Zde viz náčrt

, na kterém malíř Roz. z mnoha map, nakreslil Barmu i s Barmskou cestou, včetně velkého množství letišť, tehdy používaných. Náčrt byla nakreslen pro Palbu.
Barma, pondělí až středa, 5. až 7. ledna 1942.
Bylo pondělí ráno, 5. ledna, když se japonská 77. sentai opět nad Mingaladon vrátila. Bohužel tentokrát se s odporem nad letištěm nesetkala. Při jejím náletu byla zdemolována důstojnická jídelna a DC-2 (G474) ze 31. peruti byl zničen přímým zásahem V noci letiště v Mingaladonu bombardovaly lehké japonské bombardéry Ki-30 ze 31. sentai a další noc pak bombardování provedlo šest japonských Ki-21 (zde viz foto,

pod kterým je popisek - Mitsubischi_Ki-21_Sally, foto je volně přístupné na několika webech) ze 62. sentai. Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, ve své knize - Krvavá jatka I. pod titulem - Barma - první útoky, na str. 256., a dále, napsali, cituji:
"Ráno 7. ledna 1942 sedm Ki-27 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Nakadzima_Ki_27, foto je volně přístupné na několika webech) ze 77. sentai doprovázelo bombardéry z 31. a 62. sentai k náletu na Moulmein. Při hloubkovém útoku zničily jeden malý dvojplošník. Této noci se nad Mingaladon vrátily bombardéry z 31. sentai.
7. ledna 1942 dorazila do Barmy první posila RAF. Z Egypta přiletělo do Toungooa (letiště severněji nad Rangúnem /2skoro 200 mil/ již na řece Sittang) 16 Blenheimů IV (zde viz foto

, na kterém je Bristol Blenheim Mk. IV, foto je volně přístupné na několika webech.) ze 113. perutě, které velel Wg. Cdr. N Stidolph (Rhodesan). Dne 30. prosince 1941 Odstartovala první šestice letounů, vedených Stidolphem z Hlwanu (z Egypta); dalších pět letounů následovalo pod velením Sqn. Ldr. P. R. A. Forda hned příští den. Posledních pět letounů, které vedl Sqn. Ldr. P. Duggan Smith (Novozélanďan) odletělo na Nový rok. Převládaly osádky z dominií, mezi nimiž byli čtyři piloti ze SAAF, tři z RAAF a jeden Kanaďan.. Každý letoun vezl jednoho specialistu z pozemního personálu; ti měli v nastávajících týdnech prokázat neocenitelné služby. Zbývající letecké posádky a pozemní personál 60. peruti skončily s novou jednotkou. Téhož dne odletěly dva odloučené Lysandery 28. peruti z Kohatu v Indii na jih, aby byly na lodi dopraveny na Andamanské ostrovy; zbytek peruti se připravil na přesun do Barmy."
Barma, čtvrtek, 8. leden 1942.
Když Blenheimy IV. dorazily do Barmy , okamžitě bylo devět letounů (mezi nimi jeden stroj ze 60. peruti) vyzbrojeno čtyřmi 250 librovými pumami H.E. a čtyřmi 40librovými zápalnými pumami pro nálet na doky v Bangkoku.
"Se dvěma letouny letěly osádky 60. peruti. Wt. Off. Martin Huggard absolvoval jeden ze svých prvních náletů v Barmě se svým starým letounem L4912 a jeho kolega Sgt. J. B. Barson pilotoval letoun ze 113. perutě Z7630. Odstartovali ve 2:00 a po dosažení cíle bombardovali individuálně. Protiletadlová palba byla velmi intenzivní, ale osádky hlásily, že viděly mnoho požárů a explozí. Všichni se bezpečně vrátili. Po návratu na základnu byly všechny Blenheimy poslány na sever do Lashia, kde si měly osádky po dlouhém přeletu z Egypta odpočinout.
Zůstaly tam až do 19. ledna 1942."
Několik hodin po skončení náletu Blenheimů na Bangkok, hlavní město Thajska, byly stejný den 8. ledna, poslány také 4 P-40 (zde viz foto

