Vstup do aktivní služby a závěrečné dovybavení 89 m dlouhých korvet proběhne v Hamburku, kde si plavidla převezme německé námořnictvo. Změny oproti první skupině budou zřejmě jen malé, jelikož Německo plavidla potřebuje získat co nejdříve, aby mohlo od roku 2018 v rámci NATO nasadit čtyři korvety. Odchylky od existujících podoby plavidel si vynucují změny v zákonech nebo zastarávání některých technologií. Modernizace například čeká navigační a komunikační systémy, radiolokátor, výzbroj či řídící a velící systémy. Zda bude později objednána rovněž třetí třetice korvet třídy Braunschweig (K130) je otázkou. Dodejme ale, že na začátku 90. let 20. století operovalo 24 ponorek, 40 člunů a 54 minolovek, tak do roku 2018 se tyto stavy snížily na 6 ponorek, 5 korvet a 10 minolovek.
Korvety třídy Braunschweig:
První várka:
Braunschweig (F260)
Magdeburg (F261)
Oldenburg (F262)
Erfurt (F263)
Ludwigshafen am Rhein (F264)
Druhá várka:
Köln (F?) - zahájena stavba v únoru 2019
Emden (F?)
Karlsruhe (F?)
Augsburg (F?)
Lübeck (F?) - předání do roku 2025
Zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C ... eig_(K130)
http://www.armadninoviny.cz/namornictvo ... -k130.html
http://www.mittler-report-shop.de/produ ... cts_id=413
http://www.bundeswehr-journal.de/2018/k ... egbarkeit/

