Zde je foto
na kterém je ostrov Luzon a i letiště zatím většinou jmenovaná, foto je volně přístupné na několika webech.
Dne 10. prosince 1941, v průběhu japonského bombardovaní letišť v okolí Manily i v prostoru San Antonia a na dalších místech, zaútočili i Američané. Vyslali k náletům na severní část ostrova Luzon, na vyloďující se japonské oddíly a jejich lodě v prostoru Aparri a Viganu, 3 létající pevnosti B-17 (postupně ten den na vyloďující se Japonce zaútočilo však létajících pevností celkem 6.. O ostatních se pak dozvíme později, z dalšího historického pramene - poznámka autora). Létající pevnosti až zas tolik škod nezpůsobily.
Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, ve své knize - Krvavá jatka I. pod titulem Boj o Filipíny dál na str. 180,181 a 182., útok B-17, tohoto třetího dne, po 20ti letech studia, popisují, po překladu, slovy cituji:
"Jeden B-17C pilotovaný Lt. Colinem Kellym Jr. bombardoval u Aparri pravděpodobně minolovku W-19, kterou zasáhl a posádka s ní najela na pláž; avšak Kellyho osádce bylo později omylem přiznáno potopení bitevní lodi Haruna.
Letoun byl napaden stíhači A6M Zero Tainanského pluku (zde viz foto
, letících A6M Zero, foto je volně přístupné na několika webech.), kteří nad Viganem hlídkovali. Ti na něj opakovaně útočili. Nakonec začal bombardér v blízkosti letiště Clark Field (letiště severovýchodně od města San Antonio, na západním pobřeží Luzonu - poznámka autora z mapy) hořet a Kelly osádce rozkázal, aby letoun opustila; B-17C potom explodoval a pilot zahynul. Útočníci zkázu letounu neviděli, a proto jim byl přiznán jako pravděpodobně sestřelený. Na útocích na Kellyho letoun se podíleli Ens. M. Tojoda, NAP 2/C T. Jamagami, NAP 1/C T. Kikuči, NAP 3/C S. Nozawa a NAP 2/C H. Izumi (NAP 1/C Saburó Sakai, kterému bylo sestřelení tohoto bombardéru většinou přiznáváno, byl velitelem roje, který s tímto bombardérem bojoval. Ale ani jemu a ani jeho dvěma číslům tento letoun nebyl oficiálně přiznán.
Kelly byl posmrtně vyznamenán DSO a stal se prvním americkým hrdinou této války. Na jeho počest pronesl v rozhlase projev k národu sám prezident Franklin D. Roosevelt)."
Ve stejné době, ale jen o něco později, hlídkovala nad Aparri (Aparri je město na severu ostrova Luzon, kde Japonci provedli ráno 10. prosince 1941 své prvé vylodění) sekce japonských Ki-27 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Nakadzima_Ki_27, foto je volně přístupné na několika webech) z 50. perutě. Během hlídkování piloti uviděli ony další dvě létající pevnosti z oněch tří a velitel japonské formace, 2/Lt. Teizó Kanamaru na jednu z nich dvakrát zaútočil a jeden B-17 poškodil. "Byl to zřejmě bombardér 40-3091, pilotovaný Lt. Georgem E. Schaetzelem."
Americký pilot ač napaden, přesto bombardoval z výšky 25 000 stop cíl, ale výsledek útoku neviděl. Jeho letoun B-17 měl poškozený motor a prostřílené křídlo. Schaetzel však byl se svou B-17 schopen dalšího letu. Zraněn nebyl ani nikdo z jeho osádky.
"Schaetzel se vrátil do San Marcelino, kde dostal rozkaz přelétnout do Del Monte (letiště Del Monte je až na jihu Filipín na ostrově Mindanao - poznámka autora). Opět odstartoval, ale v Cebu (ostrov Cebu leží mezi Luzonem a ostrovem Mindanao - pooznámka autora) byl nucen přistát, protože se při letu zlomilo poškozené křidélko. 13. prosince se podařilo s letounem doletět do Del Monte a odtud byl o týden později přelétnut do Austrálie, kde byl rozebrán na náhradní díly.
