Zde viz foto náčrtu

, na kterém je Bitva u ostrova Midway_1, dne 4. června 1942, od 4 hodin do 10 hodin 30minut, jako prvá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných náčrtů pro Palbu, od kreslíře Roz., naskenován a zmenšen. V konci minulého článku (Č 320.), je patrné, že nejen na letadlové lodi Akagi, ale když na ní, tak i na ostatních lodích, vládl dne 4. června 1942, po sedmé hodině ranní, velký chaos způsobený americkými létajícími čluny, které pozorovaly japonskou hlavní flotilu. Japonští stíhači, kteří chránili svou flotilu, nevěděli kam dřív skočit. Zde pak je ještě foto

, kde je Bitva u Midway_2, s vývojem událostí 4. června od 10 hodin 30 minut, až do 6. června 1942 do 00,00 hodin, tedy druhá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných nákresů pro Palbu, od kreslíře Roz., naskenován a zmenšen.).
Japonští historici, Micuo Fučida a Masatake Okumiya, v článku - Vzdušné napadení z pobřežních základen, v knize - Midway. Rozhodující bitva v Pacifiku, na str. 146. a dále, uvádějí, cituji:
„Na velitelský můstek Akagi (zde viz foto

, na kterém je japonská letadlová loď Akagi v roce 1939, foto je volně na mnoha webech.), došlo v sedm hodin hlášení kapitána Tomonagy, doporučující druhý úder na Midway. Náš svaz stále ještě nebyl napaden ani jediným nepřátelským letounem, ale těsně nato bylo Tomonagovo doporučení podtrženo prvním ze série rozhořčených útoků letounů z pozemních základen, které Nagumovi dostatečně potvrdily, že nepřátelské letecké síly na Midway zničeny nebyly.
V 7.05 zatroubila polnice ´vzdušný poplach´ a na řídícím letovém stanovišti upřel každý zrak k jižní obloze. Podařilo se mi se pozvednout, abych se také rozhlédl, a spatřil jsem, že se nádherně vyčasilo. Asi ve výši 6 000 stop byly sice husté mraky, ale vzduch byl jasný a viditelnost dobrá.
Jeden z torpédoborců v přední části našeho kruhového tvaru najednou vztyčil vlajku: ´Nepřátelské letouny v dohledu´! Aby výstrahu zdůraznil, vypustil chumáč černého kouře a zahájil palbu z protiletadlových děl. Brzy jsme spatřili čtyři letouny, jak se přibližují zleva v úhlu 20°. Vypadaly jako torpédometné bombardéry, ale než se k nám přiblížily tak, abychom je mohli identifikovat, naše stíhačky se na ně vrhly a tři z nich sestřelily za nadšeného jásotu všech mužů na palubě. Zbylý letoun se už zteče neodvážil, začal se vzdalovat a naše Zera (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Zero_Sokaku, tedy Zero na letadlové lodi Šokaku, foto je volně přístupné na několika webech.) se dravě pustila za ním.
Chvíli nato se opět ozvalo volání pozorovatele z velitelského můstku: ´Šest středních pozemních letounů se přibližuje zprava v úhlu 20° stupňů. Na obzoru´. Přejížděl jsem očima po obzoru v udaném směru a opravdu jsem uviděl nepřátelské letouny, jak letí v zástupu. Nepřítel zřejmě plánoval soustředěné napadení z obou boků, ale naštěstí mu nevyšlo časování.“
Po postupně střílejících torpédoborcích, zahájily proti přilétávajícím letounům svou palbu i křižníky, ke kterým se po chvilce přidala i japonská bitevní loď Kirišima, plující napravo od letadlové lodi Akagi. Americké letouny stále držely výšku nízko nad hladinou oceánu. Postupně byla protiletadlová palba velice hustá, jasně viditelná, dle černých chomáčků v oblastech příletu, „ale ani jediný z útočících letounů nebyl sestřelen“.
„Když zahájila palbu děla na Akagi, prolétla tři Zera naší vlastní palebnou přehradou a vrhla se na Američany. Ve chvíli se tři nepřátelské letouny vzňaly, spadly do oceánu a svůj pád vyznačili vysokým sloupcem černého kouře. Zbylé tři letouny statečně vytrvaly, až svá torpéda vypustily, otočily se prudce doprava a rychle zmizely, kromě vedoucího letounu, který se mihl nad Akagi od pravého k levému boku a téměř narazil na velitelský můstek. Na trupu letounu typu B 26 bylo zřetelně vidět bílou hvězdu. Sotva loď přelétla, vzňal se a spadl do oceánu.
Asi v téže době se zleva blížilo k Akagi několik torpéd; jejich pohyb byl vyznačen matnými bělavými stopami. Loď se však pohybovala tak obratně, že nás ani jedno torpédo nezasáhlo, a každý si s ulehčením oddechl.
Náletu se zúčastnilo šest torpédových letounů (TBF Avenger, zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Avenger_TBF_8_T_1_VT_8_June_4_1942, foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zvětšeno.) a čtyři letouny B 26 (Marauder, zde viz foto

