Vrtulníkové torpédoborce třídy Izumo
Třída Izumo (いずも型護衛艦), nebo též 22DDH, je třída víceúčelových vrtulníkových torpédoborců stavěných pro Japonské námořní síly sebeobrany (JMSDF). Fakticky se jedná o nosiče vrtulníků, vzhledem a velikostí však silně připomínají lehké letadlové lodě a existují spekulace, zdali z nich budou moci operovat letouny VSTOL. Jejich primární úlohou je protiponorkové hlídkování, mohou ale plnit i další role, například přepravu výsadku, humanitární mise, či doplňování paliva dalším lodím. Objednány byly dvě jednotky této třídy. Ve službě nahradí dvojici vrtulníkových torpédoborců třídy Širane. Prototypová jednotka byla na vodu spuštěna v den 68. výročí svržení atomové bomby na Hirošimu. Třída představuje největší japonské válečné lodě postavené od doby druhé světové války. Oba torpédoborce této třídy stavěla od roku 2013 japonská loděnice IHI Marine United ve městě Jokohama. Izumo (DDH-183) byla zavedena do služby v roce 2015 a Kaga (DDH-184) o dva roky později. Plavidla mají průběžnou letovou palubu po celé délce s ostrovem na pravoboku, trup a nástavby mají stealth tvarování. Na letové palubě se nachází pět přistávacích bodů. Je plánováno, že jedna loď běžně ponese sedm protiponorkových a dva záchranné vrtulníky. Skutečná kapacita rozměrných plavidel je ale výrazně větší – cca 30 strojů. Nesené vrtulníky jsou typu SH-60J/K a AW101 Merlin. Pro případ nasazení v roli výsadkových plavidel jsou plavidla vybaveny nákladovou palubou přístupnou pomocí ramp. Přepravovat mohou až 500 vojáků a padesát 3,5t vozidel. Nenesou výsadkové čluny. K vlastní obraně plavidla slouží dva 20mm kanónové komplety blízké obrany Phalanx CIWS a dva raketové komplety RIM-116 RAM, každý nesoucí 21 protiletadlových řízených střel. Pohonný systém je koncepce COGAG a tvoří jej čtyři plynové turbíny General Electric LM2500. Lodní šrouby jsou dva a nejvyšší rychlost dosahuje 30 uzlů.
V listopadu 2018 japonská vláda rozhodla o zakoupení amerických bojových letounů s krátkým vzletem a kolmým přistáním (STOVL) F-35B. Letouny by měly operovat z nosičů třídy Izumo, což si ale vyžádá řadu konstrukčních úprav. Dle informací Nippon News Network (NNN) chce Japonsko posílit kapacity svého námořnictva v reakci na námořní expanzi Čínské lidové republiky. Aktuálně unikla na veřejnost fotografie z prezentace společnosti General Atomics s návrhem na úpravu japonského plavidla na klasickou letadlovou loď. Plavidlo má podle "uzavřené informace" dostat zvětšenou palubu a katapulty, pravděpodobně elektromagnetické. Namísto (nebo vedle) STOVL letounů F-35B se nyní počítá s provozem klasicky vzlétajících strojů F-35C, které nabízejí podstatně větší bojový rádius i nosnost výzbroje. Kromě palubních vrtulníků a konvertoplánů V-22 Osprey návrh počítá i s provozem námořních letounů E-2C/D Hawkeye/Advanced Hawkeye, což by přineslo další výrazné zvýšení operačních možností Japonských námořních sil sebeobrany. Japonsko není v regionu zdaleka jedinou zemí s podobnými ambicemi. Flotilu letadlových lodí a vrtulníkových výsadkových plavidel buduje poměrně rychle Čína. Jižní Korea plánuje stavbu celkem čtyř vrtulníkových výsadkových lodí třídy Dokdo, přičemž podobně jako v případě Japonska existuje záměr využít tato plavidla coby nosiče letounů F-35B. Nedávno se navíc objevily informace o ambicích Jižní Koreje získat klasickou letadlovou loď s katapulty. Rozpracovány jsou dvě varianty: těžká s výtlakem 70 tisíc tun a kapacitou 32 bojových letounů/8 vrtulníků a lehká s výtlakem 40 tisíc tun a kapacitou 12 letounů/8 vrtulníků.
Zdroj:
https://dogfight.cz/letectva-a-ozbrojen ... sgrZBFSSiQ
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C3%ADda_Izumo




