Mapa

, na které jsou základní letiště na ostrově Singapur, včetně obvodu města Singapur / viz City/, mapa je volně přístupná na několika webech.
Pojďme se tedy nyní podívat na ostrov Singapur, kde začneme letovým dnem na první den sváteční, kterým bude čtvrtek, 25. prosince 1941 (o dnech 18. až 24. prosince je možno si přečíst od anglo-japonské trojice historiků Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, po 20ti letech historického studia letectva Dálného východu, doby začátku 2. světové války, v knize - Krvavá jatka I., na str. 148 až 156. pod názvem - Singapur).
Letiště v Malajsii, se od druhé poloviny třetí dekády prosince roku 1941, začaly více méně používat, pokud nebyla obsazena Japonci, teda ta více na jihu, jen jako předsunutá, či záchranná. I když se z nich stále ještě bojovalo.
Ke dni 25. prosince 1941, když ustoupily hlavní jednotky RAF a RAAF z Malajsie, zůstaly na letištích, na ostrově Singapur (na úvodní mapě viz hlavní letiště na ostrově Singapur - poz. autora) , tyto hlavní letecké jednotky. Tabulka pochází od anglo-japonské trojice historiků, viz výše, ze str. 159, cituji:
"Stíhačky.
Název jednotky........... počet a typ........letiště, Singapur...............velitel..........
243. peruť......................15 Buffal.............Kallang.....................Sqn. Ldr. Howell
488. peruť......................14 Buffal.............Kallang......................Sqn. Ldr. Clouston
21. peruť........................16 Buffal.............Sembawang...............Sqn. Harper
RAAF/453. peruť
2-VIG-V..........................9 Brewsterů.........Kallang...................Kapt. van Helsdingen
Bombardéry.
1. peruť RAAF..............10 Hudsonů..........Sembawang.............. Wg. Cdr. Davis
8. peruť RAAF..............11 Hudsonů..........Sembawang..............Wg. Cdr. Wright
34. peruť........................10 Blenheimů IV.....Tengah...................Wg. Cdr. Longfield
62. peruť..........................9 Bleinhemů IV.....Tengah..................Wg. Ldr. Keegan
27. peruť..........................3 Blenheimy IV.....Tengah...................Sqn. Ldr. Fowle.
..........................................2 Blenheimy I.................................................................
1-VIG-III.........................7 Glenn martinů.....Sembawang..............Lt. Lettinga
3-VIG-III.........................7 Glenn martinů.....Sembawang...............Lt. Wolf
36. peruť.........................13 Wildebeestů.........Seletar...................Sqn. Ldr. Markham
...........................................5 Albacore......................................................................
100. peruť........................16 Wildebeestů..........Seletar.................Sqn. Ldr. Rowland
Přeživší osádky 60. peruti byly poslány zpět do Barmy na palubě parníku Darvel.
Ostatní jednotky
205. peruť...........................4 Cataliny.................Seletar................Wg. Cdr. Councell
.............................................2 Walrusy....................................................................
4. AACU..............................8 Swordfishů.............Tengah.............Sqn. Ldr. Wright
.............................................5 Sharků.........................................................................
4. PRU................................2 Buffala....................Seletar...............Sqn. Ldr. Lewis
RDF Kalibrační letka.....................2 Vildebeesty..................Seltar....................................
Letka ´W´............................8 Wirrawayů..............Kluang............Sqn. Ldr. Pearson
.............................................2 Tutor.........................................................................
.............................................1 Tiger Moth...............................................................
Letka ´A´ MVAF.................13 Mothů.................. Kalang..............Flt. Lt. Cooke
...............................................3 Cadety...................................................................
...............................................1 Rapide................................................................
...............................................2 Dragonfly.......................................................
................................................1 Falcon................................................................
................................................ 1 Whitney Straign....................................................
................................................1 Magister, 1 Tutor...............................................
1. odlouč. letka MVAF..........4 Mothy.....................Kalang..........Flt. Lt. Dane
.................................................3 Cadety............................................................... "
V prvém dnu vánočním (čtvrtek, 25. prosince) vzlétly postupně na průzkumné lety dvě Cataliny (zde viz foto