, pod kterým byl popisek_B_26_torpedo, autor je na webu viz zde:
https://forum.il2sturmovik.com/topic/27 ... ay/page/6/
, foto bylo zvětšeno.), všechny byly vyzbrojeny torpédy a vzlétly z Midwaye bez doprovodu v 6.15. Podle amerických záznamů se z náletů vrátily pouze dvě B 26 a jedno TBF.“
Tento nálet B 26 a TBF Avenger přispěly k rozhodnutí admirála Naguma, že vydal rozkaz k znovu napadení Midwaye, druhou vlnou. Štábu i admirálovi se prý tehdy zdálo, že mohou druhou vlnu určitě poslat, neboť o nějakých nepřátelských plavidlech nebylo žádnému japonskému průzkumu nic známo. Nagumo tak nařídil, aby ty letouny, které byly již vyzbrojeny k útoku na lodě, se místo toho připravily k dalšímu pozemnímu útoku na atol Midway. Což v podstatě pro techniky znamenalo, že horizontální bombardéry z Akagi a Kagy, které byly již vyzbrojeny torpédy, tak jim musela být torpéda odmontována a technici je museli vyzbrojit pumami (Tady je přiložena poznámka redakce vydání knihy, které píše: „Lodí Hirjú a Sórjú se to netýkalo, protože, jak bylo uvedeno, skupina torpédových lodí druhé útočné vlny byla složena jen z letounů z letadlových lodí Akagi a Kaga, kdežto Hirjú a Sórjú dodaly skupinu střemhlavých bombardérů. Torpédové bombardéry z Hirjú a Sórjú vzlétly s první útočnou vlnou, pro niž opět skupinu střemhlavých bombardérů dodaly Akagi a Kaga.).
„Letouny, které už byly na letové palubě, byly jeden po druhém znovu spuštěny do hangáru a tam se začalo s výměnou výzbroje. Letecké i údržbářské posádky pracovaly úporně na tomto namáhavém úkolu.
Po krátké přestávce byl Nagumův svaz znovu napaden. Těsně před osmou hlásil pozorovatel na Akagi, že nepřátelské bombardéry napadly Hirjú. Bylo vidět, jak se kolem letadlové lodi zvedají bílé vodní sloupy a v příštím okamžiku se podobné vodní sloupy zvedaly kolem Sórjú (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Japanese_aircraft_carrier_Soryu_1938, foto bylo zvětšeno a je volně na několika webech). Nebylo však vidět černý kouř, jenž by byl znamením, že některá z lodí byla přímo zasažena. Když se vodní clona rozptýlila, viděli jsme, že obě dvě letadlové lodi stále plují kupředu, zřejmě nepoškozeny.
Již tehdy se Fučida, jak napsal, podíval do příručky, která v japonském námořnictvu sloužila k rozpoznávání letadel, aby v ní zjistil, že letadlovou loď Sórjů, napadlo 14 létajících pevností B 17 (zde viz foto
, pod kterým byl popisek, Boening B-17E_1941., foto je volně přístupné na několika webech), což si tehdy zapsal, jako poslední typ amerických bombardérů.
„Při poválečném zkoumání amerických záznamů se ukázalo, že tyto letouny vzlétly z Midwaye před svítáním, aby napadly japonský transportní konvoj, ale pak dostaly rozkaz, aby místo toho napadly letadlové lodi. Když svrhly celý náklad pum – přes 4 pumy z jednoho letounu – z výše 20 000 stop, vrátily se v pořádku na základnu a optimisticky hlásily čtyři zásahy dvou letadlových lodí.
Rozhořčilo mě, že žádná z našich stíhaček se za B 17 nepustila. Když jsem si však připomněl, jak jsou prý tyto velké letouny odolné, uvědomil jsem si, že by je naši stíhači stejně sotva mohli sestřelit. Mezitím se ´pevnosti´ hlučně a přezíravě vzdalovaly. Naše protiletadlová děla na ně soustředila palbu, ale žádnou nezasáhla.
Ve stejné době, ve které je řeč o B 17, startovala Zera japonské druhé útočné vlny, která posílila vzdušnou bojovou ostrahu nad svazem Naguma, jako její PVO. Tehdy pozorovatel hlásil, že se blíží skupina malých letadel směrem od Midwaye. Nejpřednější japonský torpédoborec tehdejšího zajištění, který byl přeložen jako „vůdčí torpédoborec“, vypustil sloup kouře na zamlžení, a poté zahájil okamžitě na letouny palbu.
„Metoda jejich náletu byla záhadná, protože pro torpédovou zteč byly příliš vysoko a pro střemhlavé bombardování příliš nízko. Celkem šestnáct letounů s velkými odstupy nalétalo s mírným klesáním přímo na Hirjú. Byly napadeny deseti či více Zery a jeden po druhém padal vývrtkou do moře. Polovina jich byla sestřelena, ostatní přesto statečně pokračovaly v letu, nakonec svrhly pumy a zdálo se, že určitě letadlovou loď zasáhly. Když se však uklidnila hladina, rozčeřená pumami, a když se rozptýlil kouř, byla Hirjú stále nedotčena a chrabře pokračovala v plavbě. Zdálo se mi podivné, že americké letouny nepoužily, při této zteči své obvyklé vysoce účinné techniky ´perfektního střemhlavého letu´.
To se vysvětlilo při poválečném zkoumání amerických záznamů o této akci. Velitel těchto 16 střemhlavých bombardérů námořní pěchoty /SBD/ ( zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Douglas_SBD_2_Dauntless, dál pak přeloženo volně - z letadlové lodi USS Enterprise v říjnu 1941, foto je volně přístupné na několika webech, bylo zde několikrát zmenšeno. Pro atol Midway ještě také létaly Vindicatory, zde viz foto, pod kterým byl následující popisek