, na kterém je popisek, RAF_P-40_Tomahawks_1941, foto je volně přístupné na několika webech) z 2. perutě AVG do útoku na letiště Mesoht. Při útoku se
jim podařilo, na zemi, zničit celkem osm letounů. Japonská hlášení říkají, že byly zničeny 4 Ki-27 ze 77. sentai, které po zásazích shořely, další tři byly poškozeny. Navíc byl také spálen jeden japonský transportní letoun. Ale vše napsané se neodehrávalo v Mesohtu, ale v Rahengu!
"Protiletadlová obrana měla sestřelit dva P-40; letoun Flt. Lt. Charlie Motta byl sice zasažen, ale přistál na břicho na mýtině v blízkosti letiště; a ještě předtím, než letoun explodoval, podařilo se pilotovi opustit kabinu. Byl zajat a o týden později promluvil v bangkokském rádiu, že je nezraněn a daří se mu dobře. Po návratu ostatní piloti hlásili, že Mott zničil tři z nárokovaných letounů. Flt. Ldr. Percy Martelt a Bob Moss údajně zničili každý dva a Flt. Ldr. Bright jeden stroj."
Stejný den pak japonská 77. sentai odeslala k obraně jižní části úžiny Kra, svou 3. čútai do Singory, ostatní stíhací jednotky se potom přemístily z této oblasti do Malajska.
Stejný den, spíše však v noci, došlo k jednomu pokusu o odvrácení japonského útoku na Rangún.
"Tři piloti z AVG - Howard, Bright a Peter Wright - se v noci pokusili napadnout bombardovací letouny útočící na Rangún. Vzhledem k tomu, že vzletová dráha nebyla osvětlena, musely se na jejím okraji seřadit osobní a nákladní automobily a svými reflektory ji osvětlit. Američanům se však nepodařilo japonské bombardéry objevit, a tak ve 4:00 jim Mingaladon doporučil, aby se vrátili. Vozidla seřazená podél vzletové dráhy jim pro usnadnění přistání dráhu opět osvětlila.
Když se Wright přibližoval k dráze, praskla mu v kabině trubka od hydrauliky a postříkala ho. Zpola oslepen rozstříknutým olejem neudržel při přistání směr a srazil se s automobilem, ve kterém spal pilot Ken Merrit.
Wright vyšel z havárie bez zranění, ale Merrit zahynul."
Barma, pátek, 9. ledna 1942.
Americká AVG se ten den opět vrátila k útočné činnosti, "ofenzivnímu létání". Připojila se k nim i RAF, když Sqn. Ldr. Newkirk vedl útok na letiště Raheng, kterého se účastnily čtyři P-40 a celkem 6. Buffal (zde viz foto