, na kterém jsou dvě Cataliny ze Singapuru, které provádějí průzkum, foto je volně přístupné na několika webech.) z 205. perutě, letiště Seletar na ostrově Singapur. Jedna, pod velením Flt. Lt. Atkinsona byla sestřelena a musela přistát na moři. Mnozí členové posádky, včetně velitele Atkinsona (popálený obličej) byli zraněni. Útočníkem byl průzkumný letoun G3M, který se objevil náhle a pak kolem Cataliny kroužil v bezpečné vzdálenosti 600 yardů.
Japonští střelci, vyzbrojeni kanónem, zasáhli levé křídlo cataliny a střeleckou věž. Posádka i se zraněnými byla zachráněna nizozemskou ponorkou K-XII a všech devět členů bylo odvezeno do Singapuru.
"Útočníkem byl pravděpodobně letoun ´1/63D´ z pluku Mihoro, pilotovaný NAP 1/C Jasuhito Koedakou, který hlásil 25minutový souboj s létajícím člunem (identifikovaný jako nizozemský) a jeho sestřelení. O půl hodiny později stejná osádka hlásila další souboj se spojeneckým letounem, kterému se bez poškození podařilo uniknout."
Další události toho dne byly většinou organizační, jako např., že - "Velení rozhodlo posílit postupně Singapur letadly typu Huriccane".
Půjdeme tedy dál a ještě o Vánocích si pohovoříme o - Pátku, 26. prosince 1941, - když anglo-japonská trojice historiků, píše v - Kapitola 8. - OBRANA SINGAPURU (26. prosince 1941 - 25. ledna 1942), str. 276 až 282. Což lze označit za skončení prvé etapy a tohle vše je jako druhá etapa - Obrana Singapuru -, která bude ukončena odletem zbytků RAF A RAAF, aby pak následovalo zhroucení obrany a Kapitulace, A já z těchto historických pramenů uvádím nejprve letové dny až do 2. ledna 1942, cituji:
"Na Štěpána - druhý svátek vánoční. pátek, 26. 12.1941, byly dva Hudsony z 1. perutě RAAF vyslány na hlídku do prostoru Pulau Tioman. Další dva Hudsony pilotované Flt. Lt. Vercoem a Flg. Off. P. J. Gibbesem letěly jako doprovod. Během hlídky se domnívali, že zahlédli ponorku, ale moře bylo tak rozbouřené, že si to nemohli ověřit.
Po získání nových letišť v severním Malajsku mohlo japonské letectvo poskytovat pozemním vojskům větší podporu. Z indočínské základny Soc Trang se do Kota Baharu přemístilo 19 A6M a pět C5M ze stíhací skupiny z 22. letecké flotily. Zbývající jednotky flotily byly rozmístěny na letištích podél severozápadního Bornea v Miri a Kuchingu. Tyto přesuny vyvolaly spojenecké protiakce."
Sobota, 27. prosince.
V sobotu dne 27. 12., bylo v Sungei Patani (zde viz mapu

, na které jsou všechna základní letiště v Malajsii, a to i s daty, kdy které letiště a místo, či město, Japonci obsadili. Mapa je volně přístupná na několika webech). rozmístěno 80 letounů japonského 3. leteckého pluku, z nichž většina letounů byla okamžitě doplněna palivem a pumami. Jednotka byla složena z 18 Ki-43, 40 Ki-48, 20 Ki-51 a ze 6ti průzkumných letounů. Najednou se "jako blesk z čistého nebe nad letištěm Sungei Patani objevilo 6 Blenheimů IV (zde viz foto