A U.S. Marine Corps Vought SB2U-3 Vindicator dive bomber of Marine scout bombing squadron VMSB-241 taking off from Eastern Island, Midway Atoll, during the Battle of Midway, 4-6 June 1942.
US Marine Corps Vought SB2U-3 Vindicator střemhlavý bombardér námořní průzkumné bombardovací letky VMSB-241 vzlétající z východního ostrova na atolu Midway během bitvy o Midway ve dnech 4. – 6. Června 1942.
https://www.warhistoryonline.com/instan ... d-you.html
https://pacificparatrooper.wordpress.co ... ne-1942-4/
, který jsem nechal v překladači přeložit a dodal jej ještě s dvěma odkazy, které říkají, že Vindicatory na atolu Midway létaly mezi 4. a 6. červnem 1942… V Č 309., viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8876
, je pak popsán správně Hubáčkem nálet.) vzlétl z Midwaye asi před hodinou, jsa si dobře vědom, že jeho piloti nemají se střemhlavým bombardováním dosti zkušeností. Proto se rozhodl pro bombardování z klouzavého letu. Polovina letounů se na základnu nevrátila a z druhé poloviny bylo šest letounů tak poškozeno, že už nemohly být opraveny (pravda bude ještě jednou, nebo dvakrát řečena).“