Zde viz náčrt

, na kterém je Bitva u Midway_2, s vývojem událostí 4. června od 10 hodin 30 minut, až do 6. června 1942 do 00,00 hodin, tedy druhá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných nákresů pro Palbu, od kreslíře Roz., naskenován a zmenšen.
Bylo stejné ráno dne 5. června 1942, ale již po čtvrté hodině ranní, a v Pacifiku, v prostoru okolo atolu Midway, se již začalo rozednívat, když podle tvaru lodních nástaveb, začal korvetní kapitán John W. Marphy, velitel ponorky USS Tambor, konečně, ve svém dalekohledu poznávat, že to co viděl před tím jen jako stíny ve svém dalekohledu, jsou skutečně japonská plavidla. Americká ponorka USS Tambor ( zde viz foto

, pod kterým byl popisek- USS_Tambor, foto je majetkem Wikipedie, a zde viz více o USS Tambor, na Wikipedii:
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Tambor_(SS-198)
), plula, stále ještě vynořena, a tak ji zahlédli i Japonci a jeden z torpédoborců, který byl tehdy vzdálen je pouhé dvě míle, k ponorce okamžitě zamířil. A zde, v napínavém příběhu, český historik pokračuje, na str. 460., těmito slovy, cituji:
„Murphy dal bleskurychle uzavřít poklop a USS Tambor zmizel pod hladinou. Uběhla čtvrthodina napjatého očekávání, kdy zaduní exploze hlubinných pum, nic se ale nedělo, dokonce nebyl zachycen zvuk šroubů nepřátelského torpédoborce. Murphy vyčkal dalších deset minut a poté ponorka opatrně vystoupala k hladině a vysunula periskop. Viděl dva křižníky, které tentokrát již zcela přesně identifikoval jako typ Mogami. Jeden byl vzdálen asi čtyři míle, druhý šest: oba pluly na západ. Murphy odeslal rádiem další informace a snažil se dosáhnout pozice, ze které by mohl zaútočit. Při přiblížení zjistil, že jednomu z křižníků prakticky chybí téměř dvanáct metrů přídě a že mezi oběma loďmi probíhá horečná světelná signalizace. Krátce nato oba křižníky změnily kurs a počaly se od ponorky vzdalovat, i když plula nejvyšší rychlostí, jaké byla schopna. Znamenalo to, že i poškozený křižník je stále ještě s to dosáhnout vyšší rychlosti než ponorka plující pod hladinou. Naděje na útok tím byla ztracena. Murphy nicméně rozhodl pokračovat v pronásledování; doufal, že může přispět i náhoda, kdy křižníky zpomalí nebo změnou kursu vzdálenost zkrátí. Po několika minutách mu ale radista předal příkaz určený všem ponorkám midwayské hlídkové skupiny nařizující soustředění v pozici pěti mil od atolu. Proto obrátil, vynořil se a zamířil na východ k Midway.“
Když tehdy korvetní kapitán Murphy uviděl deformovanou příď jednoho z japonských křižníků, prý tehdy vůbec netušil, jak k deformaci došlo a co se vlastně přihodilo. Vůbec tehdy nevěděl, že právě jeho zásluhou je jeden z nejmodernějších japonských těžkých křižníků tak vážně poškozen, že jsou vlastně sečteny jeho hodiny, které křižníku ještě zbývají. Na str. 460., pak český historik vysvětluje, když píše, cituji:
„Krátce poté, co ve 2 hodiny 15 minut (již 5. června 1942) ráno Murphy uviděl vzdálené siluety japonských lodí, zpozorovala vynořenou ponorku i hlídka na Kuritově vlajkové lodi Kumano, plující v čele linie. Admirál, který nemohl vědět, zda se již neblíží torpéda, vydal okamžitě příkaz k ostrému pětačtyřicetistupňovému obratu doleva. Rozkaz byl předáván signálními lampami postupně od Kumana až k poslední lodi v linii Mogami (zde viz foto