, na kterém je Bristol Blenheim Mk IV., foto je volně přístupné na několika webech) z 34. perutě a 5 Hudsonů z 8. perutě RAAF (viz předchozí tabulku a v ní Bombardéry), které Japonce překvapily. Bombardování a ostřelovaní trvalo půl hodiny Jednu sekci Blenheimů vedl Wg Cdr. Longfield, druhou Flt. Lt. T. A. Cox. Sgt Brown, který letěl jako radista/střelec (WOp/AG) v Blenheimu L9327 Flt. Lt. Jacklina, poznamenal:
´Letiště jsme bombardovali z výšky 1 500 stop a zapálili jsme letouny a letištní zařízení.´
Navracející se osádky bombardérů nárokovaly z odhadovaného počtu asi 105 letounů na letišti velké množství zničených nebo poškozených. Snímky, které příštího rána přivezlo průzkumné Buffalo, potvrdily zničení nejméně 15 letounů. Ve skutečnosti bylo zničeno jen osm nebo devět lehkých bombardérů Ki-51 ze 27. perutě a asi 50 dalších letounů bylo poškozeno tlakovými vlnami nebo střepinami. Polovina z nich byla velmi rychle opravena."
Byla neděle, 28. prosince.
Ukázalo se, že ztráty, které utrpěla japonská 27. peruť v Sungei Patani předchozího dne, byly skutečně zanedbatelné (dle japonského hlášení). Navíc byl 27. peruť hned ráno doplněna 7 záložními Ki-51, a než skončil den, poskytovaly bombardéry opět plnohodnotnou podporu japonským frontovým, úderným oddílům. "Tři Ki-48 z 90. perutě bombardovaly tři nákladní plavidla, která zahlédly v Malacké úžině. Údajně bylo potopeno jedno 10 000tunové plavidlo a jedna ponorka; takové ztráty však vůbec nebyly hlášeny. V úžině však byl bombardován a lehce poškozen 1 325tunový parník Kudat , který směřoval do Port Awettenhamu. Ze Singapuru byly vyslány tři Blenheimy z 62. perutě (zde viz foto

, pod kterým byl popisek, Bristol Bleinheim 62. squadrona únor 1941., foto je volně přístupné na několika webech), aby vše zjistily, ale omylem byly považovány za nepřátelské letouny; jeden Blenheim (L1243/G) obsluhy boforsů v Port Swettenhamu sestřelily. Letoun havaroval v mangrovovém háji západně od města - Flt. Sgt.G. H. D. Dawson (pilot) a Flt. Sgt. R. V. Burbidge (pozorovatel) byli zabiti. Z letounu se podařilo vyskočit pouze střelci Flt. Sgt. A. H. Duttonovi. Letoun Sgt. Stafforda byl palbou poškozen také, ale podařilo se mu vrátit se na základnu a přes poškození obou kol dobře přistát."
Trojice historiků pak na str. 277. vysvětluje předchozí událost o účelu pobřežního parníku Kudat , a napsala , že parník, který jen nedávno připlul do Singapuru, měl vlastně sloužit, "jako základna a ubytovací plavidlo pro smíšenou skupinu námořníků a australských commandos. Ve chvíli, kdy se připravovali k akci, objevilo se nad Port Swettenhamem 24 japonských střemhlavým bombardérů. Jedna z pum jen těsně minula plavidlo. Protiletadlovým dělostřelcům z pobřeží, kteří vytvořili palebnou baráž, se podařilo sestřelit alespoň jeden letoun, který s dlouhým ohonem bílého kouře spadl do moře. Kudat unikl vážnému poškození a po krátké době se commandos začali naloďovat - měli se vylodit v ústí řeky Bernam; na pobřeží připluli v motorových člunech a o něco později úspěšně přepadli v Temerlohu v blízkosti Trongu japonský konvoj."
Již krátce poté co commandos dokončilo svou úspěšnou akci a vrátilo se, byl Port Swettenham Japonci opět bombardován. Zasažen byl i parník Kudat, který začal hořet a commandos jej musely opustit. Parník se zachránit nepodařilo a celý vyhořel. Ve stejné době, do akce, na člunu RAF (ML310), vyplula na sever další, o něco menší diverzní skupina. Ta se však zcela marně snažila pomoci místním Číňanům na ostrově Pankor. Když nad nimi přelétl japonský průzkumný letoun vystřelili na něho z kulometu. Letoun odlétl a o hodinu později na ně poslal tři japonské bombardéry. Jedna z pum minula jen těsně jejich člun, ale střepiny přece jenom zranily dva muže osádky.