IX.díl. Velká Británie 1940. Č 4.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6832
Registrován: 28/10/2005, 13:43

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 4.

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 4.

Mapa Commonwealthu, se zeměmi kam zasahoval vliv Jejich Veličenstev, a kde všude se pohybovaly lodě Royal Navy.


Obrázek


Než ještě začneme dalším popisem politických a vojenských událostí června a července 1940, řekněme si jak bylo postiženo dosavadní válkou nejmocnější loďstvo světa – Royal Navy, které se účastnilo již bojů okolo Norska, ale bojovalo i na dalších bojištích světa. Bojovalo a nacházelo se ve všech zájmových mořích a oceánech ( zájmových pro Velkou Británii a celý Commonwealth)
Stav je po Dunkerque, tedy někdy po 5. červnu 1940, a je takový, jak ho mravenčí prací a s velkou trpělivostí pro nás připravil kolega na Palbě Hektor.
Většina lodí, ale ne všechny, patřila do Home Fleet – Domácí loďstvo a tyto bojové lodě se účastnily bojů okolo Evropy a především bojů v Norsku.
Co se týče poznámek – přestavba a oprava:
U některých lodí se jednalo o plánovanou přestavbu, u některých o vynucenou přestavbu ( např nedostatek protiletadlového dělostřelectva). Některé opravy pak byly nutné po bojích s Kriegsmarine, nebo Luftwaffe a některé opravy byly normálně v rámci těch dlouhodobě plánovaných.
Není to ani zdaleka kompletní stav Royal Navy, ale i tento výčet hovoří o její mohutnosti.

Nejprve tedy legenda k lodím a co je co:

AC – letadlová loď.
BB – bitevní loď.
BC – bitevní křižník.
HC – těžký křižník.
LC – lehký křižník.
DD – torpédoborec.
SU – ponorka.
AAC – zde Cairo - je bývalý lehký křižník, v roce 1939 přestavěný na protiletadlový křižník

Ešte k prehľadu o lodiach v tretom stlpci su položki HOL = Holandská loď, NOR = Nórska, POL = Poľská. Určite tam bol aj významnejší počet Francúzskych lodí ale dopátrať ich sa mi nepodarilo.

Řazení bude takto:

Typ lodě…, název lodě…, stav lodě v kterém se nacházela:

