Pěkný popis rakouské modernizace a příklad toho že se opravdu o upgrade na verzi A7 nejedná.
Leopard 2: Vylepšení místo sešrotování
Rozšíření použití pro hlavní bojový tank „Leopard“ 2A4 začalo v září 2023. Tehdy kompletně zrekonstruovaný „Leopard“ má moderní systém řízení palby a schopnost nočního boje. Během 30 měsíců je na každém vozidle provedeno přibližně 1 100 strukturálních změn.
Hlavní bitevní tank „Leopard“ 2A4 představený v Rakousku byl vyráběn pro nizozemskou armádu v letech 1983 až 1985. V roce 1998 zakoupila federální armáda 114 hlavních bojových tanků „Leopard“ 2A4 jako součást „MechPackage“. Zásadní úprava konfigurace směrem k „Leopardovi“ 2A5, A6 nebo dokonce A7 ještě nebyla provedena. Po 30 letech používání se muselo rozhodnout, co dál s flotilou „Leopardů“. Jednání o smlouvě se společností Kraus-Maffei Wegmann (KMW) začala v roce 2019. Armáda díky své příslušnosti k uživatelské skupině „Leopard“ měla při těchto jednáních dobrou představu o tom, jaké technické kroky jsou možné a které by byly zcela nezbytné k odstranění zastaralosti.
Vzhledem k rychle se zhoršující bezpečnostní situaci ve východní Evropě a z toho plynoucímu přeskupení ozbrojených sil byla podepsána smlouva ještě před ruským útokem na Ukrajinu. Týká se všech 58 van, které se v Rakousku stále používají. Všechny jsou při používání rozšířeny. To zaručuje provoz po roce 2030. Mnoho komponent je vyměněno, ale zvýšení bojové hodnoty na úroveň A6 nebo A7 nebylo součástí jednání. Přesto více než 1100 dohodnutých změn výrazně zlepšuje vozidlo v mnoha oblastech. Pozitivní vývoj rozpočtu dal příležitost vyjednat další rozumné body a zapracovat je. V centru pozornosti jsou technické požadavky na nově zaváděný celoarmádní velitelský informační systém (mezinárodní: Battle Management System, zkráceně BMS).
Tankmistr
Co se děje v tankových dílnách v Mnichově a Kasselu? Součástí zakázky je kromě obnovy mnoha komponentů (viz TD číslo 1/2021) i případná oprava všech kabelových svazků a pohonu. Například všechny tlumiče kyvných ramen jsou kompletně repasovány a kabeláž je nově vedena. 1100 změn se na vozidlech provede v přibližně 60 pracovních krocích.
Před přepravou do Mnichova jsou všechny tanky podrobeny podrobné počáteční kontrole Wels Army Logistics Center (HLogZ), které je za systém odpovědné. Zjistí se technický stav a porovná se dokumentace vozidla a kopie se zašle společnosti KMW, aby byla zajištěna doba obratu 30 měsíců. Kromě toho jsou komponenty v dobrém stavu vyměňovány podle potřeby, aby byl zbývající vozový park připraven k použití s co nejmenším třením. Logistické úkoly celního odbavení, vystavování nákladních dokladů a nakládky ve Welsu zajišťuje HLogZ.
Po příjezdu tanků do Mnichova se nejprve oddělí věž od trupu. Věž pak jde do Kasselu a tam se dále zpracovává. Všechny komponenty, kabely a instalace jsou odstraněny jak z věže, tak z trupu. Základní konstrukce je podrobena trhlinové zkoušce. Poté se provádějí svářečské práce. K opravě slabin v konstrukci jsou vloženy styčníkové desky. Během této práce jsou uvedeny kovotechnické požadavky na další možné změny. Držáky pro drapáky ledu jsou odstraněny z přední části vany, protože je zde instalován nový systém vidění řidiče „Spectus“. Řidič tak má do značné míry neomezený výhled dopředu i dozadu v kteroukoli denní i noční dobu.
Všechny součásti pohonu jsou zkontrolovány a v případě potřeby opraveny. V oblasti baterie jsou instalovány ultracaps, které řídí špičkový proud při elektrickém provozu věže a přivádějí jej zpět do baterií. Prostor řidiče je kompletně zrekonstruován a vybaven operačním a informačním systémem řidiče (FBI). To nahrazuje předchozí displeje a tlakoměry s digitálním zobrazovacím panelem a monitorem pro kombinované infračervené/tepelné zobrazovací zařízení „Spectus“ a také pro jeho přední a zadní kamery. Dále vytváří podmínky pro zavedení Battle Management System (BMS) na sedadle řidiče. Zde, jako všude, se revidují všechny kabelové svazky.