, pod kterým byl popisek: probíhající zkoušky na křižníku Mogami 1934-1935, foto je majetkem Wikipedie.). Zatímco první tři lodi již počaly provádět obrat, Mogami, který pokyn obdržel nejpozději, plul ještě několik desítek sekund přímo. Navigátor korvetní kapitán Masaki Jamauči na můstku Mogami si uvědomil hrozící nebezpečí příliš pozdě. Přes bleskový rozkaz: ´Plnou silou zpět!´, se již nedalo srážce zabránit. Ostrá příď Mogami narazila na zadní část levoboku křižníku Mikuma, plujícího před ním. Obě lodi se prudce otřásly, vylétl roj jisker a za drásavého skřípění trhaných a drcených ocelových plátů se křižníky opět od sebe oddělily. Mikuma vyvázl ze srážky poměrně lehce, pouze s proraženou naftovou nádrží. Daleko hůř dopadl křižník Mogami, kdy celá jeho příď až po první dělovou věž se změnila ve změť pokřivených a přelámaných kusů kovu (zde viz ilustrační foto

ze 6. června 1942, na kterém je tankována Mogami, po útocích, z japonského tankeru Nichiei Maru. Patrná je chybějící část přídě Mogami až po přední dělovou věž. Foto, je majetkem, tohoto článku:
https://ww2db.com/image.php?image_id=19491
, je již volně na několika webech a zde bylo zvětšeno). Jeho veliteli Akurovi Sódžimu nezbylo než přikázat drastické snížení rychlosti.
Admirál Kurita musel rychle rozhodnout, jak se v této nepříjemné a nepředvídatelné situaci zachovat. Především bylo třeba respektovat Jamamotův příkaz o spojení s hlavním svazem. Přikázal proto křižníku Mikuma a oběma torpédoborcům zůstat s poškozeným Mogami, který nebyl schopen vyvinout vyšší rychlost než třináct uzlů, zatímco Kumano a Suzuja pokračovaly plnou rychlostí na severozápad., na schůzku s Jamamotem.“
Na atolu Midway strávila americká posádka velice neklidnou a těžkou prací naplněnou noc ze 4. na 5. června 1942 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Japanese_attack_Midway_on_4_june_1942_diorama_Japonský útok na Midway, 4. června 1942 /dioráma/. Patrný jsou zásahy po bombardování. Foto je volně na několika webech a bylo několikrát zmenšeno). Důvodem velkého neklidu byla i zpráva americké ponorky USS Tambor, která oznamovala přítomnost většího množství cizích plavidel, a to ve vzdálenosti jen necelých 90 mil od Midwaye. Je pochopitelné, že tato vzdálenost vyvolávala novou obavu z bezprostředního nebezpečí. Stále hrozilo napadení a nový pokus Japonců o vylodění. Stovky mužů po celou noc opravovali škody způsobené ranním náletem japonských letadel dne 4. června. Neustále se musela vylepšovat pozemní obranná opatření. Letadla, která zůstala k obraně, se musela plnit ručními pumpami z 55galonových barelů přímo do nádrží letadel. Již krátce před rozbřeskem na den 5. června vzlétly tak všechny bojeschopné průzkumné Cataliny, které prozkoumávaly severozápadní sektor, a to od 250 do 20 stupňů, tedy prostor odkud hrozil nejpravděpodobnější a největší nepřátelský nálet. Byly 4 hodiny 30 minut ráno, když odstartovalo z atolu Midway 8 létajících pevností B 17E (B-17E, zde viz foto
, pod kterým byl popisek, Boening B-17E_1941., foto je volně přístupné na několika webech) podplukovníka Allena. Český historik Miloš Hubáček pak pokračuje na str. 461., 462., slovy, cituji:
„V 6.30 jedna z Catalin PBY-5A (zde viz foto
, pod kterým byl popisek, PBY_5A_Catalina, foto je na několika webech volně) zahlédla Mogami a Mikumu a hlásila, že ‚ dvě bitevní lodi ztrácející naftu se nacházejí v pozici 125 mil západně od Midwaye a směřují západním směrem.‘ Obránci z atolu si zhluboka oddechli – znamenalo to, že nepřátelské lodi se od Midwaye vzdalují, ustupují. Velitel atolu kapitán Simard okamžitě nařídil rádiem eskadře létajících pevností, lodi napadnout. V 6 hodin 17 minut, ale velitel eskadry hlásil, že se mu nepodařilo nepřátelská plavidla nalézt. V sedm hodin Simard vyslal 241. eskadru střemhlavých bombardérů námořní pěchoty, tvořenou šesti letouny typu Dauntless, kapitána Marshalla A. Tylera a šesti Vindicatory kapitána Richarda E. Fleminga. Celé formaci velel Tyler, který se stal během čtyřiadvaceti hodin již třetím velitelem eskadry poté, co minulý den zahynuli majoři Henderson a Noris.
O tři čtvrtě hodiny později Tyler a Fleming zahlédli na hladině široký pruh rozlité nafty směřující na západ. Sledovali jej a za 20 minut již uviděli dva japonské křižníky provázené dvojicí torpédoborců. V 8 hodin 8 minut dal Tyler příkaz k útoku. Jeho 6 letounů sestupovalo klouzavým letem z výšky 3 300 metrů nad Mogami, zatímco Fleming se vrhl z výšky 1 300 metrů na Mikumu. Oba křižníky se bránily zuřivou protiletadlovou palbou a Tylerovým a Flemingovým letounům se nepodařilo je vůbec zasáhnout.“
Kapitán Fleming, se skutečně velkou odvahou pak pokračoval se svým Vindicatorem v náletu. Vůbec nedbal na desítky střel, které narážely do trupu a do křídel jeho letadla. Tak se mu podařilo dosáhnout vhodné pozice ke svržení pumy. Pumu uvolnil a ta dopadla těsně vedle pravoboku Mikumy. Ve stejném okamžiku byl jeho bombardér zasažen granátem protiletadlového děla. Flemingův letoun byl ve zlomku vteřiny zachvácen plameny a mířil přímo na zadní věž křižníku Mikumy, do které s ohlušujícím třeskem narazil. V japonském lodním deníku se zachoval zápis velitele lodi Mogami kapitána Sódži, který tehdy z můstku své lodi sledoval nálet na křižník Mikumy a lakonicky poznamenal: „Velmi statečný muž.“
„Po svržení poslední pumy vedl Tyler 11 bombardérů zpět k Midwayi. I když američtí piloti nezaznamenali žádný přímý zásah, měl pro křižník Mikuma velmi vážné následky statečný čin kapitána Fleminga. Po nárazu letadla na dělovou věž zachvátil záď lodi požár způsobený hořícím benzínem rozstříknutým z jeho zdemolovaných nádrží. Oheň se brzy přenesl do pravé strojovny, a i když se plameny podařilo po nějaké době lokalizovat, všichni muži ve strojovně zahynuli udušeni kouřem. Mikuma (zde viz ilustrační foto

