Mapa se všemi letišti

na ostrově Singapur, je zakreslen i obvod města Singapur /viz City/, mapa je volně přístupná na několika webech.
Poslední dny bojů nad Singapurem do kapitulace Britů.
Neděle, 1. února 1942.
Také v neděli, 1. února 1941 Japonci zaútočili na ostrov Singapur, Nejprve přiletěly Ki-21 ze 60. perutě, které kryly stíhačky Ki-43 ze 64, perutě. Bombardováno bylo letiště Sembawang.
Zde viz foto

, pod kterým byl popisek Mitsubischi _Ki-21_Sally, foto je volně přístupné na několika webech a zde viz foto

, na kterém je popisek Nakajima Ki-43 IIa, foto je volně přístupné na několika webech.
O něco později na ně zaútočila 4 Buffala, kterým velel Flt. Lt. Kinninmont. Jednalo se vlastně o zbytek letounů, která zůstala ze 453. perutě (zde viz foto

, u kterého byl popisek 453_Squadron_RAAF_Buffalo, foto je volně přístupné na několika webech), který stále ještě pokračoval, po reorganizacích, v bojích. Hlásili pravděpodobný sestřel jednoho útočníka, ale při tom bylo sestřeleno jedno Buffalo, ze kterého pak vyskočil, do prostoru zcela zaplněného kulkami a střepinami, Sgt. Geoff Seagoe. Zasažen byl také, a to několikrát, i letoun Sgt. Kronka. Sgt. Kronka se pokusil se svým Buffalem doklouzat zpět na letiště, jenomže kousek před Tengahem byl nucen nouzově přistát, přičemž byl lehce zraněn.
"Hlásil, že na něj útočil Hurricane. Kinninmont nárokoval poškození Ki-43 a další letoun sestřelil Sgt. Fisken, který poznamenal:
´Sestřel námořního ´O´. Obě výškovky (W8237) prostříleny a dalších 12 průstřelů letounu způsobeno dvěma námořními ´O´(´Zery´).´"
Osm nebo devět letounů 258. peruti časně ráno odletělo z Tengahu do Palembangu. Šest letounů poškozených nebo neschopných zde zůstalo, ale měly být přelétnuty hned, jakmile budou opraveny. Ve stejnou dobu čtyři piloti 488. perutě - Flg. Off. Noel Sharp, Plt. Off White, Greenhalgh a Plt. Off. Sgt. Kuhn - odletěli se čtyřmi zbývajícími Hurricany 232. ˇP) perutě do Palenbangu.
Pondělí, 2. února 1942.
Nejprve, hned ráno, provedly japonské průzkumné letouny své lety nad ostrovem Singapur. Poté, hned v závěsu, přilétly japonské bombardéry a zaútočily na letiště Seletar. Další japonské bombardéry pak bombardovaly město Singapur a záliv. Nad japonskými bombardéry vždy hlídkovaly stíhačky, ale protivníka se nedočkaly. Hrstka britských stíhaček, které tehdy v Tengahu byly, musely dostat den vynuceného volna. Volno bylo zcela věnováno odpočinku od stálých bojů, a na opravy letadel. Létaní začalo až když se začalo stmívat, a to od jiných než stíhacích letadel. Od trojice anglo-japonských historiků Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, z knihy Krvavá Jatka I. str. 361 362., se o tom, co se dělo k večeru toho dne, dozvídáme, cituji:
"Když se začalo stmívat, odstartovala ze Seletaru čtveřice Swordfishů, která měla zaútočit na letiště Kluang. Byl to jejich první a poslední koordinovaný bojový let . Armádní představitel, který měl pod kontrolou letku ´C´ 4. AACU, odmítal až do dnešního dne dát povolení, aby byly Swordfishe použity k jakýmkoliv účelům. Ale vzhledem k nynější zoufalé situaci byly čtyři zbývající dvojplošníky vyslány k bombardování Kluangu. Letouny pilotovali Sqn. Ldr. Trevor Carter, Flt. Lt. Stuart Black, Flg. Off. Hyrry Leach a pravděpodobně Flt. Sgt. Hunt; Sgt. Ray Blunden, Leachův střelec k tomu řekl:
´Startovali jsme poslední. Noc byla krásná a jasná, takže jsme cíle lehce nalezli. Setkali jsme se jen ze slabým odporem; střílelo na nás jen několik kanónků malé ráže a jejich střely explodovaly nad námi. Na letišti nebyly známky předcházejícího poškození, zdálo se být prázdné. Se štěstím jsme shodili pár pum a obrátili jsme zpět k Tengahu. Ostatní bombardovali železniční trať.
