- Nejnovější
- Globalní oznámení
KH-50
- Napsal od: sa58 » 25/8/2006, 21:16
- Fórum: Útočná vozba
I když nás už Akvaman oblažil „článkem“ o čs. kolohousenkách, přece jen si palba zaslouží trochu obsáhlejší článek o těchto značně nekonvenčních obrněných vozidlech.
Po první světové válce je u nás nastolena otázka směru vývoje obrněné techniky. Kolové obrněné vozidla se příliš nehodí to terénu, pásové vozidla nedosahují odpovídající spolehlivosti. Proto se armáda začíná zajímat o vozidla s kombinovaným podvozkem, které by vyráběl domácí průmysl. Domácí firmy mezitím nakupují v zahraničí licence na výrobu pásových a kolových tahačů. Ty posléze testuje i armáda. Jednalo se o výrobky německé firmy Hanomag, kde po válce působí ing. Vollmer. Ten za války pracoval na vývoji německých tanků.
Společně s firmou Hille-Werke z Drážďan (motory) byl po válce vyvinut z traktoru Hanomag WD-50PS kombinovaný podvozek – pásy a zvedaný čtyřkolový podvozek. Ten byl v roce 1923 odkoupen čs. armádou za 1.300.000 korun. V důsledku omezení výroby v Německu byly dva prototypy vyrobeny na základě licence u pražské firmy Breifeld-Daněk, která vlastnila licenci na výrobu traktorů. Vznikly tak prototypy označované jako KH-50, tj. kolohousenka s motorem o výkony 50 HP. Jeden prototyp byl vyroben jako obrněné vozidlo, druhý jako dělostřelecký tahač
Zkoušku pod dohledem VTÚ prokázaly nedostatky a KH-50 nedosahovala očekávaných výkonů. Proto bylo v roce 1927 rozhodnuto o úpravách kolohousenky, byl použit výkonnější motor WD-60PS. Ani tato úprava neprokázala při zkouškách nějaké výraznější zlepšení. Proto ČKD v roce 1929 provedla další přestavbu s motorem WD-70 označovanou jako KH-70.
Jak zde bylo již řečeno, vozidla KH měly základ v německém pásovém traktoru Hanomag WD-50PS, který byl doplněn o kolový podvozek. Prototyp KH-50 byl vyroben z obyčejné oceli, na korbě byla umístěna nýtovaná válcová věž. Síla „pancíře“ se pohybovala od 6 do 14 mm. Konstruktéři vycházeli z tehdy nejrozšířenějšího tanku, Renaultu FT-17. Posádku tvořili dva muži, řidič a velitel-střelec ve věži. Prototyp dělostřeleckého tahače měl jen místo pro řidiče.
Podvozek KH-50 tvořili pásy i kola. Pásový podvozek měl zadní kolo hnací, přední bylo vodící a současně napínací. Nahoře na rámu bylo pět nosných kladek, dole deset odpružených pojezdových koleček. Pás se skládal ze 48 dílů a měl šířku 300 mm. Kolový podvozek měl ocelová disková kola s pryžovými obručemi, přední náprava byla neodpružená a řiditelná, zadní byla zdvojená a odpružená listovými pery. Motor WD-50PS byl umístěn klasicky vzadu, jeho objem byl 8229 ccm, převodovka měla tři stupně vpřed a jeden vzad. Kolový podvozek se řídil volantem, pásový pomocí spojek. Změna podvozku se prováděla vně vozidla za pomocí kliky, trvalo to cca 20 minut.
Vozidlo KH-60 se odlišovalo kromě silnějšího motoru jiným krytem motorového prostoru, vzrostla taky celková hmotnost. Převodovka měla již čtyři stupně pro jízdu vpřed a došlo k zvýšení maximální rychlosti.
KH-70 již neslo známky konstrukce ČKD. Byl vylepšen systém zvedání kolového podvozku, stroj má vyšší korbu a novou věž. Nový motor WD-70HP umožňoval zvýšení rychlosti na kolech až na 60 km/h. Vzadu se objevila ostruha pro zlepšení překonávání zákopů. Inovovaný systém zvedání podvozku umožňoval výměnu za 10 až 15 minut.
Ještě něco k výzbroji. KH-50 měl mít ve věži zamontován kanon Škoda ráže 37 mm, popřípadě měl výzbroj tvožit těžký kulomet vz. Š-24 (Schwarzlose vz.24) ráže 7,92mm. KH-60 měl mít ve věži lafetován kanon Vickers ráže 47 mm, popřípadě dva kulomety Š-24.
A celkové hodnocení projektu KH? Zastaralá koncepce která se neosvědčila. Přesto se i po neúspěchu KH snažilo MNO a VTÚ o vyzbrojení čs. armády vozidly s kolohousenkovým systémem Vollmer.
technická data KH-50/60/70:
hmotnost – 7,9/8,5/9 t
délka – 4,5/4,5/5,4 m
šířka kola – 2,39 m
výška kola – 2,53 m
výška pásy – 2,38 m
výkon motoru – 50/60/70 HP
max. rychlost kola – 35/45/60 km/h
max. rychlost pásy – 15/18/18 km/h
zásoba PHM – 160 l
osádka – 2
Použité zdroje:
Pejčor / Pejs – Obrněná technika 6
kolektiv - Umlčené zbraně
KH-60
KH-60 tahač
změna pojezdu
Views: 20415 • Komentáře: 12 • Odeslat odpověď [ Back ]
- Novinky
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 0 Odpovědi
- 265 Zobrazení
- Poslední příspěvekod Rase Zobrazit poslední příspěvek
21/5/2024, 09:58
-
-
Ovčí loď potopila ruské výzvědné plavidloNapsal od Rase » 19/5/2024, 17:06Fórum: Události a konflikty po roce 1945
- 0 Odpovědi
- 473 Zobrazení
- Poslední příspěvekod Rase Zobrazit poslední příspěvek
19/5/2024, 17:06
-
-
- 0 Odpovědi
- 409 Zobrazení
- Poslední příspěvekod Rase Zobrazit poslední příspěvek
19/5/2024, 15:53
-
- 0 Odpovědi
- 361 Zobrazení
- Poslední příspěvekod Rase Zobrazit poslední příspěvek
19/5/2024, 10:10
-
- 1 Odpovědi
- 440 Zobrazení
- Poslední příspěvekod Moskevskaja Zobrazit poslední příspěvek
22/5/2024, 08:16
-
- 1 Odpovědi
- 431 Zobrazení
- Poslední příspěvekod skelet Zobrazit poslední příspěvek
17/5/2024, 11:28
- Kdo je online?
-
-
Ve fóru je celkem 782 uživatelů :: 7 registrovaných, 0 skrytých a 775 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
Nejvíce zde současně bylo přítomno 964 uživatelů dne 26/4/2024, 02:43
-
- Hledání
- Statistiky
- Totals
Celkem příspěvků 411212
Celkem témat 8745
Total Announcements: 1483
Total Stickies: 14
Total Attachments: 16283
Topics per day: 4
Posts per day: 195
Users per day: 2
Topics per user: 2
Posts per user: 92
Posts per topic: 47
Celkem zaregistrovaných uživatelů 4491
Nejnovějším uživatelem je Praise The Steph
Powered by Board3 Portal © 2009 - 2023 Board3 Group