Zde viz mapu
na které je vidět, na která místa se podařilo, do doby útoku, navozit Japoncům z celého Malajska dělostřelecké baterie a oddíly, se všemi rážemi děl. Vše do doby útoku spuštěného v noci z 8. na 9. února 1942, /je zde vidět i realizace plánu útoku, mezi 8. až 15. únorem, kdy byl přijata Brity kapitulace/, mapa je volně přístupná na několika webech.
Pokračuji v příčinách rychlého pádu Malajsie a Singapuru.
A když k válce skutečně došlo, VB na ni nebyla připravena. Británie, co by námořní velmoc, náhle musela čelit nejen moderním lodím německé Kriegsmarine, ale i IJN, která stavěla stále nové a nové lodě. Británie, její jádro bitevní flotily, se však tehdy soustředilo především v severním Atlantiku a Středozemním moři.
Je přežitkem 1. světové války, že na Dálném východě se VB spoléhala, velice dlouho, na loďstvo svého spojence z onoho období, na Japonsko. Po 1. světové válce to mělo být Japonsko, které mělo na Dálném východě hájit zájmy Velké Británie. Takto si to snad představovali skutečně jen Angličané, neboť Japonci to viděli trochu jinak. Již brzy po prvé světové se v zemi vycházejícího slunce, jak již bylo v mnoha předchozích článcích řečeno, začaly šířit proti anglické nálady, a již brzy bylo jasné, že na Japonce, jako "námořního spojence", se nelze spoléhat. Po prvých agresivních krocích Japonců v Číně (v 30. letech 20. století) se změnily dříve přátelské vztahy a země vycházejícího slunce se stávala potencionálním nepřítelem.
Historické prameny - Válka v Pacifiku. Japonsko triumfuje, Edwin P. Hoyt, str. 50 až 90., Pád nedobytné pevnosti Singapur, Peter H. Gryner, str, 127 až 144, ale i Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt, str. 231 až 268, ale stejně a podobně hovoří i ostatní historické prameny uvedené v Použité podklady, píší o dalším tyto věty, a já cituji:
"Austrálie a Nový Zéland žádaly Velkou Británii o záruky, že se v případě válečného konfliktu mohou spolehnout na britské námořnictvo. Aby se o takových zárukách mohlo vůbec uvažovat, bylo třeba vybudovat na Dálném východě námořní základnu a obsadit ji stálou flotilou. Výběr místa pro tuto základu se nakonec zúžil na Sydney a Singapur. V roce 1921 byl vybrán Singapur, protože ležel nejen blíž Anglii, ale také o nějakých 1 500 km blíž Japonsku, potencionálnímu nepříteli. Sotva se začalo stavět, britské admiralitě došlo, že pokladna je takřka prázdná. Uvědomili si, že britské válečné námořnictvo je zastaralé, jak konstrukčně, tak výzbrojí a konkurovat Japoncům a Američanům by znamenalo modernizovat od A až do Z."
Do tohoto období padá námořní smlouva uzavřená v roce 1922 ve Washingtonu, ve které byla síla britského, amerického a japonského námořnictva schválena ve vzájemném poměru 5:5:3. Smlouva též zaručovala, že modernizace existujících lodí bude omezena.
"Finanční potíže dvacátých let měly tedy za následek, že se muselo šetřit na budování loďstva i singapurské základny. V praxi to pak znamenalo, že Britové, kteří museli udržovat domácí flotilu (Home Fleet) v Atlantiku, nemohli soupeřit na Dálném východě s Japonci, kteří, stejně jako Němci, začali stavět supermoderní bitevní lodě s 18 inchovými (18 palců, 18 inchů, přepočty viz zde:
https://www.inches-to-cm.com/
) děly.
Dominující postavení a síla britského impéria vždy spočívaly v převaze jeho námořních sil. Najednou se však ukázalo, že rostoucí vliv totalitních států znamená přímé ohrožení tohoto statutu. Když Austrálie a Nový Zéland žádaly záruky proti japonské expanzi, Britové, místo aby se snažili najít to nejlepší řešení, se uchýlili k strategicky nevyhovujícímu a politicky nečestnému plánu. Austrálii a ostatním dominiím bylo přislíbeno, že Home Fleet sice zůstane soustředěna v Evropě, ale v případě konfliktu bude do 70 dnů na Dálný východ vyslána zvláštní eskadra válečných lodí.