Bylo nám řečeno, až se budeme vracet, máme letět podél zadní strany ostrova, protože se předpokládalo, že Tengah bude nepoužitelný. Když jsme prolétali nízko nad Cgangi Point, začalo na nás pálit několik Boforsů. Vystřelili jsme barvy dne a rozsvítili navigační světla, ale palba nepřestala. Po přistání jsme se dověděli, že jsme stříleli špatné barvy, které pro dnešní den neplatily!´
Všechna čtyři letadla se na závěr poslední operace, kterou 4. AACU podnikla, bezpečně vrátila."
A nyní se po časové ose přesuňme na pozemní frontu v posledních dnech ledna 1942.
Již 26. ledna (tedy v době, kdy se ještě bojovalo na jihu Malajsie, v provincii Johoru, viz mapu) telegrafoval Percival, generálu Wavellovi, že situace v Singapuru je velice vážná a oslabené britsko-australsko-novozélandsko-indické jednotky nemají proti japonské letecké převaze účinnou obranu
Generálu Wavelovi nezbývalo nic jiného než souhlasit, neboť v dané bojové situaci, ohromné japonské letecké převahy, by ztráty na lidech a materiálu až neúnosně rostly. Britové se rozhodli soustředit na obranu ostrova Singapur, města a pevnosti Singapur. Dne 28. ledna 1942 odeslal generál Heath generálu Percivalovi hlášení, ve kterém se říkalo, že ani Eastforce, ani Westforce už nedisponují žádnými zálohami a bránit Johore Baharu by znamenalo další katastrofu.
"V noci z 30. na 31. ledna 1942 ustoupily poslední jednotky rozvrácené armády přes johorskou hráz do Singapuru (hráz mezi Malajsii a ostrovem Singapur je patrná na základní mapě, na začátku článku - poznámka autora). Tuto hráz tvořil 1 600 metrů dlouhý a 21 metrů široký vybetonovaný násep s vodními průchody, po kterém se táhla silnice a železniční trať z Bangkoku do Singapuru. Ústup proběhl v klidu a nebyl rušen ani japonským letectvem. Zadní voj uzavíralo 90 vojáků skotského pluku Argyll, kteří za úsvitu 1. února ustupovali po johorské hrázi a jejich plukovní dudáci k tomu hráli slavnou skotskou bojovou píseň ´Blue Bonnets over the Border´ (´Modré čapky přes hranice´- říká překladač.):
https://www.stoplusjednicka.cz/s-dudami ... elke-valce
. V osm hodin patnáct minut ráno byla pak masivní hráz spojující Singapur s Malajskem, vyhozena do povětří dynamitem."
Demolice betonové hráze, která spojovala Singapur jako ostrov s pevninskou částí Malajsie, se připravovala delší dobu. Jenomže námořní ženisté jaksi podcenili problémy, které po vyhození do povětří mohou nastat, a ony také nastaly. Námořní ženisté své výbušniny umístili na jižní konec hráze, což provedli těsně před břehem singapurského ostrova. Plán vyhození hráze do povětří předpokládal, že pokud by pak Japonci chtěli trhlinu opravit, vystavili by se dělostřelecké palbě obránců a dokonce i palbě z pěchotních zbraní.
Když pak došlo k výbuchu nestačili se plánovači divit. V samotné hrázi se po výbuchu skutečně objevila mezera dlouhá přibližně 20 metrů a ihned jí zaplavilo moře. Došlo pak na chválu, že demolice splnila svůj účel. Jenomže již za několik hodin se nestačil nikdo divit. Když totiž nastal odliv, klesla hladina vody v úžině a v rozbořeném místě se objevily zbytky betonu, zdiva a drátů, které trčely z vody. Námořnictvo bylo ihned informováno o tom co se při odlivu stalo, ale již nešlo nic napravit. Během dopoledne se objevily na johorské straně skupinky opozdilců, obránců, kteří se nestačily dříve stáhnout a klidně přešly hráz přes trhlinu vzniklou po výbuchu. Obráncům ostrova Singapur tak bylo jasné, že v obraně nastala závažná chyba. Jak se později ukázalo, nemělo vyhození hráze žádný praktický smysl pro obranu ostrova.