, na kterém jsou Buffala, foto je volně přístupné na několika webech.).
"Američané hlásili, že spatřili ´sedm Buffal, která Japonci dostali od Siamců (z Thajska)´. Letouny se právě chystaly vzlétnout, zatímco dva další kroužily nad letištěm; tuto dvojici později sestřelil Newkirk. Během několika hloubkových útoků zničil Newkirk na zemi dvě ´Buffala´, další nárokoval Bright a Flt. Ldr. Noel Bacon se s Bobem Layherem podělili o čtvrté. Piloti britské 67. perutě mezitím hlásili zničení dvou bombardérů ´typu 97´ (piloti Ft. Lt. Brandt s letounem W8213 a Flt. Lt. Pinckney v W8239) a poškození dalších čtyř.
Podle japonských hlášení měl být jeden letoun spálen, jeden těžce poškozen a měl být zničen jeden startovací vůz."
V noci ze čtvrtka na pátek napadli japonské bombardéry opět Rangún a letiště Mingaladon. Při bombardování bylo zasaženo několik budov a při tom i několik 40galonových sudů s olejem. Na letišti Mingaladona tak vypukl velký požár. Dva z pilotů, a byli jimiFlt. Lt. Pinckney a Flg. Off Bingham-Wallis se vydali Japonce stíhat. Bingham-Wallis nahodil Buffalo (W8146/D) a Pinckney se ho pokoušel navádět přenosnou vysílačkou.
O této akci později Bingham-Wallis do zápisu řekl, cituji:
"S nočními útočníky se spojení navázat nepodařilo, ale oni navázali spojení s Colinem Pickneyem. Zatímco mě naváděl z protileteckého zákopu na letišti, jeden Japonec své pumy shodil na okraj zákopu a velice otřeseného Pickneye museli letci ze zákopu vykopat.
Zjistili jsme, že Japonci při náletech na Rangún využívají měsíčního světla a po větší část příletové trasy letí s rozsvícenými polohovými světly. Proto jsme jako malou odloučenou jednotku poslali do Moulmeinu Pickneye a Bargha, aby je během příletu napadli. Žel v tom okamžiku Japonci s nálety přestali."
Barma, sobota, 10. ledna 1942.
Bylo ráno dne 10. května 1942 když první čtveřici Buffal vedl k útoku na letiště Mesoht velitel Sqn. Ldr. Milward (v RD-A). Další letounů tehdy, dle zápisů, pilotovali seržanti Rutheford, Pedrsen a Sadler. Buffala napadla japonské vojáky, které v cílové oblasti Mesohtu piloti uviděli. Na letišti pak zničili dva jednomotorové letouny. Zřejmě, dle hlášení, se jednalo o dva bombardéry Ki-30 z 31. sentai. Svědčí o tom i japonské hlášení, které říká že čtyři Buffala během útoku, toho dne, zapálila řečená letadla.
Barma, neděle až neděle, od 11. do 18. ledna 1942.
Noční nálety na Rangůn, hlavní město Barmy a jedno z letišť poblíž, letiště v Mingaladonu pokračovaly, a navíc v časných ranních hodinách Ki-21 z 11. a 62. sentai napadly, také Moulmein a Tavoy. Dne 13. ledna 1942 zaútočily Ki-27 ze 77. sentai na Tavoy, kde na zemi zničily ten den sedm malých letounů a již 14. ledna časně po ránu napadlo deset Ki-30 a osm Ki-21 Mingaladon, kde zapálili dalších šest letounů.
Došlo k dalším organizačním opatřením na spojenecké straně a i k osobním událostem. Pochopitelně se dál i bojovalo.
"Zbytek 1. perutě AVG se připojil ke 2. peruti v Mingaladonu. V letce šesti letounů, kterou vedl Sqn. Ldr. Bob Sandell, působil mezi piloty bývalý námořní letec Gregory Boyington (Boyington byl později hodnocen jako největší stíhací ´eso´ námořní pěchoty v letech druhé světové války. On a jeho zástupce Howard z 2. peruti budou dvěma z amerických stíhacích pilotů, kteří obdrží nejvyšší vyznamenání ´Čestnou medaili Kongresu´ (poznámka pochází od Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, z jejich knihy - Krvavá jatka I. pod titulem - Barma - první útoky, na str. 258.).
V průběhu dne přiletělo dalších sedm P-40, které vedl zastupující Sqn. Ldr. Bob Neale.
V této době Sqn. Ldr. Milward z 67. peruti zjistil, že po svém zranění je pro něj stále těžší pilotovat letoun. Bolest mu působilo i řízení vlastního automobilu. Několik měsíců předtím se oženil a jeho manželka, která pracovala na velitelství letectva, nyní působila jako jeho řidič. Za těchto okolností neochotně předal velení perutě Flt. Lt. Brandtovi a po přeložení na velitelství letectva byl povýšen do hodnosti Wing Commandera.
Buffala byla nyní často používána k průzkumným letům. 13. ledna 1942 Sgt. Rutherford provedl nízký průlet nad letištěm Raheng (Tak) a Mesoht. Plt. Off. Brewer (W8229) letěl do Don Muangu, 150 mil severně od Bangkoku, a odtud nad Tavoy, kde napadl dvoumístný letoun, o kterém řekl, že byl podobný ´Junkersu 87´. Nezpozorován vystoupal nad letoun a první útok provedl ze slunce. Protivník se o úhybný manévr nepokusil jeho stroj hořel a mířil k thajským hranicím, kde po chvíli mezi kopci explodoval. Pravděpodobně to byly Ki-15 (zde viz foto
, pod kterým byl popisek - navigační Ki_15_C5M_21, foto je volně přístupné na několika webech.), nebo Ki-30, jednomotorové letouny, lehké průzkumné a bombardovací stroje s pevným podvozkem, které JAAF používalo v Barmě a Thajsku; jejich totožnost však nebyla ověřena. Příštího dne (14. ledna) zamířil Flt. Lt. Pinckney (W8239) spolu se dvěma dalšími letci nad letiště Mesoht, kde uviděli pojíždět před startem, velký letoun, který identifikovali jako Junkers Ju 52. Po Pickneyově útoku letoun explodoval."