BB Barham Liverpool oprava
BB Nelson Greenock prestavba
BB Rodney Scapa Flow hliadka
BB VALIANT Scapa Flow hliadka
BC RENOWN Scapa Flow hliadka
BC REPULSE Scapa Flow hliadka
BC HOOD Liverpool oprava
AC ARK ROYAL Narvik misia
AC FURIOUS Clyde
DD WESTCOTT Plymouth
HC BERWICK Liverpool oprava
HC DEVONSHIRE Greenock
HC NORFOLK Clyde oprava
HC SUFFOLK Greenock oprava
HC SUSSEX Scapa Flow hliadka
LC AURORA Portsmouth oprava
LC PENELOPE Greenock oprava
LC CARDIFF Dover
LC GALATEA Sheerness
HC YORK Rosyth
LC EDINBURGH Tyne prestavba
LC GLASGOW Liverpool prestavba
LC NEWCASTLE Scapa Flow hliadka
LC Southampton Narvik misia
LC BIRMINGHAM Rosyth
LC MANCHESTER Rosyth
LC SHEFFIELD Rosyth
AAC CAIRO Tyne
DD DELIGHT Narvik misia
DD DIANA Scapa Flow hliadka
DD ECHO Narvik misia
DD ECLIPSE Clyde oprava
DD ELECTRA Scapa Flow hliadka
DD ENCOUNTER Scapa Flow oprava
DD ESCAPADE Liverpool
DD ESCORT Scapa Flow hliadka
DD HOTSPUR Chatham oprava
DD IMOGEN Chatham oprava
DD INGLEFIELD Scapa Flow hliadka
DD ISIS Falmouth oprava
DD COSSACK Southampton oprava
DD MAORI Lerwick
DD SIKH Clyde oprava
DD ZULU Scapa Flow
DD ASHANTI Scapa Flow hliadka
DD MASHONA Scapa Flow hliadka
DD MATABELE Falmouth oprava
DD SOMALI Liverpool oprava
DD TARTAR Scapa Flow hliadka
DD BEDOUIN Scapa Flow hliadka
DD ESKIMO Barrow oprava
DD PUNJABI Plymouth oprava
DD FAULKNOR Grimsby oprava
DD FEARLESS Middlesbrough
DD FORESTER Lerwick
DD FOXHOUND Lerwick
DD FURY Harwich
DD FAME Narvik misia
DD FIREDRAKE Narvik misia
DD FORESIGHT Harwich
DD FORTUNE Harwich
DD ATHERSTONE Greenock
DD FERNIE Portland
SU TAKU Rosyth hliadka
SU TETRARCH Rosyth hliadka
SU TRIAD Rosyth hliadka
SU TRIBUNE Rosyth
SU TRIDENT Rosyth oprava
SU TRITON Rosyth
SU TRIUMPH Chatham oprava
SU TRUANT Rosyth
SU ORZEL Rosyth POL
SU WILK Rosyth POL
SU H.34 Harwich
SU H.44 Harwich
SU H.49 Harwich
SU H.50 Harwich
SU SALMON Rosyth
SU SEALION Rosyth
SU SEAWOLF Rosyth
SU SHARK Rosyth hliadka
SU SNAPPER Rosyth
SU SUNFISH Rosyth
SU H.28 Blyth
SU H.31 Blyth
SU NARWHAL Immingham
SU PORPOISE Immingham
SU SPEARFISH Blyth hliadka
SU STURGEON Blyth hliadka
SU SWORDFISH Blyth hliadka
SU URSULA Tyne oprava
SU CLYDE Rosyth hliadka
SU L.23 Dundee
SU L.26 Sheerness
SU SEVERN Dundee
SU THAMES Plymouth oprava
SU O.13 Dundee HOL
DD DRAUG Portsmouth NOR
DD SLEIPNER Tyne NOR
SU B.1 Tromsó NOR
SU B.3 Tromsó NOR
DD ISAAC SWEERS Portsmouth HOL
SU O.21 Portsmouth HOL
SU O.22 Portsmouth HOL
SU O.23 Portsmouth HOL
SU O.24 Portsmouth HOL
LC BELFAST Rosyth oprava
DD VALOROUS Rosyth
DD VEGA Portsmouth
DD VIMIERA Scapa Flow
DD VIVIEN Scapa Flow
DD WALLACE Rosyth
DD WESTMINSTER Portsmouth oprava
DD WINCHESTER Liverpool oprava
DD WOLFHOUND Rosyth
DD WOOLSTON Tyne
DD DUNCAN Grangemouth

V prehlade chýbajú lode z Gibraltaru ktoré by počas invázie určite zasiahli.

Kolega Hektor uvádí i pro kontrolu zdroj, ze kterého čerpal. Já ještě uvádím, že se jedná většinou o lodě, které patřily do Home Fleet – do Domácího loďstva, a že je to tady v tom seznamu velké množství lodí, které byly po Dunkerque v opravě a přestavbě – což je projev války.

V případě, že by bezprostředně hrozila invaze ( jak to bylo se zprávami o německé invazi se dozvídáme v dalších článcích), nebo přímo začala invaze do samotné Velké Británie - vyhlašoval by Sbor náčelníků štábů UK signál „ Cromwell“ (tento signál byl pak skutečně vyhlášen a to jen jednou – bylo to 7. září 1940 )
- tento signál mimo jiné znamenal, že jsou bezprostředně ohroženy domácí ostrovy Velké Británie invazí a že Home Fleet má zaujmout dané pozice dle obranného plánu – anti-invasion a ostatní válečné lodě – předem určené lodě – lodě mimo Home Fleet - se mají vrátit z moří a oceánů světa do obrany proti invazi ( přesné instrukce, které vstupovaly v platnost při vyhlášení hesla „ Cromwell“ jsem nikde nenalezl a tak jsem tuto poznámku jen sestavoval z různých zmínek v různých historických podkladech – myslím si že instrukce Cromwell jsou dodnes tajné).