K tomu dál již řečené historické prameny - Válka v Pacifiku. Japonsko triumfuje, Edwin P. Hoyt, str. 50 až 90., Pád nedobytné pevnosti Singapur, Peter H. Gryner, str, 86 až 144, ale i Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt, str. 231 až 251, ale stejně a podobně hovoří i ostatní historické prameny uvedené v Použité podklady, říkají, píší a já cituji:
"Morálce britských vojsk vyhození hráze nepomohlo. Obránce zachvátila snadno pochopitelná lhostejnost, která se začala projevovat nedostatkem bojovnosti. Chyběla jim prostě ona nezlomná vůle a touha po vítězství, která byla tak typická pro japonskou armádu. Nikomu ve skutečnosti na Malajsku a Singapuru nezleželo. Nebyla to jejich země. Anglie, Indie a Austrálie byly daleko... Ne, že by nechtěli bojovat, ale tento boj pro ně neznamenal bránit vlast. Tedy nešlo o vlast, tady šlo o impérium a to byl příliš široký pojem.
Schylovalo se k poslední kapitole malajského tažení - k boji o Singapur. Percival měl k dispozici ještě asi 100 000 příslušníků ozbrojených sil. Nikoho ale nenapadlo, že to bude nedostatek vody, který urychlí konečnou porážku a kapitulaci
Všichni předpokládali, že britská námořní základna bude soběstačnou pevností. Od malajského břehu ji však oddělovala nedostatečně zničená hráz a úžina, která byla na některých místech široká necelý kilometr. Břehy byly chráněny jen mělkými zákopy a ostnatým drátem a pevnostní děla mířila na jih na moře. Tedy na opačnou stranu, než odkud Japonci zaútočili."
Zanedbanou a zcela nedostatečnou obranu ostrova Singapur si za chvíli rozebereme a popíšeme v dalších řádcích detailněji. Zde si zatím ještě řekněme pár nezbytných skutečností, jako třeba, že ostrov Singapur byl doslova přeplněn domorodým obyvatelstvem a uprchlíky ze severu, a nikdo se za celou dobu nepokusil z těchto lidí utvořit nějaké jednotky domobrany, nebo pomocné oddíly pro týlové zabezpečení, či ostrahu skladů a dalšího potřebného. A tak se dokonce stalo, že neorganizované davy civilistů doslova překážely obranným pracím, skoro stejně, jako jim překážela i "nejapná a stupidní rozhodnutí civilní správy ostrova Singapur."
"Generál Jamašita měl k dispozici necelých 60 000 vojáků první linie. Chybělo mu těžké dělostřelectvo a měl nedostatek střeliva. Neměl mnoho času na rozhodování, protože se dalo očekávat, že se Britové přece jenom vzchopí. V těchto okamžicích Jamašita ukázal své přednosti a kvality, pro které si později vysloužil přezdívku ´Malajský tygr´.
Jamašita potřeboval k závěrečnému útoku na Singapur v první řadě děla a dostatek střeliva. Došlo k akci, na níž se podíleli ženijní, dopravní a zásobovací důstojníci a pod Jamašitovým velením se všichni donutili k nebývalým výkonům.
Unavené a vyčerpané štáby se vybičovaly k ohromnému organizačnímu úsilí. Toto společné vypětí sil a snaha po konečném vítězství přinesly výsledky, které by nikdo od vyčerpaných jednotek neočekával.
Všichni bojeschopní vojáci a příslušníci dopravních jednotek se dal do práce. Každé palby schopné dělo bylo dopraveno přes dělostřelbou zničené silnice a cesty, přes napůl opravené silniční a železniční mosty na johorské pobřeží. Stejně tomu bylo i se střelivem, jehož přísun vázl na zničených silnicích a přechodech přes řeky. Často musely být dělostřelecké náboje přenášeny na rukou. Už za čtyři dny poté, co poslední britské jednotky ustoupily na ostrov, Jamašita nashromáždil dostatek děl a střeliva, aby mohl začít systematickým bombardováním ostrova (zde viz mapu
na které je vidět na která místa se podařilo do doby útoku, navozit z celého Malajska, Japoncům, dělostřelecké baterie a oddíly se všemi rážemi děl. Vše do doby útoku spuštěného v noci z 8. na 9. února 1942, foto mapy útoku /mezi 8. až 15. únorem, kdy byl přijata Brity kapitulace/ je volně přístupné na několika webech). Z Bangkoku (hlavního města tehdy Siamu, dnes Thajska - má poznámka) bylo po opravené trati dopraveno i několik železničních děl a nad Singapurem se začal snášet temný mrak porážky."