
Fregata Amiral Ronarc'h (FTI)
Francouzské námořnictvo provozuje dvě fregaty třídy Horizon o výtlaku 6700 tun a od roku 2012 zařazuje nové výkonné fregaty třídy Aquitaine (FREMM) o výtlaku 5900 tun, které budou v následujících letech tvořit jeho jádro. Původně mělo být pořízeno 11 kusů, leč v roce 2015 byl počet zredukován na 8. Uspořené prostředky využity k nákupu pěti menších fregat vyvinutých v programu FTI (Frégate de Taille Intermédiaire) o výtlaku 4250 tun. Fregaty FTI vyvíjí francouzská loděnice DCNS ve spolupráci s vyzbrojovací agenturou DGA a zbrojovkou Thales. Díky tomu loděnice DCNS ve svém portfoliu zaplnit mezeru mezi fregatami třídy Aquitaine (FREMM) a korvetami (lehkými fregatami) rodiny Gowind. Má jít o silně vyzbrojená plavidla modulární konstrukce, která budou schopna zaútočit na hladinové cíle (lodě), vzdušné cíle (letouny) a podmořské cíle (ponorky). Nové fregaty mají být využitelné v široké škále operací, ať už se jedná o hlídkování, protivzdušnou obranu, protiponorkový boj nebo jako podpora speciálních jednotek. Nové francouzské fregaty dosáhnou výtlaku 4250 tun, na délku budou měřit 122 metrů a dosahovat šířky 17,7 metrů. Posádku má tvořit 110 námořníků, 15 členů leteckého personálu a dále 28 příslušníků speciálních sil. Společnost Thales dodá nový multifunkční radar Sea Fire 500, trupový sonar Kingklip Mark II, vlečný sonar CAPTAS-4 (v nové kompaktní verzi) a integrovaný komunikační systém Aquilon. Palubní systémy budou integrovány do bojového řídícího systému SETIS. Výzbroj fregaty Amiral Ronarc'h se bude skládat ze 76 mm námořního děla Otobreda, dvou dálkově ovládaných 20 mm kanónů, osmi odpalovačů těžkých protilodních střel MM.40 Exocet Block 3, dvou osminásobných vertikálních sil Sylver A-50 určených pro odpalování protiletadlových řízených střel rodiny MBDA Aster a dva dvojité protiponorkové torpédomety s torpédy MU90 Impact ráže 324 mm. Na bocích trupu budou pod stahovacími roletami ukryty rychlé čluny RHIB o délce 9,5 m. Na zádi bude přistávací plocha a hangár pro protiponorkový vrtulník NH90 vyzbrojený protiponorkovými torpédy MU90 Impact. Z fregat budou moci operovat také bezpilotní vzdušné prostředky. Pohonný systém koncepce CODAD bude mít výkon 32 MW. Plavidla budou pohánět čtyři diesely MTU 16V 8000 M91L, každý o výkonu 8000 kW. Nejvyšší rychlost bude 27 uzlů. Plánovaný dosah je 5000 námořních mil při 15 rychlosti uzlů.
Na program FTI bylo francouzskou vládou vyčleněno 3,8 mld euro, stavba bude probíhat v loděnici DCNS v Lorientu, kde naváže na stavbu fregat Aquitaine, čímž bude udržena vytíženost výroby. Slavnostní řezání oceli na prototypovou jednotku Amiral Ronarc'h proběhlo v říjnu 2019 a první plavidlo s názvem Amiral Ronarc'h obdrží francouzské námořnictvo v roce 2023. Počáteční operační schopnosti má Amiral Ronarc'h dosáhnout v roce 2025. Další čtyři plavidla ponesou jména Amiral Louzeau, Amiral Castex, Amiral Nomy a Amiral Cabanier. Kromě dodávek pro francouzské námořnictvo je počítáno s exportem, přičemž tato verze označená BELH@RRA, byla veřejnosti poprvé představena v říjnu 2016 na veletrhu Euronaval. Belharra je název obřích vln v oblasti Baskicka, přičemž užití znaku @ odkazuje na široké užití digitálních technologií v konstrukci plavidla. Zajímavostí je, že Ceremoniálu v Lorientu se účastnil polský námořní atašé, novozélandský velvyslanec a především šéf štábu řeckého námořnictva, které má zájem o zakoupení dvou těchto fregat.
Zdroj:
http://www.opex360.com/2019/10/24/la-pr ... l-ronarch/
https://cdr.cz/clanek/francie-postavi-p ... -internetu
https://www.defenceconnect.com.au/marit ... al-frigate
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C3%ADda_FTI
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A9g ... tervention