Přestože třetí letoun (je myšlena třetí létající pevnost B-17, která ten den letěla na sever Luzonu bombardovat vyloděné jednotky - poznámka autora.) japonští stíhači nezasáhli, z náletu se nevrátil. G. R. Montgomery u Aparri zapálil jednu loď; dvě transportní lodě byly celkově poškozeny. Při návratu na Mindanao však ve špatném počasí nenašel letiště Del Monte a po spotřebování paliva v blízkosti Zamboangy (Zamboanga je město a letiště na úplné západní části ostrova Mindanao - poznámka autora) přistál na moře. Osádka přistání přečkala bez zranění a byla zachráněna."
Nad Luzonem pak ve stejné době, 2Lt. Kanamaru, se svým Zerem, mezitím ztratil z dohledu Schaetzelovu létající pevnost B-17, ale uviděl další bombardér, který pak se svým číslem stíhal až k Tuguegarau. "Vedoucí ohlásil, že jej pravděpodobně sestřelil. palbou protivníka byl však zasažen motor jeho stíhačky a v důsledku toho musel na ostrově Colayan nouzově přistát. Kanamaru útočil na B-17 Lt. Earla R. Tahse, který však nepatřil k útočící trojici B-17. Tash měl totiž rozkaz přelétnout svou poškozenou létající pevnost do opravy na letiště na Clark Fieldu a při přiblížení k letišti, byl dle zápisu napaden trojicí japonských stíhačů.
"Ačkoliv byl bombardér těžce poškozen, dokázal se pilot vyhnout dalším útokům a vrátit se do Del Monte (tedy na letiště na ostrově Mindanao- poznámka autora). Jeden ze střelců, S/Sgt. M. Bibin, byl zraněn a druhý, Pfc. A. E. Norgaard, uplatňoval nárok na sestřel jednoho letounu, šlo zřejmě o letoun 2/Lt. Kanamaru.
Když tento ponurý den skončil, zůstávaly Dálněvýchodnímu letectvu USA ještě tyto bojeschopné letouny: 22 P-40 (zde viz foto

, u kterého byl popisek 20_Pursut_Squadron_P_40B, foto je volně přístupné na několika webech) , 18 B-17 a 8 P-35A, z nichž mnoho potřebovalo opravu. Námořnictvo stále ještě mělo 24 bojeschopných PBY - avšak ne na dlouho."
Filipíny a vylodění Japonců s podporou letectva, ve středu dne 10. prosince 1941.
Vzdušná situace i s některými souboji ve vzduchu ve středu 10. prosince nad Filipínami byla řečena. Nyní tedy pojďme a proberme si samotné vylodění Japonců, které nám samořejmě zároveň také potvrdí i některé předchozí údaje o dění ve vzduchu, které jsme se dozvěděli od historiků, kterými zde byli - Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, v knize - Krvavá jatka I. pod titulem Boj o Filipíny dál na str. 177 až 184., stejného třetího dne, vše po 20ti letech jejich studia historických dokumentů. Nyní to bude více stejného dne o vylodění od Edwina P. Hoyta, Válka v Pacifiku, Japonsko triumfuje, str. 60 až 64. Samotný den 10. prosince 1941 začíná historik větami, kterými za čínali stejný den i Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, když Edwin P. Hoyt na str. 60., píše, cituji:
"Třetí den 10. prosince, se Japonci znovu objevili a tentokrát nějaká letadla zastihli (americká letadla na Filipínách, která nerozbili při bombardování 7. /8./ prosince 1941, zde pak především na Luzonu - poznámka autora). Bylo to asi 20 bombardérů B-17, kterým se podařilo uniknout před prvním útokem, tak že odstartovaly a odletěly na jih.
