• Globalní oznámení

EFW C.3603 / 3604


EFW C.3603 / 3604

Švýcarsko nebylo za druhé světové války v nejlepší pozici...nebo se dá spíše říci, že bylo v pozici vysloveně špatné. Ze všech stran obklopeno státy OSY nebo jimi okupovaným územím...a jeho největší zbraní byly jeho banky. Nicméně na to se nedalo spoléhat a proto Švýcarsko dělalo, co mohlo, aby potvrdilo známe "Si vis pacem para bellum".

Letectvo měli Švýcaři poměrně silné a to z velké části díky vlastní výrobě. Jedním z důležitých strojů níže popsaný jednomotorový víceúčelový (průzkumný, bitevní a těžký stíhací) letoun. Tento začal být projektován pod označením C.36 již v roce 1935 firmou EKW (Eidgenössiche Konstruktions-Werkstätte). Objednávka však přišla až v roce 1938 a to na upravený stroj pod označením C.3600. Na rozdíl od původního projektu měl tento zdvojené SOP, avšak stále ještě pevný podvozek. První prototyp, C.3601, byl zalétán 15. 3. 1939. Poháněn byl ještě motorem HS 12Y-31 o výkonu 630 kW. Výkonnější HS 12Y-51 s výkonem 733 kW (připravována byla jeho licenční výroba) se dostal až na druhý prototyp C.3602, který byl zalétán v listopadu téhož roku. Stroje prokázaly poměrně dobré výkony, nicméně lecos bylo potřeba dopracovat, především pevný podvozek byl evidentně zastaralý.

Výroba sériové variianty, označené C.3603, začala proto až v roce 1941 a to již u firmy EFW (Eidgenössiche Flugzeug-Werke), což byla ovšem přejmenovaná EKW. Na výrobě se podílelo i několik subdodavatelů, jmenovitě například firma FFA (Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein). Letou měl již zatahovací podvozek. Výzbroj byla poměrně silná, pevnou tvořil kanon Oerlikon FF ráže 20 mm, střílející skrze dutý hřídel motoru, a dvojice kulometů Bern ráže 7,5 mm v křídle. Třetí kulomet stejné ráže měl k dispozici v pohyblivém provedení druhý člen posádky. Na křídelní závěsníky bylo možno zavěsit pumy menších hmotností. Těchto letounů bylo vyrobeno 160.

Firma stroj dále vyvíjela a v roce 1944 představila značně vylepšený stroj C.3604. Ten měl vylepšenou aerodynamiku, poháněn byl výkonnějším motorem HS 12YS-2 o výkonu 916 kW a výzbroj byla značně zesílena, kdy místo křídelních kulometů byly instalovány 20 mm kanony a hřbetní kulomet byl zdvojen. Přes solidní výkony byl letoun vyroben jen v třináctikusové, spíše zkušební sérii, neboť ohrožení Švýcarska již prakticky pominulo...

TECHNICKÉ ÚDAJE (C.3603 / C.3604)

ROZMĚRY
Rozpětí: 13,74 m
Délka: 10,23 m
Výška: 3,6 m
Nosná plocha: 28,7 m2

HMOTNOST
Prázdná: 2270 kg / 2840 kg
Vzletová normální: 3450 kg / 4300 kg
Vzletová maximální: 4090 kg / -

VÝKONY
Maximální rychlost (v 4500 m): 385 km/h / 560 km/h
Dostup: 10000 m / 10800 m
Dolet: 1000 km / 1200 km

Na tento stroj jsem bohužel našel jen valmi málo podkladů, proto budu vděčný za každé upřesnění. Bohužel je problém sehnat i nějakou použitelnou fotku...

Views: 15351  •  Komentáře: 6  •  Odeslat odpověď [ Back ]

  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 758 uživatelů :: 8 registrovaných, 0 skrytých a 750 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 964 uživatelů dne 26/4/2024, 02:43





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 411180
    Celkem témat 8745
    Total Announcements: 1483
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 16291

    Topics per day: 4
    Posts per day: 195
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4491
    Nejnovějším uživatelem je Praise The Steph