Náčrt pozemních útoků Američanů

směrem k POHA, v době od 18. do 20. listopadu 1942.
Abychom později pochopili, kde se vzalo více typů a množství letadel na Hendersonově letišti, připomenu jeden důležitý údaj, který je buď stejný, nebo podobný, v mnoha historických podkladech, i mnou – Použitých historických podkladech. Je možné, že tyto údaje již popsal, v některém ze svých pěti článků i kolega Jarl. To když popisoval námořní Bitvu u ostrova Guadalcanal, od 13. do 15. listopadu 1942. Já její čast popisuji proto, že budou, některé údaje důležité, pro další dění v době konce námořní bitvy. Popis vzletu z letadlové lodi Enterprise patří k datu 13. listopadu a já zde použiji text citace od generála v. v. Samuel B. Griffitha II., z jeho knihy Bitva u Guadalcanal, II. vydání, Praha 2001, str. 200., jak je zaznamenal on, cituji:
„Nejprve vzlétlo z Enterprise osm střemhlavých bombardérů, doprovázených šesti stíhačkami, a Kinkaid

Kontradmirál Thomas Kinkaid
, veliteli letu nařídil, aby se připojil k útokům Woodsových pilotů na Hiei a pak přistál na Hendersonově letišti. Přibyly i další letouny, aby posílily Woodsův obranný i útočný potenciál. Dále Brannon, který byl povýšen na majora, přivedl dlouho očekávaný první roj Lightningů (P-38); krátce po jejich přistání přilétlo dalších osm letounů téhož typu z MacArthurovy oblasti. Harmon

general Millard Filmore Harmon
, přemístil dvě letky bombardérů B-26 z Nové Kaledonie na Espiritu.
Když se 13. listopadu nad rozjezdovými plochami snesl soumrak, mohl generál Woods

general Woods Louis E.
, napočítat 58 vysoko létajících stíhaček, 30 SBD

Douglas_SBD_2_Dauntless
, 19 torpédových letounů a 2 P-400. Poprvé v pohnuté historii ostrova bylo na Guadalcanalu přes 100 akceschopných bojových letounů. Bylo však souzeno, aby tento příznivý stav trval pouhých sedm hodin.“
Ostatní vše bylo určitě řečeno panem kolegou Jarlem, a já mohu tedy pokročit ke konci námořní bitvy o Guadalcanal, kdy 15. listopadu požádal admirál Tanaka admirála Mikawu, aby mohl se svými zásobovacími dopravními loděmi, ihned po připlutí ke Guadalcanalu okamžitě najel přímo na břeh. Admirál Mikawa mu tehdy odpověděl: „Zamítá se!“ Kdežto admirál Kondo na tu samou prosbu, vydal rozkaz: „Najet na břeh a vyloďovat.“ Admirál Tanaka spokojen tímto rozhodným souhlasem, který „byl přijat s vděčností“, a ihned za svítání (16. listopadu), zamířily jeho dopravní lodě přímo na břeh. Co se dělo dál je líčeno v mnoha historických pracích, viz., též: Použité podklady, já zde pak přesně cituji z Griffitha, str. 203., 204., co provedli, nejen piloti z Hendersonova letiště:
„Woodsovi letci se vznesli do vzduchu, jakmile se rozbřesklo a letěli pouhých 15 mil k místu, kde se toho dne mohli dosytnosti procvičit v krvavých útocích na nehybný cíl. Vystřídali se tu svorně letci pozemních vojsk i námořní pěchoty. (Generál) Del Valle

