Princip vrtulníku který vyhledával, určoval a následně přivolával na své cíle útočné vrtulníky nebo letadla byl znám už během války ve Vietnamu a to vrtulník/y LOH – Light observation helicopter; byl to obvykle typ Hughes OH-6 průzkumných jednotek.
Dalo by se říci že OH-58 Kiowa navazuje na působení tohoto vrtulníku, avšak jeho úkoly a způsoby se změnily, stejně jako jeho vybavení a letové podmínky.Nyní je jeho primárním úkolem vyhledávání a označování pozemních cílů pro bitevní vrtulníky. Díky svému technickému vybavení může Kiowa létat za všech povětrnostních podmínek a jak ve dne tak v noci.Kiowa je jakýsi hledací pes hlavně pro AH-64.Kiowa má najít své cíle, označit je pro své vrtulníky, nebo hlásit jejich pohyb a zaznačit jejich pozici do mapy, má také kontrolovat jak účinné bylo působení bitevníků.
Jistě, řada lidí namítne na co je potřeba takový stroj když moderní, silně vybavené stroje jako konkr. ten Apache si přeci své cíle musí najít sami!
Ano, je to pravda že bitevníky by si své cíle našly sami, také je zničily – možná! Jenže řadě lidí bohužel připadá že vrtulníky jako Apache jsou nesestřelitelné.
Vezmeme že nepřátelská jednotka s několika tanky která je silně chráněna AA prostředky. Velení bitevníků proti nim vyšle své bitevníky jenže ty se mohou jen dohadovat o počtu,novém rozmístění nepřítele, a hlavně jeho celková síla.
Proto je tu Kiowa, ten je na místě jako první a teprve po tom co zjistí nepřátelské jednotky na ně přivolá bitevníky. Mezitím než přiletí informuje neustále o pohybu nepřítele jeho novém postavení a označuje pozice cílů pro přilétající bitevníky. Ty přesně ví s čím se setkají, co mohou čekat a jak nechat vyzbrojit své stroje. Po útoku Kiowa ještě ohledává místo a zjišťuje způsobené škody.
Tak a teď k samotnému vrtulníku:
Oh-58 je vlastně Bell 206 – civilní vrtulník ve vojenském kabátě, to doslova. Tenhle vojenský kabát z něj dělá jednu z nejnadupanějších helikoptér v US ARMY. Stroj je celkově změněn, má nový motor který je výkonnější, úspornější, tišší a hlavně musí udržet stroj po dlouhou dobu ve visu za co nejmenšího hluku a spotřeby paliva. Nejpoužívanější a taky klíčovou věcí na OH-58 je pouzdro MMS které obsahuje TV kameru a ič. Senzor které poskytují data o pohybech, vzdálenosti a celkově vše o cíli, tohle zařízení také umožňuje dané objekty označit pro řízené střely.Práci těchto přístrojů nezmírní ani špatné počasí nebo denní doba.Kokpit vrtulníku je velice změněn patří do skupiny High-tech . Kokpit je vybaven systémem MFD ten umožňuje OH-58 let za každého počasí tak že se „napojí“ na přístroje pro noční vidění.
Kiowa je však také vybaven zbraněmi. Ty jsou podvěšeny na postranních křidélkách. Na pravém křidélku jsou podvěšeny obvykle 2 střely AGM-114 Heelfire, na levém mohou být podvěšeny raketové bloky neřízených střel různých typů a ráží, dále pak různé hlavňové zbraně a také palivová nádrž.Kiowa také bývá vybaven střelami vzduch-vzduch, prvně byl používán AIM-9 Sidewinder, od toho však sešlo pro jeho velikost a také proto že přišla nová střela vzduch-vzduch která se výborně hodila pro použití na vrtulnících a tou byl Stinger.
Vrtulník je velice dobře chráněn, pancéřováno je více jak 50% celého stroje, hlavně místa kolem kabiny,motor, a důležitých míst kde jsou umístěny systémy. Motor je velice dobře stíněn proti vyzařování tepla vycházejícího z motoru. Na celé horní části motoru kde je¨sou umístěny výfuky je veliký kryt který obsahuje zařízení pro stínění plynů. Probíhá to tak že plyny jsou rozvedeny do mnoha kanálků které vedou přímo vzhůru k rotoru, tím jsou rozdmýchány a zaměření raket je tak velice ztíženo.Kiowa je vybaven výkonnou rušičkou ALQ-144 která ruší signály střel zaměřovaných na teplo.Po stroji jsou rozmístěny také výmetnice klamných cílů a světlic které mají údajné schopnost svést i veliké střely země-vzduch.Dále je vybaven ještě řezači drátů.
Kiowa je používán hlavně v kooperaci s AH-64 Apache,ale vzhledem k výkonnosti systémů může zaměřovat a pomáhat takřka všem vojenským strojů schopným používat inteligentní zbraně.
OH-58 se osvědčila během války v Perském zálivu a nyní v Iráku.
Je to bezpochyby jeden z nejúčinnějších a potřebných strojů v US Army.
Technické údaje: OH-58D Kiowa Warrior
Motor: Allison T703-AD-700; výkon 485 kW
Max. rychlost: 237 km/h bez podvěsů
Stoupavost: 469m/min
Dolet: 460 km
Rozměry:
růměr hl. rotoru: 10,67 m
Délka: 12,85 m
Výška: 3,93 m


