Stránka 1 z 1

Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 5/4/2020, 10:42
od Rase
EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Společnost EWR vznikla v Německu koncem 50. let 20. století jako společný podnik firem Heinkel, Messerschmitt a Bölkow za účelem výroby stíhacího letounu s charakteristikou VTOL. Navržený stroj VJ-101 vycházel z předchozího výzkumu všech zmíněných výrobců a konstruktéři jej postavili na základě amerického letounu F-104 Starfighter. V podstatě šlo o německou realizací konceptu Bell XF-109, který ale skončil ve fázi plánování již v roce 1961. Německý projekt měl dva silné motory na konci křídel, které se mohly natáčet v úhlu 90°, a dalších dvou zdvihových motorů v trupu. Byly postaveny dva prototypy, označené X-1 a X-2. První z nich zahájil zkoušky v roce 1963 a během zkušebních letů překonal jako vůbec první VTOL letoun rychlost zvuku. Druhému prototypu se 29. července 1964 dokonce podařilo dosáhnout nadzvukové rychlosti bez přídavného spalování, což se stalo běžným až u nejmodernějších stíhaček současnosti. Ačkoli první prototyp o něco později havaroval v důsledku poruchy autopilota, celý projekt vypadal velmi nadějně. V plánu bylo dosáhnout rychlosti Mach 2, nicméně v roce 1968 byl celý program zrušen z finančních a politických důvodů. Navíc šlo o dobu nastupujícího Harrieru, který byl již poněkud použitelnějšího konceptu. Dochovaný letoun EWR VJ-101 je k vidění v Deutsches Museum v Mnichově. Podobný osud, včetně deponování do téhož muzea, potkal další německý prototyp VAK 191B konsorcia VFW (Focke-Wulf, Weser a Heinkel, později součást firmy Fokker). Ten však využíval jiný princip, vektorování tahu, doplněné o dva pomocné zdvihové motory.

Zdroj:
http://www.osel.cz/6166-otoc-motor-nast ... nosti.html
http://vtm.e15.cz/clanek/boj-o-vertikalu
https://www.youtube.com/watch?v=o6rTlaARcr4
https://www.youtube.com/watch?v=ntZDAS4fCPA
https://en.wikipedia.org/wiki/EWR_VJ_101

Obrázek

Obrázek


Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 6/4/2020, 08:20
od Hektor
Nemecko bolo celkom dosť zvláštne FIAT G.91 bol v pohode, F-104 katastrofa, keby makajú na Mirage III s Francúzskom vyšlo by ich to lacnejšie (na životy) holt úplatky. Potom snaha nahradiť FIAT vertiklmy až po Harrier následne záujem o Jaguara nakoniec kúpia podzvukový Aplha Jet.

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 6/4/2020, 10:01
od Kouzelnik
@Rase ... další tehdejší pokusy o VTOL: https://www.airvectors.net/avdevtol.html


Hektor píše:Nemecko bolo celkom dosť zvláštne FIAT G.91 bol v pohode, F-104 katastrofa, keby makajú na Mirage III s Francúzskom vyšlo by ich to lacnejšie (na životy) holt úplatky. Potom snaha nahradiť FIAT vertiklmy až po Harrier následne záujem o Jaguara nakoniec kúpia podzvukový Aplha Jet.
@Hektor ... to co píšeš - řekněme první polovinu Tebou popisovaného období bylo trochu jinak - šlo o více či méně koordinované úsilí několika evropských států. viz např. tzv. NBMR: https://www.secretprojects.co.uk/thread ... -nbmr.758/ ... Nicméně v téže době, kdy probíhal vývoj letadel dle jednotlivých kol v rámci NBMR, tak nezávisle na NBMR probíhaly také další vývoje letadel viz např. zájem DE+FR+IT jehož výsledkem byl Transall C-160.... Ovšem aby byl zmatek ještě větší, tak konkureční letadlo k Transallu tj. FIAT G.222, byl angažován v "soutěži" NBMR-22, zatímco Transall patrně neměl nic společného s NBMR-22.

... Zbytku Tvého komentu nerozumím, co tím myslíš.