Zdroj z kterého kolega Hektor čerpal svůj seznam:

http://www.royalnavy-history.net/xDKWW2 ... me1.htm#hw
[shadow=red][shadow=red]
Naposledy upravil(a) michan dne 9/4/2010, 12:40, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6832
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 5.

Kolega Hektor připravil seznam typů letadel, která se nacházela na jednotlivých letištích Velké Británie v určité době BoB, když musí být pochopitelné pro všechny, že tento stav nebyl dogma.
Jednotlivé perutě se často z důvodů odpočinku, z operačních důvodů, z důvodů přezbrojení a dalších jiných důvodů, které vyplývaly z bojů nad Anglií – vybombardování letišť - přemisťovaly na jiná letiště. Jedním z takových důvodů je i ta skutečnost, že nejvíce postižená, v určitém období, byla letiště Manston a Biggin Hill ( Biggin Hill byl v přímém náletovém směru na Londýn), která byla často bombardována – nejvíce Manston, když toto letiště měli Němci v přímém náletovém a odletovém směru po překonání kanálu La Manche a bombardovali jej i když se vraceli zpět s nějakým zbytkem bomb ( počasí, nebo je vyhnali britští stihači). V několika, na konci uvedených historických pramenech se říká, že Manston byl v pozdním srpnu a spíše v září 1940, již vlastně jen nouzová dráha, kde přistávala poškozená britská letadla, když se vracela z boje nad kanálem a piloti nemohli již své letadlo dotáhnout na mateřské letiště, nebo když byli vážněji zraněni ( letiště Biggin Hill a Manston však byla neustále - znovu a znovu - uváděna do provozu).

Zde v tomto sestaveném seznamu jsou tedy squadrony, letiště a typy letadel na nich, jak to sestavil kolega na Palbě Hektor.
První je vždy číslo squadrony, druhý je typ letadla ( někde jen část názvu) a třetí je název letiště, kde byl tento typ letadla umístěn. Je možno si udělat představu o množství typů, které zasáhly do BoB a že to nebyly jen všemi vzpomínané Hawker Hurricane Mk. I
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=391
a Supermarine Spitfire Mk.I
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2773
ale také Boulton Paul Deviant
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1045
a další, které si každý snadno najde.
Zároveň je vidět, kde která squadrona sídlila. Je také vidět velké množství letišť v UK. Ani zdaleka zde nejsou všechna letiště a později ani všechna náhradní a cvičná letiště tak jak si to vyžádala 2. světová válka.