Mezi sliby a skutečnými možnostmi byl ovšem zásadní rozpor. Sedmdesát dnů se nejprve prodloužilo na devadesát, později na šest měsíců a nakonec v květnu 1939 britská admiralita přiznala, že nelze přesně určit ani sílu flotily, ani jak dlouho ji bude trvat, než dorazí na Dálný východ. Po vypuknutí války v Evropě se Británie už nemohla ohánět mýtem nepřemožitelnosti svého námořnictva. Vyslat flotilu z Evropy na záchranu kolonií a dominií v jihovýchodní Asii se zdálo stále méně reálné. Tento plán však měl plnou podporu britského ministerského předsedy Churchilla (zde viz foto

, na kterém je ministerský předseda Jejich Veličenstev, Winston Churchill, foto je volně přístupné na několika webech.). Později, když do Singapuru odplul svaz 'Z' a obě hlavní lodě byly potopeny, se strategická krátkozrakost tohoto plánu ukázala v plném světle (zde viz Zkáza svazu ´Z´, od pana kolegy Jarla:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8411
."
Když byly potopeny, dne 10. prosince 1941, hlavní dvě bojové jednotky z britského svazu "Z", moderní bitevní loď Prince of Wales a starší bitevní křižník Repulse, přestala být nejen Malajsie a Singapur chráněny z moře, ale vlastně se původní strategie obrany poloostrova a ostrova o 1/3 změnila oproti původní strategii. Původní strategie obrany Malajsie a Singapuru počítala s třemi pilíři obrany, od námořnictva, Royal Navy, RAF a od pozemních sil. Tíha obrany po 10. prosinci 1941 náhle ležela na RAF a na pozemních silách, které, podle původních plánů obrany, měly být vlastně těmi druhořadými obránci Malajsie a Singapuru. Původní plán obrany se prostě, pokud vůbec existoval, podle některých historiků, rozpadl!
"Výstavba námořní základny v Singapuru začala v roce 1921. Už od počátku byla poznamenána nejen hádkami mezi jednotlivými složkami britských ozbrojených sil, ale i spory mezi členy admirality. Po řadě diskusí se rozhodlo umístit základnu na východní stranu Johorské úžiny. Přístupy z moře měla chránit pevnost Changi a na ostatní obranná opatření se jakoby zapomnělo. Především na vybudování opevněné linie na jižním cípu malajského poloostrova a podobné linie na severní straně cípu malajského poloostrova a podobné linie na severní straně ostrova Singapur, která by jej chránila před útokem z pevniny.
Vojenští stratégové měli k dispozici dostatek materiálu ke studiu japonských metod příprav a provedení útoku na přístavní pevnosti. V letech 1904 - 1905 Japonci obléhali Port Arthur, na který zaútočili z pevniny a v roce 1914 se stejným způsobem zmocnili pevnosti Tsingatao.
Britský generální štáb a většina velitelů v Malajsku se chybně domnívali, že džungle a Johorská úžina budou chránit Singapur před útokem z pevniny. Převládal názor, že i kdyby Japonci přece jenom zaútočili na Malajsko ze severu, britská obrana a neprostupná džungle by je zadržely do té doby, než by se dostavily posily.
Když došlo ke sporu mezi armádou a RAF, komu bude svěřena obrana Singapuru, armáda nakonec vyhrála. Hlavně proto, že v třicátých letech bylo letectvo stále ještě podceňovanou zbraní, zatímco dělostřelectvo dokázalo své kvality v první světové válce. Velkorážní děla v Changi a armádní dělostřelectvo měly tedy ubránit Singapur. Nikomu nedošlo, že bez dostatečné letecké podpory armáda nemá naději na vítězství. Druhá světová válka dala všem zúčastněným národům nezapomenutelnou lekci o rozhodující úloze letectva v námořních i pozemních bitvách."
Pravdou je, že se koncem 30. let 20. století, se začaly přece jenom názory na obranu Singapuru, co se týče letectva a tedy i RAF, přece jenom trochu měnit. Důvodem také bylo, že právě v 30. letech se letadla veškerého určení (stíhacího, bombardovacího i průzkumného) začala nejen vyvíjet daleko rychleji, ale i když nedostatečně , tak přece jenom, i zavádět do výzbroje státu (bohužel to bylo ve VB a nejen VB pomaleji, než ve státech budoucích totalitních agresorů, především je myšleno Německo a Japonsko - má poznámka).