Colonel, v této době – general - Pedro del Valle
spěšně přemístil svých osm 155mm děl k Matanikau, aby mohl uvízlé lodi ostřelovat v krátkých přestávkách mezi vlnami leteckých útoků. Některé letouny shazovaly pumy a zápalné ‚košatiny‘ na bezmocné lodě, jejichž paluby už byly samá krev; jiné za nízkého letu lodi ostřelovaly. V 9 hodin už byly trupy všech čtyř lodí rozbité a nástavby v plamenech.
Ale útoky pokračovaly. Přes neustálý déšť granátů a střel, přes ohně zuřící na všech lodích se 2 000 japonských vojáků dostalo bezpečně na břeh. Podařilo se jim vylodit 260 beden střeliva a 1 500 žoků rýže.
Dopoledne vyplul z přístavu Tulagi torpédoborec Meade, aby uvízlým lodím zasadil rány z milosti. To bez spěchu učinil a pak za pomalé plavby vytáhl z vody 264 důstojníků a muže z lodi Walke a Preston, kteří si v moři pobyli téměř 12 hodin (v Poznámce číslo /4/ je na str. 254., psáno, že kontraadmirál Samuel Morison ve svém díle, IV. Svazku Histori of United States Naval Operations in World War II., připisuje hlavní zásluhy za zničení japonských dopravních lodí 17ti letounům z Enterprise a dále tvrdí, že ‚nejsensačnější výkon‘ podal torpédoborec Meade, který ‚vyrazil z přístavu Tulagi‘ a zahájil palbu na ‚vzdálenost 12 500 yardů‘. /!/
Meade by udělal lépe, kdyby začal ihned zachraňovat z vody vojáky a námořníky, z nichž mnozí byli raněni a popáleni. Posádka Meade si zajisté zaslouží uznání za záchranné práce, ale pokud jde o zničení dopravních lodí, k tomu přispěla málo.).“
Když do Washingtonu dorazily útržkovité zprávy, že se odehrála u Guadalcanalu námořní bitva mezi Japonci a US Navy, v období 13. až 15. listopadu, při které byla potopena japonská bitevní loď Kirišima, na rozkaz vlastního kapitána, a poslední informace pak říkala, že 15. listopadu 1942 bylo dokonce zničeno i posledních 6 zbývajících Tanakových dopravních lodí, „přijala je námořní část velení, ale i samotná veřejnost s jistými pochybnostmi. Když však byly zprávy potvrzeny a doplněny, nálada se změnila a zavládl optimismus a důvěra.“
Jinak tomu jako vždy, v tomto období bylo v Tokiu, kde Vrchní velení ohlásilo „další velké vítězství“. Věty, ve kterých, po ohlášení vítězství, následovaly další nepravdy, stojí za to ocitovat celé: „Pod ochranou námořnictva proudí císařská pěchota na břeh Guadalcanalu; nesčetné americké lodi klesly ke dnu, jiné zachváceny plameny se bezcílně pohybují ve vodách ovládaných Kondovým hrdinným loďstvem. Konečné vítězství lze očekávat co nejdříve.“
Kdo tehdy znal více tak věděl, že tyhle věty mají takový ne zrovna malý háček: Totiž Američané na tom ostrově stále byli; z nevysvětlitelných důvodů měli stále ještě lodě a i letadla a námořníky a vojáky. A co bylo tehdy ještě podivnější: „zdálo se, že mají stále ještě chuť bojovat.“
Jen ta japonská propaganda stále hlásala, že „nezlomný duch, jímž jsou prodchnuti japonští vojáci, letci a námořníci nepochybně zvítězí. Američané, národ, který spoléhá výlučně na svou bojovou techniku, se brzy utopí v bahně bezvýznamného ostrova, obývaného jenom domorodci.“
Ti Japonci, kteří znali skutečný stav věcí na Guadalcanalu, byli však velice znepokojeni. Jedním z nich byl i admirál Tanaka, který později, ve svých pamětech, doslova o tomto období napsal: „Ukázalo se, že mé obavy o osud celého tažení byly oprávněné“.
Když pak v pondělí, 16. listopadu 1942, došla i konečná hlášení o Bitvě u Guadalcanalu, pookřál konečně i strohý ministr námořnictva USA admirál Knox

Harold_Stark_admiral_Frank_Knox, na fotu vpravo
. Byl prý takřka v žertovné náladě. K novinářům byl sice stále stručný, ale po několika měsících byl pozitivní: „Můžeme jim to natřít. A nejenom můžeme. My je porazíme“. No a generála Vandegrift oznamoval admirálu Halseymu, že „otlučené přilby“ jeho mužů na Guadalcanalu „byly smeknuty v hluboké úctě k admirálům Callaganovi, Scottovi, Leeovi, Kinkaidovi a jejich jednotkám“. A v té době uznávaný vojenský redaktor listu New York Times, Hanson Baldwin, napsal: „O budoucnosti teď budeme rozhodovat my.“ A událo se více věcí, které byly pro historii zaznamenány.
Například admirál Halsey

admirál William. F. Halsey
v Nouméji, když dočetl všechny přicházející depeše, obrátil se pak na členy svého štábu a pronesl tato slova: „Teď jsme ty holomky vyřídili.“
K těmto všem památným a zaznamenaným událostem, pak přispěl i generál v. v. Samuel B. Griffitha II., ve své knize - Bitva u Guadalcanal, II. vydání, Praha 2001, str. 204., 205., úvahou a tímto svým rozborem, cituji: „Jestliže se počítaly jen ztráty obou stran na bojových lodích, jak se to hodilo tokijskému rozhlasu, mohly se námořní bitvy z poloviny listopadu hodnotit jako japonské vítězství. Ale žádnou bitvu nelze posuzovat z tak úzkého zorného úhlu. Kromě dvou bitevních lodí, jednoho křižníku a tří torpédoborců ztratilo totiž japonské námořnictvo většinu námořního výsadku o síle 3 000 mužů a deset velmi potřebných dopravních lodí. Pozemní vojsko ztratilo nejméně polovinu 38. pěší divize s veškerou těžkou výzbrojí a výstrojí.“
A co bylo zaznamenáno též, je, že takřka nejdůležitější ztrátou bylo, že „dva japonští admirálové, Mikava a Kondo, navždy ztratili část svého důvtipu a elánu.“ Jak jinak si lze vysvětlit fakt, že admirál Kondo, nevyslal ve dnech bitvy 13., 14. a 15. listopadu do boje své stíhačky? A jsou zde další otázky: „Jak vysvětlit, že Mikawa

admirál Gunichi Mikawa
tak spěšně opustil místo probíhajících bojů?“ A jsou i další otázky, dodnes nezodpovězené. Proč Kondo, nenařídil všeobecný ústup mimo dosah letounů z Hendersonova letiště, brzy ráno 14. listopadu, ještě než byla zničena část Tanakova konvoje i s jeho cenným nákladem? Proč se Tanaka nechopil iniciativy a nedoporučil ústup a přeskupení lodí? Vždyť mu přece první letecké útoky na jeho konvoj ze 14. listopadu měly říci takřka vše, co potřeboval vědět: „že se Nišimurovi, v předchozí noci, nepodařilo ostřelováním neutralizovat Hendersonovo letiště“.
Byla to opět ta sveřepost a ortodoxnost japonského myšlení, která japonským velitelům znovu určila, jako předtím vícekrát, jako např. u Tenaru a u Edsonova hřebenu, jakož i při říjnových útocích, pokračovat sveřepě ve způsobu akce, způsobu boje, boje, který vedl k porážce.