Německo
1940

Pro posádky letadel, které musí nouzově přistát na vodě ve větší vzdálenosti od pobřeží, byla vyvinuta říšským ministerstvem letectva (Generalluftzeugmeister), generálplukovníka Udeta, záchranná bóje, která má sloužit jako útočiště pro posádku do doby, než dorazí záchranná letadla.
Bóje měří na délku přibližně 4 m, na šířku 2,5 m a na výšku 2,5 m a má na horní palubě asi 1,8 m vysokou věž se signalizačním stožárem a anténou. Tato bóje umožňuje několikadenní pobyt čtyřem osobám a v případě nouze může pojmout i posádky několika letadel. Podél vnějšího obvodu bóje probíhá těsně pod a nad čarou ponoru trubkové zábradlí, za které se může přidržet posádka hledající pomoc a pak se pomoci něj dostat k žebříku a k věži. Asi 100 m dlouhá plovací šňůra upevněná na bóji, která je viditelná díky střídavě zbarveným žlutým a červeným plovákům, má upozornit letadlo, které je v nebezpečí, na mořské proudy v daném místě. Pokud je to jen možné, má se letadlo snažit přistát na vodě z hlediska bóje na návětrné straně a proti mořskému proudu. V případě, že letoun bóji při přistávání mine, umožňuje plovoucí provaz posádce hledající pomoc dostat k bóji. Dále je ve věži bóje umístěn záchranný balon na desetimetrovém laně, který je možné hodit zraněným nebo vyčerpaným kamarádům.
Bóje, která je nad vodou opatřena jasně žlutým nátěrem a zřetelně označená čtyřmi červenými kříži na bílém podkladu, je osvětlena nepřetržitě svítícím bílým kotevním světlem s dosvitem asi 1 000 m. Uvnitř bóje jsou kóje se čtyřmi postelemi, suché oblečení a obuv, obvazový materiál a posilující prostředky. Předpokládaný nouzový proviant, který mj. zahrnuje také 25 l pitné vody, je při úsporné spotřebě dostatečný, aby mohl zásobit posádku až do převzetí trosečníků záchrannými letadly nasazenými na pomoc.
A konečně v bóji jsou k dispozici signalizační prostředky, jejichž pomocí na sebe může posádka upozornit. K označení přítomnosti lidí na palubě bóje, kteří potřebují pomoc, se má za dne na stožáru vztyčit černý signalizační balon a žlutočerveně pruhovaná vlajka. V noci má být za tímto účelem kromě bílého signalizačního světla na věži rozsvíceno červené a bílé světlo. K přivolání pomoci je možné odpálit červenou a bílou světlici, vyslat kouřové nouzové signály nebo světlice na padáku pomocí signalizační pistole, která je zde k dispozici. A konečně každá bóje je vybavena nouzovou vysílačkou. K přesednutí na přiletivší záchranné letadlo je u každé bóje jeden záchranný nafukovací člun.
Mužstvo, které použije některou tuto záchrannou bóji, je povinno bezprostředně poté, když dosáhne pobřeží, podat příslušné hlášení a uvést číslo bóje, aby bylo možné opět nahradit spotřebovaný proviant a použité kusy ošacení. Nakonec je upozorněno na to, že k utěsnění průstřelů, které by mohly vzniknout ve stěně bóje, jsou k dispozici utěsňovací zátky, které se zatloukají dřevěnou palicí. Pomocí čerpadla lze odčerpat již vniklou vodu.
Zdroje: Frontnachrichtenblatt der Luftwaffe, č.22 (Janus Piekalkiewicz – Letecká válka 1939-1945 – Plzeň 1995)
Celkem bylo vyrobeno asi 50 těchto záchranných bójí, které v průběhu roku 1940 Němci rozmístili do vod kolem Velké Británie. Podle dostupných informací zachránili velkou řadu letců a tím plně splnili to, k jakému účelu byly stvořené. Někdy se jim říkalo i Udet-Boje podle slavného německého stíhače z dob První světové války, který tragicky zahynul v listopadu 1941 a na jehož popud byly zkonstruované. Britové sestrojili svůj ekvivalent v podobě ASR-10, kterých sestrojili zřejmě jen v počtu 16 kusů. Jeden z těchto vyrobených záchranných prostředků je k vidění ve skotském muzeu v Irvine (Scottish Maritime Museum). Záchranné bóje si dokonce zahráli i ve filmech a to We dive at dawn (1943) a One of our aircraft is missing (1942). Jedna z bójí pak byla údajně začleněné do obrany přístavu Braye Harbour (Alderney) s posádkou tří mužů vyzbrojených kulometem.
Líbí se mi, že vůbec někoho v tom válečném shonu a vraždění napadlo stvořit něco, co mohlo vést k záchraně životů. Prostě proč zbytečně utrácet lidský život, že? Samozřejmě hlavním důvodem je zachránit nákladně vycvičené piloty a další létající personál a znovu je posadit do letounu a vyslat proti nepříteli.

Zdroje:
http://www.wikipedia.org