Britská ochranná maska pro tankové posádky
Britská ochranná maska pro tankové posádky
Ochranné masky pro tankové posádky
První tanky byly poměrně neohrabané kolosy, které sice byly chráněny před nepřátelskou palbou z ručních zbraní, leč snadno jejich pancíř prorážely protitankové pušky nebo děla. Rovněž vytrvalá palba z pušek a kulometů dokázala uvolnit z vnitřní strany ocelové úlomky, které pak mohly osádku vážně zranit. Nemluvě o tom, že pokud projektil prorazil do vnitřního prostoru, odrážel se od stěn a mohl způsobit doslova masakr. Pamětníci rovněž zmiňují, že v případě zásahu docházelo k tavení kovu (podobně jako v hutích), přičemž žhavé kapičky způsobovaly hrozivé zranění. V podstatě by se dalo říct, že služba v tanku byla opravdovým peklem. Ve vozidle totiž bylo neskutečné vedro, hluk a dusivý kouř z nábojových spalin. Vojáci se snažili chránit a brzy získali speciální kožené přilby tlumící nárazy a před úlomky si zakrývali tvář speciálními maskami (hodilo by se použít i označení škraboška). Tyto byly vyrobeny z tuhé lisované kůže s jemnější přišitou na vnitřní straně, doplněné o kovové očnice s úzkými průzory a spodní část tváře chránil kroužkový závěs. K obličeji se masky připevňovaly pomocí dvou látkových šňůrek, vázaných na temeni.
Na fotografiích níže můžeme vidět ochrannou masku, která patřila britskému tankistovi, druhému poručíku Hassellovi, který ji měl v bitvě u Cambrai 20. listopadu 1917. Hassell tehdy velel tanku "Harrier", jednomu z 378 účastníků útoku, který započal v 6:30 ráno. Úspěšně postoupil za druhou linii německého opevnění (Hindenburgova linie) do vesnice Ribecourt a třetí linie dosáhl krátce po 9:00. Později téhož dne se stal "Harrier" obětí německé dělostřelecké palby, která tank vyřadila z provozu, byť se celá osádka stihla zachránit. Hassell později zaznamenal své zážitky z bitvy a byly vydány v knize The Imperial War Museum Book of First World War, která vyšla v roce 1991 a jejím autorem je Malcolm Brown. Pro zajímavost uvedu, že tyto ochranné masky pro tankové posádky nenosili jen Britové, ale jejich spojenci a poněkud paradoxně i Němci, kteří se zmocnili množství tanků, často i nepoškozených. Po opravě a zprovoznění je pak sami nasazovali do bojů a pokud to bylo možné, vybavovali osádky rovněž těmito maskami. Hodí se rovněž podotknout, že první verze kožených tankistických přileb měly problém v tom, že siluetou nápadně připomínaly německé přilby. Nebylo tedy vyjímkou, že se přidušení a zranění tankisté, při návratu k vlastním liniím, byli postříleni spolubojovníky.
Zdroj:
https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30013368
https://www.facebook.com/PanOpticonum/p ... 269027337/
Naposledy upravil(a) Rase dne 25/7/2022, 18:05, celkem upraveno 2 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Vlastimil Čech
- podporučík
- Příspěvky: 603
- Registrován: 3/12/2012, 16:49
- Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.
Re: Britská ochranná maska pro tankové posádky
Chudáci tankisté!
To se proti těm děsivým podmínkám v tanku nic nedělalo? Třeba aspoň nucené větrání?

Re: Britská ochranná maska pro tankové posádky
Primárně se to týkalo ostřejší palby z kulometů a moc tomu nepomohla ani děla. Nějakým omezeným způsobem větrání jistě probíhalo, ale zase hrozilo, že do vozidla nepřítel vhodí granát.







"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britská ochranná maska pro tankové posádky
Hlavním zdrojem "nepohodlí" byl u anglických tanků Mark I až III motor v prostředku bojového prostoru - řev, horko a ucházející výfukové plyny plné CO. Plus se kolem motoru musíš pohybovat, není nějak izolovaný, takže spáleniny byly taky na denním pořádku.
Super bylo také samospádové zásobování motoru palivem s nádrží nad bojovým prostorem. Při zásahu palbou, nebo i jen větším otřesu docházelo často k poškození potrubí a benzín který teče přímo na rozpálený motor není nic dobrého. V kombinaci s nevhodným umístěním únikových poklopů takové pojízdné krematorium.
Ventilace se nepatrně zlepšila až u Mark IV, stejně tak zásobování palivem, dokonce výfuky dostaly tlumič - ale u posádek bylo pořád hodně nebojových ztrát otravou oxidem uhelnatým
Super bylo také samospádové zásobování motoru palivem s nádrží nad bojovým prostorem. Při zásahu palbou, nebo i jen větším otřesu docházelo často k poškození potrubí a benzín který teče přímo na rozpálený motor není nic dobrého. V kombinaci s nevhodným umístěním únikových poklopů takové pojízdné krematorium.
Ventilace se nepatrně zlepšila až u Mark IV, stejně tak zásobování palivem, dokonce výfuky dostaly tlumič - ale u posádek bylo pořád hodně nebojových ztrát otravou oxidem uhelnatým