Squadron Aircraft Type Aerodrome Assigned to

1 Hawker Hurricane Wittering
2 Lysander Manston
3 Hawker Hurricane Turnhouse
4 Lysander Farnborough
7 Whitley Bircham Newton
8 Bristol Blenheim Kinlos
9 Wellington Honington
10 Whitley Dishforth
15 Battle Abingdon
17 Hawker Hurricane Debden
18 Battle Bircham Newton
19 Supermarine Spitfire Fowlmere
21 Battle Bircham Newton
23 Bristol Blenheim Middle Wallop
23 Bristol Blenheim North Weald
23 Bristol Blenheim Ford
25 Bristol Blenheim Martlesham Heath
26 Lysander Lympne
29 Bristol Blenheim Digby
32 Hawker Hurricane Acklington
34 Battle Bircham Newton
35 Battle Upwood
38 Wellington Marham
39 Battle Bircham Newton
40 Battle Abingdon
41 Supermarine Spitfire Hornchurch
43 Hawker Hurricane Usworth
44 Hampden Dunholme Longer
46 Hawker Hurricane Stapleford
48 Avro Anson Netheravon
49 Hampden Marham
53 Bristol Blenheim St Eval
54 Supermarine Spitfire Catterick
56 Hawker Hurricane Boscombe Down
57 Bristol Blenheim Wyton (Scotland
61 Hampden Rutland
64 Supermarine Spitfire Leconfield
65 Supermarine Spitfire Turnhouse
66 Supermarine Spitfire Gravesend
70 Wellington Lyneham
72 Hawker Hurricane Biggin Hill
73 Hawker Hurricane Debden
74 Supermarine Spitfire Wittering
75 Battle Heyford
76 Hampden Upper Heyford
77 Whitley Edinburg
78 Whitley Linton
79 Hawker Hurricane Pembrey
85 Hawker Hurricane Church Fenton
87 Hawker Hurricane Exeter
92 Supermarine Spitfire Biggin Hill
98 Battle Abingdon
99 Wellington Watenbeach
101 Wellington Bircham Newton
102 Whitley Worthy Down
103 Battle Abingdon
104 Battle Abingdon
110 Bristol Blenheim Watisham
111 Hawker Hurricane Drem
141 Boulton Paul Defiant Biggin Hill
141 Boulton Paul Defiant Turnhouse
145 Hawker Hurricane Roborough
149 Wellington Mildenhall
150 Wellington Newton
151 Hawker Hurricane Digby
152 Supermarine Spitfire Warmwell
201 Short Sunderland Sullom Voe (Shetland Islands)
204 Short Sunderland Invergordon (Glasgow)
206 Avro Anson Bircham Newton
209 Saleo Lewicks Invergordon (Glasgow)
213 Hawker Hurricane Tangmere
215 Wellington Worthy Down
218 Battle Heyford
219 Bristol Blenheim Catterick
219 Bristol Blenheim Acklington
220 Avro Anson Bircham Newton
222 Supermarine Spitfire Hornchurch
224 Lockhed Hudson Edinburg
229 Hawker Hurricane Northolt
231 Lysander Aldergrove
232 Hawker Hurricane Roborough
233 Bristol Blenheim Aldergrove
234 Supermarine Spitfire St Eval
235 Bristol Blenheim Dyce
236 Bristol Blenheim St Eval
238 Hawker Hurricane Middle Wallop
242 Hawker Hurricane Duxford
245 Hawker Hurricane Roborough
247 Gloster Gladiator Roborough
248 Bristol Blenheim Hendon
249 Hawker Hurricane Middle Wallop
253 Hawker Hurricane Kenley
257 Hawker Hurricane Martlesham Heath
263 Hawker Hurricane Drem
264 Boulton Paul Defiant Northolt
264 Boulton Paul Defiant Kirton-in-Lindsey
266 Supermarine Spitfire Wittering
501 Hawker Hurricane Kenley
504 Hawker Hurricane Hendon
600 Bristol Blenheim Hornchurch
601 Hawker Hurricane Filton
602 Supermarine Spitfire Westhampnett
603 Supermarine Spitfire Hornchurch
604 Bristol Blenheim Middle Wallop
605 Hawker Hurricane Croydon
607 Hawker Hurricane Tangmere
609 Supermarine Spitfire Warmwell
611 Supermarine Spitfire Digby
616 Supermarine Spitfire Kirton-in-Lindsey
804 Gloster Gladiator Scapa Flow
808 Fairey Fulmar Wick
1 CAN Hawker Hurricane Northolt
10 AUS Short Sunderland Mount Batten (Plymouth)

302 Pol Hawker Hurricane Duxford
303 Pol Hawker Hurricane Northolt
306 Pol Hawker Hurricane Church Fenton
310 CZ Hawker Hurricane Duxford

Tu som pomerne márne pátral po bombardovacích jednotkách a ich umiestnení, Myslím že v prehľade chýbajú dve sqadroni Sunderlandov umiestnené na Orknejách.
Stíhacie jednotky sú prevažne zo stránky. kde je pekný prehľad kedy bolo ktoré letisko používané a akou jednotkou.
http://www.battleofbritain1940.net/

Ostatné jednotky sú získané mravenčením na Wikipedii.