Digitální věž
Změny ve věži jsou rozsáhlé. ZLHV (Central Logistical Main Distribution), pojistková a spínací skříňka „Leoparda“, bude kompletně revidována, aby byly zajištěny všechny nové komponenty a schopnosti elektronicky a digitálně. Pohon věže je přeměněn z hydraulického na elektrický a je vyměněn systém řízení palby. To zahrnuje nový počítač řízení palby s přizpůsobenými balistickými daty pro všechny aktuálně dostupné typy munice – s možností budoucích. Pro střelbu touto municí je nutné vylepšit brzdy hlavně (z typu K600 na typ K900). Vzhledem k tomu, že nové typy střeliva jsou někdy značně těžší, je třeba zesílit nebo vyměnit i držáky střeliva ve věži a na korbě.
Tankové dělo (PzK) zůstává prozatím osvědčeným PzK L44. Zde výrobce Rheinmetall nabízí tubus optimalizovaný pro nové typy munice - PzK L44A1. Stále probíhají testy, aby se zjistilo, zda to má smysl pro rakouský hlavní bitevní tank. Tuto trubku lze také později vyměnit v HLogZ Wels. Proto zde není žádný časový tlak.
Řídicí jednotka nakladače se změní v poloze nakladače. Balistika nové munice je integrována do systému řízení palby a zvyšuje se uživatelská přívětivost. Jsou vytvořeny předpoklady pro pracoviště BMS (Battle Management System). Při pořizování bojových dronů má nakladač sloužit také jako jejich pilot.
Hodně změn pro kanonýra. V zaměřovači střelce je také instalováno zařízení „Attica“ (tepelné zobrazovací zařízení). To má za následek výrazné zlepšení schopnosti boje v noci. S „Atticou“ bude střelec více pozorovat na obrazovce a pouze pomocí okuláru potvrdí výstřel. Zaměřovací destičky v optice budou přizpůsobeny novým typům střeliva a laserový dálkoměr bude výrazně přesnější přepnutím na měření první předposlední ozvěny. Rovněž bude digitalizována řídící jednotka střelce a seřizování síly (ručně) bude nahrazeno elektrickým nouzovým otočným kloubem.
Velitel tanku dostává kompletně zrekonstruované pracoviště, periskop (PERI) také dostává „Atica“ a dostává označení PERI R17A3 (dříve PERI R17A1). To umožňuje veliteli bojovat nezávisle v noci, aniž by se uchýlil k střelcově EMES (optika střelce). Protože PERI zůstává na stejném místě, musí být úhlový zrcadlový kroužek přizpůsoben širšímu PERI R17A3. V důsledku toho se uspořádání obrazovek bude lišit od instalace v „Leopardu“ 2A6/A7. Přesná konfigurace se dolaďuje, protože je třeba vzít v úvahu systém řízení bitvy (BMS). Všechny předchozí ovládací prvky i zobrazení zobrazovacích zařízení jsou kombinovány na monitoru s tlačítkem.
Popsané strukturální změny jsou nejdůležitější z celkem 1100 inovací. Mnoho z uvedených prací vyžaduje další kroky před prací nebo po ní. K dalším významným inovacím dojde poté, co bude věž přestavěna, čerstvě vymalována a navrácena do Mnichova. Tam je opět „vdána“ do původní, ale nyní vylepšené a také přebarvené vany. Tento integrační proces zahrnuje četné testy v dílně, na zkušební stolici a v továrně. Proces je naplánován na 30 měsíců na jedno vozidlo. Může to znít jako dlouhá doba, ale vzhledem k rozsáhlým opravám a obnovám - včetně mnoha dalších pracovních kroků - je to rychlé a rozhodně rychlejší a cenově výhodnější než nákup nového.
Co se ale stane za 30 měsíců v posádce Wels, domově rakouských „leopardů“? V procesu přímé opravy bude příslušenství zkontrolováno z hlediska použitelnosti, doplněno a upravena logistická struktura až do návratu prvního tanku „Leopard“, který je plánován na únor 2026. Při návratu první nádrže je připravená konstrukce naplněna, jsou upravena základní data a je zkontrolován a případně vyměněn hasicí systém, protože nádoby naplněné hasivem Halon vydrží 10 let a před vrácením se pouze znovu naplní k vojskům. Průvodní doklady vozidla se také mění podle nových kmenových dat a jsou tedy předány uživateli - PzB14.
Další směry vývoje
Kromě nákupu se zpracovávají i všechny ostatní vývojové linie. Další rozpočtovou položkou je infrastruktura. Potřeby zde již byly v minulých letech zjišťovány a prezentovány. Podpisem smlouvy vyplynul časový plán výstavby první nové tankové haly, která musí být dokončena v únoru 2026. Počínaje tímto koncovým bodem byly časové kotvy ověřeny ve zpětném plánování, aby mohly být zahrnuty do probíhajícího stavebního programu. Ve spolupráci s HLogZ Wels, PzB14 a územně odpovědným hornorakouským vojenským velením se podařilo sladit potřeby posádky s cílem 2032+.
Kromě nezbytných nových hal pro stávající roty PzB14 se při plánování počítalo se čtvrtou tankovou rotou, tankovou pionýrskou rotou a rozšířenými potřebami zásobovací a dopravní roty. Simulační centrum bude rozšířeno o halu, ve které bude umístěno vylepšené výcvikové zařízení a další simulátory, jako je elektricky dálkově ovládaná zbraňová stanice (EFWS).