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 6/4/2020, 10:18
od skelet
G.222 jako konkurence k Transallu? To se mi moc nezdá, neb G222 má vzletovou hmotnost (31t) na úrovni prázdné hmotnosti Transallu (29t). A nosnost Transallu (16t) byla vyšší jak prázdná hmotnost G.222 (11t). Transall byl konkurencí C-130, nikoliv G.222

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 6/4/2020, 10:35
od Kouzelnik
skelet píše:G.222 jako konkurence k Transallu? To se mi moc nezdá, neb G222 má vzletovou hmotnost (31t) na úrovni prázdné hmotnosti Transallu (29t). A nosnost Transallu (16t) byla vyšší jak prázdná hmotnost G.222 (11t). Transall byl konkurencí C-130, nikoliv G.222
@Skelet... já pouze se snažil naznačit pro @Hektor nějaké základní info o pozadí výběru toho či onoho letadla do výzbroje některých evropských armád...

Ohledně Transall vs. G.222 - já ani nepsal že šlo o letadlo +-srovnatelných parametrů. Pouze jsem se snažil naznačit, že nezávisle na NBMR se vlády DE+FR+IT rozhodly, že se pokusí, aby od evropských výrobců letadel koupili transportní letadlo. Výsledkem této dohody, že DE+FR nakonec koupili Transall, zatímco v Itálii šli jinou cestou (=G-222).

Ten přístup evropských vlád k NBMR je dost pestrý sám o sobě - např. dost odlišně se k NBMR stavěli Britové se rozhodovali dost jinak než BeNeLux+DE+FR(+IT+Portugalsko/Dánsko/Norsko).

A ještě další odlišné motivace (jaké letadla kupovat) panovaly za éry NBMR v Španělsku či ve Švédsku (Finové+Rakušáci).

No a celá ta mozaika různých vztahů/motivací v jednotlivých evropských zemích je jedním z důvodů proč NBMR skončilo.


Když to zkusím přiblížit z naší česko-slovenské perspektivy, tak něco podobného (v menším měřítku) panovalo při výběru letadla na jehož konci byl L-29 (plus Iskra a v širším kontextu Soko Galeb)

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 6/4/2020, 11:18
od Hektor
O súťažiach ktoré išli hneť do kelu som počul. FIAT je víťazom takej sútaže a kúpilo ho len Nemecko a Taliansko.
F-104 prešiel vďaka úplatkom, no len si predstavte Mirage III u LW aj s radarom navádzanou raketou, tých 600 ks by Dassault posunulo ďalej a dokončil by ďalšie odvážne projekty. Géčkové Mirage namiesto Tornáda a oveľa skôr, Mirage F3 ťažký záchytný stíhač (Mig-25) Mirage F1M53.

Ide mi ale hlavne o to že Alpha Jet je oproti Harrieru či Jaguaru veľmi slabá voľba.
Pre ich "lahké bombardovacie" jednotky by bola vhodná nejaká obdoba A-10, Su-25. Ale nič také nevzniklo.

C-160 mi príde pre LW po Noratlase ako predimenzovaný, bola to priama konkurencia C-130.
G.222 je také optimálne lietadlo ako An-24/26 pre nás.

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 6/4/2020, 12:10
od Kouzelnik
Hektor píše:Nemecko bolo celkom dosť zvláštne (...)
@Hektor... zopakuji to. V období o kterém píšeš (po WW2, zhruba od začátku 50.-tých let) IMHO se nedá pochopit výběr toho či onoho letadla do evropských armád, pokud se člověk bude dívat pouze na potřeby/motivace pouze v jedné (západo)evropské zemi. Nýbrž šlo o potřeby/motivace více zemí.

Pokud si to člověk uvědomí, tak poněkud líp pochopí např. důvody toho proč a jak úspěšně (ne-)/dopadly jiné sólové projekty - např. (Mach-/Universal-)Trainer od Fokkeru či CF-105 Arrow z Kanady.

Prostě a jednoduše - v období a v části světa o které jsi @Hektor psal: než se člověk "zavrtá o detailů" u konkrétní letadla, tak prvně se musí podívat "do šířky", na potřeby/motivace ve více (evropských) zemích.

Je to podobně jako diskutovat (ne-)vhodnost/podařenost např. lodní výzbroje u lodí stavěných ve 30.-tých letech, když diskutující ignoruje Washingtonskou konferenci 1922 a následující dohody

Tím z mé strany končím tento OT. Bo bych tím kazil článek od @Rase ... např. použití 6-ti motorů na jednom letadle vypadá jako zajímavé diskusní téma (na což ovšem nestačím, takže se do takového odborného debaty nemůžu zapojit.)