Nechal jsem zde i co ke své práci dodává náš kolega Hektor.
Kolega se jen trošku mýlí, že tam nemá bombarďáky, ve skutečnosti bombardéry našel a zařadil je do svého seznamu a jsou to např. Wellington ( 9. peruť a další),
Armstrong Whitworth Whitley (např. 7. peruť a další) zde:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Armstrong_ ... th_Whitley
a další ( Některá letiště také společně používaly – Fichter Command a Bomber Command - Stíhací i Bombardovací velitelství).

Tady jsou další odkazy, kde lze nalézt z anglických webů bližší údaje k RAF v době „ Battle of Britain“ – „ Bitva o Británii“ a srovnávat , viz zde:

http://www.historylearningsite.co.uk/ba ... ritain.htm
http://www.historylearningsite.co.uk/ba ... tistic.htm

a také něco z wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_RAF_stations

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_ ... _Airfields

Další odkazy s většími podrobnostmi uvedu při samotném popisu průběhu „Battle of Britain“ – Bitva o Británii.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6832
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 6.

A nyní další důležité údaje, které jsou nutné k pochopení doby, k pochopení událostí, které gradovaly. Již v předchozích dílech jsme si řekli, že Dunkerque byl určitý předěl. Podle historických pramenů, která uvádím vždy na konci - a prosím všechny, aby nebrali čísla jako přesná a jako dogma – zanechala Británie v dunkerqueském perimetru obrany skutečně velké množství výzbroje.

Obrázek


Celkově historické prameny hovoří o tom, že to bylo asi 475 tanků, 38 000 vozidel všeho druhu, přes 12 000 motocyklů, přes 8 000 polních telefonů a také více jak 1 855 radiostanic. Dále pak to bylo více jak 400 protitankových a 1 000 těžkých děl, 8 000 lehkých kulometů a 90 000 pušek a ohromující množství střeliva – 7 000 tun.
Historici dodávají, že tak po Dunkerque zůstalo celé Velké Británii necelých 600 000 pušek a 12 000 lehkých kulometů. Vznikla tak situace, že Velké Británii trvalo prakticky 3 až 6 měsíců než vůbec ztráty na technice a výzbroji, výstroji a munici, které utrpěla u Dunkerque a ve Francii, nahradila.

Víme, že14. června 1940 padla Paříž a 18. června 1940 vyzval v rozhlase generál de Gaulle všechny vojíny a generály Francie, aby se přidali na jeho stranu v pokračování boje proti Hitlerovi.

Obrázek


Zároveň v ten samý den 18. června 1940 promluvil v parlamentu UK Winston Churchill

Obrázek


,který, mimo jiné, pronesl onu památnou větu, cituji:

„To, co generál Weygand nazval Bitvou o Francii skončilo. Očekávám, že nyní začne Bitva o Británii.“

Ještě si řekněme, že 25. června 1940 vstoupilo příměří uzavřené mezi Francií a Německem v platnost.
Co stála válka v Beneluxu a Francii Spojence?
Francie měla 92 000 mrtvých ( 1,6 milionů bylo zajatců), Belgie 7 500 mrtvých a padlo také 3 500 holandských vojáků. Brity, kteří se v té době obávali invaze na ostrovy, to vše stálo 3 500 mrtvých ( Opět brát čísla orientačně a ne přesně na vojáka).
Hitlerův Wehrmacht, který za necelých 10 měsíců ovládl Evropu od Severního mysu k Pyrenejím a od Atlantiku po řeku Bug ztratil pak v tomto třetím tažení celkem 45 000 mužů.