V rámci nákupů ÖBH 2032+ bude muset být uloženo mnoho zásob. Za tímto účelem bude ve Welsu postaven vysokoregálový sklad. I když tato konstrukce přímo nesouvisí s rozšířením využití, je nutné ji zohlednit v celkové koncepci posádky. Pro tyto rozsáhlé stavební činnosti, které zahrnují zvýšení soběstačnosti, je již pověřena projekční kancelář. S kompletně obnovenými hlavními bitevními tanky a moderní infrastrukturou je třeba sledovat další budoucí vývojové linie.
Školení a předpisy
Další dvě linie rozvoje jsou na jedné straně školení nebo rekvalifikace a na druhé straně předpisy k tomu potřebné. Zde Army Troops School (HTS) úzce spolupracuje s Panzer & Panzergrenadier Institute a PzB14. V prosinci 2023 absolvoval učitelský seržant výcvik na „Leopard“ 2A7 v německé tankové škole Bundeswehru v Munsteru. I když konfigurace není identická, lze se naučit mnoho provozních kroků, což znamená, že je třeba upravit předpisy. V roce 2024 bude německý Bundeswehr trénovat dalších pět vojáků. Pro tento účel jsou místa rozdělena mezi armádní školu a PzB14. Od roku 2024 bude PzB14 využívat svých mezinárodních vztahů k přinášení dalších znalostí do Rakouska. Na jedné straně se dlouholetý partner, Pfreimder Panzer Battalion 104 (Pfreimd leží asi 50 km severně od Regensburgu), podělí o své zkušenosti s opravami během „rovné operační povinnosti“ v Battle Group v pobaltských státech, a na druhé straně bude probrána možnost školení řidičů tanků testován byl nový řidičský operační a informační systém (FBI).
Výcviková spolupráce s maďarskými ozbrojenými silami (Magyar Honvédség) vytváří příležitost pro využití nových simulačních systémů u maďarského tankového praporu 11 v Tata (50 km západně od Budapešti). Kromě simulátorů pro samohybnou houfnici 2000 budou na místě postaveny také čtyři kabiny pro nový Advanced Tactical Trainer (ATT) pro „Leopard“ 2A7V. ATT je moderní, plně digitalizované spojení mezi věžovým výcvikovým zařízením (AAT), jak je k dispozici v Rakousku, a výcvikovou jednotkou obrněných jednotek (AGPT), jak je dostupné v Zwölfaxingu. To znamená, že na digitálním bojišti lze vycvičit a procvičit celou obrněnou četu. Simulátory PzH 2000 mohou spolupracovat s „Leopardem“ 2A7 na digitálním bojišti, což dále zvyšuje kvalitu výcviku. Školení řidičů lze také provádět na řidičském simulátoru.
Podle současných plánů bude tato rozsáhlá nabídka školení využívána minimálně dva týdny ve 4. čtvrtletí roku 2024. V roce 2025 budou předpisy upraveny a porovnány s průběžnými informacemi od KMW. V druhé polovině roku 2026 se plánuje přeškolení rakouských tankových vojáků a jejich výcvik v ostré palbě v četě s přestavěnými hlavními bojovými tanky. S těmito znalostmi by mělo být možné završit vývojovou linii strukturálního plánování a organizace v revidovaném organizačním plánu pro PzB14 v rámci ÖBH 2032+.
Přeškolení milice
Zmíněný výcvik se dotkne především vojáků z povolání. Aby bylo dosaženo cíle 2032+ pro obrněné síly, je také nutné přeškolení milice. K tomu jsou stále nutné specifikace od vyššího managementu. Protože PzB14 lze použít pouze u milice v případě vojenské národní obrany. To vede k nejméně předvídatelné linii rozvoje personálu. Nejpředvídatelnějším faktorem je zde počet lidí, kteří mají sloužit, a těch, kteří jsou vhodní. To však klesá. Z tohoto zmenšujícího se rybníka se musí rekrutovat jak milicionáři, tak dočasní a profesionální vojáci. Nové zařízení ve spojení s moderní infrastrukturou může představovat příležitost ke zvýšení atraktivity. Spolková armáda nemůže řešit netržně neodpovídající platy ve federální službě ve spojení s přáním mnoha mladých lidí, aby si sami mohli flexibilně strukturovat svůj profesní život.
Pro stávající tým jsou tyto vyhlídky na rozšíření služby povzbudivé, ale každodenní život s trvale vysokými nároky na výcvik a nasazení vyžaduje vysokou úroveň sebemotivace. Ty se těžko udržují, když máte rodinné závazky a kariérní alternativy, které jsou lépe financované a lze je plánovat v rámci ozbrojených sil, na jiných ministerstvech nebo v soukromém sektoru.
Nyní, když politici uznali naléhavost a celostátní význam fungování ozbrojených sil prostřednictvím navýšení rozpočtu včetně pozitivního vývoje rozpočtu, budou i zde následovat nezbytná zákonná opatření.
plukovník Mag. (FH) Jörg Loidolt, MA; Velitel tankového praporu 14