Důvodem náletu Japonců 10. prosince byla ochrana jejich konvoje, který vysazoval invazní vojska u Viganu. V konvoji byly čtyři přepravní lodě a šest bitevních. Přiletělo několik B-17 a z velké výšky svrhlo bomby, které však nic nezasáhly a letadla se pak rychle vzdálila. Japonské stíhačky byly hluboko pod nimi (z předchozího víme, že se jednalo o 3 B-17 a seznámili jsme se i s jejich osudy - poznámka autora)."
V dalším líčení středy 10. prosince autor hned skočí na jih Luzonu, na pobřeží Manilské zátoky, kde leží pod hlavním městem Filipín, městem Manila, námořní základna a město se jménem Cavite, aby nás seznámil s japonskými útoky na ni ten samý den, 10. prosince 1941 a pak dále pokračuje, cituji:
"Velkou škodu utrpěli 10. prosince Američané na Filipínách v Cavite, jako následek japonského útoku na zdejší námořní základnu (zde viz foto

, u kterého byl popisek Cavite_přístav a doky_10_12_1941. Foto je volně přístupné na několika webech). Asi 50 bombardérů kroužilo ve výšce 20 000 stop, což bylo mimo dosah amerických zastaralých třípalcových protiletadlových děl, a bombardovalo podle libosti. Bombardování bylo velmi přesné a brzy se ocitly všechny námořní doky v jednom plameni. Podobně na tom byla velká část města Cavite. Jediným světlým bodem pro Američany bylo, že nepřítel nezasáhl sklad munice námořnictva.
Po soumraku však ve zbytcích doků stále zuřily požáry, které američtí obránci nemohli zvládnout. V noci přikázal admirál Hart (jedná se o stejného admirála Thomase C. Harta, který byl později předsedou, někdy také - tzv. 2. Hartovy komise, pro vyšetřování okolností Pearl Harboru, viz zde:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_C._Hart
zde viz foto
admirála Thomase C. Harta, foto pochází z Wikipedie.), aby se zachránilo co možná nejvíce zásob munice, a námořníci začali přesouvat, co se dalo, na Corregidor a do Sangley Pointu.
Ve stejný den bombardovali Japonci v přístavu také ponorku Sealion a minolovku Bittern. Mnohem horší však bylo zničení 200 torpéd v docích. Američané pociťovali jejich ztrátu velmi dlouho."
Ten samý den, 10. prosince 1941, se na Filipínách udály další události. Jedna z nich je ta, že na Filipíny připluly (z Číny) americké dělové čluny admirála Glassforda, které však zde v neměly velké uplatnění, byl předtím určeny vlastně jen ke hlídkování na čínských řekách a jejich výzbroj a konstrukce byly takové, že se při moderní válce vedené leteckými útoky, jevily doslova jako sedící kachny. Z předchozího ještě víme, že na Filipínách ten den bylo stále ještě 24 létající čluny, PBY, Cataliny, a věta to byla - "Námořnictvo stále ještě mělo 24 bojeschopných PBY - avšak ne na dlouho." A právě u historika Edwina P. Hoyta se dozvídáme na str. 60 věty co se s nimi stalo, cituji:
"Od 10. prosince nabyla válka pro Američan mnohem krutější charakter. Japonce obtěžovaly létající čluny Catalina, které v počátečních dnech války přelétávaly nad Formosou (Tchaj-wanem). Proto poslali do Manilské zátoky letku Zer, které Cataliny v jejich kotvišti našly a všechny je potopily.
Admirál Hart rozdělil svoje lodě a odeslal je pryč do Manily, aby se vyhnuly útoku. Admirál Glassford byl po návratu z Číny pověřen velením ´úderných sil´, které chtěl Hart použít k útoku na japonské obojživelné síly manévrující na Filipínách. Avšak po zničení americké pozemní základny leteckých sil, když získali Japonci úplnou převahu ve vzduchu, bylo zřejmé, že se s hladinovými loděmi nelze takového útoku odvážit. Japonci tedy přišli, aniž byli obtěžováni."