Když padla Francie, začala německá mašinérie provoz tak trochu na volnoběh. Mnoho vojáků Wehrmachtu si začalo užívat.
Koupali se v kanálu La Manche, nakupovali a užívali si jak jen to šlo. Nebylo to však stejné u všech druhů zbraní, nebylo to však stejné u velitelského sboru.
Němci, včetně Luftwaffe, dostali sice rozkaz – „Nic nepodnikat proti Velké Británii“, ale to znamenalo jenom, že nemají útočit proti ostrovům Jeho Veličenstva v tuto chvíli.
Ovšem třeba velitele Luftwaffe to vůbec nezbavilo povinnosti připravovat se na možnost, že Vůdce najednou změní názor.
O tom, jak tyto vojenské přípravy Wehrmachtu a hlavně Luftwaffe probíhaly si řekneme v dalších článcích.
Nyní pojďme ještě k politickým aspektům června a července 1940, které sehrály významnou roli.

Velká Británie, jak již několikrát zaznělo, se skutečně cítila ohrožena invazí ( i když již víme, že nejvyšší velení vědělo od zpravodajců - od 1.června 1940 - z vyhodnocení Enigmy a dalších zdrojů – tedy z depeší Ultra, že nejprve se musí dobýt Francie. Pak se nejvyšší velení UK také z těchto všech kanálů opět dozvědělo – a to 28.června 1940, že – „Bombardéry Luftwaffe s dlouhým doletem, poté co ukončily operačně bojovou činnost nad Francií - budou opraveny a připraveny k nasazení po 8. červenci 1940“ – tedy dozvěděly se to z Enigmy a z ostatních kanálů - neboť vyhodnocení všech kanálů pak tvořilo konečnou zprávu Ultra pro nejvyšší velení).

Ve Velké Británii dokonce, v tuto dobu, ta nezasvěcená - určitá část Britů, kteří měli vliv na chod UK, se domnívala, že nadešel čas k uzavření míru s Německem. Ne všichni z takto uvažujících vlivných Britů byli zrádci, nebo lidé slabého ducha.
Jak hodnotí tehdejší dobu historici tak říkají, že tuto skupinu tvořili dokonce pragmaticky uvažující politici, nejen ve vládních funkcích, ale i mimo vládní kruhy, které vyděsila vyhodnocená situace země – ta všeobecně dostupná situace země -, ti méně informovaní lidé, které vyděsili obrovské lidské oběti, nesmírné škody na majetku, které si vyžádal boj na život a na smrt. Mnozí lidé v UK, kteří znali skutečný stav země – ekonomický, vojenský – tak uvažovali proto, že se jim zdálo, že prostě Velká Británie, jako země, nemá valnou šanci na vítězství ( neznali všechny informace ještě několik let po válce).
No a tak přece alternativou tohoto je mír. Ano, bohužel, byla to úvaha o míru s Hitlerem. Což by pro Brity znamenalo, že by museli úplně rezignovat na dominaci na evropském kontinentě, a že by museli vrátit zámořské kolonie odebrané Němcům po 1. světové válce.
Tyto úvahy vycházely také z toho, co hlásaly nepodložené zprávy, které se objevovaly v hlavních městech neutrálních evropských států (Švédsko, Švýcarsko, Vatikán, ale i Španělsko a Portugalsko) a které tam samozřejmě šířil, kdo jiný, než nacističtí diplomaté.
Ty zprávy byly rafinované – němečtí diplomaté uváděli, že Hitler skutečně obdivuje Brity, že Hitler skutečně obdivuje celé britské impérium, a že obdivuje Brity vytvořenou civilizaci. Tito našeptávači v souladu s nacistickou koncepcí také tvrdili, že Anglosasové splňují veškerá kritéria panské rasy a že Němci je vůbec nechtějí zničit.
Takto, přes diplomacii a špionážní kruhy, se během června 1940, zvláště pak na jeho konci a také na začátku července 1940, dostávají tyto zprávy do Londýna a to nejrůznějšími neutrálními kanály.
Tak například Vatikán poslal tyto mírové návrhy do Londýna prostřednictvím svého nuncia ve Švýcarsku. Také švédský král osobně doporučoval, aby byla uzavřena dohoda mezi Německem a Velkou Británií. Ve Španělsku dokonce nacističtí emisaři vedli přímé rozhovory s britským velvyslancem sirem Samuelem Hoarem.

