Společnost EWR vznikla v Německu koncem 50. let 20. století jako společný podnik firem Heinkel, Messerschmitt a Bölkow za účelem výroby stíhacího letounu s charakteristikou VTOL. Navržený stroj VJ-101 vycházel z předchozího výzkumu všech zmíněných výrobců a konstruktéři jej postavili na základě amerického letounu F-104 Starfighter. V podstatě šlo o německou realizací konceptu Bell XF-109, který ale skončil ve fázi plánování již v roce 1961. Německý projekt měl dva silné motory na konci křídel, které se mohly natáčet v úhlu 90°, a dalších dvou zdvihových motorů v trupu. Byly postaveny dva prototypy, označené X-1 a X-2. První z nich zahájil zkoušky v roce 1963 a během zkušebních letů překonal jako vůbec první VTOL letoun rychlost zvuku. Druhému prototypu se 29. července 1964 dokonce podařilo dosáhnout nadzvukové rychlosti bez přídavného spalování, což se stalo běžným až u nejmodernějších stíhaček současnosti. Ačkoli první prototyp o něco později havaroval v důsledku poruchy autopilota, celý projekt vypadal velmi nadějně. V plánu bylo dosáhnout rychlosti Mach 2, nicméně v roce 1968 byl celý program zrušen z finančních a politických důvodů. Navíc šlo o dobu nastupujícího Harrieru, který byl již poněkud použitelnějšího konceptu. Dochovaný letoun EWR VJ-101 je k vidění v Deutsches Museum v Mnichově. Podobný osud, včetně deponování do téhož muzea, potkal další německý prototyp VAK 191B konsorcia VFW (Focke-Wulf, Weser a Heinkel, později součást firmy Fokker). Ten však využíval jiný princip, vektorování tahu, doplněné o dva pomocné zdvihové motory.
Zdroj:
http://www.osel.cz/6166-otoc-motor-nast ... nosti.html
http://vtm.e15.cz/clanek/boj-o-vertikalu
https://www.youtube.com/watch?v=o6rTlaARcr4
https://www.youtube.com/watch?v=ntZDAS4fCPA
https://en.wikipedia.org/wiki/EWR_VJ_101