@Rase ... ještě bych doplnil další pokus o VTOL letadlo:
https://www.secretprojects.co.uk/thread ... iance.303/
http://www.dutch-aviation.nl/index5/Mil ... 20D24.html

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 7/4/2020, 12:03
od Hektor
Aj keď je to iba skúšobné lietadlo "demonštrátor" tak je prekvapujúce aké slabé motory to malo, iba 12,4 KN a celkom 49,6 KN, VAK191B vyzerá že má k použiteľnému lietadlu bližšie.
Celkovo to ale bola slepá ulička a Nemeckú potrebu by najlepšie uspokojil Jaguar alebo G91Y, vzhľadom na ich mániu 2 motormi.
Tá bola ale spôsobená nehodovosťou F-104 a ak by už používali Mirage III tak ako ľahký bombardér mohli zaviezť Mirage V, sériovosťou by sa ich cena dostala ešte nižšie.
Vertikál nikdy nemohol byť laciním ľahkým strihacím bombardérom.

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 7/4/2020, 12:28
od Kouzelnik
Hektor píše:(...)
Vertikál nikdy nemohol byť laciním ľahkým strihacím bombardérom.
A v tom se IMHO skrývá část důvodů proč tento projekt nedopadl... tj. proč armádní zadání obsahovalo VTOL charakteristiku viz NBMR-3a/-3b

P.S. Existovala kombinace použití Mirage 5 a F-104G = Belgie.

P.P.S. Mám pocit, že je ta spousta nehod F-104G není vnímána v kontextu.
- A to jak v podmínkách samotných provozovatelů (např. poněkud opožděné změny ve výcvikové části LW https://de.wikipedia.org/wiki/Deutsches ... do_USA/CAN a https://de.wikipedia.org/wiki/Taktische ... n_Portugal). A také ve srovnání např. s nehodovostí během provozu MiG-21 ( těch nehod F-104G mi nepřipadá až tak moc).
Ale to je OT, možná by bylo lepší založit příslušné diskusní vlákno k tématu nehodovosti nadzvuků M=2 zaváděných v 60.-tých letech

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 7/4/2020, 13:58
od HONZIK11
F104. Ano přezbrojování na něj bylo v Německu hektické a poplatné době . Ze svých 915 F-104 G ztratili 270 strojů a zahynulo při tom 110 pilotů.
Nejvíce letounů F 104 ztratilo RCAF (Royal Canadian Air Force), celkem 110 z 239. Většina nehod byla vyhodnocena jako selhání lidského faktoru, ať už pilota, nebo pozemního personálu. Piloti i personál byli prostě tak vystresováni z tohoto zázraku ,že dělali chyby.
Naopak norské letectvo, ztratilo pouze šest letounů a španělské letectvo neztratilo ani jeden. Tito byli v klidu mimo přímé nárazníkové pásmo.

Co se všeho vertikálního týká. Byla to tenkráte strašná moda,stejně jako měnitelná geometrie křídla a Formule 1 s šesti koly. :rotuj: Došlo se k závěru , že kolmý vzlet a přistání jsou technicky zvládnutelné ,ale nosnost takového letounu je velice omezená .Kolmé přistání s nespotřebovanou výzbrojí je navíc velice riskantní a mnohdy i nemožné. Za mě celkem zábavná ,slepá ulička. Ve škatulce stíhacích letounů zůstává jen Lockheed Martin F35 ve své variantě ,ale poslední dobou je o něm,, ticho po pěšině,, . Myslím ,si že Američani budou ještě s láskou vzpomínat na AV-8B Harrier II, dle mě to nejlepší ,co bylo kdy v této kategorii kdy vymyšleno .
.

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Napsal: 7/4/2020, 14:20
od kenavf
Hektor píše:Aj keď je to iba skúšobné lietadlo "demonštrátor" tak je prekvapujúce aké slabé motory to malo, iba 12,4 KN a celkom 49,6 KN, ...
Malo by to mať 6 motorov. 2x2ks na koncoch krídiel a 2ks v trupe.
https://en.wikipedia.org/wiki/EWR_VJ_101
To na konci krídiel je dvojmotáž.