K tomu nyní již napsanému, historické prameny - Válka v Pacifiku. Japonsko triumfuje, Edwin P. Hoyt, str. 50 až 90., Pád nedobytné pevnosti Singapur, Peter H. Gryner, str, 135 až 144, ale i Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt, str. 231 až 296, ale stejně a podobně hovoří i ostatní historické prameny uvedené v Použité podklady, píší o dalším tyto věty, a já cituji:
"Britský letecký maršál Trenchard (více o vikomtu Hughu Trenchardovi viz zde:
https://forum.valka.cz/topic/view/40199/Trenchard-Hugh
) upozorňoval, že akční rádius letadel je větší než dostřel děl. Důležitým aspektem byla i skutečnost, že zatímco ve dvacátých letech nebylo jisté zda letadla jsou schopna potopit těžké letadlové lodě, o deset let později již o tom nikdo nepochyboval - kromě několika zatvrzelých a zkostnatělých mozků v britské admiralitě.
V dubnu 1940 generál Bond, Percivalův předchůdce v Malajsku, doporučil vybudování silného letectva, které by kompenzovalo nedostatky v bojeschopnosti pozemních sil. Byl přesvědčen, že předsunuté letecké základny a průzkum nad mořem jsou podstatnou součástí obrany námořních základen. V praxi to znamenalo vybudování nových letišť na severu a na východním pobřeží Malajska. RAF tedy začala budovat letiště v Kuantanu, Kahangu a Kota Baharu. S armádou to nikdo nekonzultoval a velitelé divizí a sborů se vztekali, protože letiště vznikala na místech, která se dala těžko bránit. Jednotky určené k jejich obraně byly rozptýleny po celém Malajsku, což mělo za následek celkové oslabení obrany.
V Londýně sice s Bondem souhlasili, ale letecké posily pro Singapur zůstaly zatím jen na papíře. Počítalo se s nimi až na poslední čtvrtletí roku 1941 a nakonec, místo letadel, vláda slíbila posílit armádu. Ale i tady zůstalo spíše u slibů, protože během roku 1940 dorazila do Singapuru jen jediná divize s příslibem, že další posily budou následovat v roce 1941."
Strategické rozhodnutí, které v případě obrany Malajska a Singapuru zvolili Britové v letech 1939 až 1941 určitě patřilo mezi špatná strategická rozhodnutí. Vždyť nejprve spoléhali na svou bitevní loď a těžký křižník, a když se ukázalo, že námořnictvo obranu nezvládne, a že nemohou uvolnit letadlové lodě, obrátili se na letectvo, které mělo zachránit pozemní síly. Síly, které pak chtěli ušetřit pro jiná bojiště. Jenomže letectvo neměli, neboť vyrobená letadla poslal, v roce 1941, Winston Churchill na pomoc Stalinovi. Odpovědnost za obranu Malajska a Singapuru ze vzduchu tak byla opět jen a jen na pozemní armádě. Jak našel historik Gryner, a píše to na str. 135, 136, 137, jeden z důstojníků v Percivalově štábu řekl a bylo zapsáno - že Winston Churchill - "těch 141 zastaralých letadel ušetřil pro jiné úkoly". Dále pak napsal, cituji:
"První velkou ranou obrannému konceptu singapurské pevnosti bylo vyhodnocení možností japonského útoku na Malajsko a Singapur, provedené štábem generálporučíka Williama Dobbieho v roce 1937 (zde viz něco více o předchůdci Percivala ve velení v Malajsku, britském generálu Williamu Dobbie, je to v angličtině, ale fakta se dozví člověk i po zadání do dobrého překladače: https://en.wikipedia.org/wiki/William_Dobbie
). Ironií je, že náčelníkem tohoto štábu byl generál A. E. Percival (bližší údaje jsem v češtině nenalezl, jen v angličtině, viz. zde:
https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Percival - nutno opět zadat do kvalitního překladače), pozdější velitel obrany Singapuru. Dobbie předpovídal, že v případě válečného konfliktu Japonci obsadí letiště v jižním Thajsku (již v předchozích textech jsme se dozvěděli, že se tak skutečně stalo a japonská letadla pak skutečně své jednotky, po celou dobu útoku do Malajska a na Singapur, podporovala ze vzduchu a bombardovala britskou živou sílu a i její techniku, jakož i civilisty pak v Singapuru - má poznámka), vylodí se v severním Malajsku a zaútočí na Singapur přes Malajský poloostrov."