• Globalní oznámení

39.M Csaba


Obrněný automobil Csaba

Obrázek
Minule jsem se na palbě krátce zmínil o italském obrněném automobilu, dnes se krátce zaměřím na ještě větší „exotiku“. Přece jen maďarská obrněná technika je pro běžného našince asi španělská vesnice. Nicméně i v „Uhrách“ se vyvíjela a vyráběla obrněná technika. S vývojem to nebylo tak horké, většina obrněné techniky měl původ v cizině a Maďaři si ji jen upravovali dle svých možností.

Mimo licenční výrobu tanků Toldi a Turán patřil do výzbroje Honvédu zaveden i obrněný automobil, jehož duchovním otcem byl maďarský konstruktér Nicolas Straussler. Ten spolupracoval ve Velké Británii s firmou Alvis, pro kterou v roce 1932 připravil prototyp obrněného automobilu AC I, v roce 1934 přišel na svět model AC II a konečně v roce 1937 model AC III. Na těchto modelech v Maďarsku spolupracuje firma Manfred Weiss z Czepelu. Z projektu AC III vzniká projekt maďarského obrněného automobilu. Ten má být určen coby rychlý průzkumný prostředek schopný průzkumu v nepřátelském týlu. Pro vozidlo bylo později vybráno označení 39.M Csaba. Jako u jiných obrněných vozidel bylo použito jméno legendárního velitele. Csaba byl mladší syn Attily, to on měl dovést Huny do Panonie.

V roce 1938 je v dílnách firmy Manfred Weiss zhotoven prototyp obrněného automobilu vycházející z předchozích konstrukcí Alvisu. Jednalo se o vozidlo s konfigurací podvozku 4x4 a zdvojeným řízením. Korba vozidla byla vyrobena kombinací nýtování a svařování, bočnice vozidla byly stejně jako u podobných konstrukcí zešikmeny. Síla pancíře se pohybovala od 13 mm (čelo) do 9 mm (záď), věž měla sílu pancíře jen 9 mm. Vozidlo poháněl vidlicový osmiválec Ford V8 G61T o objemu 3600 ccm, jeho výkon se pohyboval okolo 87 HP. Převodovka umožňovala jízdu pěti rychlostmi vpřed i vzad. Problémem byl malý dojezd vozidla, zásoba 135 litrů benzínu stačila jen na ujetí 150 km na zpevněné komunikaci.

Výzbroj byla umístěna v otočné věži, tvořil ji 20 mm poloautomatický kanón 36.M. Jednalo se o licenční výrobek švýcarské firmy Solothurn, vedle něj byl lafetován maďarský kulomet Gebauer Harckocsi Motorgeppuska 1934/37.Minta GKM ráže 8 mm. Palebný průměr pro kanón byl 200 střel (50 zásobníku), pro kulomet se vezlo 3000 nábojů 8x56R. Do otevřených zadních dvířek na věži mohl být zamontován kulomet Gebauer určená ke střelbě na vzdušné cíle.

Obrázek 39.M

Osádku tvořila čtveřice mužů – přední řidič, zadní řidič–radista, velitel-střelec a nabíječ. Do vozu mohli nastupovat dveřmi na zadní straně věže nebo poklopem na střeše věže. Další dvířka byly umístěny po stranách korby.

Další verzí vozidla bylo vozidlo s rozšířeným radiovybavením označené 40.M. Ve věži byl demontován kanón, zůstal jen kulomet Gebauer ráže 8 mm. Vozidlo mělo na korbě namontovanou vysokou rámovou anténu na čtyřech nosnících.

Obrázek 40.M

První vozidla byla z továrny Manfred Weiss dodána v průběhu roku 1941, jednalo se o první sérii 8+53 vozidel. Prvních osm vozidel bylo ale postaveno jen z obyčejných plechů. Další objednávka na 50 vozidel byla objednána na konci roku 1941, dodáno bylo 32 vozidel v roce 1942 a 18 v roce 1943. Další série 70 vozidel byla objednána v lednu 1943, dodáno bylo jen ale 12 strojů v roce 1943 a 20 v roce 1944. Celkem bylo asi vyrobeno 105 vozidel 39.M a 30 40.M.


TD 39.M Csaba
délka – 4,52 m
šířka – 2,30 m
výška – 2,30 m
hmotnost – 5,95 t
výkon motoru – 87 HP
max. rychlost – 65 km/h
dojezd – 150 km
zásoba PHM – 135 litrů
osádka – 4


Použité zdroje:
časopis HPM
Pejčoch, Pejs – Obrněná technika 6

Views: 10468  •  Komentáře: 4  •  Odeslat odpověď [ Back ]

  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 830 uživatelů :: 8 registrovaných, 0 skrytých a 822 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 964 uživatelů dne 26/4/2024, 02:43





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 411201
    Celkem témat 8745
    Total Announcements: 1483
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 16281

    Topics per day: 4
    Posts per day: 195
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4491
    Nejnovějším uživatelem je Praise The Steph