A postoj britské vlády a samotného premiéra Winstona Churchilla?
Většina historických prací o Winstonu Churchillovi se nakonec shoduje na tom, že premiér byl rozhodně proti pokusům o jakékoliv jednání s Německem.
Tak například švédskému králi Gustavu V. odpověděl, cituji:

„Než by bylo možno o požadavcích nebo návrzích tohoto druhu vůbec uvažovat, bylo by nutno, aby Německo poskytlo stálé záruky nikoliv slovy, ale činy, a to především navrácením svobodné a nezávislé existence Československu, Polsku, Dánsku, Nizozemsku, Belgii a hlavně Francii.“

Zároveň však historické prameny, a zvláště takové ,které byly krátce po válce zveřejněny, se snažily dokázat, že Winston Churchill neoficiálně utvrzoval smírčí kruhy v parlamentu UK, kruhy, které by chtěly jednat s Němci, také zprostředkovatele z neutrálních zemí v naději – a teď pozor – že jeho vláda by mohla uzavřít dohodu za podmínky, že vůdce myslí vážně svá slova o zachování Britského impéria jako „FAKTORU SVĚTOVÉ ROVNOVÁHY“.

Skutečné a ověřené historické prameny však říkají úplně něco jiného a historiografie Velké Británie se shodla na tom, že pravda je takováto:

WINSTON CHURCHILL NIKDY NECHTĚL VÁŽNĚ S HITLEREM JEDNAT O MÍRU.
Když něco zdržoval tak to jenom hrál o čas.
Hrál o čas, protože neměl zbraně, munici výstroj. Mezitím od 14. května 1940, kdy byla založena Home Guard – Domácí Garda – se všichni ve Velké Británii vyzbrojovali vším, co bylo po ruce. A to do doby, než Velká Británie vyrobila zbraně, než instruktoři a navrátilci od Dunkerque vycvičily k boji další vojáky, které UK pak postupně vystrojovala a dle druhu vojska vyzbrojovala.

Příkladem premiérova jednání nechť je, že 28. června 1940 Winston Churchill informoval svého ministra zahraničí tím nejúřednějším možným způsobem, tedy písemně, o svém nezlomném úmyslu v zápase s Německem pokračovat, když mu píše, cituji:

„Doufám, že papežskému nunciovi objasníte, že si nepřejeme vznášet žádné dotazy na možnost míru s Hitlerem a že všichni naši zahraniční zástupci mají přísně zakázáno jakýmikoli takovými návrhy se zabývat.“

Na druhé straně různé úhybné manévry UK ( nikoliv však úhybné manévry pocházející od Winstona Churchilla a jeho nejbližších) pak vedly na německé straně k tomu, že Hitler koncem června 1940 při několika příležitostech potvrdil svou víru, že k zastavení nepřátelství dojde v nejbližší době. Například generálu von Kleistovi Hitler řekl, cituji:

„Angličané se už dalšího válčení nezúčastní.“

A náčelníkovi svého generálního štábu Halderovi pak řekl, cituji:

„Rozhodnost Anglie slábne; to mi můžete věřit.“

A pak Hitler vydal rozkazy, aby byl Berlín vyzdoben vlajkami a aby zvony vyzváněly na oslavu vítězství.

Ke konci června 1940 tedy probíhají na politickém poli úvahy o tom, zda se s Velkou Británií má Německo dohodnout, nebo zda má Německo provést invazi na ostrovy.

Nemylme se, nezůstalo jen u úvah!
Vojáci obou stran, velitelé jednotlivých druhů vojsk obou stran se pilně připravovali na boj!
O tom, jak tyto přípravy vypadaly, co zahrnovaly, tak o tom příště.


Použité podklady:


Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Průběžně tématické články: www.Palba.cz
A
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.

http://www.historylearningsite.co.uk/ba ... ritain.htm
http://www.historylearningsite.co.uk/ba ... tistic.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_RAF_stations
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_ ... _Airfields

Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.




Diskuze a doplnění prosím směřovat na tento odkaz, děkuji:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3980
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“