, na kterém je poničená bitevní loď Mikuma dne 6 června 1942. Foto bylo zvětšeno, a je volně na několika webech.) na tom nyní nebyl o mnoho lépe než Mogami a oba křižníky se po skončení náletu vlekly dál na západ dvanácti uzlovou rychlostí.“
Stejně jako u obránců atolu Midwaye vyvolala první zpráva ponorky USS Tambor velké obavy také i u admirála Spruance (zde viz foto

, na kterém je admirál Raymond Spruance, foto je volně přístupné na několika webech). Zpráva totiž nasvědčovala tomu, že se Japonci stále ještě nevzdali plánu na obsazení atolu Midwaye. I proto rozkázal admirál Spruance zvýšit rychlost na 25 uzlů a jeho 16 operační svaz (TF 16) spěchal stále blíž k Midwayi, aby v případě potřeby mohl přispět k obraně svými palubními letouny. Brzy, v řádu hodin, však přišly další zprávy, které celou situaci podstatně změnily. Z těchto zpráv vyplývalo, že admirál Jamamoto (zde viz foto

, na kterém je admirál Jamamoto, foto je volně přístupné na několika webech) místo povelu k útoku, vydal povel k ústupu. Český historik Miloš Hubáček na str. 463., celou historku okolo zprávy Jamamota vysvětluje následujícím způsobem, cituji:
„Kolem osmé hodiny ranní 5. června jedna z hlídkujících Catalin zahlédla zbytky Nagumova 1. operačního svazu a podala zprávu o hořící letadlové lodi, dvou bitevních lodích, třech křižnících a čtyřech torpédoborcích. Spruance nyní musel rozhodnout, které z nepřátelských uskupení se pokusí napadnout; zda křižníky plující západně od Midwaye, nebo letadlovou loď, podle popisu sice těžce poškozenou, ale stále se ještě držící na hladině. Admirál, neznaje přesně míru jejího poškození, nemohl vyloučit, že se ji Japoncům podaří zachránit. Letadlová loď představovala důležitější cíl, proto 16. operační svaz (TF 16) obrátil na severozápad, kde ve vzdálenosti 275 mil se měla nacházet hořící Hirjů.“